IPPP3/443-1120/10-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1120/10-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny gruntów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny gruntów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 września 2007 r. Wspólnicy działający w imieniu i na rzecz Spółki nabyli nieruchomość stanowiącą działkę o numerze ewidencyjnym 454 i o obszarze 14.900 metrów kwadratowych. -akt Notarialny Rep.A numer.... Następnie dokonano podziału nieruchomości na działki budowlane oraz działki drogowe numer 454/1 i 454/2. Przy nabyciu wymienionej nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego. Spółka zamierza dokonać darowizny wymienionych działek drogowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (gminy) co umożliwi podjęcie działań gminy polegających na uzbrojeniu pasa drogi w przyłącza wodno-kanalizacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizna gruntów objętych działkami 454/1 oraz 454/2 na rzecz gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów (tym również gruntów), o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na inne cele niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części - czyli podatku zawartego w cenie nabycia towarów stanowiących przedmiot darowizny. W związku z tym, że nabycie działki, z której wyodrębniono wymienione działki drogowe planowane do przekazania w drodze darowizny, nastąpiło od osób fizycznych nie będących w tym zakresie podatnikami podatku od towarów i usług to darowizna działek drogowych na rzecz gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Biorąc pod uwagę powyższe opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, zarówno na cele związane jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru. Jeżeli natomiast Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przedmiotowa darowizna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż nabył jako Spółka nieruchomość stanowiącą działkę o numerze ewidencyjnym 454 i o obszarze 14.900 metrów kwadratowych. Następnie dokonano podziału nieruchomości na działki budowlane oraz działki drogowe numer 454/1 i 454/2. Przy nabyciu wymienionej nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego. Spółka zamierza dokonać darowizny wymienionych działek drogowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (gminy).

Reasumując, w świetle powyższego, nieodpłatne przekazanie przedmiotowych działek drogowych w formie darowizny na rzecz gminy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ w związku z ich nabyciem od osób fizycznych Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl