IPPP3/443-1106/11-7/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1106/11-7/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 października 2011 r. znak IPPP3/443-1106/11-5/KB, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia pojazdu samochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia pojazdu samochodowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 października 2011 r. znak IPPP3/443-1106/11-5/KB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego spełniający wszystkie wymogi samochodu ciężarowego jako samochodu dwuosobowego zaadaptowanego na samochód ciężarowy czyniąc zadość wymogom zawartym w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej Monitor Polski z dnia 4 grudnia 2006 r., Nr 86, poz. 880, dział 87, aby został zakwalifikowany jako pojazd przeznaczony głównie do transportu towarów. Samochód posiada następujące cechy, które wskazują na to, iż jest przeznaczony głównie do transportu towarów.

Badanie pojazdu i jego przestrzeni ładunkowej potwierdza jedynie fakt, iż:

1.

przestrzeń ładunkowa pojazdu wykończona szarą wykładziną tapicerską typową dla pojazdów użytkowych, nie posiada żadnych elementów wyposażenia związanych z przewozem osób, takich jak: siedzenia i ich punkty kotwienia, pasy bezpieczeństwa wraz z mechanizmami zwijania, ogrzewanie tylnej części nadwozia, dysze nadmuchu powietrza, uchwyty nad drzwiami tylnymi, bocznymi oraz zaczepy mocowania izolującej trwale usadowionej siatki zabezpieczającej. Otwory w wykładzinie dachu oraz wnęki po dyszach nadmuchu powietrza zabezpieczone i zakryte odpowiednimi elementami z pokryciem tapicerskim,

2.

ustalona w oparciu o dyrektywy EC długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1680 mm,

3.

przestrzeń ładunkowa posiada trwałą, płaską podłogę umożliwiającą bezpieczny transport oraz łatwy załadunek i rozładunek przewożonych towarów. Podłoga wykonana ze sklejki wodoodpornej pokryta jest przeciwpoślizgowym, gumowym dywanikiem oraz wykończona wykładziną tapicerską. W przedniej części podłoga posiada dodatkowe stalowe wzmocnienia zapewniające sztywność i stabilność w przypadku niesymetrycznego obciążenia,

4.

przestrzeń ładunkowa oddzielona jest od przestrzeni pasażerskiej izolującą na trwale usadowioną zespawaną ścianą grodziową w postaci ramy trwałej izolacji zaadaptowanej w sposób eliminujący na trwałe siedzenia pasażerskie tylnie, w dolnej części ramy zamocowana jest płyta drewniana pokryta wykładziną tapicerską. Ściana grodziową w górnej części mocowana jest do nadwozia z wykorzystaniem fabrycznych wzmocnień, zaś w dolnej części do stalowego wzmocnienia podłogi,

5.

górne i dolne punkty mocowania pasów bezpieczeństwa na słupkach za drzwiami bocznymi tylnymi zaspawane w sposób uniemożliwiający ich wykorzystanie,

6.

okno w pokrywie przestrzeni bagażowej oraz okna tylne boczne od strony zewnętrznej zabezpieczone odpowiednio dopasowanymi elementami zasłaniającymi,

7.

drzwi tylne boczne: mechanizmy podnoszenia szyb wraz z szybami nie usunięte, otwory okienne w drzwiach zamknięte stałą płytą ze sklejki pokrytej;

Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienie wniosku m.in. poprzez wskazanie dla przedmiotowego samochodu właściwej klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnoty Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że "samochód został zarejestrowany na terytorium kraju jako samochód ciężarowy i spełnia kryteriów klasyfikacji do kodu CN 8704".

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 26 października 2011 r.).

1.

Czy czynności o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym związane z nabytym samochodem będą przedmiotem opodatkowania akcyzą.

2.

Czy w sytuacji, gdy z wyżej wskazanych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu, zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz badania z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wynika, że nabywane przez Wnioskodawcę pojazdy są samochodami ciężarowymi 2 osobowymi po stronie polskiego dostawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

3.

Czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu nie będącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, na wniosek korzystającego zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń, po stronie Spółki powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego winno być uznane za prawidłowe.

Wyjaśnić zatem należy, iż przepis art. 100 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym, samochód sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 21 jako samochód ciężarowy, nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol CN 8704 wskazany przez Wnioskodawcę.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu CN 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego Wnioskodawca zakupił samochód osobowy spełniający wszystkie wymogi samochodu ciężarowego jako samochodu dwuosobowego zaadaptowanego na samochód ciężarowy czyniąc zadość wymogom zawartym w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej Monitor Polski z dnia 4 grudnia 2006 r., Nr 86, poz. 880, dział 87, aby został zakwalifikowany jako pojazd przeznaczony głównie do transportu towarów. Samochód posiada następujące cechy, które wskazują na to, iż jest przeznaczony głównie do transportu towarów. Wnioskodawca wskazał, że samochód został zarejestrowany na terytorium kraju jako samochód ciężarowy i spełnia kryteria klasyfikacji do kodu CN 8704. Ponadto, z treści stanowiska wynika, że przedmiotowy samochód sklasyfikowany jest przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 21 jako samochód ciężarowy.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju był samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia był pojazd, który Wnioskodawca klasyfikuje do kodu CN 8704. Zatem, mając na uwadze przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy stwierdzić, iż będący przedmiotem wniosku pojazd mechaniczny zaklasyfikowany do CN 8704 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy wobec czego nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytań nr 2 i 3 zostało wydane postanowienie o pozostawieniu bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl