IPPP3/443-1159/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1159/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie określenia usług, jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, oraz praw do zastosowania zwolnienia dla tych usług,

* jest nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz Zleceniodawcy realizującego założenia ekonomii społecznej finansowane ze środków publicznych.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych będących usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające na edukacji szerokich grup środowisk w aspekcie wykorzystania instrumentu w walce z bezrobociem i wykluczeniem społecznym, jakim jest ekonomia społeczna. W dokumentach programowych EFS przedsiębiorczość społeczną opisuje się, jako modelową formę tworzenia miejsc pracy dla osób defaworyzowanych. Pomimo wielu inicjatyw podejmowanych na rzecz upowszechniania idei ekonomii społecznej wciąż funkcjonują środowiska charakteryzujące się niską świadomością tej tematyki. Kluczowe znaczenie ma więc skierowanie do m.in. pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej, rynku pracy, osób fizycznych, organizacji pozarządowych, podmiotów ekonomii społecznej np. spółdzielni socjalnych, którzy mogą uaktywnić takie grupy społeczne jak długotrwale bezrobotni osoby niepełnosprawne i bierne, osoby opuszczające zakłady karne, kompleksowego wsparcia merytorycznego.

W celu realizacji założeń ekonomii społecznej Wnioskodawczyni otrzymuje zlecenia od instytucji które finansowane są dotacją ze środków publicznych. Zlecenia te dotyczą:

* przeprowadzania szkoleń dla pracowników instytucji pomocy społecznej i integracji społecznej, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych z zakresu: prawne i formalne aspekty działalności gospodarczej w ramach ekonomii społecznej i formy prawne, biznes plan, marketing i promocja w firmie socjalnej,

* prowadzenia konsultacji w zakresie ekonomii społecznej dla osób fizycznych i podmiotów ekonomii społecznej w szczególności poprzez nawiązywanie kontaktów i współpracy z podmiotami ekonomii społecznej, instytucjami rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej, diagnozę potencjału środowisk lokalnych na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, prowadzenie seminariów dla wymienionych podmiotów i szkoleń zwiększających wiedzę i umiejętności oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe,

* prowadzenie szkoleń z zakresu ekonomii społecznej i doradztwa dla pracowników instytucji pomocy społecznej i integracji społecznej, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych, sporządzanie i nadzór nad dokumentacją szkoleniową.

Ponadto Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie szkoleń podnoszących kwalifikacje kadry pomocy społecznej w zakresie narzędzi i metod pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym:

* prowadzenie szkoleń dla pracowników socjalnych nt kontraktu socjalnego i programu aktywności lokalnej,

* świadczenie usług, w ramach sesji szkoleniowych opiekuna-coacha i indywidualnych oraz grupowych szkoleniach, mentora grup i środowisk, dla pracowników pomocy społecznej, w ramach projektu "Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej" " którego celem jest podniesienie profesjonalizmu i zwiększenie skuteczności instytucji pomocy i integracji społecznej w rozwiązywaniu problemu wykluczenia społecznego poprzez stworzenie, przetestowanie oraz wdrożenie standardów instytucji i usług pomocy oraz integracji społecznej, poprzez:

* prowadzenie współpracy jako opiekun-coach w zakresie przygotowania warsztatów (kontakt z uczestnikami, przekazanie uczestnikom materiałów szkoleniowych), współpracy z trenerami prowadzącymi zajęcia, w szczególności w zakresie spraw związanych z rozwojem indywidualnym uczestników oraz procesem grupowym, wspieranie rozwoju indywidualnego uczestników oraz procesu grupy, sprawdzanie i omawianie z uczestnikami zadanych prac domowych oraz przekazywanie im uwag, utrzymywanie kontaktów z uczestnikami szkolenia celem wspierania ich w podejmowanych działaniach w tym przy wykonywaniu prac domowych, opracowywania po szkoleniu refleksji procesu grupowego, sporządzanie raportu po szkoleniu, wymaganych dokumentów ze szkoleń (np. listy obecności, konspektu z refleksjami edukacyjnymi, raportu ze szkolenia, prace domowe.)

* pełnieniem funkcji mentora grup i środowisk, w szczególności dzielenie się swoim doświadczeniem z uczestnikami szkoleń, poprzez udzielanie porad, konsultacji oraz organizowanie mini szkoleń w miejscu pracy osób poddanych mentoringowi, pozostawanie w stałym kontakcie z opiekunem-coachem, z trenerami i ekspertami Laboratorium Innowacji Społecznej, z którymi na bieżąco omawiane są sprawy związane z przygotowaniem się do wizyty w danym ośrodku oraz prowadzonym mentoringiem, wspieranie i udzielanie bezpośredniej pomocy w procesie konkretnych działań w pracy ze społecznością lokalną, dostarczanie do ekspertów LIS raportu merytorycznego z prowadzenia mentoringu, uczestniczenie w spotkaniach związanych z procesem edukacyjnym.

* działania edukacyjne w projekcie "Aktywna i Twórcza Polityka Społeczna jako narzędzie Integracji Społecznej", którego głównym celem jest zwiększenie skuteczności narzędzi aktywnej polityki społecznej w województwie mazowieckim, poprzez rozwój dialogu publiczno - społecznego oraz upowszechnianie środowiskowych i twórczych metod przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, a w szczególności:

o wsparcie merytoryczne i kompetencyjne pracowników instytucji działających na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej, upowszechnienie nowych metod indywidualnego i środowiskowego wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem oraz rozwinięcie społecznych kompetencji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez:

o sprawowanie opieki merytorycznej nad poradnictwem psychospołecznym, warsztatami oraz nad zajęciami terapeutycznymi, współpracy z trenerami w zakresie doboru metod i technik warsztatów do specyfiki beneficjentów, kontaktowaniu się z opiekunami grup, wsparciu i doradztwie dla uczestników projektu.

o prowadzenie seminariów w ramach projektu "Elastyczne formy zatrudnienia - narzędzie pokonywania problemów społecznych", którego celem jest promocja oraz upowszechnianie alternatywnych, elastycznych form zatrudnienia, skierowanych min. do osób fizycznych, pracowników instytucji pomocy społecznej i rynku pracy.

Wszystkie świadczone przez wnioskodawczynię usługi są elementami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Instytucje zlecające Wnioskodawczyni powyższe usługi otrzymują dofinansowanie ze środków publicznych na ich realizację w co najmniej 70%. Jednakże zdarza się, że instytucje najpierw dokonują zapłaty za świadczone przez Wnioskodawczynię usługi z własnych środków a dopiero potem otrzymują dotację (refundację) po przedstawieniu stosownych dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy usługi wymienione powyżej są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29.

2.

Jeśli tak, to czy świadczenie tych usług jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarówno w sytuacji, gdy odbiorca usługi dokona zapłaty bezpośrednio z dotacji jak i w sytuacji, gdy najpierw dokona zapłaty z własnych środków a później otrzyma dotację lub refundację na te usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko do pytania numer 1.:

Usługi powyższe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W przypadku osób zatrudnionych w instytucjach pomocy społecznej, rynku pracy, organizacjach pozarządowych i przedsiębiorstwach społecznych, szkolenia, konsultacje oraz doradztwo, służą zdobywaniu przez te osoby wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, jak również rozwijania posiadanej wiedzy i doskonalenia nabytych umiejętności. Natomiast w przypadku osób bezrobotnych i biernych zawodowo, zdobywanie wiedzy i umiejętności z zakresu ekonomii społecznej: np. dotyczących tworzenia i funkcjonowania spółdzielni socjalnych, jest konieczne do współtworzenia i współprowadzenia podmiotu ekonomii społecznej i wykonywania innego zawodu niż dotychczas wykonywany. Celem wymienionych usług edukacyjnych jest podniesienia poziomu aktywności społecznej i zawodowej oraz zdolności do zatrudniania osób bezrobotnych i biernych zawodowo poprzez szkolenia bezpośrednio tych osób, szkolenia kadry pomocy i integracji społecznej, rynku pracy, organizacji pozarządowych, a także poprzez doradztwo w zakresie ekonomii społecznej. Prowadzony meniornig i wspieranie rozwoju indywidualnego uczestników przez opiekuna-coacha, jest usługą szkoleniową, służy podniesieniu kwalifikacji pracowników kadry pomocy społecznej i integracji społecznej, pozwala na edukację wymienionych osób w zakresie stosowania nowych metod pracy z m.in. osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Usługi doradcze są elementem usługi głównej - szkoleniowej mającej na celu edukację w zakresie doboru technik i metod nauczania do specyfiki beneficjentów, przez trenerów, opiekunów grup, oraz instytucji pomocnych w realizacji przekwalifikowania zawodowego osób będących beneficjentami końcowymi.

Takie stanowisko wyraził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2009 r. nr IPPP1/443-223/09-2/AW." (...) Ze złożonego wniosku wynika, że Instytut zamierza świadczyć kompleksową usługę, zamówioną przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Usługa ta została nazwana przez zamawiającego jako

Stanowisko do pytania numer 2.:

Powyższe usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wskazują, czy finansowanie ze środków publicznych musi być bezpośrednie (to jest otrzymane przez świadczącego usługę) czy też pośrednie (to jest gdy dotację ze środków publicznych uzyskuje kontrahent). Tak też wypowiedział się w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2011 r. nr IPPP2/443-954/10-5/MM finansowanie ze środków publicznych należy czytać szeroko. Słowo finansowanie może dotyczyć zarówno szkolącego, który otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenia ze środków publicznych. (...)"

Zwolnienia w przypadku podatku VAT zostały wprowadzone z różnych powodów między innymi dotyczą one działalności prowadzonej dla dobra ogółu i w interesie publicznym, gdy sektor pozarządowy wyręcza działalność państwa. Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) wynika niewątpliwie z tego założenia. Taka interpretacja wynika również z przepisów dyrektywy, która dopuszcza stosowanie zwolnienia w przypadku szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego realizowanego przez instytucje prawa publicznego oraz inne instytucje uznane przez dane państwa członkowskie za mające podobne cele.

Bez znaczenia jest również fakt, że zapłata pierwotnie następuje ze środków własnych zleceniobiorcy a potem jest finansowana z dotacji lub refundacji ze środków publicznych, bowiem sytuacja ta nie zmienia celu zastosowania zwolnienia. Opodatkowanie takiej usługi podatkiem VAT na jakimkolwiek etapie prowadziłoby do niezamierzonego przez ustawodawcę obciążenia środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie określenia usług, jako usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, oraz za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz Zleceniodawcy realizujący założenia ekonomii społecznej finansowany ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011 r.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające na edukacji szerokich grup środowisk w aspekcie wykorzystania instrumentu w walce z bezrobociem i wykluczeniem społecznym, jakim jest ekonomia społeczna. W celu realizacji założeń ekonomii społecznej Wnioskodawczyni otrzymuje zlecenia od instytucji które finansowane są dotacją ze środków publicznych. Zlecenia te dotyczą:

* przeprowadzania szkoleń dla pracowników instytucji pomocy społecznej i integracji społecznej, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych z zakresu: prawne i formalne aspekty działalności gospodarczej w ramach ekonomii społecznej i formy prawne, biznes plan, marketing i promocja w firmie socjalnej,

* prowadzenia konsultacji w zakresie ekonomii społecznej dla osób fizycznych i podmiotów ekonomii społecznej w szczególności poprzez nawiązywanie kontaktów i współpracy z podmiotami ekonomii społecznej, instytucjami rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej, diagnozę potencjału środowisk lokalnych na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, prowadzenie seminariów dla wymienionych podmiotów i szkoleń zwiększających wiedzę i umiejętności oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe,

* prowadzenie szkoleń z zakresu ekonomii społecznej i doradztwa dla pracowników instytucji pomocy społecznej i integracji społecznej, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych, sporządzanie i nadzór nad dokumentacją szkoleniową.

Ponadto Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie szkoleń podnoszących kwalifikacje kadry pomocy społecznej w zakresie narzędzi i metod pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Instytucje zlecające Wnioskodawczyni powyższe usługi otrzymują dofinansowanie ze środków publicznych na ich realizację, w co najmniej 70%. Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi fakt czy usługi wymienione powyżej są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy korzystają ze zwolnienia.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazują, iż przeprowadzane szkolenia z zakresu edukacji szerokich grup środowisk w aspekcie wykorzystania instrumentu w walce z bezrobociem i wykluczeniem społecznym stanowią usługi kształcenia zawodowego, ściśle związane z zawodem jaki wykonują pracownicy instytucji pomocy i integracji społecznej, rynku pracy, osób fizycznych, organizacji pozarządowych, podmiotów ekonomii społecznej. Wnioskodawczyni prowadzi także szkolenia, które są szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje pracowników pomocy społecznej w zakresie narzędzi i metod pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. A zatem usługi z zakresu szkolenia świadczone przez Wnioskodawczynię stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Jednocześnie realizowane szkolenia są, w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Wobec tego spełnione są przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

A zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie, iż przedstawione usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego uznaje się za prawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi szkoleniowe mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, w przypadku, gdy są one finansowane w całości ze środków publicznych, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Jednakże w sytuacji przedstawionej we wniosku kiedy to szkolenia te nie są finansowane w całości, ale w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., również uprawniający Spółkę do zastosowania zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni, iż realizowane usługi szkoleniowe są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy należy uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do sytuacji, kiedy to Wnioskodawczyni otrzymuje zapłatę ze środków, gdy odbiorca usługi dokona zapłaty bezpośrednio z dotacji jak i w sytuacji, gdy najpierw dokona zapłaty z własnych środków a później otrzyma dotację lub refundację na te usługi należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przedmiotowych usług w sytuacji, kiedy ta zapłata faktycznie zostanie zrefundowana ze środków otrzymanej dotacji.

A zatem stanowisko Wnioskodawczyni w tym w zakresie, należało uznać się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl