IPPP3/443-1087/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1087/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego importu usług oraz nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze UEFA EURO 2012 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego importu usług oraz nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze UEFA EURO 2012.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z organizacją przez Polskę Finałowych Rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2010/2012, wybrane zostały 4 miasta, które pełnić będą funkcję Miasta-Gospodarza. Wśród tych miast znalazło się również m.st. Warszawa. W związku z tym pomiędzy UEFA (Unia Europejskich Związków Piłkarskich) z siedzibą w miejscowości Nyon w Szwajcarii a m.st. Warszawą zawarta została umowa pn. "Umowa z Miastem-Gospodarzem Finałowych Rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2010/2012" (dalej: "Umowa") oraz podpisane zostały "Wytyczne Marketingowe UEFA EURO 2012" (dalej: "Wytyczne").

Stosownie do treści ww. Umowy, m.st. Warszawa zobowiązane jest do współpracy z UEFA przy organizacji Rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza Rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania Rozgrywek w Mieście.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 3 ust. 1 ww. Wytycznych, m.st. Warszawie, podobnie jak i pozostałym Miastom- Gospodarzom, przysługuje prawo do otrzymania bezpłatnie, na każdy mecz UEFA EURO 2012 odbywający się w danym Mieście-Gospodarzu, określonej puli biletów, tj. po:

* 20 biletów kategorii VIP;

* 50 biletów kategorii 1;

- które przekazane zostaną nie wcześniej niż na początku maja 2012 r.

Bilety te stosownie do treści art. 3 ust. 2 lit. a) ww. Wytycznych:

* mogą być stosowane przez Miasto - Gospodarza wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości, oraz nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych (np. w ramach programów Firm Wspierających Miast-Gospodarza, konkursów lub aukcji);

* nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto-Gospodarza oraz nie mogą, w żadnym przypadku, być sprzedane, odsprzedane lub wystawiane na sprzedaż,

* są własnością UEFA,

- a więc mogą być przedmiotem wyłącznie nieodpłatnego przekazania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących obecnie przepisów prawa - w szczególności postanowień art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), po stronie m.st. Warszawy powstanie obowiązek rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego z tytułu:

1.

nieodpłatnego importu usług;

2.

nieodpłatnego przekazania zaproszonym gościom biletów wstępu na mecze UEFA EURO 2012, jakie odbędą się w Warszawie.

W ocenie m.st. Warszawy, zarówno:

* nieodpłatny import usług, jak i

* nieodpłatne przekazanie zaproszonym gościom otrzymanych nieodpłatnie biletów wstępu na mecze UEFA EURO 2012,

- nie będzie skutkować koniecznością rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług - gdyż brak jest podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów w sposób jednoznaczny zdefiniowane zostało w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do treści tego uregulowania, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż czynność przekazania biletu wstępu na imprezę sportową spełnia definicję świadczenia usługi i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy świadczona jest ona za wynagrodzeniem.

Odnosząc się natomiast bezpośrednio do zgłoszonego pytania stwierdzić należy, iż:

Ad. 1 Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie tej jest mowa o imporcie usług - rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Pamiętać również należy o tym, że zgodnie z postanowieniami art. 28g ustawy o VAT miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy sportowe, w przypadku gdy usługobiorca jest podatnikiem VAT jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W świetle powyższego oraz biorąc pod uwagę fakt, iż UEFA ani nie posiada siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, m.st. Warszawa, co do zasady, winno rozliczyć należne zobowiązanie podatkowe z tego tytułu.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, świadczenie usług wstępu na imprezy sportowe, jako wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy o VAT - poz. 185- opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 8%. Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 19 ust. 19 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tego rodzaju usług powstaje z chwilą ich wykonania a w przypadku, gdy powinny one zostać potwierdzone fakturą VAT, z chwilą jej wystawienia nie późnej jednak niż 7. dnia od dnia wykonania usługi.

Jak więc wynika z powyższego obowiązek podatkowy u usługobiorcy usług z tytułu importu powstaje wówczas, gdy zachodzą okoliczności (zdarzenia), które u usługodawcy powodują powstanie obowiązku podatkowego. Jako zasadę przyjęto natomiast wykonanie (odbiór) usługi od usługodawcy, które rodzi po stronie usługobiorcy obowiązek podatkowy. Zwrócić w tym miejscu należy jednak uwagę na postanowienia art. 29 ust. 17 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru. W świetle powyższego, biorąc jednocześnie pod uwagę fakt, iż wśród czynności wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, zrównując czynności świadczone nieodpłatnie z odpłatnym świadczeniem usług, nie wymieniono importu usług świadczonych nieodpłatnie, w ocenie m.st. Warszawy, należy przyjąć, że od nieodpłatnego importu usług nie ma obowiązku odprowadzenia należnego podatku VAT- gdyż brak jest podstawy opodatkowania.

Ad. 2 Jak zostało to już powiedziane wcześniej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług.

Od tej podstawowej zasady przewidziane zostały jednak wyjątki, które określone zostały m.in. w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle powyższego, wychodząc z literalnego brzmienia ww. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, planowane przez m.st. Warszawa nieodpłatne przekazanie, otrzymanych również nieodpłatnie biletów wstępu na mecze UEFA EURO 2012, winno również, co do zasady, zostać opodatkowane VAT według obowiązującej dla tych usług stawki podatku w wysokości 8%. Stosownie do treści art. 19 ust. 16 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstałby z chwilą wykonania tej usługi, tj. nieodpłatnego przekazania biletów wstępu zaproszonym gościom.

Jednakże, zwrócić w tym miejscu należy uwagę na postanowienia art. 29 ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług, wskazanych w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

W przedmiotowej sprawie przekazane nieodpłatnie bilety wstępu na mecze UEFA EURO 2012 zostaną nabyte przez m.st. Warszawa nieodpłatnie.

W świetle powyższego oraz mając na uwadze fakt, iż wśród czynności wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, zrównując czynności świadczone nieodpłatnie z odpłatnym świadczeniem usług, nie wymieniono nieodpłatnego świadczenia usług nabytych nieodpłatnie, w ocenie m.st. Warszawy, należy przyjąć, że z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług nabytych nieodpłatnie nie ma obowiązku odprowadzenia należnego podatku VAT - gdyż brak jest podstawy opodatkowania, tj. kosztu świadczenia tych usług poniesionego przez m.st. Warszawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl