IPPP3/443-1142/10-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1142/10-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobieranej przez Spółkę prowizji jako wynagrodzenia za usługę pośrednictwa w dostawie towarów oraz rozliczania transakcji zawieranych na rynku towarów giełdowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobieranej przez Spółkę prowizji jako wynagrodzenia za usługę pośrednictwa w dostawie towarów oraz rozliczania transakcji zawieranych na rynku towarów giełdowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1142/10-2/KT z dnia 3 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza dokonywać rozliczeń transakcji zawieranych w systemie obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o obrocie instrumentami finansowymi").

Na rynku tym, do którego, zgodnie z powołanym wyżej przepisem ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, stosować się mają odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o giełdach towarowych"), które dotyczą giełdy towarowej, będą dokonywane transakcje sprzedaży, których przedmiotem będzie energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm., zwana dalej "Prawem energetycznym"), uprawnienia do emisji CO 2 oraz kontrakty terminowe "forward" na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO 2.

Spółka będzie pełniła dla transakcji zawieranych na tym rynku funkcję Izby Rozrachunkowej, zgodnie z art. 18 ustawy o giełdach towarowych. Spółka będzie więc organizować i prowadzić rozliczenia tych transakcji na rzecz członków prowadzonej przez siebie Izby Rozrachunkowej. Sposób prowadzenia tych rozliczeń zakłada, że w ramach ich przeprowadzania Spółka będzie nabywać od zbywcy i jednocześnie sprzedawać nabywcy energię elektryczną, będącą przedmiotem transakcji zawartej pomiędzy nimi na rynku organizowanym przez Giełdę. Spółka nie posiada koncesji na obrót energią elektryczną, gdyż zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. b) Prawa energetycznego może Ona wykonywać działalność w zakresie obrotu energią elektryczną na takim rynku z tytułu prowadzenia rozliczeń zawieranych na nim transakcji.

Spółka będzie pobierała wynagrodzenie od członków prowadzonej przez siebie Izby Rozrachunkowej za usługi w zakresie rozliczeń transakcji, świadczone na ich rzecz. Wysokość wynagrodzenia będzie uzależniona od wielkości rozliczanej transakcji.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę będzie zatem stanowić wynagrodzenie za rozliczanie transakcji związanych z obrotem energia elektryczną, prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia energii, uprawnieniami do emisji CO 2 oraz kontraktami "forward" na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do emisji CO 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowizja pobierana przez Spółkę, będąca wynagrodzeniem za usługę pośrednictwa w dostawie towarów oraz rozliczania transakcji zawieranych na rynku towarów giełdowych organizowanym przez Spółkę, prowadzącą rynek regulowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, stanowi wynagrodzenie za usługę pośrednictwa finansowego, zwolnioną z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4, poz. 3 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługi wymienione w załączniku nr 4 objęte są zwolnieniem z podatku VAT. Pozycja 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wskazuje, iż zwolnieniem objęte są "usługi pośrednictwa finansowego" mieszczące się w sekcji J PKWiU ex (65-67), z wyłączeniem katalogu usług wskazanego w kolumnie nr 3 tego załącznika.

Jak wynika z pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, zwolnieniem objęta jest sekcja J, działy od 65 do 67 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264, dalej jako "PKWiU"). Użycie symbolu "ex" w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT oznacza, że spośród wspomnianej sekcji "J" jedynie usługi pośrednictwa finansowego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Oznacza to, że zwolnieniem są objęte tylko usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji "J", z wyłączeniem usług wykazanych wprost w kolumnie 3 tego załącznika.

Dział 67 PKWiU nosi nazwę "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami". Dział ten mieści się w sekcji "J" PKWiU wskazanej w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Do usług takich należą m.in. usługi wymienione w sekcji J w podgrupie 67.11.10 PKWiU, czyli usługi związane z administrowaniem rynkiem finansowym. PKWiU definiuje usługi te jako "obsługę operacyjną i nadzór nad rynkami finansowymi realizowane nie przez władze publiczne, obsługę operacyjną giełd papierów wartościowych i towarowych, usługi administracyjne na rzecz posiadaczy papierów wartościowych lub towarów, brokerów lub agentów handlowych, np. usługi w zakresie ochrony papierów wartościowych, sprawozdawczości finansowej oraz inne rynkowe usługi administrowania rynkiem finansowym, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Zdaniem Spółki, usługi rozliczeniowe na rzecz członków giełdy, w związku z obrotem energią elektryczną, prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia energii, uprawnieniami do emisji CO 2 oraz tzw. "kontraktami forward" na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do emisji CO 2, stanowią usługi związane z administrowaniem rynkiem finansowym wymienione w PKWiU w sekcji J w podgrupie 67.11.10. Spółka ma bowiem świadczyć usługę operacyjną giełdy towarowej, polegającą na rozliczaniu transakcji kupna oraz sprzedaży dokonywanych na tej giełdzie.

Zważając na powyższe, zdaniem Spółki, opisane powyżej usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, jednakże według PKWiU nie będące usługami pośrednictwa finansowego, nie korzystają ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4, poz. 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem wniosku jest, jak wskazał Pytający, zdarzenie przyszłe, niniejszego rozstrzygnięcia dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania interpretacji, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z wniosku wynika, że Spółka będzie dokonywać rozliczeń transakcji zawieranych w systemie obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284 z późn. zm.). Na rynku tym będą dokonywane transakcje sprzedaży, których przedmiotem będzie energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), uprawnienia do emisji CO 2 oraz kontrakty terminowe forward na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO 2.

Spółka, pełniąc funkcję Izby Rozrachunkowej, zgodnie z art. 18 ustawy o giełdach towarowych, będzie organizować i prowadzić rozliczenia ww. transakcji na rzecz członków Izby. Za świadczone usługi w zakresie rozliczeń transakcji Spółka będzie pobierała wynagrodzenie od członków Izby. Wysokość wynagrodzenia (prowizji) będzie uzależniona od wielkości rozliczanej transakcji.

Wątpliwości Wnioskodawcy w opisanej sprawie sprowadzają się do pytania, czy świadczone przez Spółkę za wynagrodzeniem usługi pośrednictwa w dostawie towarów oraz rozliczania transakcji zawieranych na rynku towarów giełdowych, stanowią usługi pośrednictwa finansowego, zwolnione od podatku VAT.

Zauważyć należy, że, co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy o VAT - wynosi 22%. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Należy zaznaczyć, że z dniem 1 stycznia 2011 r., na mocy ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), uchylony został art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, a tym samym załącznik nr 4 do tej ustawy zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, gdzie w punkcie 3 wymienione były usługi pośrednictwa finansowego (z określonymi wyłączeniami). Natomiast stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 41) ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnione od podatku są usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Wnioskodawca zaliczył świadczone usługi, będące przedmiotem zapytania, do usług związanych z administrowaniem rynkiem finansowym, sklasyfikowanych w grupowaniu 67.11.10 PKWiU, zdefiniowanych jako "obsługa operacyjna i nadzór nad rynkami finansowymi realizowane nie przez władze publiczne, obsługa operacyjna giełd papierów wartościowych i towarowych, usługi administracyjne na rzecz posiadaczy papierów wartościowych lub towarów, brokerów lub agentów handlowych, np. usługi w zakresie ochrony papierów wartościowych, sprawozdawczości finansowej oraz inne rynkowe usługi administrowania rynkiem finansowym, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Spółka ma bowiem świadczyć usługę operacyjną giełdy towarowej, polegającą na rozliczaniu transakcji kupna oraz sprzedaży dokonywanych na tej giełdzie.

Podkreślić należy, iż zgodnie z treścią art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Natomiast w treści powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41) ustawy ustawodawca użył pojęcia: "usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe" oraz "usługi pośrednictwa w tym zakresie", nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

W tej sytuacji, biorąc pod uwagę charakter świadczonych przez Spółkę usług, należy odnieść się do zapisów ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284 z późn. zm.). Na podstawie art. 2 pkt 1a) tej ustawy, przez instrumenty finansowe rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Natomiast zgodnie z pkt 2) tego artykułu, towarami giełdowymi są dopuszczone do obrotu na danej giełdzie towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami:

a.

oznaczone co do gatunku rzeczy,

b.

różne rodzaje energii,

c.

limity wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń,

d.

prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne,

e.

niebędące instrumentami finansowymi prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji, emisji zanieczyszczeń lub praw majątkowych, o których mowa w lit. d).

A zatem ustawa ta osobno definiuje instrumenty finansowe oraz towary giełdowe będące przedmiotem obrotu na giełdzie towarowej.

Wnioskodawca wskazał, że będzie świadczyć usługę operacyjną giełdy towarowej, polegającą na rozliczaniu transakcji kupna oraz sprzedaży dokonywanych na tej giełdzie, których przedmiotem będą towary giełdowe, takie jak: energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej, uprawnienia do emisji CO 2 oraz kontrakty terminowe forward na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO 2.

Odnosząc powyższe do wskazanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że świadczenie przez Spółkę przedmiotowych usług nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41) ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym usługi te będą podlegały opodatkowaniu według stawki podstawowej, o której mowa w art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1) ustawy o VAT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe, ze względu na to, iż Strona odnosi się do przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl