IPPP3/443-1172/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1172/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 21 listopada 2011 r. (data wpływu), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 8 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na wykonanie placów zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na wykonanie placów zabaw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma "T. " jest czeskim przedsiębiorstwem posiadającym osobowość prawną. W Polsce została zgłoszona jako podatnik VAT czynny i otrzymała numer identyfikacji podatkowej dla celów rozliczania podatku VAT (działalność wykonywana jest na terenie całego kraju lecz nie stanowi w Polsce wyodrębnionego zakładu). "T. przystąpił do przetargów na realizację placów zabaw w ramach rządowego programu "R". Oferowane budowy placów zabaw są zgodne z założeniami załącznika do uchwały nr 153/2010 Rady Ministrów z dnia 14 października 2010 r., w szczególności:

* gwarantują wyposażenie placów zabaw w bezpieczne urządzenia do zabaw ruchomych, a także bezpieczną nawierzchnię amortyzującą upadki,

* gwarantują zwiększenie aktywności ruchowej, promują nowe sposoby aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, kształtują orientację przestrzenną oraz umiejętności społeczne

* sprzęt rekreacyjny będzie odpowiednio opisany, wykonany zgodnie z Polskimi Normami i objęty gwarancją.

Place zabaw będą zlokalizowane w pobliżu szkoły (w miarę możliwości obok kompleksów sportowych) lecz jednocześnie w miejscach łatwo dostępnych dla ogółu dzieci. W ten sposób umożliwione będzie korzystanie ze szkolnego placu po zajęciach oraz w soboty iw niedziele. Plac zabaw stanie się miejscem spotkań rodzinnych, kreując jednocześnie model spędzania czasu wolnego przez dzieci i ich rodziców - mieszkańców osiedla okalającego szkołę. Cechy nieodpłatności za korzystanie z placu zabaw i powszechnej dostępności przypisuje opisanemu obiektowi małej architektury charakter infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Wniosek o interpretację nie dotyczy uznania stałego miejsca prowadzenia działalności, gdyż zostało to już jednoznacznie określone przez organy podatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy budowa placów zabaw w ramach programu rządowego "R" (w warunkach pełnej, nieodpłatnej i nieograniczonej w czasie dostępności do urządzeń dla ogółu mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według preferencyjnej stawki 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od przystąpienia RP do Unii Europejskiej stosuje się obniżoną stawkę w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowymi infrastrukturą towarzyszącą. Od 1 stycznia 2011 r. obniżona stawka podatku od towarów i usług wynosi 8%. Infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu stanowią między innymi urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę służącą odpoczynkowi i podnoszeniu sprawności fizycznej i psychomotorycznej dzieci. Zgodnie z założeniami rządowego programu "R" zawartymi w cyt. Załączniku do uchwały nr 153/2010 Rady Ministrów z dnia 4 października 2010 r. budowane place zabaw mają służyć dzieciom i ich rodzicom w czasie wolnym od zajęć szkolnych w sposób nieograniczony. Ogólnodostępność małej architektury budowanej przy szkole (zwykle umiejscowionej na osiedlu mieszkaniowym lub w jego bliskim sąsiedztwie) czyni obiekty elementami infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Funkcjonowanie placów zabaw nie wiąże się z odpłatnością za korzystanie z urządzeń. Wymienione wyżej cechy zadań realizowanych w ramach programu "R" wskazują na charakter inwestycji towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (nie zawężając swej oferty tylko do potrzeb szkoły). Ponadto obiekty będą stanowić element zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego lub miejscowości. W przekonaniu firmy "T." zachodzą w pełni uzasadnione przesłanki do stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług, tj. 8% na podstawie ww. art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. I tak, zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca jako czeski przedsiębiorca, będący jednocześnie zarejestrowanym i czynnym podatkiem podatku VAT w Polsce, przystąpił do przetargów na realizację placów zabaw w ramach rządowego programu "R". Place zabaw, jak wskazuje Wnioskodawca będą zlokalizowane w pobliżu szkoły, w miarę możliwości obok kompleksów sportowych, lecz jednocześnie w miejscach łatwo dostępnych dla ogółu dzieci.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy budowa placów zabaw podlegać będzie opodatkowaniu według preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku dla realizacji budowy placów zabaw na podstawie zapisu art. 146 ustawy.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Z kolei w ust. 3 tego artykułu, infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Utrata mocy przez ww. przepis przejściowy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, iż do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy oraz robót konserwacyjnych obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku. Place zabaw, które będzie realizował Wnioskodawca, pomimo tego, iż zaliczają się do pojęcia infrastruktury towarzyszącej, w rozumieniu ustawy, to nie będą związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Reasumując, stwierdzić należy, że budowa placów zabaw realizowana przez Wnioskodawcę, w ramach programu rządowego, nie może podlegać opodatkowaniu stawka w wysokości 8%, lecz zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, tj. 23% podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, oparte na zastosowaniu przepisu nieobowiązującego, należy uznać za nieprawidłowe.

Warto również zwrócić uwagę, na fakt, iż przedmiotowe place zabaw będą zlokalizowane w pobliżu obiektów, których nie można zakwalifikować do obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tj. szkoły i obiekty sportowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl