IPPP3/443-1176/10-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1176/10-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionego w dniu 24 stycznia 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1176/10-2/SM z dnia 13 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów projektu p.t. "Pomoc firmom branży chemicznej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów projektu p.t. "Pomoc firmom branży chemicznej...". Wniosek został uzupełniony w dniu 24 stycznia 2011 r. (w zakresie odpisu z KRS) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1176/10-2/SM z dnia 13 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt "Pomoc firmom branży chemicznej..." był realizowany w Instytucie Chemii w okresie od 2004.12.01 do 2008.05.30. Został on wyłoniony w drodze konkursu pierwszego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, ogłoszonego przez Zarząd Województwa (działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy).

Był to projekt "miękki" (nieinwestycyjny) finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% z Budżetu Państwa, będącego w dyspozycji Marszałka Województwa. Beneficjentami ostatecznymi Projektu były firmy branży chemicznej i firmy związane z chemią. W ramach Projektu utworzono w ICH. Punkt Konsultacyjny Firm Branży Chemicznej. Głównymi zadaniami Projektu było prowadzenie bezpłatnych informacyjnych oraz specjalistycznych szkoleń (warsztatów) w zakresie znowelizowanych lub wchodzących w życie przepisów dotyczących:

* Dyrektywy IPPC/pozwoleń zintegrowanych,

* Założeń i wymagań systemu REACH,

* Kart charakterystyk substancji niebezpiecznych, a także udzielanie bezpłatnych konsultacji oraz stworzenie bazy danych firm chemicznych woj.

W trosce o zachowanie trwałości rezultatów projektu zgodnie z art. 57 Rap. WE nr 1083/2006 z 11.07.2006 przez 5 lat po jego zakończeniu Instytut będzie utrzymywał witrynę internetową Projektu z dostępem do bazy danych firm województwa. Baza danych nie jest uzupełniana, a korzystanie z niej jest bezpłatne.

Działalność Punktu Konsultacyjnego Firm Branży Chemicznej spełniła ważny cel społeczny. Ułatwiła wielu firmom chemicznym (zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom) dostosowanie swojej działalności do wymogów legislacyjnych, jakie konieczne były do spełnienia w momencie przyjęcia Polski do Unii Europejskiej.

Projekt realizowany był w Instytucie Chemii.

Jednakże zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia xx.xx.XXX r. w sprawie połączenia Instytutu... oraz Instytutu... (Dziennik Ustaw Nr XXX z dnia xx.xx.XXX r. poz. XXX) stał się on Oddziałem Instytutu... o nazwie:.

W roku poprzednim interpretacja indywidualna została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej):

w dniu 22 grudnia 2008 r. Nr IBPP4/443-153/08/EJ,

oraz w dniu 5 stycznia 2010 r. Nr IBPP4/443-1455/09/EJ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (75% z EFS, 25% z Budżetu Państwa), przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przy realizacji w Instytucie Chemii projektu p.t. "Pomoc firmom branży chemicznej..." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika i nie wpływa na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega systemowi opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się otrzymane dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym związek taki nie występuje. Otrzymana dotacja pokryła wyłącznie koszty związane z realizacją wymienionego projektu. Dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzymywał wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu w postaci dotacji. Zatem nie wystąpił obrót, będący podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku VAT. Ponadto projekt zrealizowany w ramach konkursu nie może przynosić zysku.

W roku poprzednim interpretacja indywidualna została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej):

w dniu 22 grudnia 2008 r., Nr IBPP4/443-153/08/EJ,

oraz w dniu 5 stycznia 2010 r., Nr IBPP4/443-1455/09/EJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest więc dwustronnym stosunkiem prawnym, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą usługi, jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz" mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów.

Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy, zachowanie takie nie jest czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że nie występuje określony podmiot będący odbiorcą usługi. Beneficjentami ostatecznymi Projektu były firmy branży chemicznej i firmy związane z chemią. W ramach Projektu utworzono w ICH. Punkt Konsultacyjny Firm Branży Chemicznej. Głównymi zadaniami Projektu było prowadzenie bezpłatnych informacyjnych oraz specjalistycznych szkoleń (warsztatów) w zakresie znowelizowanych lub wchodzących w życie przepisów dotyczących:

* Dyrektywy IPPC/pozwoleń zintegrowanych,

* Założeń i wymagań systemu REACH,

* Kart charakterystyk substancji niebezpiecznych, a także udzielanie bezpłatnych konsultacji oraz stworzenie bazy danych firm chemicznych woj.

W trosce o zachowanie trwałości rezultatów projektu zgodnie z art. 57 Rap. WE nr 1083/2006 z 11.07.2006 przez 5 lat po jego zakończeniu Instytut będzie utrzymywał witrynę internetową Projektu z dostępem do bazy danych firm województwa. Baza danych nie jest uzupełniana, a korzystanie z niej jest bezpłatne.

Ze stanu faktycznego wynika także, iż działalność Punktu Konsultacyjnego Firm Branży Chemicznej spełniła ważny cel społeczny. Ułatwiła wielu firmom chemicznym (zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom) dostosowanie swojej działalności do wymogów legislacyjnych, jakie konieczne były do spełnienia w momencie przyjęcia Polski do Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że otrzymana dotacja pokryła wyłącznie koszty związane z realizacją projektu, dofinansowanie nie ma wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT.

Projekt realizowany był w Instytucie Chemii. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia xx.xx.XXX r. w sprawie połączenia Instytutu... oraz Instytutu... (Dziennik Ustaw Nr XXX z dnia xx.xx.XXX r. poz. XXX) stał się on Oddziałem Wnioskodawcy, tj. Instytutu....

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. "Pomoc firmom branży chemicznej..." nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl