IPPP3/443-1093/11-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1093/11-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uregulowań związanych z umową cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uregulowań związanych z umową cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

B. Sp. z o.o. ("B" lub Spółka") w marcu 2009 i w maju 2010 r. zawarła umowę ("umowa wewnętrzna") potwierdzającą zasady funkcjonowania w grupie kapitałowej systemu zarządzania środkami pieniężnymi i kredytem dziennym w grupie rachunków tzw. struktura cash poolingu rzeczywistego, którym obecnie zarządza B. GmbH ("Koordynator"). Umowa wewnętrzna potwierdza zasady rozliczeń finansowych pomiędzy Spółką a Koordynatorem tj. płatności odsetek należnych Spółce w odniesieniu do środków finansowych transferowanych do Koordynatora oraz obciążenia odsetkowe, które Koordynator nakłada na Spółkę w związku z finansowaniem pozyskanym od Koordynatora.

W ramach struktury cash poolingu cyklicznie, w ustalonych limitach Spółka przelewa na konto Koordynatora nadwyżki swoich środków pieniężnych lub otrzymuje finansowanie od Koordynatora. Środki przekazane przez B. oraz inne podmioty z grupy kapitałowej (dalej wspólnie jako "Uczestnicy") są kumulowane na koncie Koordynatora, który zarządza płynnością finansową uczestników struktury cash pooling poprzez umożliwianie lokowania nadwyżek finansowych (dla Uczestników posiadających nadwyżki finansowe) lub poprzez zapewnienie źródła finansowania (dla Uczestników potrzebujących finansowania).

Generalnie, usługa cash poolingu rzeczywistego jest systemem zarządzania płynnością finansową spółek z danej grupy kapitałowej, którego głównym celem jest bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek finansowych spółek biorących udział w strukturze. W efekcie dochodzi do zmniejszenia kosztów finansowania poszczególnych uczestników i efektywnej alokacji środków pieniężnych w ramach danej grupy kapitałowej. W przypadku cash poolingu rzeczywistego, jego mechanizm opiera się na rzeczywistej konsolidacji sald z rachunków bankowych poszczególnych uczestników w opisany poniżej sposób.

Spółka w celu usprawnienia technicznego funkcjonowania systemu cash pooling, planuje zawarcie z B. S.A. ("Bank") umowy w przedmiotowym zakresie. W ramach współpracy z Bankiem, wykonywane mają być przez Bank odpłatnie określone funkcje pomocnicze dotyczące systemu cash poolingu, m.in. prowadzenie rachunków bankowych na rzecz uczestników systemu cash poolingu.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowy opis struktury cash poolingu:

* Spółka jest stroną umowy wewnętrznej określającej warunki współpracy pomiędzy Spółką a Koordynatorem.

* W strukturze biorą udział uczestnicy należący do jednej grupy kapitałowej, będący polskimi rezydentami podatkowymi (B.) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "u.p.d.o.p.") lub rezydentami podatkowymi innych państw w rozumieniu art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p.

* Koordynator nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

* Jeden z Uczestników, spółka z siedzibą w Niemczech - Koordynator, pełni w omawianej strukturze rolę podmiotu świadczącego usługę zarządzania wspólną płynnością finansową. Koordynator posiada dodatkowy rachunek techniczny, tzw. Rachunek Główny Koordynującego, który służy bilansowaniu sald występujących na rachunkach Uczestników.

* Spółka posiada należący do niej rachunek bankowy tzw. Rachunek Główny Spółki.

* W chwili obecnej, Spółka cyklicznie, według ustalonych limitów, dokonuje transferów nadwyżek finansowych w ramach struktury cash poolingu. Jednocześnie w przypadku wystąpienia niedoborów finansowych Spółka jest uprawniona do otrzymania finansowania od Koordynatora.

* Po okresie przejściowym, na koniec każdego dnia roboczego będzie automatycznie ustalane przez Bank saldo (dodatnie bądź ujemne) na Rachunku Głównym Spółki powstałe w wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych.

* W przypadku wystąpienia salda dodatniego na powyższym rachunku bieżącym, dokonywane będzie przeniesienie środków na Rachunek Główny Koordynującego.

* W przypadku wystąpienia salda ujemnego na Rachunku Głównym Spółki, Rachunek Główny Koordynującego będzie obciążony kwotą odpowiadającą ujemnemu saldu Rachunku Głównego Spółki, a Rachunek Główny Koordynatora zostanie uznany tą kwotą.

Podsumowując powyższe, Rachunek Główny Spółki bierze i będzie brał udział w cash poolingu rzeczywistym prowadzonym przez Koordynatora. Oznacza to, iż Koordynator świadczy i będzie świadczyć usługę gromadzenia i redystrybucji zasobów finansowych otrzymywanych od Uczestników cash poolingu.

Po zawarciu umowy z Bankiem powyższe czynności będą przeprowadzane automatycznie, tj. bez konieczności składania dodatkowych dyspozycji przez Koordynującego lub innych Uczestników.

Dodatkowo, Spółka otrzymała opinię Urzędu Statystycznego potwierdzającą, że usługi świadczone przez Koordynatora w ramach przedstawionej struktury cash poolingu stanowią:

i.

usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane w świetle Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), oraz

ii. usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane w świetle PKWiU z 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, z perspektywy Spółki, tj. nabywcy usługi zarządzania wspólną płynnością finansową (umowa cash poolingu), wykonywane przez Spółkę czynności w ramach umowy cash poolingu oraz umowy wewnętrznej, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług... (Dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)

2.

Czy w związku z uczestnictwem w umowie cash poolingu i nabyciem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Koordynatora, Spółka była zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r... (Dotyczy zaistniałego stanu faktycznego).

3.

Czy usługi świadczone przez Koordynatora na rzecz Spółki, w ramach opisanego w stanie faktycznym systemu cash poolingu, będą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. w dalszym ciągu podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług... (Dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zdaniem Spółki, tj. nabywcy usługi zarządzania wspólną płynnością finansową (umowa cash poolingu), w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane przez Spółkę czynności w ramach umowy cash poolingu oraz umowy wewnętrznej, są poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

W odniesieniu do usług świadczonych przez Koordynatora przy wsparciu Banku na rzecz Spółki, w ramach opisanego w stanie faktycznym systemu cash poolingu, Spółka w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej do 31 grudnia 2010 r. była zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT.

3.

Usługi świadczone przez Koordynatora przy wsparciu banku na rzecz Spółki, w ramach opisanego w stanie faktycznym systemu cash poolingu, będą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej od 1 stycznia 2011 r., w dalszym ciągu podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Ad. 1.

Zdaniem Spółki, czynności wykonywane przez nią w ramach umowy zarządzania wspólną płynnością finansową (umowa cash poolingu) oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem pozostają poza zakresem opodatkowania z perspektywy jej rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").

Innymi słowy w ramach opisywanej struktury Spółka jest Usługobiorcą, nie jest w żadnym zakresie usługodawcą.

Przepis art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu VAT w Polsce podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze przytoczony przepis oraz przedstawiony stan faktyczny, w stosunku do Spółki należy rozważyć, czy istnieje możliwość zakwalifikowania czynności wykonywanych w ramach cash poolingu oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem, jako odpłatnego świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Koordynatora czy też pozostałych uczestników systemu, ponieważ pozostałe przypadki wskazane w art. 5 ust. 1 nie będą miały zastosowania. Stosownie do art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę Spółka wskazuje iż to Koordynator jest podmiotem, który na podstawie postanowień umownych świadczy kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową. W ramach przedstawionej w stanie faktycznym struktury cash poolingu czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki są wykonywane przez Koordynatora w zamian za wynagrodzenie (w formie odsetek naliczonych na finansowaniu udzielonym Uczestnikom w ramach struktury cash pooling). Jednocześnie to Spółka pozostaje beneficjentem świadczenia dokonywanego przez Koordynatora.

Ponadto Spółka wskazuje, iż pomiędzy Spółką a pozostałymi uczestnikami systemu cash poolingu oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem nie istnieje żaden stosunek prawny w zakresie którego Spółka wykonywałaby jakiekolwiek świadczenia na podstawie umowy cash pooling lub umowy wewnętrznej. Spółka podkreśla, iż czynności takie jak: obciążenie rachunków są i będą dokonywane bez konieczności zawierania odrębnych umów między uczestnikami, którzy przystąpili do umowy cash poolingu. Spółka wskazuje, iż jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest Koordynator i to Koordynator świadczy na rzecz Spółki oraz pozostałych uczestników kompleksową usługę finansową.

Spółka, jako uczestnik umowy zarządzania płynnością finansową oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem nie świadczy żadnej usługi w związku z uczestnictwem w strukturze. Spółka jest odbiorcą kompleksowej usługi świadczonej przez Koordynatora, w ramach której Spółka w przypadku zgromadzenia nadwyżki środków na rachunku Koordynatora otrzymuje również odsetki od depozytu. W konsekwencji, czynności wykonywane przez Spółkę umożliwiające Koordynatorowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu cash poolingu, nie stanowią żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT ujętych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności świadczenia usług. Beneficjentem czynności wykonywanych w ramach kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową jest Spółka. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach umowy cash poolingu oraz umowy wewnętrznej są czynnościami wykonywanymi na rzecz Spółki, tj. umożliwiają Spółce obniżenie kosztów finansowania prowadzonej działalności oraz odpowiednią efektywną finansowo alokację nadwyżki środków pieniężnych.

Ponadto, Spółka podkreśla, iż czynności które będą wykonywane przez Spółkę w ramach cash poolingu oraz umowy wewnętrznej nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Koordynatora i Bank usługi zarządzania środkami finansowymi, której beneficjentem będzie m.in. Spółka. Dlatego też powinny pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT z perspektywy rozliczeń podatku VAT dokonywanych przez Spółkę.

Spółka wskazuje także, iż czynności uczestników cash poolingu, w tym czynności Spółki polegające m.in. efektywnie na udostępnieniu swoich rachunków Koordynatorowi / Bankowi w celu realizacji postanowień wspomnianych umów (tj. przepływy środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem Spółki i Koordynatora) nie stanowią usług w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293; dalej: "PKWiU Z 2008 r. ("Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy"). Pojęcia usług dla celów podatku VAT oraz Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług nie są w pełni tożsame. Niemniej jednak, dodatkową okolicznością potwierdzającą, iż czynności wykonywane w ramach opisanej struktury cash poolingowej są poza zakresem opodatkowania VAT jest pogląd Urzędu Statystycznego w Warszawie wyrażony w opinii z dnia 6 grudnia 2002 r. (sygn. RE-5672-976a/2729/2002), stanowiący odpowiedź na pytanie dotyczące kwalifikacji czynności wykonywanych przez uczestników umowy cash poolingu innych niż Bank, w którym Urząd Statystyczny w Warszawie wskazał, iż:

" (...) zgodnie z obwiązującą od dnia 1 lipca 1997 r. PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264.; dalej "PKWiU z 1997 r.") (...) oraz zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności o charakterze usługowym) świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Opisane czynności Spółki nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu klasyfikacji PKWiU. Opisane czynności klientów Banku nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU".

Organ statystyczny w powyższej opinii uznał, iż w przypadku czynności wykonywanych w ramach cash poolingu usługa świadczona jest jedynie przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych. Natomiast pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy są odbiorcami tych usług. W konsekwencji uczestnictwo Spółki w systemie cash poolingu oraz działania które są przez nią podejmowane w ramach cash poolingu, nie są świadczeniem usług, a zatem pozostają poza zakresem opodatkowania VAT.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Między innymi, w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż:

" (...) czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, w tym także przez Wnioskodawcę umożliwiające bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu nie stanowią odrębnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową".

Analogiczny pogląd został wyrażony przez organy podatkowe m.in. w:

* interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW),

* interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-2175/08-2/AK),

* interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-388/09/AK),

* interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-267/08/ICz),

* interpretacji Indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PP2-443-124/07-03/KCH),

* interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lP-PP2-443-112/07-4/BM).

Dodatkowo, Spółka podkreśla, iż B. otrzymał opinię Urzędu Statystycznego potwierdzającą, że usługi świadczone przez Koordynatora w ramach przedstawionej struktury cash poolingu stanowią:

i.

usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane w świetle Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), oraz

ii. usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane w świetle PKWiU z 2008 r.

Wobec powyższego, Spółka podkreśla, iż w ramach umowy cash poolingu oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem nie wykonuje czynności stanowiących świadczenie usług ani innych czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu. Dlatego też, czynności które wykonywane będą przez Spółkę w ramach cash poolingu oraz umowy wewnętrznej z Koordynatorem pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, w związku z uczestnictwem B. w międzynarodowym cash poolingu w stanie prawnym obowiązującym do końca roku 2010 usługi zarządzania płynnością finansową powinny być rozpoznawane dla Spółki jako import usług i podlegać zwolnieniu z VAT.

Aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Koordynatora kompleksowej usługi cash poolingu należy określić miejsce jej świadczenia. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają w ocenie Spółki zastosowania w opisanej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r., w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b Ustawy o VAT, w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca - w tym przypadku Spółka. Natomiast, zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 2 ustawy o VAT obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., w przypadku nabywania usług od podmiotu niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnikiem jest zawsze nabywca usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Spółka, uczestnik międzynarodowego cash poolingu jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonego przez Koordynatora. Dlatego też, miejscem świadczenia usług, zgodnie z wyżej cytowanym art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT jest państwo siedziby Spółki - Polska. W konsekwencji Spółka jako uczestnik umowy cash poolingu była i będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług w odniesieniu do nabywanej usługi w zakresie cash poolingu. Stąd, B. będzie zobowiązana do poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od VAT w odniesieniu do tej usługi.

Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. usługi zarządzania płynnością finansową (cash pooling) do końca roku 2010 korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawię art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT. Usługi kwalifikowano, jako "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKWiU z 1997 r. 65.23.10-00.00), wskazane w załączniku nr 4 do Ustawy VAT, a tym samym zwolnione z VAT. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy nie była zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

Potwierdzeniem poglądu, zgodnie z którym usługa cash poolingu powinna być zwolniona z opodatkowania VAT, jest stanowisko Ministra Finansów wyrażone w odpowiedzi dnia 2 lipca 2004 r. na interpelację poselską nr 6005 dotyczącą kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek, w której Minister Finansów zaklasyfikował zgodnie z PKWiU z 1997 r. usługi zarządzania płynnością finansową wykonywane w ramach cash poolingu jako "Usługi pośrednictwa, gdzie indziej niesklasyfikowane", zwolnione z podatkowania VAT.

Powyższa kwalifikacja została potwierdzona w późniejszej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 7 września 2007 r. nr IPPP1/443-101/07-2/SM. W przedmiotowym piśmie stwierdzono, że usługa, której celem jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach bankowych podmiotów z grupy, stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem z VAT. Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego (Np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 grudnia 2009 r. (sygn. IPPPI-443-1157/09-2/PR), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 października 2009 r. (sygn. ILPP2/443-1102/09-2/SJ), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2009 r. (sygn. lTPP2/443-388/09/AK), interpretacje indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lutego 2009 r. (sygn. IPPP3/443-116/08-4/RK), interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 maja 2008 r. (sygn. IBPP2/443-88/08/ICz).

Dlatego też zdaniem Spółki, nabywana przez nią usługa cash poolingu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31.12.2010, stanowiła usługę zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji, Spółka rozpoznając obowiązek podatkowy z tytułu importu usług, nie była zobowiązana do wykazania podatku należnego.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki, usługi świadczone przez Koordynatora na rzecz Spółki, w ramach systemu cash poolingu, będą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej od 1 stycznia 2011 r., w dalszym ciągu podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Istotą struktury cash-pooling jest świadczenie przez Koordynatora na rzecz Uczestników usług w zakresie zarządzania płynnością finansową podmiotów z grupy kapitałowej. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. usługi zarządzania płynnością finansową (cash pooling) do końca roku 2010 korzystały ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT. Usługi kwalifikowano, jako usługi "pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKWiU z 1997 r. 65.23.10-00.00), wskazane w załączniku nr 4 do Ustawy VAT, a tym samym zwolnione z VAT.

Począwszy od 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy VAT, która zawiera istotne zmiany dotyczące usług zwolnionych. Znowelizowane przepisy zlikwidowały załącznik nr 4 do ustawy VAT, który zawierał katalog towarów i usług zwolnionych z podatku. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w nowelizacji "przy określaniu zakresu zwolnień odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego, prawa krajowego oraz orzecznictwa sądów". Od 1 stycznia 2011 r., katalog usług zwolnionych został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy VAT i ze zwolnienia z VAT korzystają między innymi usługi:

* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT),

* w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT).

W ocenie Spółki, wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2011 r. nowych przepisów ustawy o VAT (m.in. odejście od klasyfikowania towarów i usług za pomocą PKWiU z 1997 r.) nie zmieniło zakresu zwolnienia z opodatkowania VAT, a jedynie miało na celu dostosowanie brzmienia polskich przepisów o VAT do brzmienia regulacji wspólnotowych. Stąd w stosunku do usług będących przedmiotem zapytania, które w świetle starych przepisów ustawy o VAT podlegałyby zwolnieniu od VAT, nie powinna nastąpić zmiana w zakresie opodatkowania podatkiem VAT.

Celem cash pooling jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej Spółki, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w cash poolingu, składają depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash poolingowym, które wykorzystywane są do finansowania działalności innych Uczestników. Całością przepływów i saldami rachunków grupowych zarządza Koordynator. Poszczególni uczestnicy cash poolingu nie mają wpływu, komu przekazywane są środki zdeponowane przez nich na rachunkach w systemie cash poolingowym ani też nie znają tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie podlega wątpliwości, że usługi które nabywa ona od Koordynatora mieszczą się w powyżej powołanych pkt 38 i 40 z art. 43 ustawy o VAT.

Stanowisko powyższe potwierdza również treść przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b) i d Dyrektywy 2006/112, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

* udzielania kredytów i pośrednictwa kredytowego, oraz zarządzania kredytami przez kredytodawcę,

* łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy 2006/112 ustala się ze względu na charakter świadczonych usług a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa ETS, ocena czy wykonywane usługi należy kwalifikować, jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie.

Podsumowując, Spółka uważa, iż kompleksowa usługa powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzeń przyszłych - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa będzie rozpatrzona w odrębnym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl