IPPP3/443-1160/11-7/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1160/11-7/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 14 listopada 2011 r. (data wpływu) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie powstało z inicjatywy mieszkańców i sympatyków Gminy. M jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość, lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny oraz restrukturyzację zawodową i gospodarczą Gminy. Celem stowarzyszenia nie jest generowanie dochodów i maksymalizacja zysku, lecz zaspokajanie nietypowych potrzeb, inicjowanie zmian i transformacji lokalnej społeczności." Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a od 2005 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie jest przykładem obywatelskiej inicjatywy jednoczącej mieszkańców i sympatyków Gminy ponad podziałami politycznymi i światopoglądowymi. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania VAT. M. w okresie maj-sierpień 201 1 r. zrealizował projekt pt. "Wytyczamy..." zgodnie z Umową przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartą w dn. 19 stycznia 2011 r. Projekt obejmował następujące działania: organizacja rajdu rowerowego i spływu kajakowego oraz wykonanie projektu graficznego mapy z zaznaczeniem wytyczonych tras (mapa dostępna jest na stronie www.puszcza-marianska.pl). Przedsięwzięcie miało charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogły w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. W rajdzie rowerowym i spływie kajakowym wzięli udział przede wszystkim mieszkańcy gmin objętych Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania, - łącznie ok. 1 30 osób.

W ramach projektu dokonano następujących zakupów, w związku z którymi M występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany:

1.

koszty organizacji rajdu rowerowego i spływu kajakowego (przede wszystkim: zakup plakietek, projekt i druk plakatów i ulotek, zakup aprowizacji; wypożyczenie kajaków),

2.

wykonanie projektu graficznego mapy oraz zamieszczenie tras wraz z opisem na stronie internetowej,

3.

koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne).

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy; w tym również w ramach przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych. Interpretacja dotyczy dokonanych zakupów i poniesionego związanego z nimi podatku VAT w zakresie projektu pt. Wytyczamy nowe szlaki turystyczne, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie prosi o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT poprzez Stowarzyszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odzyskania VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją bez wątpienia jest Stowarzyszenie.

Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest realizacja zadań publicznych w zakresie:

1.

Działania na rzecz rozwoju ekonomiczno-społecznego Gminy, poprawy poziomu życia dobrobytu mieszkańców.

2.

Wspomagania rozwoju prywatnej przedsiębiorczości, samozatrudnienia i restrukturyzacji zawodowej terenów wiejskich, promocja agrobiznesu i agroturystyki.

3.

Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy. Pomocy w adaptacji małych i średnich przedsiębiorstw do warunków rynkowych i wymogów Wspólnoty Europejskiej.

4.

Promocji działających na terenie Gminy i Regionu podmiotów gospodarczych.

5.

Działania na rzecz rozwoju systemu wsparcia organizacyjnego, finansowego i rzeczowego dla nowopowstających oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

6.

Działania na rzecz tworzenia gminnej, regionalnej i ponadregionalnej strategii rozwoju ekonomiczno-społecznego, inicjowanie współpracy i kooperacji.

7.

Wspomagania inicjatyw naukowych, edukacyjnych, oświatowych, ekologicznych, kulturalnych i sportowych.

8.

Krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.

9.

Promocji i organizacji wolontariatu.

10.

Działania na rzecz osób niepełnosprawnych.

11.

Podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

12.

Upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.

13.

Działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

Stowarzyszenie M uzyskało pomoc finansową w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczynią się do osiągnięcia celów tej osi objętego PROW 2007-2013. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT. M ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.), w tym samym wnosi o refundacje kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zrealizował projekt o nazwie "Wytyczamy....", finansowany ze środków unijnych. Projekt obejmował następujące działania: organizacja rajdu rowerowego i spływu kajakowego oraz wykonanie projektu graficznego mapy z zaznaczeniem wytyczonych tras (mapa dostępna jest na stronie www.puszcza-marianska.pl). Przedsięwzięcie miało charakter otwarty i w pełni nieodpłatny.

W ramach projektu dokonano zakupów, które dotyczyły przede wszystkim kosztów organizacji rajdu rowerowego i spływu kajakowego (zakup plakietek, projekt i druk plakatów i ulotek, zakup aprowizacji; wypożyczenie kajaków), wykonania projektu graficznego mapy, zamieszczenia tras wraz z opisem na stronie internetowej oraz pozostałych kosztów organizacyjnych (zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne).

W związku z powyższym, Stowarzyszenie powzięło wątpliwość czy ma prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów związanych z projektem.

Jak wskazuje się w zdarzeniu przyszłym Stowarzyszenie jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość i lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny Gminy a jego celem nie jest generowanie dochodów i maksymalizacja zysku, lecz zaspokajanie nietypowych potrzeb, inicjowanie zmian i transformacji lokalnej społeczności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto, tut. Organ pragnie zauważyć, że przywołany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy został uchylony przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret pierwsze z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającej ustawę z dniem 1 stycznia 2011 r.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl