IPPP3/443-1110/11-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1110/11-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobu o nazwie handlowej AdBlue - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobu o nazwie handlowej AdBlue.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

B. Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na dystrybucji wodnego roztworu mocznika o stężeniu 32,5% występującego pod handlową nazwą AdBlue. Substancja ta zawiera 46,6% azotu w suchej masie. Podobnie jak mocznik o niższych stężeniach, może być ona wykorzystywana jako nawóz sztuczny. Jednak ze względu na wysoką cenę roztworu wynikającą z konieczności utrzymania odpowiednio wysokiej czystości, znajduje zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach wysokoprężnych redukując emisję tlenków azotu w układach wydechowych samochodów.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz wskazanym sposobem zaliczania produktów do poszczególnych grupowań (pkt 7.3), "zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi".

Według informacji otrzymanej od producentów towar ten jest sklasyfikowany w grupowaniu 20.15.31.0, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W dniu 5 lipca 2011 r. Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych z wnioskiem o podanie prawidłowego symbolu, według klasyfikacji PKWiU, dla 32,5% roztworu mocznika o nazwie handlowej AdBlue.

W piśmie z dnia 15 lipca 2011 r., skierowanym do Spółki, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdził, że dla towaru o nazwie handlowej AdBlue stosuje się PKWiU o symbolu 20.15.31.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

B. Sp. z o.o. zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że dla towaru o nazwie handlowej AdBlue, będącego 32,5% roztworem mocznika, a sklasyfikowanego w PKWiU jako ex 20.15.3, Spółka ma prawo przy sprzedaży stosować obniżoną do 8% stawkę podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 i załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nawet wtedy, gdy nie jest on stosowany jako nawóz.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Towar o nazwie handlowej AdBlue, będący 32,5% roztworem mocznika, powinien być opodatkowany obniżoną do 8% stawką podatku VAT przewidzianą dla towarów o symbolu PKWiU ex 20.15.3, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W poz. 59 załącznika nr 3 do ustawy, jako jedyne wyłączenie z preferencyjnie opodatkowanego grupowania 20.15.3 wymieniony jest cyjanamid wapnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 "Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru/usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na dystrybucji wodnego roztworu mocznika o stężeniu 32,5% występującego pod handlową nazwą AdBlue. Substancja ta zawiera 46,6% azotu w suchej masie. Podobnie jak mocznik o niższych stężeniach, może być ona wykorzystywana jako nawóz sztuczny. Jednak ze względu na wysoką cenę roztworu wynikającą z konieczności utrzymania odpowiednio wysokiej czystości, znajduje zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach wysokoprężnych redukując emisję tlenków azotu w układach wydechowych samochodów.

W otrzymanym przez Spółkę piśmie z dnia 15 lipca 2011 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdził, że dla towaru o nazwie handlowej AdBlue stosuje się PKWiU o symbolu 20.15.31.0.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż sprzedaż opisanego wyrobu, mieszczącego się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU ("mocznik") - jako wymienionego pod pozycją 59 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - podlega (także w przypadku, gdy nie jest on stosowany jako nawóz) opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% (wykluczeniu z powyższego prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku podlega bowiem jedynie cyjanamid wapnia).

Uwzględniając powyższe, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl