IPPP3-443-1149/09-2/JF - Wskazanie nabywcy na fakturze VAT dokumentującej świadczenie usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-1149/09-2/JF Wskazanie nabywcy na fakturze VAT dokumentującej świadczenie usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania na fakturze VAT nabywcy świadczonej usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania na fakturze VAT nabywcy świadczonej usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 16 lipca 2009 r. Spółki podjął decyzję o zamiarze połączenia X z Y. Spółką przejmującą będzie X, który posiada 100% akcji w Y (zwany dalej spółką przejmowaną). W dniu 16 listopada 2009 r. nastąpiło połączenie Spółek (z tą datą dokonano wpisu do KRS).

X jako sukcesor Y (dalej: Spółka) jest przedsiębiorstwem, którego głównym przedmiotem działalności jest realizacja inwestycji budowlanych. W ramach swojej działalności Spółka zawiera umowy, na mocy których nabywcami oferowanych usług są zarówno inne przedsiębiorstwa, jak i jednostki samorządu terytorialnego.

Jedną z takich umów jest umowa zawarta pomiędzy Spółką a Miastem, w imieniu i na rzecz którego na mocy udzielonego pełnomocnictwa, działa kontrahent.

Strony ustaliły, że wynagrodzenie należne Spółce z tytułu ww. umowy rozliczone zostanie na podstawie faktur VAT złożonych u Płatnika, którym zgodnie z zapisami umowy jest ZTM.

W umowie strony zawarły również zapis, zgodnie z którym faktury powinny być wystawione dla ZTM, a także że płatności będą wykonywane z konta tego podmiotu.

Miasto posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

ZTM jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Inną umową, której przedmiotem jest realizacja inwestycji budowlanej, jest umowa pomiędzy Spółką a Miastem Dzielnica, reprezentowanym przez Burmistrza Dzielnicy, działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta.

W umowie strony ustaliły, że w fakturach jako "nabywca/podatnik" powinno zostać wskazane Miasto natomiast jako odbiorca/płatnik Dzielnica Miasta. Miasto posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Dzielnica jest jednostką pomocniczą dla miasta i nie posiada statusu podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki podmiot, w myśl art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54 Poz. 535 z zm.), a także § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 2008, Nr 212, Poz. 1337), powinien być wskazany jako "nabywca" na fakturach wystawionych przez Spółkę z tytułu realizacji przedmiotowych umów...

Zdaniem Spółki jako "nabywca" na fakturach powinien być wskazany podmiot będący podatnikiem VAT. W przypadku umowy pomiędzy Spółką a Miastem, reprezentowanym przez ZTM, "nabywcą" powinien być ZTM.

W przypadku umowy pomiędzy Spółką a Miastem Dzielnica jako "nabywca" winno być wskazane Miasto.

W myśl art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, faktura VAT musi zawierać szereg elementów, w tym dane dotyczące podatnika i nabywcy. Doprecyzowanie tego przepisu znajduje się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. W kontekście przytoczonych przepisów Spółka powzięła wątpliwość jaki podmiot powinien być wskazany jako "nabywca" na fakturach wystawianych z tytułu realizacji umowy pomiędzy Spółką a Miastem reprezentowanym przez ZTM, w imieniu i na rzecz którego działa kontrahent, a jaki na fakturach z tytułu realizacji umowy pomiędzy Spółką a Miastem Dzielnica.

W przypadku umowy pomiędzy Spółką a Miastem reprezentowanym przez ZTM, zdaniem Spółki oczywistym jest, że nabywcą nie będzie kontrahent, który działa "w imieniu i na rzecz" mocodawcy - istota takiego pełnomocnictwa wyraża się w tym, że skutek prawny z tytułu podpisania tejże umowy automatycznie przeniesiony zostaje na mocodawcę.

Oznacza to, że w odpowiedzi na zadane pytanie jako "nabywca" zostanie wskazany albo ZTM, albo Miasto.

Zgodnie z prawem Miasto jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. Gmina posiada osobowość prawną wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. 2001 r., Nr 142, Poz. 1591).

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Z przepisów wynika, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ustawy o samorządzie gminnym). Jednostką organizacyjną Miasta jest m.in. ZTM.

Co istotne, gmina, a więc i Miasto, w zakresie wykonywania swoich zadań może być podatnikiem - Miasto posiada swój NIP, oraz zarejestrowane jest jako podatnik VAT. ZTM, w myśl statutu, jest jednostką organizacyjną Miasta nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej. W ramach powierzonych zadań, ZTM m.in. realizuje w imieniu Miasta zadania inwestycyjne na rzecz lokalnego transportu miejskiego. Co istotne, ZTM także posiada swój własny NIP, oraz zarejestrowany jest jako podatnik VAT.

Spółka zauważa, że w sensie prawnym odbiorcą usługi świadczonej przez Spółkę jest Miasto, niemniej faktycznym nabywcą przedmiotowej usługi jest ZTM, który jest podmiotem faktycznie prowadzącym transakcję. Bez znaczenia tutaj pozostaje kwestia kto stanie się ostatecznym beneficjantem świadczenia. W związku z powyższym to ZTM powinien zatem być wskazany jako nabywca na fakturach wystawianych przez Spółkę.

Warto w tym miejscu podkreślić, iż w nauce prawa finansowego jednostki budżetowe, pomimo braku podmiotowości prawnej, traktuje się jako samodzielne podmioty, ustawodawca bowiem przyznaje im wiele praw i obowiązków w zakresie gospodarki finansowej (tak T. Augustyniak-Górna, Podmiotowość finansowoprawna jednostek budżetowych, Zeszyty Naukowe UŁ, seria I, 1979, Nr 65, s. 92).

W odniesieniu do umowy pomiędzy Spółką a Miastem Dzielnica reprezentowanym przez Burmistrza Dzielnicy działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta, Spółka uważa że "nabywca" usługi jest Miasto.

Dzielnice Miasta, w tym Dzielnica są jednostkami pomocniczymi dla Miasta - wynika to zarówno z przepisów prawa. Dzielnica nie jest podatnikiem podatku VAT- w roli podatnika występuje wyłącznie miasto. Dzielnica nie posiada także osobowości prawnej. W związku z tym, zdaniem Spółki, nabywcą" na wystawianych fakturach powinno być Miasto.

Reasumując, zdaniem Spółki w odniesieniu do przedmiotowych umów jako "nabywca" na fakturze VAT powinien zostać wskazany podmiot będący podatnikiem VAT - w przypadku umowy pomiędzy Spółką a Miastem, reprezentowanym przez ZTM, "nabywca" powinien być ZTM, natomiast w przypadku umowy pomiędzy Spółką a Miastem Dzielnica, jako "nabywca" winno być wskazane Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do ust. 6 ww. artykułu nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z § 2 statutu Zarządu Transportu Miejskiego Zarząd Transportu Miejskiego:

1.

jest jednostką organizacyjną miasta nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej.

2.

organizuje, zarządza i nadzoruje lokalny transport zbiorowy w imieniu miasta oraz gmin metropolii warszawskiej, z którymi miasto. zawarło porozumienie międzygminne lub związek międzygminny w zakresie lokalnego transportu zbiorowego,

3.

realizuje zadania w zakresie pobierania opłat za przejazdy środkami lokalnego transportu zbiorowego; środki pozyskane z tego tytułu przekazuje na rachunek bankowy Urzędu Miasta,

4.

realizuje w imieniu miasta zadania inwestycyjne na rzecz lokalnego transportu zbiorowego.

Stosownie do § 8 statutu Zarząd Transportu Miejskiego:

1.

posiada rachunek bankowy,

2.

prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego,

3.

prowadzi inne wyodrębnione rachunki,

4.

prowadzi ewidencję księgową majątku, przekazanego w zarząd lub do wykorzystania,

5.

prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Powyższe uregulowani wskazują, że Zarząd Transportu Miejskiego użytkuje i zarządza mieniem miasta (przekazanym przez jednostkę samorządu terytorialnego w zarząd lub do wykorzystania) niezbędnym do wykonywania jego zadań. Jednakże dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług jednostka organizacyjna działająca w formie jednostki budżetowej jest odrębnym podmiotem tego podatku i posiada odrębne oznaczenie NIP.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z powołanym przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług faktura powinna stwierdzać w szczególności:

*

dokonanie sprzedaży,

*

datę dokonania sprzedaży,

*

cenę jednostkową bez podatku,

*

podstawę opodatkowania,

*

stawkę i kwotę podatku,

*

kwotę należności,

*

dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W myśl art. 106 ust. 8 przedmiotowej ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały zawarte w przepisach wykonawczych do ustawy.

I tak, zgodnie z treścią § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać między innymi:

*

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

*

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Powyższe przepisy nakładają na podatnika wymóg umieszczania na fakturze danych, które pozwolą zidentyfikować dla celów podatkowych uczestników konkretnej transakcji (sprzedawca, nabywca). Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako przedsiębiorstwo, którego głównym przedmiotem działalności jest realizacja inwestycji budowlanych, zawarł umowę z Miastem, reprezentowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego. Strony ustaliły, że wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu ww. umowy rozliczone zostanie na podstawie faktur VAT złożonych u Płatnika, którym zgodnie z zapisami umowy jest Zarząd Transportu Miejskiego. Strony ustaliły, że faktury powinny być wystawione dla ZTM, a także że płatności będą wykonywane z konta tego podmiotu.

Miasto posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. ZTM jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest Zarząd Transportu Miejskiego, który został powołany do wykonywania zadań Miasta we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca postępuje prawidłowo wskazując na wystawionej fakturze z tytułu świadczonych usług jako nabywcę Zarząd Transportu Miejskiego, a nie Miasto.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Na podstawie przepisów prawa utworzenie jednostek pomocniczych - dzielnic, zwanych dalej "dzielnicami", jest obowiązkowe. Dzielnica działa na podstawie statutu dzielnicy nadanego przez Radę Miasta i innych uchwał Rady Miasta przekazujących dzielnicy zadania i kompetencje gminne i powiatowe, zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na podstawie porozumień zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł również umowę na realizację inwestycji budowlanej z Miastem Dzielnica. Kontrahent Wnioskodawcy reprezentowany był przez Burmistrza Dzielnicy działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta. Z postanowień umowy wynika, iż jako nabywca zostało wskazane Miasto, natomiast odbiorcą usługi ustanowiono Dzielnicę.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz obowiązujące przepisy Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca prawidłowo wskazuje na fakturze dokumentującej świadczenie usługi z tytułu realizacji inwestycji budowlanej jako nabywcę Miasto, bowiem wynika to z zawartej umowy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl