IPPP3/443-1178/10-2/MPe - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach inwestycji polegającej na modernizacji oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1178/10-2/MPe Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach inwestycji polegającej na modernizacji oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina występowała o interpretację indywidualną niżej opisanego zdarzenia w 2007 r., 2008 r. i 2009 r. Stan faktyczny od 2007 r. nie uległ zmianie. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała projekt - zadanie inwestycyjne "Modernizacja oczyszczalni ścieków w B.". Zadanie było współfinansowane ze środków unijnych ZPORR - Priorytet 3 (została zawarta umowa z Wojewodą o współfinansowanie w dniu 1 marca 2006 r.). Gmina zawarła umowę z wykonawcą, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, za wykonane roboty budowlane wykonawca wystawił fakturę przejściową w miesiącu kwietniu 2007 r., następną fakturę wystawił po zrealizowaniu zadania tj. w miesiącu październiku 2007 r.

Podatek VAT naliczony od otrzymanych faktur za wykonane prace modernizacyjne na oczyszczalni ścieków nie został przez Gminę odliczony - Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży ścieków, gdyż oczyszczalnię ścieków na podstawie umowy przekazała w eksploatację Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o. w B., które to jest odrębnym podmiotem, spółką ze 100% udziałem Gminy. Z tytułu przekazania oczyszczalni w eksploatację Gmina też nie uzyskuje żadnych przychodów. Wobec braku związku wykonanej usługi ze sprzedażą opodatkowaną Gmina nie odliczyła i nie odliczy podatku VAT w całości, ani też w części od tego projektu.

Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi zobowiązał w piśmie z dnia 10 września 2007 r. Gminę do dostarczenia dokumentu zaświadczającego, corocznie w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu, czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina jako beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części od faktur za wykonaną modernizację oczyszczalni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od faktur za wykonane usługi w zakresie realizowanego projektu "Modernizacja oczyszczalni ścieków w B." współfinansowanego ze środków unijnych Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości, ani też w części za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu współfinansowanego ze środków funduszy unijnych Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 3 wobec braku związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - braku osiągania przychodów (sprzedaży opodatkowanej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego; zieleni gminnej i zadrzewień.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt "Modernizacja oczyszczalni ścieków w B.". Zadanie było współfinansowane ze środków unijnych ZPORR - Priorytet 3. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży ścieków, gdyż oczyszczalnia ścieków została przekazana w eksploatację Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o., które jest odrębnym podmiotem, spółką ze 100% udziałem Gminy. Z tytułu przekazania oczyszczalni w eksploatację Gmina również nie uzyskuje żadnych przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż nie przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowania przedmiotowej inwestycji. Prawo do odliczenia przysługuje jedynie w przypadku wykorzystania nabywanych towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług wyklucza odliczenie podatku naliczonego związanego z towarami i usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania VAT lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl