IPPP3/443-1096/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1096/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 24 października 2011 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 10 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu wydatków na organizowanie informacji i promocji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek Spółki, uzupełniony w dniu 24 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu wydatków na organizowanie informacji i promocji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Sp. z o.o. z siedzibą (dalej Spółka) realizując projekt modernizacji oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej (dalej "projekt" lub "inwestycja") zawarł z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (dalej PO IŚ 2007-2013), działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji powyżej 15 tyś. RLM priorytetu I "Gospodarka wodno-ściekowa". Umowa została zawiązana w dniu 17 sierpnia 2009 r. (dalej "umowa").

Zgodnie z § 18 umowy Spółka zobowiązana jest do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania dofinansowania na realizację projektu zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu oraz zgodnie z zasadami promocji projektów dla beneficjentów PO IŚ 2007-2013.

Spółka realizując podstawowy obowiązek informowania oraz promowania przedsięwzięcia, które dostało dofinansowanie z Funduszu Spójności, już na etapie aplikacyjnym ustalił sposoby realizacji tego zobowiązania. Jedną z przyjętych metod było przeprowadzenie imprezy promującej projekt.

Realizując obowiązek informacyjny, Spółka, w dniach 2-3 czerwca 2011 r. zorganizowała uroczystość otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków. W tym celu Spółka zawarła umowę z firmą Centrum. Zgodnie z umową cena usług wykonywanych w ramach takiej umowy wyniosła 252.425,79 + VAT.

W ramach pierwszego dnia uroczystości zostało dokonane otwarcie oczyszczalni ścieków; w uroczystości uczestniczyli zaproszeni goście tacy jak przedstawiciele władz miasta, sąsiednich miast, instytucji biorących udział w realizacji projektu etc. W drugim dniu zorganizowany został piknik dla dzieci w wieku szkolnym i gimnazjalnym oraz dla mieszkańców Miasta.

W trakcie imprezy dokonywane były prezentacje, przekazywane były materiały informacyjne dotyczące źródła współfinansowania inwestycji.

Całość zlecenia określona została mianem "Organizacja uroczystości otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków "w ramach projektu p.n. "Modernizacja oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej" zgodnie z umową o dofinansowanie" i zdaniem Spółki stanowiła realizację obowiązku wynikającego z § 18 umowy (szczegółowy zakres został określony w umowie z firmą Centrum i w załączniku do takiego kontraktu).

Wykonanie usługi zostało potwierdzone protokołem z dnia 10 czerwca 2011 r. Spółka nabyła od tej samej firmy koszulki z nadrukiem, służące realizacji postanowień § 18 umowy, co zostało potwierdzone fakturą na kwotę netto 8.532,00 zł.

Wydatki jakie Spółka poniosła w związku z organizacją imprezy i inne służące promocji i informacji nie stanowią kosztów kwalifikowanych, tj. nie są finansowane środkami z dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy możliwym jest odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienia wydatków związanych z realizacją zadania p.n. "Organizacja uroczystości otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków w ramach projektu p.n. "Modernizacja oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej" zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 17 sierpnia 2009 r.".

Odnosząc się do kwestii rozliczenia VAT naliczonego zawartego w cenie zakupionych świadczeń należy wskazać że jednym z najważniejszych uprawnień czynnego podatnika VAT, który wykonuje czynności z prawem do rozliczenia podatku naliczonego jest właśnie rozliczenie podatku od towarów i usług zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby wykonywania takich czynności (tzn. z prawem do rozliczenia VAT). Podstawowym warunkiem istnienia prawa do rozliczenia podatku naliczonego jest to, aby podatnik wykazał - chociaż tylko pośredni - związek pomiędzy zakupami a czynnościami z prawem do rozliczenia.

Ewentualne zakazy odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług muszą być wyraźnie zapisane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej "ustawa o VAT", i pozostawać w zgodzie z regulacjami prawa wspólnotowego. Ze względu na to, że Spółka nie zakupiła usług gastronomicznych oraz nie wystąpiły inne okoliczności wyłączające prawo do odliczania VAT stwierdzić należy, że jako czynny podatnik VAT wykonujący czynności z prawem do rozliczenia (którym służyć będzie oczyszczalnia) może rozliczyć VAT naliczony w świadczeniach, które na potrzeby podatku dochodowego zostały sklasyfikowane jako celowe, czyli związane nie tylko z przychodami ale również sprzedażą opodatkowaną (bo Spółka nie wykonuje innej sprzedaży). W tym miejscu zaznaczyć należy, że w praktyce przyjmuje się, iż o ile podatnik wykaże związek wydatków służących informacji i promocji z prowadzoną przez niego działalnością (również w ramach badania na potrzeby podatku dochodowego) organy podatkowe nie kwestionują prawa do rozliczenia podatku naliczonego (np. interpretacja indywidualna Dyrektora lzby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 lipca 2010 r., IBPP2/443-41 1/1 0/WN).

Oczywiście wszystkie interpretacje powołane w niniejszym wniosku zostały wydane w konkretnych sprawach, ale z uwagi na zbieżności stanów prawnych i faktycznych z tym, jaki jest w przypadku Spółki winny mieć istotny wpływ na interpretację indywidualną udzieloną w odpowiedzi na niniejszy wniosek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i realizuje projekt modernizacji oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Jednocześnie zobowiązany jest do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania dofinansowania na realizację projektu zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu oraz zgodnie z zasadami promocji projektów dla beneficjentów. Jedną z metod wybranych przez Wnioskodawcę było przeprowadzenie imprezy promującej projekt. W związku z tym Wnioskodawca zorganizował uroczystość otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków. W pierwszym dniu uroczystości zostało dokonane otwarcie oczyszczalni ścieków z udziałem zaproszonych gości, natomiast w drugim dniu zorganizowany został piknik dla dzieci w wieku szkolnym i gimnazjalnym oraz dla mieszkańców Miasta.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją uroczystości otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków, organizowanej w ramach projektu modernizacji oczyszczalni ścieków.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem wykonywanej działalności gospodarczej, a tym samym z osiąganymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego można uznać, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę związane z obowiązkiem informowania oraz promowania realizowanego projektu modernizacji oczyszczalni ścieków mają pośredni wpływ na przychody Wnioskodawcy. Skuteczna promocja i właściwa informacja na temat modernizacji oczyszczalni ścieków będzie powiązana z przyszłą sprzedażą opodatkowaną, gdyż tylko taką wykonuje Wnioskodawca.

Reasumując, Wnioskodawca ma możliwość odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania p.n. "Organizacja uroczystości otwarcia zmodernizowanej oczyszczalni ścieków w ramach projektu p.n. "Modernizacja oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl