IPPP3/443-1188/11-4/JK - Opodatkowanie VAT badań archeologicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1188/11-4/JK Opodatkowanie VAT badań archeologicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 7 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1188/11-2/JK z dnia 25 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych badań archeologicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych badań archeologicznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 7 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1188/11-2/JK z dnia 25 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest archeologiem, właścicielem firmy zajmującej się badaniami archeologicznymi. Działalność Wnioskodawcy polega na:

* prowadzeniu badań archeologicznych na stanowiskach wpisanych do rejestru zabytków (dotyczy zarówno materii znajdującej się poniżej powierzchni terenu jak i podziemnych części budynków zabytkowych),

* prowadzeniu nadzorów archeologicznych przy inwestycjach zlokalizowanych na obszarze występowania stanowisk archeologicznych oraz kompleksów architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków.

W zakres prac archeologicznych wchodzi:

* eksploracja nawarstwień kulturowych,

* dokumentacja rysunkowa (rysunek odręczny),

* dokumentacja fotograficzna,

* pozyskiwanie materiałów zabytkowych.

Po zakończeniu prac terenowych każdorazowo sporządzane jest sprawozdanie z badań, którego jeden egzemplarz przekazywany jest do biura konserwatora zabytków właściwego dla miejsca prowadzonych badań. Sprawozdanie zawiera:

* opis prac badawczych

* katalog rysunków

* katalog fotografii

* inwentarz materiałów zabytkowych z ich opisem (materiał zabytkowy poddawany jest czyszczeniu, klejeniu, fotografowaniu i rysowaniu)

* materiał zabytkowy przekazywany jest do właściwego muzeum.

Wszystkie rysunki, fotografie jak i tekst sprawozdania podlegają prawom autorskim.

Prowadzenie badań archeologicznych wymaga każdorazowo imiennego zezwolenia wydawanego przez biuro konserwatora zabytków właściwego dla terenu, na którym prace te mają się odbywać.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie zobowiązuje się do przeniesienia na zleceniodawcę autorskich praw majątkowych do sporządzonego po zakończeniu prac terenowych sprawozdania z badań archeologicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane przez Wnioskodawcę czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosując się do art. 43 ust. 1 pkt 33 lit b) uważa, że jego działalność jest zwolniona z podatku VAT. Tak przynajmniej było w latach ubiegłych. Wnioskodawca prosi o wyrażenie swojej opinii na ten temat mając na uwadze fakt, że instytucje państwowe wykonujące badania archeologiczne są w tej dziedzinie zwolnione z VAT-u. Zakładając, że przepisy stosuje się do wszystkich jednakowo Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi na swoje pytanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest archeologiem, właścicielem firmy zajmującej się badaniami archeologicznymi. Działalność Wnioskodawcy polega na prowadzeniu badań archeologicznych na stanowiskach wpisanych do rejestru zabytków (dotyczy zarówno materii znajdującej się poniżej powierzchni terenu jak i podziemnych części budynków zabytkowych) jak również prowadzeniu nadzorów archeologicznych przy inwestycjach zlokalizowanych na obszarze występowania stanowisk archeologicznych oraz kompleksów architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków. Jak wskazuje Wnioskodawca w zakres prac archeologicznych wchodzi: eksploracja nawarstwień kulturowych, dokumentacja rysunkowa (rysunek odręczny), dokumentacja fotograficzna, pozyskiwanie materiałów zabytkowych. Po zakończeniu prac terenowych każdorazowo sporządzane jest sprawozdanie z badań, którego jeden egzemplarz przekazywany jest do biura konserwatora zabytków właściwego dla miejsca prowadzonych badań. Sprawozdanie zawiera opis prac badawczych, katalog rysunków, katalog fotografii, inwentarz materiałów zabytkowych z ich opisem (materiał zabytkowy poddawany jest czyszczeniu, klejeniu, fotografowaniu i rysowaniu), materiał zabytkowy przekazywany jest do właściwego muzeum. Wszystkie rysunki, fotografie jak i tekst sprawozdania podlegają prawom autorskim. Prowadzenie badań archeologicznych wymaga każdorazowo imiennego zezwolenia wydawanego przez biuro konserwatora zabytków właściwego dla terenu, na którym prace te mają się odbywać. Przy czym - jak wskazał Wnioskodawca - nie zobowiązuje się on do przeniesienia na zleceniodawcę autorskich praw majątkowych do sporządzonego po zakończeniu prac terenowych sprawozdania z badań archeologicznych.

Zauważyć należy, że do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywał art. 8 ust. 3 ustawy, który stanowił, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wówczas świadczenie usług Wnioskodawcy, o ile były one sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00 jako usług polegających na ochronie zabytków korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) na mocy art. 1 pkt 8 lit. a), uchylono art. 43 ust. 1 pkt 1, który stanowił, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym art. 146a pkt 1 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej jednak ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty nie będące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego lub

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, lub

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia - art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. (na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).

W tym miejscu należy zauważyć, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z uwagi na odesłanie przez ustawodawcę do odrębnych przepisów przyjąć należy, że w przypadku gdy przepis prawa uzna dany podmiot za instytucję o charakterze kulturalnym i podmiot ten będzie świadczył usługi kulturalne na warunkach określonych w przepisie, zastosowanie będzie miało przedmiotowe zwolnienie.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że kluczową rolę w przedmiotowej sprawie odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż zwolnione są od podatku VAT usługi wykonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, bądź indywidualnych twórców i artystów wykonawców, wynagradzane w formie honorariów.

Z uwagi na fakt, iż z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca występował w charakterze podmiotu prawa publicznego lub innego podmiotu uznanego na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisaną do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jak również nie wynika, że Zainteresowany występuje jako indywidualny twórca, artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, którego usługi wynagradzane są w formie honorarium, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczone usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów ustawy.

W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę badania archeologiczne od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu wg stawki podatku 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl