IPPP3/443-1138/09-4/MPe - Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji uzyskanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z realizacją projektu oraz dokumentowanie wkładów własnych przedsiębiorcy korzystającego z pomocy publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1138/09-4/MPe Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji uzyskanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z realizacją projektu oraz dokumentowanie wkładów własnych przedsiębiorcy korzystającego z pomocy publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) uzupełnionego w dniu 1 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. S.A. jest projektodawcą projektu "Współdziałanie w biznesie" - C światowym liderem usług wsparcia informatycznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznała A. S.A. wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację wymienionego projektu.

Projekt realizowany jest w ramach Działania 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1, na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z umową A. S.A. otrzyma wsparcie w łącznej kwocie nie przekraczającej 1.294.492,98 przy czym A. S.A. zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 862.995,32 zł pochodzącego z wkładu prywatnego beneficjenta pomocy. Pozostała kwota wsparcia stanowiąca dofinansowanie ma być wypłacana na podstawie wniosku o płatność, w transzach w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności do ww. umowy o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z realizacją. Są to wydatki kwalifikowane. A. S.A. wykonuje szereg działań związanych z realizacją projektu szczegółowo określonych w stosownych umowach, odpowiedzialna jest za zarządzanie projektem, monitoring, ewaluację projektu, zapewnienie pomieszczeń do realizacji zajęć, instruktorów itp.

A. S.A. jako projektodawca zobowiązana jest do uzyskania wkładu prywatnego od przedsiębiorcy korzystającego z pomocy publicznej w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100 % wydatków objętych pomocą publiczną. Wniesienie wkładu przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniach, bądź przedsiębiorców, którzy delegują swoich pracowników na szkolenia, jest warunkiem uczestnictwa w szkoleniu i prawidłowej realizacji projektu. Wkład własny może być wniesiony w formie pieniężnej lub w formie wynagrodzeń uczestników szkoleń wraz z dodatkami. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 111, poz. 710 z późn. zm.) mogą, bowiem być też wydatki na wynagrodzenia uczestników szkoleń w przypadku gdy szkolenie odbywa się w godzinach pracy jego uczestników. Wysokość wkładu wynikającego z wynagrodzeń, wraz z dodatkami uczestników projektu musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wpłacającego ww. wynagrodzenia wraz z dodatkami. Szczegóły dotyczące realizacji projektu określają Zasady Realizacji Projektu w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które zamieszczone są na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości www.... W załączeniu wnioskodawca przekazuje wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z umową o dofinansowanie projektu "Współdziałanie w biznesie" - C. światowym liderem usług wsparcia informatycznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Beneficjentem (projektodawcą) jest A. S.A. Natomiast Beneficjentem pomocy jest przedsiębiorca, który otrzymał pomoc publiczną, tj. C. Sp. z o.o. z siedzibą w W. Precyzując drugie pytanie zawarte we wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że Spółka A. S.A. będzie wystawiała fakturę VAT na C. Sp. z o.o. Beneficjentem pomocy w postaci otrzymanej dotacji rozwojowej jest bowiem C. Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w ww. stanie faktycznym, w świetle obowiązujących przepisów prawa, otrzymane dofinansowanie ze środków EFS stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy A. S.A. jako projektodawca powinna wystawić fakturę VAT beneficjentowi pomocy tj. spółce C. Sp. z o.o.:

a.

na kwotę 100 % łącznej kwoty wsparcia, tj. na kwotę 1.294.492,98 zł... czy

b.

na kwotę wkładu własnego (prywatnego) C. Sp. z o.o., która jest beneficjentem pomocy, tj. na kwotę 862.995,32 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym, faktura VAT powinna być wystawiona przez A. S.A. na kwotę wkładu własnego (prywatnego) beneficjenta pomocy, tj. na kwotę 862.995,32 zł. Powyższą tezę wnioskodawca opiera na następujących przepisach prawa podatkowego. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zalicza się do przychodów wartości nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Tak więc stosownie do ww. art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, otrzymane: dofinansowanie ze środków EFS, tj. kwota pozostałego wsparcia po odliczeniu wkładu własnego, przypadających na beneficjenta pomocy wydatków objętych regułami pomocy publicznej nie stanowi przychodu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie może być wliczona do podstawy opodatkowania.

W takim zakresie nie występuje więc po stronie podatnika okoliczność otrzymania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Natomiast obowiązek wystawienia faktury VAT przedsiębiorcy kupującemu usługę wiąże się z powstaniem przychodu. Skoro ww. kwota dofinansowania na pokrycie części kosztów projektu nie stanowi przychodu, A. S.A. jako projektodawca nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT za szkolenie w części objętej dofinansowaniem ze środków EFS. Faktura VAT powinna być, więc wystawiona na kwotę wkładu własnego (prywatnego) beneficjenta pomocy, nie refinansowanego przez PARP. Wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania przepisów podatkowych w powyższym zakresie powstają na tle zestawienia ww. regulacji, tj. art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z regulacją zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej: również ustawą o VAT.

Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-309/09S4/AD) wynika, że dotacja wnoszona do projektów szkoleniowych w ramach projektów dofinansowanych ze środków EFS, nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie powiększa obrotu z tytułu świadczenia usług objętych projektem, wobec czego otrzymana dotacja nie jest opodatkowana podatkiem VAT. Interpretacja ta dotyczy podobnego stanu faktycznego jak opisany w niniejszym wniosku. Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko wnioskodawcy w tym przypadku za prawidłowe. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Otrzymana przez wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Niezależnie od powyższego w opinii podatnika składającego niniejszy wniosek należy dodatkowo wskazać, iż norma szczególna i późniejsza (art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) deroguje normę ogólną i wcześniejszą (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z wykładnią systemową celowościową zastosowanie w omawianym przypadku powinien mieć art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co do zasady bowiem obrót jest podstawą opodatkowania. Ustawodawca wprowadzając jednak zapis art. 12 ust. 4 pkt 14 w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych świadomie wyłączył z opodatkowania podatkiem od towarów i usług "wartości nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów".

Biorąc, więc pod uwagę ww. stan faktyczny i prawny, w opinii wnioskodawcy, dofinansowanie ze środków EFS nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Faktura VAT powinna być wystawiona na kwotę wkładu własnego (prywatnego) beneficjenta pomocy - przedsiębiorcy, tj. na kwotę 862.995,32 zł przypadających na niego wydatków objętych regułami pomocy publicznej, związanych z zamówionymi usługami. W przypadku dostarczenia przez beneficjenta pomocy dokumentów takich jak listy, karty płac, regulaminy wynagrodzeń organizator projektu powinien wystawić beneficjentowi pomocy - przedsiębiorcy korektę do faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie nr 1 przedmiotowego wniosku należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest projektodawcą projektu pt. "Współdziałanie w biznesie" - C. światowym liderem usług wsparcia informatycznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznała Wnioskodawcy wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację przedmiotowego projektu. Zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma wsparcie w łącznej kwocie nie przekraczającej 1.294.492,98 przy czym Wnioskodawca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 862.995,32 zł pochodzącego z wkładu prywatnego beneficjenta pomocy. W ramach projektu Wnioskodawca wykonuje szereg działań określonych w stosownych umowach związanych z jego realizacją tj. zarządzanie projektem, monitoring, ewaluację projektu, zapewnienie pomieszczeń do realizacji zajęć, instruktorów itp.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnośnie pytania nr 2 przedmiotowego wniosku, przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).

Z przedłożonego wniosku wynika również, iż pozostała kwota wsparcia stanowiąca dofinansowanie ma być wypłacana na podstawie wniosku o płatność, w transzach w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności do ww. umowy o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją. Są to wydatki kwalifikowane.

Wnioskodawca jako projektodawca zobowiązany jest do uzyskania wkładu prywatnego od przedsiębiorcy korzystającego z pomocy publicznej w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100 % wydatków objętych pomocą publiczną. Beneficjentem pomocy jest przedsiębiorca, który otrzymał pomoc publiczną. Wniesienie wkładu przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniach, bądź przedsiębiorców, którzy delegują swoich pracowników na szkolenia, jest warunkiem uczestnictwa w szkoleniu i prawidłowej realizacji projektu. Wkład własny może być wniesiony w formie pieniężnej lub w formie wynagrodzeń uczestników szkoleń wraz z dodatkami.

Wkłady własne ww. podmiotów są związane z konkretnymi konsumentami w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Istotnym jest, iż gdyby Spółka nie otrzymała przedmiotowych wkładów własnych to ona opłacałaby w tej części koszty usługi. Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując projekt będący przedmiotem zapytania świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, które winny być udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturą VAT, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest kwota "wkładu własnego".

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez niego usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast wkłady własne beneficjenta pomocy są związane z konkretnymi konsumentami w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług i winny być udokumentowane fakturą VAT, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest kwota "wkładu własnego".

A zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytań zawartych w przedmiotowym wniosku tut. Organ uznał za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne przepisy niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl