IPPP3/443-1108/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1108/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów leczniczych w Polsce oraz poza jej granicami. W celu zapewnienia efektywnej sprzedaży produktów leczniczych i prawidłowej organizacji ich dystrybucji, Spółka prowadzi aktywną działalność marketingową obejmującą:

* reklamę produktów leczniczych skierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept a także prowadzących obrót produktami leczniczymi;

* promocję firmy;

* reklamę korporacyjną.

W ramach aktywności marketingowej Spółka podejmuje m.in. następujące czynności:

1.

Organizuje na terenie Polski spotkania promocyjne mające na celu reklamę produktów Spółki. Uczestnikami spotkań promocyjnych są lekarze, farmaceuci oraz osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi;

2.

Organizuje na terenie Polski bezpłatne konsultacje specjalistyczne, w ramach których pacjenci mają możliwość skorzystania z bezpłatnej konsultacji lekarskiej;

3.

Współorganizuje i sponsoruje konferencje naukowe dla lekarzy, których organizatorami są podmioty niezależne od Spółki (np. towarzystwa lekarskie, uczelnie medyczne);

4.

Współorganizuje i sponsoruje udział lekarzy w konferencjach naukowych oraz kursach szkoleniowych;

5.

Przekazuje bezpłatnie produkty lecznicze i dokonuje darowizn rzeczowych na rzecz Zakładów Opieki Zdrowotnej, stowarzyszeń i fundacji itp.

6.

Przekazuje lekarzom próbki produktów leczniczych podczas wizyt promocyjnych;

7.

Po uzyskaniu zamówień przekazuje bezpłatnie lekarzom, pielęgniarkom i farmaceutom glukometry;

8.

Przekazuje upominki lekarzom, farmaceutom i innym osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi.

W ramach działalności marketingowej, w tym min. w czasie spotkań promocyjnych, bezpłatnych konsultacji, konferencji, a także w ramach wizyt przedstawicieli medycznych, Spólka dokonuje również nieodpłatnych wydań towarów o charakterze reklamowym i promocyjnym, które nie spełniają definicji próbek i prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę złożony charakter działalności marketingowej w chwili obecnej Spółka rozważa powierzenie prowadzenia działalności marketingowej spółce zależnej - w dalszej części zwanej "spółką marketingową", której celem byłaby koordynacja i prowadzenie wszelkich akcji marketingowych, w tym w szczególności przekazywanie próbek, upominków, glukometrów, innych prezentów niespełniających definicji próbek i prezentów o małej wartości, organizacja spotkań, konferencji, szkoleń etc.

Do spółki marketingowej wniesiony zostałby zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowej. Dodatkowo, w spółce marketingowej zostałaby zatrudniona część osób pracujących w chwili obecnej w dziale marketingu Spółki. Pozostała część pracowników działu marketingu, pozostając pracownikami Spółki, zostałaby oddelegowana do pracy w spółce świadczącej usługi marketingowe. Spółka marketingowa dysponowałaby wszelkimi środkami pozwalającymi na samodzielne prowadzenie działalności marketingowej.

Jeśli chodzi o produkty marketingowe (próbki, upominki, glukometry, inne produkty niespełniające definicji prezentów malej wartości i próbek etc.), to w pierwszej kolejności byłyby one nabywane przez spółkę marketingową odpłatnie od podmiotów trzecich, ewentualnie w szczególnych przypadkach od Spólki, a następnie byłyby przekazywane w celach promocji i reklamy.

W związku z prowadzeniem działalności marketingowej, spółka marketingowa obciążałaby Spółkę wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług marketingowych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia byłyby wszelkie koszty poniesione w związku z realizacją działalności marketingowej, w szczególności koszty osobowe, amortyzacja, ewentualne koszty związane ze świadczonymi usługami, powiększone o ustaloną marżę.

Usługi świadczone na rzecz Spółki byłyby dokumentowane przez spółkę marketingową za pomocą faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego oraz na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez spółkę marketingową z tytułu świadczenia przez nią usług marketingowych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez spółkę marketingową z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze zacytowane powyżej regulacje Spółka w pierwszej kolejności pragnie podkreślić, że ich celem jest zapewnienie realizacji podstawowej zasady, jaką jest zasada neutralności podatku od wartości dodanej dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Odliczenie podatku "ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność podlega temu podatkowi" (wyrok ETS w sprawie C-268/83 (Rompelman); podobnie ETS wypowiedział się m.in. w sprawach 50/87 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francji oraz C-317/94 (Elida Gibs).

Zasada neutralności podatku od towarów i usług, wyrażająca się w podstawowym prawie podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego, oznacza również, że wszystkie ograniczenia prawa do odliczenia muszą być wyraźnie określone w ustawie a ponadto wynikać z Dyrektywy 2006/112.

W konsekwencji, zdaniem Spółki uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy interpretować szeroko, w ten sposób, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu działalności gospodarczej podatnika i mają - choćby pośredni - związek z tą działalnością.

W ocenie Spółki do wydatków takich należy zaliczyć wszelkie wydatki ponoszone w celu zwiększenia rozpoznawalności marki Spólki, w tym w szczególności wydatki, które będą ponoszone na nabycie usług marketingowych.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym oraz w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Tytułem przykładu Spółka pragnie powołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 października 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07), w którym sąd stwierdził, iż uprawnienie określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT "należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegającymi opodatkowaniu. Zatem chodzi tutaj o zakupy towarów, które przez podatnika w stanie przetworzonym lub nieprzetworzonym są odsprzedawane a także o towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności, jednakże nie wchodzą bezpośrednio do substancji wytwarzanych przez podatnika towarów i usług, np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym - najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, usługi biurowe porządkowe itp. (...). Zdaniem sądu "cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika, przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując, wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.tu. prawa do odliczenia podatku naliczonego".

Podobne stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 października 2009 r. (sygn. IPPP1/443-770/09-2/AW) oraz znalazło bezpośrednio potwierdzenie w interpretacji z dnia 26 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP2/443-352/11-2/KAN), odnoszącej się do analogicznego stanu faktycznego. W interpretacji tej czytamy: " (...) to Agencja dokonuje zakupu materiałów i nagród niezbędnych do świadczenia usługi marketingowej. Materiały promocyjne, nagrody i bony przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki. Poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług".

Podsumowując, zdaniem Spółki, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o VAT, będzie ona miała prawo do obniżenia pełnej kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących wykonanie usług marketingowych lub dokumentujących zaliczki na poczet ich wykonania. Odliczeniu będzie podlegała cała kwota podatku naliczonego wskazana na fakturze wystawionej przez spółkę marketingową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i lit. b) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy maja związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności w zakresie sprzedaży produktów leczniczych, w celu zapewnienia efektywnej sprzedaży tych produktów i prawidłowej organizacji ich dystrybucji, Spółka prowadzi aktywną działalność marketingową obejmującą reklamę produktów leczniczych skierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept a także prowadzących obrót produktami leczniczymi, promocję firmy, reklamę korporacyjną. Biorąc pod uwagę złożony charakter działalności marketingowej Spółka rozważa powierzenie prowadzenia tej działalności spółce zależnej (spółce marketingowej), której celem byłaby koordynacja i prowadzenie wszelkich akcji marketingowych, w tym w szczególności przekazywanie próbek, upominków, glukometrów, innych prezentów niespełniających definicji próbek i prezentów o małej wartości, organizacja spotkań, konferencji, szkoleń etc. Do spółki marketingowej wniesiony zostałby zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowej. Dodatkowo, w spółce marketingowej zostałaby zatrudniona część osób pracujących w chwili obecnej w dziale marketingu Spółki. Pozostała część pracowników działu marketingu, pozostając pracownikami Spółki, zostałaby oddelegowana do pracy w spółce świadczącej usługi marketingowe. Spółka marketingowa dysponowałaby wszelkimi środkami pozwalającymi na samodzielne prowadzenie działalności marketingowej. Produkty marketingowe (próbki, upominki, glukometry, inne produkty niespełniające definicji prezentów malej wartości i próbek etc.) w pierwszej kolejności byłyby nabywane przez spółkę marketingową odpłatnie od podmiotów trzecich, ewentualnie w szczególnych przypadkach od Spółki, a następnie byłyby przekazywane w celach promocji i reklamy. Spółka marketingowa obciążałaby Spółkę wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług marketingowych. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia byłyby wszelkie koszty poniesione w związku z realizacją działalności marketingowej, w szczególności koszty osobowe, amortyzacja, ewentualne koszty związane ze świadczonymi usługami, powiększone o ustaloną marżę. Usługi świadczone na rzecz Spółki byłyby dokumentowane przez spółkę marketingową za pomocą faktur VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż wydatki Spółki związane z nabywanymi od spółki marketingowej usługami marketingowymi będą miały pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które podlegają opodatkowaniu (tj. mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej).

Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie, w przedmiotowej sprawie, spełniona. Zatem Spółka, jako czynny podatnik VAT, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup opisanych usług marketingowych świadczonych przez spółkę marketingową, polegających na promowaniu produktów Spółki, ze względu na fakt, iż poniesione przez Spółkę wydatki służyć Jej będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl