IPPP3/443-1131/09-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1131/09-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta Chełm, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-1131/09-2/KT z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie uiszczenia stosownej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 15 lipca 2008 r. w L. została zawarta umowa nr X o dofinansowanie 2 projektów w ramach "X" pomiędzy Państwowym Funduszem R. a Miastem C. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków P. następujących projektów w ramach ww. programu:

1.

adaptacja sanitariatu dla osób niepełnosprawnych na rzecz Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Ś. 4 w C.; na tę okoliczność wykonawca wystawił fakturę VAT nr 20/2008 z dnia 19 września 2008 r. na kwotę 34.354,96 zł;

2.

wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych na rzecz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Z. przy ul. P. w C.; na tę okoliczność wykonawca wystawił fakturę VAT 25/2008 z dnia 10 listopada 2008 r. na kwotę 37.154,48 zł.

P. w celu rozliczenia dofinansowania zażądał dokumentu wydanego przez Ministra Finansów w trybie interpretacji indywidualnej odnośnie niemożności obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji projektów przez Miasto C. - podatnika podatku od towarów i usług rozliczającego się fakturą w kwocie brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto C. - podatnik podatku od towarów i usług, rozliczając się z P. fakturą w kwocie brutto, ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji ww. projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto C. nie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w podatku od towarów i usług, wynikający z faktur VAT dokumentujących wyżej wymienione usługi, gdyż usługi te nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych niniejszym podatkiem, nie będą odsprzedawane, a uzyskany efekt ma posłużyć celom społecznym - art. 86 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy jednak zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Miasto zawarło umowę na realizację 2 projektów w ramach "X" z Państwowym Funduszem R. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków P. następujących projektów w ramach ww. programu:

1.

adaptacja sanitariatu dla osób niepełnosprawnych na rzecz Liceum Ogólnokształcącego w C oraz

2.

wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych na rzecz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Z. w C.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowych inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będą odsprzedawane, a uzyskany dzięki nim efekt ma służyć celom społecznym.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanych projektów, gdyż nie są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz służą zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799). Ww. akt wykonawczy zastąpił rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które straciło moc z dniem 1 stycznia 2010 r. Powołany w niniejszej interpretacji przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. został uregulowany w § 12 ust. 1 pkt 12 nowego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl