IPPP3-443-1073/10-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-1073/10-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wysokości obrotu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wysokości obrotu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (lub "Wnioskodawca") jest bankiem który powstał w wyniku połączenia dwóch spółek. Wnioskodawca jest bankiem uniwersalnym i komercyjnym, dysponującym bogatą ofertą produktów finansowych w zakresie kredytowania, oszczędzania i inwestowania, a także szerokim wachlarzem dodatkowych usług finansowych.

Bank oferuje szeroką gamę produktów bankowych klientom korporacyjnym, detalicznym i jednostkom samorządowym, a także świadczy usługi w zakresie bankowości prywatnej skierowane do najzamożniejszych klientów.

Bank prowadzi pełny zakres usług bankowych. W szczególności, Bank świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), tj. czynności bankowe sensu stricte oraz sensu largo (zwano dalej: "czynnościami bankowymi"). Czynności bankowe objęte są co do zasady, zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT"). Stąd, wykonując przedmiotowe czynności, w zdecydowanej większości przypadków, Bank świadczy usługi zwolnione z opodatkowania VAT. Jednocześnie, Bank wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, m.in. świadczy usługi faktoringu, usługi najmu powierzchni, usługi doradztwa finansowego itp.

Wskazane powyżej usługi świadczone są przez Bank zarówno na rzecz osób i podmiotów krajowych, tj. rezydentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1178 z późn. zm.) jak również podmiotów i osób zagranicznych, tj. nierezydentów oraz nierezydentów z krajów trzecich w rozumieniu przepisów prawa dewizowego (dalej określanych odpowiednio jako "nierezydenci z krajów UE" oraz "nierezydenci z krajów trzecich").

W przypadku świadczenia usług objętych przedmiotowym zakresem zwolnienia z VAT, na rzecz rezydentów oraz nierezydentów z krajów UE, obrót z tego tytuł będzie traktowany jako obrót nieuprawniający Bank do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast, w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na rzecz nierezydentów z krajów trzecich obrót z tego tytułu będzie traktowany jako obrót uprawniający Bank do odliczenia podatku naliczonego.

Jednym z głównych rodzajów działalności zwolnionej Wnioskodawcy jest udzielanie kredytów. Kredyty są udzielane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz podatników VAT na podstawie umów kredytowych. Zgodnie z umową kredytową klient zobowiązany jest do spłaty raty kapitałowej oraz odsetek umownych w tym samym terminie, którym jest ustanowiony w umowie kredytowej termin płatności raty kredytowej. Raty kredytowe oraz odsetki od kredytu są rozliczane w okresach rozliczeniowych. W dniu następującym po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, kredytobiorca jest zobowiązany wpłacić określoną w harmonogramie spłat ratę kredytową za ten okres oraz odsetki, obliczane na podstawie ustalonego harmonogramu spłat.

W przypadku, gdy uprawdopodobnione zostanie, że odsetki od danego kredytu nie zostaną spłacone (np. z uwagi na ogłoszenie upadłości klienta, postanowieniu komornika o nieściągalności, informacji o śmierci dłużnika), Bank dokonuje spisania odsetek naliczonych a niezapłaconych z tytułu takiego kredytu. W momencie takiego przekwalifikowania, Bank rezygnuje z dochodzenia odsetek, gdyż możliwość ich odzyskania w drodze windykacji zasadniczo jest wykluczona. Jedynie sporadycznie Bankowi udaje się zwindykować znikomą część uprzednio spisanych odsetek - w tej sytuacji są one odpowiednio ewidencjonowane w ramach obrotu Banku.

Powyższe oznacza, że w przypadku spisanych odsetek, co do zasady, Bank nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu udzielenia (straconego) kredytu. Takie wynagrodzenie stanowiłyby bowiem odsetki, których w sytuacji odsetek spisanych Bank nie jest w stanie uzyskać. Brak jest więc świadczenia wzajemnego ze strony klienta, któremu został udzielony kredyt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Bank wnosi o potwierdzenie, że w przypadku spisanych odsetek, gdy brak jest możliwości uzyskania wynagrodzenia z tytułu udzielonego kredytu, Wnioskodawca powinien skorygować wysokość obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży - WSS) o wartość spisanych odsetek w momencie ich spisania.

2.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, Bank wnosi o wskazanie, w którym momencie powinien dokonać korekty wysokości obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży - WSS) o wartość spisanych odsetek.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przypadku spisanych odsetek, gdy brak jest możliwości uzyskania wynagrodzenia z tytułu udzielonego kredytu, powinien on skorygować wysokość obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży - WSS) o wartość spisanych odsetek w momencie ich spisania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, które zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy. Wskazuje on, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie, w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca wskazuje pewne nieodpłatne świadczenia, które powinny być zrównane z czynnościami odpłatnymi (tekst jedn. z odpłatnym świadczeniem usług). Zgodnie z tym przepisem nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że opodatkowaniu VAT podlega odpłatne świadczenie usług oraz niektóre (wyłącznie wymienione w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) usługi świadczone bez odpłatności. Nieodpłatne usługi (inne niż na cele prywatne podatnika jego pracowników itd.) podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy spełnione są łącznie 2 warunki:

* świadczenie nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika,

* podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części.

W przypadku odsetek od kredytów, bez wątpienia stanowią one wynagrodzenie należne Bankowi za świadczone usługi finansowe (udzielania kredytów), które to wynagrodzenie - zgodnie z art. 29 ustawy o VAT - powinno być traktowane jako obrót dla celów VAT. Jednakże w momencie spisania kredytu i odsetek od niego, świadczenie realizowane przez Bank traci swój wzajemny charakter, tzn. staje się nieodpłatne. Bank nie jest bowiem w stanie wyegzekwować spisywanych odsetek. Znika więc wynagrodzenie, które mogłoby być podstawą opodatkowania VAT w przypadku odpłatnego świadczenia usług i od tego momentu usługi stają się nieodpłatne.

Należy w tym miejscu wskazać, że nieodpłatne świadczenie usług finansowych (udzielania kredytów) nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT, gdyż nie spełnia warunków wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tzn.

* jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Banku - udzielanie kredytów jest jednym z podstawowych typów działalności Banku, a fakt, że niektórzy klienci nie spłacają kredytu i odsetek jest elementem ryzyka biznesowego Banku, który jest nierozerwalnie związany z prowadzeniem działalności w tym obszarze,

* Bankowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (w całości lub części) w odniesieniu do tych nieodpłatnie świadczonych usług (w przypadku świadczenia usług udzielenia kredytów na rzecz podmiotów polskich i z innych krajów UE usługi takie nie dają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Wobec powyższego bezspornym jest, że odsetki spisane nie powinny być uwzględniane w obrocie dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji WSS), gdyż od momentu spisania nie stanowią one wynagrodzenia za świadczone usługi finansowe. Nie powinny więc wchodzić do kalkulacji WSS jako dotyczące odpłatnego świadczenia usług. Jednocześnie, to właśnie od momentu spisania odsetek, usługi finansowe wyświadczone przez Bank stają się nieodpłatne, a jako że nie spełniają warunków określonych w art. 8 ust. 2, nie podlegają opodatkowaniu VAT. W konsekwencji obrót ustalony dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji WSS) powinien być skorygowany o wartość spisanych odsetek. Znajduje to potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej z 30 marca 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której wskazał on, że "czynności niebędących sprzedażą (niestanowiących obrotu, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu) - nie uwzględnia się przy ustalaniu proporcji. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przepisy art. 90 ustawy nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu".

Mając powyższe na uwadze, Bank wyraża przekonanie, iż w przypadku spisanych odsetek, gdy brak jest możliwości uzyskania wynagrodzenia z tytułu udzielonego kredytu, powinien on skorygować wysokość obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji WSS) o wartość spisanych odsetek w momencie ich spisania (czyli w momencie, gdy odsetki tracą swój charakter jako wynagrodzenie za świadczone usługi, ponieważ Bank nie ma już możliwości ich dochodzenia).

Ad. 2

Bank stoi na stanowisku, że w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze w odniesieniu do momentu dokonania korekty wysokości obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji WSS) o wartość spisanych odsetek, tj. w momencie ich spisania, konieczne jest wskazanie, jaki będzie właściwy moment na dokonanie korekty wysokości obrotu o wartość spisanych odsetek.

Nie ulega bowiem wątpliwości, iż w przypadku spisanych odsetek, gdy brak jest możliwości uzyskania wynagrodzenia z tytułu udzielonego kredytu, Bank powinien skorygować wysokość obrotu ustalonego dla celów podatku VAT (w tym dla potrzeb kalkulacji WSS) o wartość spisanych odsetek. Jeśli zaś opisany w pytaniu nr 1 moment spisania odsetek nie jest odpowiedni dla potrzeb dokonania korekty, Bank wnosi o wskazanie, kiedy takiej korekty powinien dokonać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 2 ust. 22 ustawy przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podlega usługa spełniająca w momencie wykonania przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również wykonane w pewnych okolicznościach nieodpłatne świadczenie usługi określone w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zauważyć należy, iż usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy to transakcja gospodarcza. Oznacza to, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Ponadto opodatkowanie usługi związane jest z odpłatnością tejże usługi. Nadmienić należy, iż opodatkowanie nie jest uzależnione od otrzymania wynagrodzenia, jest natomiast uwarunkowane umownym zobowiązaniem do zapłaty (świadczenia wzajemnego) w zamian za świadczenie usługi.

Wobec tego, usługa świadczona odpłatnie spełniająca kwalifikacje wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy i podlegająca opodatkowaniu, nie staje się nieodpłatną w momencie uznania, że należność z tytułu jej wykonania nie zostanie uiszczona. Brak zapłaty za usługę odpłatną nie zmienia kwalifikacji usługi odpłatnej na usługę bezpłatną. Niemożliwość otrzymania zapłaty za świadczoną odpłatnie usługę nie czyni zatem tej usługi nieodpłatną (darmową) tylko niezapłaconą.

Poza tym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Tak więc, nie każda czynność dokonana przez podmiot, mający status podatnika będzie podlegać opodatkowaniu. Status bycia podatnikiem podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem za działalność rodzącą obowiązki w podatku VAT, należy uznać tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki.

Podatnik dokonujący sprzedaży usług zobowiązany jest do wykazania obrotu z tego tytułu mając na uwadze, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jest zatem ceną wyznaczoną za dane świadczenie. Wobec powyższego, obrotem jest kwota należna, tj. kwota na jaką strony umówiły się jako cenę za transakcję - pomniejszona o kwotę podatku. Tym samym obrót nie jest uzależniony ani od sposobu zapłaty, ani od braku zapłaty w całości lub części za czynność odpłatną. W przypadku usługi polegającej na udzieleniu kredytu przez podatnika obrotem, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota odsetek od udzielonej pożyczki (otrzymane oraz niezapłacone, których termin już minął).

Wskazać należy, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą w momencie dokonania dostawy towarów bądź świadczenia usług dokonuje kwalifikacji tej czynności. W chwili wykonania posiada wiedzę wynikającą z zawartej umowy z kontrahentem jakiego rodzaju jest to czynność, w tym czy usługa jest świadczona odpłatnie czy nieodpłatnie. Wobec tego jeżeli na podstawie umowy zawartej z kontrahentem świadczy odpłatną usługę, w związku z którą powstaje obowiązek podatkowy i obrót, a następnie na skutek nieprzewidzianych okoliczności (potencjalnie istniejących jako ryzyko prowadzonej działalności gospodarczej) dochodzi do braku zapłaty za świadczenie, wówczas fakt braku zapłaty nie powoduje uznania tego świadczenia jako nieodpłatnego.

Zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W art. 90 ust. 2 ustawy wskazano, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie regulacji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie - art. 90 ust. 6 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro udzielanie oprocentowanego kredytu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługa zwolniona), to obrót z tytułu odsetek od udzielonego kredytu powinien być zaewidencjonowany w rejestrze sprzedaży i rozliczony w deklaracji VAT w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Z kolei kwota uzyskanego w ten sposób obrotu nie ma wpływu na proporcję ustaloną zgodnie z art. 90 ustawy jedynie wówczas, gdy kredyt udzielany jest sporadycznie. W przypadku udzielania kredytu przez podmiot zawodowo zajmujący się świadczeniem takich usług nie znajduje zastosowania ust. 6 ww. artykułu i tym samym obrót z tytułu udzielonego kredytu (odsetki) należy uwzględnić z ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Bank) świadczy m.in. usługi udzielania kredytów podlegające zwolnieniu od podatku. Do rozliczenia podatku naliczonego Bank stosuje proporcję ustaloną na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy - współczynnik struktury sprzedaży. W chwili stwierdzenia braku możliwości uzyskania wynagrodzenia z tytułu udzielonego kredytu Bank zamierza czynność odpłatną jaką jest usługa udzielenia kredytu uznać za czynność nieodpłatną i w związku z tym dokonać korekty wysokości współczynnika proporcji.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy uznać należy, iż obrót stanowią kwoty należne a nie otrzymane z tytułu sprzedaży rozumianej jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług a udzielenie kredytu przez Bank jest odpłatnym świadczeniem usługi. Zatem brak zapłaty za świadczoną odpłatną usługę nie powoduje w momencie stwierdzenia braku zapłaty odsetek od kredytu udzielonego przez Bank przekwalifikowania tej usługi na nieodpłatne świadczenie. Wobec tego należy stwierdzić, iż wartość "spisanych" odsetek w momencie ich uznania za niezapłacone nie uprawnia Banku do dokonania korekty obrotu. Nie pozwala również na korektę proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na brak możliwości dokonania korekty proporcji z tytułu "spisania" odsetek pytanie nr 2 dotyczące momentu korekty staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl