IPPP3/443-1196/10-2/JK - Zwolnienie z VAT szkoleń dla dorosłych z zakresu rachunkowości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1196/10-2/JK Zwolnienie z VAT szkoleń dla dorosłych z zakresu rachunkowości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów jest:

* nieprawidłowe w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy do wszystkich usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych oraz w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w części dotyczącej świadczenia usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych nie objętych akredytacją lub których formy i zasady prowadzenia nie zostały przewidziane w odrębnych przepisach lub które nie są finansowane w całości ze środków publicznych

oraz

* prawidłowe w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w części dotyczącej świadczenia usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych objętych akredytacją lub prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia zwolnieniem świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, działa na terenie całego kraju na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Obok działalności statutowej (nieodpłatnej na rzecz członków) prowadzi też zgodnie ze statutem działalność oświatową w zakresie "przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością".

Działalność tę prowadzi Centralny Ośrodek Szkolenia Zawodowego (COSZ) Zarządu Głównego Wnioskodawcy, jako jego jednostka organizacyjna oraz 26 powołanych przez Zarząd Główny oddziałów okręgowych (terenowych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy, nieposiadających osobowości prawnej), działających na terenie całego kraju.

COSZ oraz wszystkie Oddziały Okręgowe Wnioskodawcy, wpisane są na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez poszczególne Kuratoria Oświaty ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową.

Działalność oświatowa Wnioskodawcy - według obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" i polega głównie na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu:

a.

kursów w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216),

b.

tzw. szkoleń krótkich, tj. różnego rodzaju konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń zamkniętych itp.

c.

prowadzeniu przez niektóre terenowe jednostki organizacyjne we współpracy z wyższymi uczelniami studiów podyplomowych (organizatorem studiów jest oddział okręgowy, który dokonuje w szczególności naboru, pobiera opłaty, opłaca wykładowców), a wyższa uczelnia rekomenduje wykładowców i wydaje dyplom ukończenia studiów.

Niektóre jednostki organizacyjne Wnioskodawcy posiadają przyznaną - na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy o systemie oświaty - przez Kuratorów Oświaty, w ramach indywidualnej decyzji akredytacje na prowadzone niektóre kursy, wymienione konkretnie we wspomnianej decyzji.

Uczestnikami tych wszystkich form edukacyjnych są osoby dorosłe, głównie pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych (np. jednostek i zakładów budżetowych, biur rachunkowych), zatrudnione w działach księgowości, ekonomiczno-finansowych, kadr i płac itp., a także osoby niepracujące, przedsiębiorcy, kadra kierownicza itp.

Niezależnie od tego niektóre terenowe jednostki organizacyjne prowadzą także szkolenia (często dla osób dorosłych niezwiązanych z dziedziną rachunkowości i dziedzinami pokrewnymi (np. osób bezrobotnych w ramach przekwalifikowania zawodu), finansowane w 100 % bądź w określonej procentowo relacji ze środków Unii Europejskiej, a więc publicznych.

Dotychczas cała działalność szkoleniowa Wnioskodawcy prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca 2010 r. PKWiU 80.42-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0)świadczone przez Wnioskodawcę we wszystkich formach edukacyjnych (wymienionych w opisie stanu faktycznego), będą podlegały od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i pkt 29 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: świadczone przez Niego usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0) we wszystkich formach edukacyjnych, w świetle nowych uregulowań ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. będą podlegały zwolnieniu od VAT, na podstawie dwóch przepisów, tj.:

a.

art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) - jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz

b.

art. 43 ust. 1 pkt 29 - jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

* prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

* świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

* finansowane w całości ze środków publicznych.

Uzasadnieniem do takiego stanowiska są następujące fakty:

Ad. a); art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT - wszystkie jednostki organizacyjne Wnioskodawcy prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową - jak wskazano w opisie stanu faktycznego-są wpisane na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez poszczególne Kuratoria Oświaty ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową. Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty spełniają kryteria przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT do zwolnienia od podatku gdyż - w rozumieniu wspomnianego art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - są w ocenie Wnioskodawcy jednostkami objętymi systemem oświaty, jako placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jednostki organizacyjne Wnioskodawcy prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową spełniające kryteria placówki oraz kształcenia ustawicznego - w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 3 i pkt 17 ustawy o systemie oświaty spełniają zatem przesłanki do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT - wyłącznie w zakresie działalności szkoleniowej wymienionej w zaświadczeniu właściwego Kuratora Oświaty o wpisie do prowadzonej przez Kuratora ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową.

Ad. b) art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - niezależnie od zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), do Wnioskodawcy zastosowanie mają również - w odniesieniu do określonych form prowadzonej działalności edukacyjno-szkoleniowej związanej z usługami kształcenia zawodowego - przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), b) i c).

Zwolnienie na tej podstawie dotyczy:

1.

świadczonych przez jednostki organizacyjne Wnioskodawcy (oddziały okręgowe i COSZ), którym właściwy Kurator Oświaty, przyznał na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy o systemie oświaty akredytacje, jako placówce kształcenia ustawicznego prowadzącej działalność oświatową wyłącznie w zakresie kursów prowadzonych po 1 stycznia 2011 r. (także rozpoczętych przed tą datą w odniesionych do opłat wnoszonych po 1 stycznia 2011 r.) wymienionych w tej decyzji.

Zwolnienie to będzie przysługiwało na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT;

2.

usług szkoleniowych realizowanych przez niektóre jednostki organizacyjne Wnioskodawcy w ramach projektów Unii Europejskiej finansowanych w całości ze środków budżetu UE lub pochodzących z funduszy strukturalnych, a więc ze środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zwolnienie to będzie przysługiwało na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT;

3.

wszystkich innych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzonych przez jednostki organizacyjne Wnioskodawcy w formach pozaszkolnych, tj. formach uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności kwalifikacji zawodowych, dotyczących wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością. Zwolnienie to będzie przysługiwało na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W ocenie Wnioskodawcy podstawą zakwalifikowania świadczonych usług szkoleniowych związanych z kształceniem zawodowym, dotyczącym wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością jako spełniających kryteria art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT jest m.in. ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649), która w art. 4 ust. 1 pkt 2 nakłada na biegłych rewidentów obowiązek stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym przez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, na zasadach określonych w ust. 2-4 tego artykułu - co odnosi się prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń obligatoryjnych dla biegłych rewidentów, na warunkach i zasadach określonych w przyznanym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów uprawnieniu do przeprowadzenia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;

- artykuł 14 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288/1 z 29 października 2005 r.). W myśl tego artykułu "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu". Przepis ten zdaniem Wnioskodawcy odnosiłby się do innych niż objętych udzieloną przez Kuratora Oświaty akredytacją kursów obejmujących tematykę doskonalenia zawodowego księgowych i innych zawodów związanych z rachunkowością (np. z podatkami, rozliczaniem płac itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy do wszystkich usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych jak również w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w części dotyczącej świadczenia usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych nie objętych akredytacją lub których formy i zasady prowadzenia nie zostały przewidziane w odrębnych przepisach lub które nie są finansowane w całości ze środków publicznych oraz prawidłowe w zakresie stosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w części dotyczącej świadczenia usług wymienionych w zdarzeniach przyszłych objętych akredytacją lub prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %. Jednocześnie przepis art. 146f ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy w przypadku gdy relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r., ogłoszona przez Ministra Finansów, w terminie do dnia 31 maja 2012 r., w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", przekracza 55 % w okresach od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. oraz od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 24 %.

Stosownie zaś do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgonie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Wnioskodawca informuje, iż poza działalnością statutową prowadzi działalność oświatową w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością. Działalność tę prowadzi Centralny Ośrodek Szkolenia Zawodowego Zarządu Głównego, jako jego jednostka organizacyjna oraz powołane przez Zarząd Główny Oddziały Okręgowe. Wnioskodawca oraz wszystkie Oddziały Okręgowe wpisane są do prowadzonej przez poszczególne Kuratoria Oświaty ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową.

Zainteresowany głównie odpłatnie organizuje i prowadzi:

a.

kursy w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216),

b.

tzw. szkolenia krótkie, tj. różnego rodzaju konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia zamknięte itp.

c.

prowadzi przez niektóre terenowe jednostki organizacyjne we współpracy z wyższymi uczelniami studia podyplomowe (organizatorem studiów jest Oddział Okręgowy, który dokonuje w szczególności naboru, pobiera opłaty, opłaca wykładowców), a wyższa uczelnia rekomenduje wykładowców i wydaje dyplom ukończenia studiów.

Wnioskodawca wskazuje, iż niektóre jednostki organizacyjne posiadają przyznaną - na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy o systemie oświaty - przez Kuratorów Oświaty, w ramach indywidualnej decyzji akredytacje na prowadzone niektóre kursy. Niezależnie od tego niektóre terenowe jednostki organizacyjne prowadzą także szkolenia finansowane w 100 % bądź w określonej procentowo relacji ze środków Unii Europejskiej, a więc publicznych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność oświatową w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością. Niniejszą działalność Zainteresowany realizuje głównie poprzez organizację i prowadzenie kursów, tzw. szkoleń krótkich oraz prowadzenie przez niektóre terenowe jednostki organizacyjne we współpracy z wyższymi uczelniami studiów podyplomowych. W tym stanie rzeczy Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania a jedynie kształcenia. Jak wskazano w cytowanym artykule kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy mimo wpisania Wnioskodawcy oraz wszystkich jego Oddziałów Okręgowych do prowadzonej przez poszczególne Kuratoria Oświaty ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową.

Jednocześnie powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

W przedmiotowym przypadku formy edukacyjne świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Niemniej jednak, mając na uwadze powyższe, w celu skorzystania z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia te ponadto muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub objęte akredytywą lub w całości finansowane ze środków publicznych lub też finansowanie w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Wnioskodawca informuje, iż niektóre jednostki organizacyjne posiadają przyznaną - na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy o systemie oświaty - przez Kuratorów Oświaty, w ramach indywidualnej decyzji akredytacje na prowadzone niektóre kursy. Niezależnie od tego niektóre terenowe jednostki organizacyjne prowadzą także szkolenia finansowane w 100 % bądź w określonej procentowo relacji ze środków Unii Europejskiej, a więc publicznych.

Zatem należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku wobec tych kursów, które zostały objęte akredytacją znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

Jednocześnie w analizowanych zdarzeniach przyszłych te szkolenia, organizowane przez terenowe jednostki organizacyjne, które są w 100 % finansowane ze środków Unii Europejskiej, a więc środków publicznych należy objąć zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Przy czym, odnosząc się do zdarzeń przyszłych, należy podkreślić, iż niniejszemu zwolnieniu nie mogą podlegać szkolenia finansowane w określonej procentowo relacji ze środków Unii Europejskiej, a więc publicznych. Zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które nie są w 100 % finansowane ze środków publicznych zostało przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia jednakże dotyczy one jedynie tych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które są finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Ponadto te formy edukacyjne świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych stanowiące usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach należy objąć zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. Biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca w przedmiotowych zdarzeniach przyszłych wskazał, iż prowadzi działalność oświatową w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego i innych zawodów związanych z rachunkowością należy wskazać, iż jedynie szkolenia, których forma i zasady są prawnie regulowane przez odrębne przepisy mogą być objęte niniejszym zwolnieniem. Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy znajdzie zastosowanie w stosunku do szkoleń obligatoryjnych dla biegłych rewidentów, bowiem uzyskiwanie tytułu biegłego rewidenta jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649).

Reasumując, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy mimo wpisania Wnioskodawcy oraz wszystkich jego Oddziałów Okręgowych do prowadzonej przez poszczególne Kuratoria Oświaty ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową ponieważ Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania a jedynie kształcenia. Niemniej jednak wobec tych kursów, które zostały objęte akredytacją znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy. Ponadto te szkolenia, organizowane przez terenowe jednostki organizacyjne, które są w 100 % finansowane ze środków Unii Europejskiej, a więc środków publicznych należy objąć zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy natomiast szkolenia, organizowane przez terenowe jednostki organizacyjne, które w co najmniej 70 % są finansowane ze środków Unii Europejskiej zwolnieniem przewidzianym w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Jednocześnie w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) jednakże tylko wobec tych form edukacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Tak więc niniejsze zwolnienie można zastosować w stosunku do szkoleń obligatoryjnych dla biegłych rewidentów, bowiem uzyskiwanie tytułu biegłego rewidenta jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649) jednakże przedmiotowe zwolnienie nie obejmie form edukacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w zakresie przygotowania do zawodu oraz ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu księgowego jeżeli forma i zasady prowadzenia takich szkoleń nie są regulowane w odrębnych przepisach. W takiej sytuacji, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 23%, chyba że Wnioskodawca w zakresie tych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub są one finansowane w całości lub w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych.

Stąd też oceniając całokształt stanowiska zajętego w przedmiotowej sprawie przez Wnioskodawcę należało uznać jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl