IPPP3/443-1094/11-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1094/11-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej spółka) jest częścią światowej grupy L. z siedzibą we Francji. Spółka zamierza przystąpić do systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową (System Cash-Pool) obowiązującego w ramach grupy. W systemie Cash-Pool mogą brać udział jedynie podmioty, w których L. posiada bezpośrednio lub pośrednio udziały lub prawo głosu w wysokości minimum 51%.

Systemem zarządza spółka F. z siedzibą w Belgii (dalej F). Schemat powiązań między spółką L. oraz Spółki wygląda następująco:

L. posiada 100% udziałów w Spółkach: S. SA z siedzibą we Francji oraz F. z siedzibą w Belgii.

Spółka SA z siedzibą we Francji jest 100% właścicielem Sp. z o.o. System Cash-Pool funkcjonuje zgodnie z zasadami przyjętymi w całej grupie mającymi na uwadze dobro wszystkich spółek korporacyjnych.

Celem systemu jest minimalizowanie kosztów finansowania poprzez kompensowanie przejściowych niedoborów wykazywanych przez jeden z podmiotów przejściowymi nadwyżkami występującymi u innego podmiotu. Uczestnik Systemu Cash-Pool nie jest zobligowany do korzystania ze wsparcia w ramach tego systemu o ile otrzyma bardziej korzystną ofertę finansowania działalności od podmiotów zewnętrznych.

Udział w systemie Cash-Pool regulowany jest trzema dokumentami:

* Umową cash poolingu "Cash-Pool Framework - Agreement", zawartą między L F oraz Sp. z o.o. i innymi uczestnikami systemu, regulującą ogólne warunki, prawa i obowiązki stron;

* Umową "Agreement relating to the Manual Short-Term Cash-Pool System" (dalej umowa ST), określającą zasady wzajemnych rozliczeń między stronami w ramach średniookresowego świadczenia usług w ramach Cash poolingu (6 miesięcy);

* Umową "Agreement relating to the Manual Medium-Term Cash-Pool System" (dalej umowa MT), określającą zasady wzajemnych rozliczeń między stronami w ramach średniookresowego świadczenia usług w ramach Cash poolingu (12 miesięcy).

Zgodnie z umową ST na koniec każdego miesiąca F nalicza odsetki. Odpowiednio faktura odsetkowa lub nota kredytowa odsetkowa jest doliczana do / odliczana od całkowitej kwoty należności / zobowiązań na koniec miesiąca. System cash-poolingu zakłada powierzenie zarządzania płynnością finansową podmiotowi trzeciemu. Oznacza to, że ewentualne niedobory środków finansowych na rachunku jednego z uczestników pokrywane są z nadwyżek tych środków na rachunkach innych uczestników, przy czym jest to proces ciągły i przebiegający wielokierunkowo. Uczestnik, którego niedobory zostały pokryte środkami pochodzącymi od innych uczestników, zobowiązany jest do zapłaty odsetek, które po potrąceniu marży przez podmiot zarządzający cash-poolingiem, przekazywane są tym uczestnikom, na których rachunkach bankowych zgromadzone były nadwyżki środków finansowych. Oznacza to, że w danym miesiącu (okresie rozliczeniowym) każdy z uczestników systemu może zarówno korzystać ze środków pochodzących od innych uczestników, jak i finansować działalność innych uczestników w rezultacie będzie on (za dany okres rozliczeniowy) uprawniony do otrzymywania odsetek za okresy, w których finansował innych uczestników, jak i zapłaty odsetek za okresy, w których korzystał z finansowania.

Na koniec każdego miesiąca podmiot zarządzający oblicza salda odsetek dla celów księgowych oraz dokonuje faktycznego rozliczenia odsetek.

Rozliczenie to następuje poprzez wykonanie następujących operacji:

1.

obliczenie różnicy (salda) pomiędzy odsetkami należnymi uczestnikowi oraz odsetkami, które uczestnik obowiązany jest zapłacić,

2.

doliczenie/odliczenie wyliczonego wcześniej salda do kwoty zobowiązania/należności głównej uczestnika wobec podmiotu zarządzającego.

Jeżeli suma odsetek należnych uczestnikowi cash-poolingu za dany okres była mniejsza niż suma odsetek do których zapłaty był zobowiązany, saldo odsetek będzie ujemne. Ujemne saldo odsetek zmniejsza dodatnie saldo kwoty głównej tego uczestnika na koniec okresu rozliczeniowego lub zwiększa ujemne saldo kwoty głównej. Jeżeli suma odsetek należnych uczestnikowi cash-poolingu za dany okres była większa, niż suma odsetek, do których zapłaty był zobowiązany, saldo odsetek będzie dodatnie. Dodatnie salo odsetek zwiększa dodatnie saldo kwoty głównej tego uczestnika na koniec okresu rozliczeniowego lub zmniejsza ujemne saldo kwoty głównej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przystąpienie Spółki do przedstawionego Systemu Cash-Pool będzie miało wpływ na rozliczenie Spółki w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez F na rzecz Spółki, w ramach opisanego w stanie faktycznym Systemu Cash-Pool, będą dla Spółki w świetle ustawy o VAT importem usług. Jednocześnie usługi te będą podlegały przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (podatek VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 oraz 40 Ustawy o VAT. Ponadto w opinii Spółki wartość tych usług nie powinna być uwzględniana przez Spółkę w tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

O zasadności stanowiska Spółki odnośnie pytania nr 1 świadczą następujące argumenty:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej Ustawy VAT, uptu), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Jak wynika z powyższego przepisu, świadczenie usług (z wyjątkiem ściśle określonego w art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT przypadku), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie.

W celu dokonania klasyfikacji powyższych usług należy, w ocenie Spółki, w pierwszej kolejności określić stronę, która świadczy odpłatną usługę oraz stronę, która jest jej odbiorcą.

Istotą analizowanej struktury jest świadczenie przez F na rzecz Uczestników systemu Cash Pooling usług w zakresie zarządzania płynnością finansową które to usługi, z punktu widzenia Spółki, polegają przede wszystkim na gospodarowaniu wolnymi środkami finansowymi Spółki bądź też na zapewnieniu Spółce natychmiastowego dostępu do środków pieniężnych. Z tytułu uczestnictwa w omawianym Systemie Cash Pooling w związku z przekazywaniem przez Spółkę środków pieniężnych do Systemu Cash Pooling, Spółka będzie otrzymywała od F wynagrodzenie w postaci odsetek pomniejszone o marżę kalkulowanego od salda dodatniego na Rachunkach. W przypadku, jeżeli Spółka będzie korzystała z kredytu w Rachunkach, będzie uiszczała na rzecz F wynagrodzenie w postaci odsetek powiększonych o marżę kalkulowanego od salda ujemnego na Rachunkach.

Stosownie do art. 2 pkt 9 Ustawy uptu, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonywania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. W myśl art. 17 ust. 1a Ustawy o VAT przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności usługodawcy, jeżeli usługodawca posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

W myśl art. 28b Ustawy uptu miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1, 28k, 28j i 28n.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. w życie weszła nowelizacja ustawy VAT, która zawiera istotne zmiany dotyczące usług zwolnionych. Znowelizowane przepisy zlikwidowały załącznik nr 4 do ustawy VAT, który zawierał katalog towarów i usług zwolnionych od podatku.

Zgodnie z uzasadnieniem zmian w nowelizacji przy określaniu zakresu zwolnień odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego, prawa krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. katalog usług zwolnionych został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 17-41 ustawy VAT i ze zwolnienia od podatku VAT korzystają między innymi usługi:

* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT);

* w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT).

Całością przepływów, saldami rachunków grupowych i ewentualnym zapewnieniem finansowania zewnętrznego zarządza F., podmiot wyspecjalizowany w zakresie zarządzania płynnością finansową Grupy. Poszczególni Uczestnicy cash poolingu nie mają wpływu, komu przekazywane są środki zdeponowane przez nich na Rachunku Transakcyjnym w systemie cash-pooling ani też nie znają tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu. Odsetki otrzymane przez Wnioskodawcę, będą stanowiły wynagrodzenie za zdeponowanie środków pieniężnych w systemie cash-pooling, dlatego w ocenie Spółki nie podlega wątpliwości, że kwota odsetek będzie stanowiła wynagrodzenie za złożony depozyt środków pieniężnych, a zatem czynność zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT.

Stanowisko powyższe potwierdza również treść przepisów unijnych. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b) i d Dyrektywy 2006/112, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

* udzielania kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

* łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy 2006/112 ustala się ze względu na charakter świadczonych usług, a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa ETS, ocena czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie.

W ocenie Wnioskodawcy, F. występuje w roli przypominającej bank pozyskujący depozyty środków pieniężnych od Uczestników oraz ewentualne finansowanie zewnętrzne, lokujący nadwyżki oraz zapewniający krótko lub średniookresowe finansowanie Uczestnikom systemu cash-pooling.

Uczestnicy natomiast albo deponują środki pieniężne na Rachunkach Transakcyjnych albo korzystają z formy pożyczki na finansowanie działalności. Spółka jest zdania, że odsetki, które otrzyma w związku z uczestnictwem w systemie cash-pooling będą stanowiły od dnia 1 stycznia 2011 r. czynność zwolnioną od podatku VAT. Ponadto, zdaniem Spółki, z uwagi na brzmienie art. 29 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, Spółka nie powinna uwzględniać świadczonych przez F usług kompleksowego zarządzania płynnością finansową w kalkulacji tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, tzw. proporcję sprzedaży ustala się, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku, z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku, z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Definicje obrotu zawiera art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT zgodnie, z którym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży. Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Powyższa definicja nie obejmuje importu usług, czyli sytuacji, w której podatnikiem z tytułu świadczenia usług w Polsce przez podmiot zagraniczny jest nabywca.

Opisane w stanie faktycznym usługi świadczone przez F na rzecz Spółki będą stanowiły import usług. W konsekwencji Spółka nie powinna uwzględniać świadczonych przez F usług przy obliczaniu proporcji naliczonego VAT podlegającego odliczeniu, o której mowa w art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało zawarte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl