IPPP3/443-1095/11-2/JK - Określenie stawki akcyzy właściwej dla kontaminatu w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego lub zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1095/11-2/JK Określenie stawki akcyzy właściwej dla kontaminatu w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego lub zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* prawidłowe w zakresie określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu w celu obliczenia zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy obowiązku obciążenia go opłatą paliwową,

* nieprawidłowe w zakresie określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu oraz obowiązku obciążenia go opłatą paliwową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest producentem paliw silnikowych i opałowych oraz niepaliwowych produktów pochodzących z przerobu ropy naftowej. Większość wyrobów produkowanych przez Spółkę jest wyrobami akcyzowymi, od których, po wprowadzeniu ich do konsumpcji płacony jest podatek akcyzowy, a w przypadku paliw silnikowych - dodatkowo opłata paliwowa.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej w dalszej części ustawą, oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy Spółka prowadzi ewidencję ilościową wyrobów akcyzowych, która umożliwia m.in. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwotę akcyzy, której pobór jest zawieszony. Ewidencja prowadzona jest w formie elektronicznej i została zatwierdzona przez Naczelnika Urzędu Celnego. W tym celu do poszczególnych wyrobów akcyzowych przypisane są kody CN i stawki akcyzy.

Obok wyrobów akcyzowych będących paliwami silnikowymi i paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy sprzedawanych do odbiorców lub przesyłanych do własnych terminali paliw, Spółka przemieszcza z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy lub poza tą procedurą tzw. "Kontaminat", czyli mieszankę różnych paliw, np. benzyny, oleju napędowego lub oleju opałowego, a także dodatków do paliw. Kontaminat nie może być użyty jako pełnowartościowe paliwo i dlatego jest sprzedawany uprawnionym podmiotom do ponownego przerobu lub utylizacji.

W zależności od zawartości poszczególnych składników ropopochodnych lub składników innego pochodzenia, Kontaminat posiada przypisane następujące kody CN:

* 2710 11 90;

* 2710 19 29;

* 2710 99 00.

Kontaminatem jest substancja powstała ze zmieszania w zbiornikach magazynowych znajdujących się w składach podatkowych:

a.

benzyny silnikowej o kodzie CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z olejem napędowym o kodzie CN 2710 19 41,

b.

benzyny silnikowej o kodzie CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z Keropurem (dodatkiem uszlachetniającym do benzyn, nie będącym produktem pochodzącym z przerobu ropy naftowej) o kodzie CN 3811 90 00 w przypadku, gdy proporcje benzyny wynoszą od 50 % do 87 % objętościowo, co wielokrotnie przekracza normę i taki wyrób nie nadaje się do użycia jako paliwo silnikowe;

c.

benzyny silnikowej o kodzie CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z olejami opałowymi o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69;

d.

oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 41 z benzyną silnikową, jak powyżej.

Taki wyrób jak Kontaminat, ze względu na swoje właściwości fizykochemiczne oraz brak spełnienia norm jakościowych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych - nie może być wprowadzony do obrotu i użyty jako paliwo silnikowe.

W tym celu jest on sprzedawany do Rafinerii do ponownego przerobu w celu odzyskania pełnowartościowych komponentów, które w przyszłości mogą zostać zastosowane do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

Podkreślenia wymaga to, że Kontaminat będący przedmiotem niniejszego wniosku powstaje w składach podatkowych (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) na skutek niezamierzonego (w przypadku lit. a), c, d powyżej) lub zamierzonego (lit. b) - produkcja przedmieszki) zmieszania wskazanych powyżej wyrobów energetycznych. W większości przypadków zmieszanie odbywa się na skutek błędu człowieka. Jego powstanie nie odbywa się wówczas w ramach zaplanowanego procesu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę akcyzy należy zastosować do Kontaminatu w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego lub zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

2.

Czy w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy należy naliczać opłatę paliwową od tego wyrobu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, do Kontaminatu należy zastosować stawkę akcyzy w wysokości zero zł.

Powyższe stanowisko Spółka opiera na brzmieniu przepisów ustawy, a konkretnie w oparciu o art. 86 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 3, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, a więc Kontaminat o kodach CN 2710 11 90, 2710 19 29 i 2710 99 00 jest wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy.

Artykuł 86 ust. 2 stanowi, że: "Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych" - w przedmiotowej sytuacji, której dotyczy niniejszy wniosek - Kontaminat nie jest używany w tych celach. Jest używany do ponownego przerobu wraz z ropą naftową, co może spowodować, że w przyszłości, po dokonaniu przerobu zostaną one użyte do produkcji paliw lub innych wyrobów przemysłu chemicznego.

Artykuł 86 ust. 3 stanowi, że: "Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2". Kontaminat, którego dotyczy niniejszy wniosek, również nie mieści się w kategorii paliw opałowych określonych tym przepisem.

Artykuł 88 ust. 1 ustawy stanowi, że: "Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15° C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość energetyczna brutto, wyrażona w gigadżulach (GJ)".

Tak więc dla prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego obok stawki podatku niezbędna jest podstawa opodatkowania, którą w przypadku wyrobów energetycznych jest ilość gotowego wyrobu. Kontaminat jest swego rodzaju odpadem, dlatego trudno nazwać go "gotowym wyrobem". Jest niepotrzebną mieszaniną wyrobów energetycznych, którą należy odpowiednio zutylizować lub przerobić w specjalistycznych instalacjach w rafineriach.

Artykuł 89 ust. 1, 2 i 4 określa stawki podatku akcyzowego dla poszczególnych wyrobów energetycznych.

Zgodnie z tym przepisem, wyroby dla których określono stawki akcyzy zostały podzielone na następujące grupy:

1.

Wyroby (grupy wyrobów) określone tylko według kodów CN, którym stawkę akcyzy przypisano bez względu na ich przeznaczenie, oferowanie na sprzedaż lub zużycie. Są to wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 2, 4-6 oraz 10, 11, a więc wyroby o kodach CN: 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 31, 2710 11 70, 2710 19 25, 2710 19 21, 2710 19 41, od 2710 19 51 do 2710 19 69, od 2710 19 71 do 2710 19 99 - Kontaminat o kodach CN 2710 11 90, 2710 19 29 i 2710 99 00 tutaj nie został wymieniony.

2.

Wyroby (grupy wyrobów) określone według kodów oraz przeznaczenia - art. 89 ust. 1 pkt 1, 8, 9, 12 i 13. Wymieniono tutaj wyroby o kodach CN: 2701, 2702, od 2710 19 41 do 2710 19 49, 2711, 2901 - jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów opałowych lub do napędu silników spalinowych. Kontaminat będący przedmiotem niniejszego wniosku (o kodach CN wskazanych powyżej) nie jest przeznaczony do tych celów, dlatego nie jest objęty tym przepisem.

3.

Wyroby, które bez względu na kod CN mają przypisaną stawkę akcyzy, wyłącznie ze względu na ich przeznaczenie - art. 89 ust. 1 pkt 14-15. Przedmiotowy Kontaminat nie jest przeznaczony do celów opałowych lub do napędu silników spalinowych, dlatego również nie stosuje się tych kryteriów, gdyż przedmiotowe wyroby nie mieszczą się w definicji paliw silnikowych (art. 86 ust. 2 ustawy).

4.

Wyroby (grupy wyrobów) dla których wysokość stawki akcyzy uzależniona jest od ich właściwości fizyko-chemicznych i przeznaczenia. Taka sytuacja występuje w przypadku wyrobów określonych w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a), gdzie jest określona stawka akcyzy na paliwa opałowe, ale oprócz przeznaczenia tych wyrobów - istotne są również gęstość w temperaturze 15° C. Tutaj Kontaminat będący przedmiotem wniosku również nie występuje.

Ponieważ Kontaminat, będący przedmiotem niniejszego wniosku, nie został wymieniony w żadnym z punktów art. 89 ust. 1 ustawy, o których wyżej mowa (pkt od 1 do 15), Spółka uważa, że stawka akcyzy na Kontaminat, oznaczony kodami CN 2710 11 90, 2710 19 29 i 2710 99 00, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy wynosi zero zł.

Ponadto Spółka uważa, iż do przedmiotowego wyrobu nie mają również zastosowania przepisy art. 89 ust. 4, a więc nie można zastosować stawek akcyzy tam wskazanych, ponieważ:

* pkt 1) tego ustępu dotyczy wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 (oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 przeznaczone do celów opałowych, oleje opałowe tzw. lekkie i oleje opałowe tzw. ciężkie, pozostałe paliwa opałowe niebędące olejami opałowymi), a Kontaminat nie zalicza się do tych wyrobów;

* pkt 2) tego ustępu dotyczy dopuszczalnych norm zużycia, które nie są ustalane dla tego typu wyrobów (odpadów);

* pkt 3) tego ustępu dotyczy ubytków wyrobów energetycznych powstałych w czasie transportu rurociągiem przesyłowym dalekosiężnym, co również nie ma miejsca w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Spółka jest zdania, iż w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do rafinerii w celu ponownego przerobu nie ma podstaw do naliczania opłaty paliwowej.

Zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 z późn. zm.), opłacie paliwowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, jeżeli te paliwa oraz gaz są wykorzystywane do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Pojazdami w rozumieniu tego przepisu jest środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane.

Kontaminat będący przedmiotem niniejszego wniosku nie jest przeznaczony do napędu pojazdów, a więc nie ma do niego zastosowania ten przepis.

Natomiast zgodnie z art. 37h ust. 3 ustawy j.w. "Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

1.

benzyny silnikowe o kodach CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49;

2.

oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41;

3.

gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu pojazdów samochodowych, o kodach CN 2711 i CN 2901;

4.

wyroby inne niż określone w pkt 1 - 3, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN".

Kontaminat o kodach CN 2710 11 90, 2710 19 29 i 2710 99 00 nie został wymieniony w pkt 1 - 3.

Również, z uwagi na przeznaczenie Kontaminatu (do ponownego przerobu w celu odzyskania pełnowartościowych komponentów) - nie ma zastosowania do niego pkt 4) powyżej - dlatego nie ma podstaw prawnych do obciążenia tego produktu opłatą paliwową.

Podsumowując, zdaniem Spółki Kontaminat o kodach CN 2710 11 90, 2710 19 29 i 2710 99 00 w świetle powyższych argumentów, jest opodatkowany akcyzą według stawki w wysokości zero zł oraz nie podlega opłacie paliwowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu w celu obliczenia zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy obowiązku obciążenia go opłatą paliwową,

* nieprawidłowe w zakresie określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych" wymieniono w pozycji 27, określone kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Wobec powyższego Kontaminat o kodach CN 2710 11 90, 2710 19 29, 2710 99 00 jest wyrobem akcyzowym.

Jednocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy jest to wyrób energetyczny, ponieważ zgodnie z dyspozycją ww. przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zasadnym jest przy tym wskazać, iż stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Z kolei w świetle art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka przemieszcza z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy lub poza tą procedurą tzw. "Kontaminat", czyli mieszankę różnych paliw, np. benzyny, oleju napędowego lub oleju opałowego, a także dodatków do paliw. W zależności od zawartości poszczególnych składników ropopochodnych lub składników innego pochodzenia, Kontaminat posiada kody CN: 2710 11 90; 2710 19 29; 2710 99 00. Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż Kontaminat jest sprzedawany uprawnionym podmiotom do ponownego przerobu lub utylizacji.

Wątpliwości Spółki dotyczą m.in. określenia właściwej stawki akcyzy dla niniejszego Kontaminatu w celu obliczenia zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz określenia właściwej stawki akcyzy dla Kontaminatu w celu obliczenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określono w art. 89 ustawy. I tak stosownie do ustępu 1 niniejszego artykułu stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1000 litrów;

3.

(uchylony) - w okresie od dnia 1 maja 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. do określenia stawki akcyzy stosuje się art. 37 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej;

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.401,00 zł/1000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.048,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony) - w okresie od dnia 1 maja 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. do określenia stawki akcyzy stosuje się art. 37 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej;

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.048,00 zł/1000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Zgodnie zaś z ustępem 2 cytowanego artykułu stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem w art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się m.in. bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z tym, że dla przedmiotowego wyrobu ustawodawca nie określił stawki akcyzy w oparciu o jego kody CN, należy, kierując się kryterium jego przeznaczenia, zastosować stawkę w następującej wysokości:

* z art. 89 ust. 1 pkt 14 dla pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów, lub

* z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15#186;C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów.

Przy czym dla wyrobów energetycznych innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczonych do celów innych niż:

* opałowe,

* jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

* do napędu silników spalinowych albo

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,zastosowanie ma stawka akcyzy w wysokości 0 zł.

Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie zaś z art. 63 ust. 1 ustawy wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, w omawianej sytuacji przedmiotowe wyroby będą sprzedawane i poddawane ponownemu przerobowi w celu odzyskania pełnowartościowych komponentów, które w przyszłości mogą zostać użyte do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych właściwą stawką akcyzy dla Kontaminatu w przypadku przemieszczania tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, jest stawka zerowa.

Niemniej jednak w przypadku przemieszczania niniejszego Kontaminatu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ponieważ, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla przedmiotowego wyrobu akcyzowego mimo, iż jest on opodatkowany zerową stawką akcyzy, to mogące powstać zobowiązanie dla zabezpieczenia akcyzowego należy obliczyć w oparciu o stawkę w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów. Celem złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest bowiem zagwarantowanie zapłaty zarówno zobowiązań podatkowych wynikających z powstałego obowiązku podatkowego, jak i zobowiązań, które mogą dopiero powstać w sytuacjach określonych w ustawie np. nastąpi zmiana przeznaczenia wyrobu. Zabezpieczenie musi zatem obejmować zobowiązania, jakie mogą powstać w najwyższej z możliwych wysokości.

Odnosząc się natomiast do kwestii obciążenia przedmiotowego Kontaminatu przemieszczanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy opłatą paliwową, wskazać należy, iż stosownie do art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 z późn. zm.), dalej ustawa o autostradach, opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową" podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217), stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Przy czym w myśl ust. 2 cytowanego artykułu przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Natomiast na podstawie ust. 3 cytowanego artykułu paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

1.

benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49;

2.

oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41;

3.

gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu pojazdów samochodowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;

4.

wyroby inne niż określone w pkt 1-3, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN.

Zatem zgodnie z powyższymi przepisami obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej powstaje w stosunku do benzyny silnikowej o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49; oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 41; gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych oraz gazowych węglowodorów alifatycznych skroplonych i w stanie gazowym, przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901; innych wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN, które były przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W kontekście powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, nie mamy do czynienia z wyrobem w stosunku do którego powstaje obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej. Innymi słowy przy przemieszczaniu na terytorium kraju przedmiotowego Kontaminatu z zapłaconą akcyzą nie powstaje obowiązek uiszczenia od niego opłaty paliwowej.

Reasumując, w przedmiotowym przypadku dla obliczenia zobowiązania podatkowego w akcyzie w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy należy stosować stawkę wynikającą z art. 89 ust. 2 ustawy, tj. stawkę 0 zł natomiast w celu prawidłowego oszacowania kwoty zabezpieczenia akcyzowego dla niniejszego Kontaminatu przemieszczanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy należy przyjąć stawkę w wynosi 1822,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w przypadku przemieszczania Kontaminatu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl