IPPP3/443-1193/11-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1193/11-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania produktów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania produktów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług związanych z software. Do niektórych produktów Spółka dodaje produkty, które w cenniku określone są za 0 zł W szczególności są to trzy rodzaje produktów dodatkowych:

1.

Deployment: Deployment jest prerekwizytem dodawanym do modułu głównego, który nie działa bez tego elementu. Wytworzenie prerekwizytu nie jest związane po stronie Spółki z żadnym kosztem.

2.

NX Borrow: Do modułu podstawowego jest możliwość dołączenia dodatkowego elementu, który rozszerza jego funkcjonalność (NX Borrow). Klienci często decydują się na dokupienie NX Borrow już po zakupieniu modułu podstawowego. Koszt wytworzenia elementu obejmuje tylko koszty administracyjne. W warunkach rynkowych NX Borrow dodawany jest do modułów również nieodpłatnie.

3.

Sterowniki producentów: Elementy te dostarczane są łącznie z modułami podstawowymi. Wykorzystywane są w robotach, których prawidłowe działanie uzależnione jest od zainstalowania sterownika. Sterowniki Spółka otrzymuje od producenta za 0 zł i oddaje klientowi również nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie produktów Klientom podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zakres opodatkowania podatkiem VAT reguluje art. 5 ustawy o VAT. Zgodnie ze wskazanym przepisem, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Ocena, czy przekazanie towarów wykazanych cenniku na 0 zł podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wymaga ustalenia czy tego rodzaju przekazanie mieści się w zakresie definicji odpłatnej dostawy towarów (ze względu na istotę transakcji, z analizy wyłączono odpłatne świadczenie usług).

Przepisem, który ma znaczenie w tym zakresie jest art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego brzmieniem, przez dostawę towarów (...) rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z analizy powyższego przepisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów jest uznawane za odpłatną dostawę towarów jedynie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1.

przekazanie następuje na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz

2.

podatnikowi przysługiwało obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy zwrócić uwagę, że wszystkie rodzaje produktów, przekazywane są przez Spółkę na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Świadczy o tym okoliczność, że wskazane produkty przekazywane są klientom, jako elementy niezbędne do funkcjonowania lub rozszerzające funkcjonalność towarów, których sprzedaż jest jedną z głównych aktywności gospodarczych Spółki (dostawa towaru głównego stanowi dla Spółki odpłatną dostawę towaru, podlegającą opodatkowaniu VAT). W tym miejscu nie ma znaczenia, że niektóre produkty przekazywane są często klientom już po dokonaniu dostawy towaru głównego. Nie podlega bowiem wątpliwości, że istnieje związek przekazania dodatkowego modułu z wcześniejszą dostawą.

Niezależnie od powyższego, niezwykle istotna jest również druga przesłanka uznania nieodpłatnego przekazania towaru za dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT, a dokładnie możliwość odliczenia przez podatnika podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru.

Z uwagi na fakt, że Spółka weszła w posiadanie opisanych elementów w sposób nieodpłatny (nabycie za 0 zł lub wytworzenie bez kosztów), nie wystąpił u niej podatek naliczony. Należy zauważyć, ze zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Ze względu na okoliczność, że w stosunku do opisanych produktów nie wystąpił podatek naliczony, absurdalne byłoby twierdzenie, że podatnikowi przysługiwało prawo do jego odliczenia (jedna z oczywistych przesłanek prawa do odliczenia podatku naliczonego wydaje się istnienie tego podatku).

Biorąc pod uwagę powyższe, przekazanie produktów wycenionych na 0 zł nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, przekazanie takie nie jest dokumentowane fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny.

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 - na mocy art. 7 ust. 3 ustawy - nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z literalnego brzemienia art. 7 ust. 2 ustawy wynika wprost, że odnosi się on do nieodpłatnego przekazania towarów, należących do przedsiębiorstwa podatnika, wyłącznie wówczas gdy podatnikowi przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Oznacza to, że przepis ten uzależnia opodatkowanie takiego przekazania od prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie przepis ten nie znajduje zastosowania dla drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek.

Należy zatem uznać, że przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa - za wyjątkiem przekazań, i jakich mowa w art. 7 ust. 3 ustawy - nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym nabyciem.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza nieodpłatnie dodawać do niektórych sprzedawanych towarów dodatkowe produkty (deployment, nx borrow, sterowniki producentów), których nabycie bądź wytworzenie miało miejsce bez poniesienia kosztów.

W przedstawionych okolicznościach należy zwrócić uwagę, iż Spółka nieodpłatnie zamierza przekazywać produkty, które posiada w swojej ofercie sprzedaży (nx borrow), bez których sprzedawany towar nie działa (deployment) lub też bez których sprzedawany towar nie działa w sposób prawidłowy (sterowniki producentów). Spółka (z racji braku podatku naliczonego) nie będzie posiadała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Nie zostaną wobec tego spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy pozwalające na uznanie przedmiotowego przekazania za opodatkowane.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Spółkę produktów dodatkowych, w przypadku, gdy przy ich nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy.

Stanowisko Spółki w zakresie nieodpłatnego przekazania produktów należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl