IPPP3/443-1137/13-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1137/13-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.,. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) na wezwanie Nr IPPP2/443-1137/13-2/KB z dnia 17 stycznia 2014 r. (data odbioru 20 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową podatku VAT nabywanych usług zarządzania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową podatku VAT nabywanych usług zarządzania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2014 r. złożonym w dniu 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 17 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prezes Zarządu Spółki C. Sp. z o.o., od 1 listopada 2013 r. będzie wynagradzany na podstawie Kontraktu Menedżerskiego o świadczenie usług w zakresie zarządzania polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich.

W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego mu wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii), po czym dodano, iż do kwoty wynagrodzenia doliczony zostanie podatek VAT w wysokości zgodnej z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Należność Zarządzającego będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT, po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia Spółce faktury VAT z tym, że faktura taka powinna zostać wystawiona i doręczona Spółce do 20 dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, którego dotyczy dana faktura.

Zarządzający jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług zarządzania i doradztwo w zakresie zarządzania w ramach której podpisał umowę o zarządzanie Spółką. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Przedmiotem Kontraktu Menedżerskiego jest sprawowanie Zarządu nad Spółką na stanowisku Prezesa, prowadzenie spraw Spółki i jej reprezentowanie z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Zarządzającego oraz charakteru i zakresu działalności Spółki, z zachowaniem lojalności wobec Spółki i troski o materialne i niematerialne interesy Spółki, przy przyjęciu zasady podejmowania ryzyka uzasadnionego gospodarczo i z uwzględnieniem ryzyka uzasadnionego z punktu widzenia realizowanych przez Spółkę zadań, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego i jednocześnie jest on odpowiedzialny za niezachowanie takiej staranności.

Zarządzający będzie wykonywał swoje obowiązki związane z funkcją Prezesa osobiście, nie może zlecić ich wykonywania osobie trzeciej co stosownie do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, Umowy Spółki i Regulaminu Zarządu nie uchybia obowiązkowi wspólnego współdziałania z innym członkiem Zarządu. W celu należytego wykonywania obowiązków kontraktowych jak również w celu zapewnienia zachowania poufności informacji, Zarządzający zobowiązany jest do przestrzegania wszelkich procedur i regulacji wewnętrznych obowiązujących w Spółce, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji - w szczególności lecz nie wyłącznie do korzystania z pozostawionych do jego dyspozycji przez Spółkę powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, w tym przenośnym komputerem osobistym z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet, środków łączności w tym telefonu komórkowego oraz telefonu stacjonarnego a także samochodu służbowego. Zarządzający ma prawo do uczestnictwa w konferencjach, seminariach lub spotkaniach o charakterze biznesowym korzystnych dla Spółki oraz o ile jest to konieczne dla realizacji zobowiązań wynikających z Kontraktu, odbywania podróży w kraju i za granicą. Spółka zapewnia Zarządzającemu zwrot innych uzasadnionych i dokumentowanych wydatków. Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego przedmiotu Kontraktu, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponosi on z tytułu pełnienia funkcji Prezesa. Odpowiedzialność w stosunku do Spółki za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej ograniczona jest do kwoty równej 12-krotności stałego miesięcznego wynagrodzenia podstawowego przy czym Spółka zobowiązana jest w pierwszej kolejności do wystąpienia z roszczeniem do ubezpieczyciela. W celu zagwarantowania realnego wykonania przez Zarządzającego zobowiązania, Zarządzający przez cały okres obowiązywania niniejszego Kontraktu, będzie objęty zakresem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób zarządzających z grupy kapitałowej P. SA. Kopia polisy lub certyfikatu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej obowiązująca na dzień zawarcia niniejszego Kontraktu stanowić będzie załącznik do niniejszego Kontraktu. W przypadku gdyby ubezpieczenie przestało obejmować zakres odpowiedzialności Zarządzającego przewidziany niniejszym Kontraktem lub w przypadku gdyby brak indywidualnego ubezpieczenia Zarządzającego w sprawie jego działalności zarządczej wpływał na zmianę postanowień niniejszego Kontraktu w zakresie wysokości wynagrodzenia, zarządzający będzie zobowiązany do wykupienia indywidualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej działalności związanej z zarządzaniem w okresie obowiązywania niniejszego Kontraktu z sumą gwarancyjną nie niższą niż 1.000.000,- złotych. W przypadku wykupienia przez Zarządzającego indywidualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej Zarządzający przekaże Spółce kopię polisy lub certyfikatu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, które będą stanowić załącznik do niniejszego Kontraktu. W każdym przypadku, gdy zgodnie z umową ubezpieczenia lub ogólnymi warunkami ubezpieczenia umowa ubezpieczenia przestaje wiązać jej strony, postanowienia kontraktu w zakresie ograniczenia odpowiedzialności przestają mieć zastosowanie, począwszy od dnia wygaśnięcia ochrony ubezpieczenia Zarządzającego od odpowiedzialności cywilnej, związanej z zarządzaniem do dnia zawarcia nowej umowy ubezpieczenia w tym zakresie.

Jeżeli w ramach usług świadczonych przez Zarządzającego dojdzie do stworzenia utworów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) Zarządzający ma obowiązek przekazania Spółce wszelkich informacji i dokumentów umożliwiających Spółce używanie, korzystanie i ochronę utworu, przy czym wynagrodzenie z tytułu przeniesienia na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworu zawarte jest w stałym miesięcznym wynagrodzeniu podstawowym należnym Zarządzającemu za miesiąc w którym utwór został dostarczony, a Zarządzający nie ma prawa domagania się od Spółki dodatkowego wynagrodzenia za stworzenie utworu.

Przychody uzyskiwane przez Zarządzającego będą opodatkowane na zasadach właściwych dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście za pośrednictwem Spółki jako płatnika, dochód Zarządzającego będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych będzie pobierał zleceniodawca. Na zasadach ogólnych rozliczane będą również przez Spółkę (zleceniodawcę) składki ZUS.

Przedmiotowy kontrakt menedżerski obie strony potraktowały jako czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez Zarządzającego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi wykonywane na podstawie kontraktu menedżerskiego, z tytułu którego osiągane są przychody wymienione w art. 13 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Czy też usługi te wyłączone są od opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przedmiotowy Kontrakt, zdaniem Wnioskodawcy pozwala na stwierdzenie, że w analizowanej sytuacji mamy do czynienia na gruncie przepisów ustawy o VAT z samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W ocenie Spółki, Zarządzający jest podatnikiem podatku VAT w zakresie wykonywanych usług zarządzania, bowiem:

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Z tak szeroko rozumianego pojęcia działalności gospodarczej zostały dokonane pewne wyłączenia określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT tj. z zakresu pojęcia "samodzielna działalność gospodarcza" ustawodawca wyłączył czynności, "z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy (...) o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich".

Z kolei, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, Kontraktów Menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem więc, aby czynności wykonywane w ramach Kontraktu Menedżerskiego (w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT) nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT konieczne jest spełnienie następujących warunków:

1.

przychody z tej działalności muszą być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.

wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do warunków wykonywania tych czynności;

3.

wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do wynagrodzenia za te czynności;

4.

wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, przy czym przesłanki te muszą wystąpić łącznie.

Powyższe oznacza, że przychody z tytułu wykonywanych czynności zarządczych nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi.

W sytuacji bowiem, gdy odpowiedzialność za czynności wykonującego usługę będzie ponosił zlecający, wówczas czynności wykonywane na podstawie Kontraktu Menedżerskiego nie będą mogły zostać uznane za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą co oznacza, iż czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Sformułowanie odnoszące się do odpowiedzialności (ostatni z wymienionych warunków), należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Jak wynika z zapisów Kontraktu Menedżerskiego, czynności realizowane na rzecz Spółki nie będą posiadały łącznie wszystkich 4 cech wymienionych powyżej. Nie jest bowiem spełniony warunek odpowiedzialności Spółki za wykonane przez Zarządzającego czynności wobec osób trzecich. W Kontrakcie zapisano, iż odpowiedzialność w stosunku do osób trzecich ponosi Zarządzający (a nie Zlecający). Zarządzający jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w ramach której podpisał Kontrakt Menedżerski o zarządzanie Spółką, posiada wiedzę i doświadczenie oraz kwalifikacje niezbędne do należytego wykonania przedmiotu umowy. W ramach Kontraktu Zarządzający sprawuje zarząd operacyjny i strategiczny, przez prowadzenie interesów Spółki i jej reprezentację zgodni z Kontraktem oraz przepisami Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego. Zarządzający rejestrując działalność w Urzędzie Skarbowym zarejestrował się również jako czynny podatnik VAT.

Z uwagi na to, iż zawarty przez Spółkę z Zarządzającym Kontrakt Menedżerski o świadczenie usług w zakresie zarządzania nie zawiera wszystkich elementów opisanych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, tym samym czynności wykonywane przez Zarządzającego w ramach przedmiotowego Kontraktu należy uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, a to oznacza, że w opisanym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania wyłączenie z opodatkowania o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zatem więc, przedmiotowe usługi w zakresie zarządzania będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Zarządzający powinien z tego tytułu wystawiać faktury VAT ze stawką podstawową 23%.

Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur od Zarządzającego, bowiem nabycie przedmiotowego świadczenia związane jest z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną - spełniony został warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Z kolei Zarządzający jest podmiotem uprawnionym do wystawienia faktury VAT, spełnia wymagania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i jako podmiot, który w związku z wykonywanymi czynnościami na podstawie Kontraktu Menedżerskiego, nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

W oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.);

2.

(uchylony)

3.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

1.

(uchylony)

2.

przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;

3.

przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;

4.

przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;

5.

przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;

6.

przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;

7.

przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

8.

przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

9.

przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Chodzi zatem o taki stosunek prawny między usługodawcą a usługobiorcą, który wskazuje cechy właściwe stosunkowi pracy, tj. podporządkowanie usługodawcy co do warunków realizacji umówionych czynności, określenie wynagrodzenia, a dodatkowo z dokumentów dotyczących zawarcia umowy o wykonanie świadczenia powinna wynikać kwestia odpowiedzialności osoby zlecającej wobec osób trzecich. Tym samym, w sytuacji, gdy istnieje stosunek prawny, w ramach którego zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za działania zleceniobiorcy, wtedy nie jest to działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Przedmiotowe zagadnienie było również przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (orzeczenia w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla przeciwko Recaudadores de Tributos de las Zonas primera y segunda, C-235/85 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Niderlandów). TSUE w ww. orzeczeniach wskazał, że za samodzielną nie będzie mogła być uznana działalność gospodarcza, która wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Zatem wyłączone z opodatkowania VAT są stosunki, które pod względem warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego tożsame są ze stosunkiem pracy. Chodzi tutaj w szczególności o element podporządkowania zlecającemu, który jest charakterystyczny dla stosunku pracy.

Istotny zatem, z punktu widzenia uznania realizowanych czynności za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, jest sposób określenia w umowie odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich.

Zgodnie z treścią art. 368 § 1 i § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030) zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę, natomiast członek zarządu jest powoływany i odwoływany przez radę nadzorczą, chyba że statut spółki stanowi inaczej. Ponadto, w myśl art. 370 § 1 wskazanej ustawy, członek zarządu może być w każdym czasie odwołany; nie pozbawia go to roszczeń ze stosunku pracy lub innego stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu.

Jednocześnie, z treści art. 372 § 1 ww. ustawy wynika, iż prawo członka zarządu do reprezentowania spółki dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich (§ 2 tegoż artykułu). Czynności takie zawsze będą wywoływały skutek na zewnątrz, nawet gdyby dochodziło do ograniczeń. Oznacza to, iż w stosunkach zewnętrznych istnieje odpowiedzialność zlecającego za czynności wykonywane przez członka zarządu, natomiast w stosunkach wewnętrznych będzie rodziło odpowiedzialność odszkodowawczą osób działających wbrew ograniczeniom względem zlecającego.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z treścią art. 483 § 1 k.s.h., członek zarządu, rady nadzorczej oraz likwidator odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółki, chyba że nie ponosi winy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Prezes Zarządu Spółki od 1 listopada 2013 r. jest wynagradzany na podstawie Kontraktu Menedżerskiego o świadczenie usług w zakresie zarządzania polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich. W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego mu wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii). Należność Zarządzającego będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT. Zarządzający jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług zarządzania i doradztwo w zakresie zarządzania w ramach której podpisał umowę o zarządzanie Spółką. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego przedmiotu Kontraktu, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponosi on z tytułu pełnienia funkcji Prezesa. W celu zagwarantowania realnego wykonania przez Zarządzającego zobowiązania, Zarządzający przez cały okres obowiązywania niniejszego Kontraktu, będzie objęty zakresem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób zarządzających z grupy kapitałowej PKP CARGO SA. W przypadku gdyby ubezpieczenie przestało obejmować zakres odpowiedzialności Zarządzającego przewidziany niniejszym Kontraktem lub w przypadku gdyby brak indywidualnego ubezpieczenia Zarządzającego w sprawie jego działalności zarządczej wpływał na zmianę postanowień niniejszego Kontraktu w zakresie wysokości wynagrodzenia, zarządzający będzie zobowiązany do wykupienia indywidualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej działalności związanej z zarządzaniem w okresie obowiązywania niniejszego Kontraktu z sumą gwarancyjną nie niższą niż 1.000.000,- złotych.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu sprawy na tle stanu prawnego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, co nie pozwala na wyłączenie wykonywanych czynności poza zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Co do spełnienia dwóch warunków należy przyjąć, że zostały spełnione, ponieważ zleceniobiorcę ze zlecającym wykonywanie czynności (Spółką) wiąże umowa w postaci kontraktu menedżerskiego, w której określono warunki wykonywania czynności oraz wynagrodzenia. Aby jednak czynności nie podlegały opodatkowaniu VAT w rozpatrywanej sprawie wymagane jest spełnienie łącznie wszystkich warunków, które przewidziane zostały przepisem art. 15 ust. 3 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek dotyczący odpowiedzialności zlecającego wykonywanie czynności wobec osób trzecich, ponieważ, jak wskazała Spółka, to Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego przedmiotu Kontraktu.

W odniesieniu do powyższych okoliczności należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Zarządzający wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie wystąpiły wszystkie przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, co oznacza, że nie zostały spełnione kryteria wyłączające świadczenie usług, w ramach Kontraktu Menedżerskiego, z czynności podlegających tej ustawie. Zatem Zarządzający z tytułu zawartej umowy o zarządzanie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym wynagrodzenie uzyskiwane za wykonanie tych czynności podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczyły również prawa do odliczenia podatku z faktur otrzymywanych od Zarządzającego.

Kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione okoliczności należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur od Zarządzającego, ponieważ nabycie przedmiotowych usług w zakresie zarządzania związane jest z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną - spełniony został warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Z kolei Zarządzający jest podmiotem uprawnionym do wystawienia faktury VAT ze stawką w wysokości 23%, a zatem nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania stawką podstawową podatku VAT nabywanych usług zarządzania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego nr 1 w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania stawką podstawową podatku VAT nabywanych usług zarządzania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, natomiast odnośnie stanu faktycznego nr 1 w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej możliwości skorzystania przez Zarządzającego ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT i stanu faktycznego nr 2, a także w zakresie podatku dochodowego zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl