IPPP3/443-1072/10-4/JK - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez parafię w związku z modernizacją terenów wokół obiektów kościelnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1072/10-4/JK Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez parafię w związku z modernizacją terenów wokół obiektów kościelnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1072/10-2/JK z dnia 23 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją inwestycji pn. "Ukształtowanie centrum wsi Międzyborów poprzez modernizację placu wokół kościoła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją inwestycji pn. "Ukształtowanie centrum wsi Międzyborów poprzez modernizację placu wokół kościoła".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1072/10-2/JK z dnia 23 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia nie prowadzi żadnej działalności, która powodowałaby konieczność opłacania podatku od towarów i usług, ani też nie zamierza tego czynić w przyszłości.

Parafia uzyskała dofinansowanie przedsięwzięcia pt. "Ukształtowanie centrum wsi poprzez modernizację placu wokół kościoła" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013", Działanie "Odnowa i rozwój wsi". Realizacja ww. inwestycji polega na wykonaniu ogrodzenia, oraz dróg pieszo jezdnych, chodników i opaski wokół kościoła - Parafii. Wartość ww. inwestycji po postępowaniu przetargowym wynosi 501 050,01 zł brutto.

Zakres obejmuje wykonanie następujących robót budowlanych:

* demontaż starego ogrodzenia z prętów stalowych na słupkach metalowych,

* roboty ziemne - odkopanie istniejących fundamentów,

* rozbiórka cokołów betonowych,

* rozbiórka fundamentów poniżej poziomu terenu,

* wykonanie cokołów betonowych wraz z wykonaniem fundamentów - beton B15,

* wykonanie zbrojenia pod słupki,

* korytowanie mechaniczne pod ciągi piesze i jezdne,

* wykonanie warstwy odsączającej z warstwy piasku z zagęszczeniem,

* podbudowa betonowa z chudego betonu z zagęszczeniem pod ciągi piesze i jezdne,

* ustawienie krawężników betonowych 15 x 30 z wykonaniem ław,

* obrzeża betonowe chodnikowe 6 x 20 na podsypce z piasku,

* wykonanie chodników z kostki brukowej gr. 6 cm na podsypce piaskowej,

* nawierzchnie piesze i jezdne z kostki brukowej,

* opaska z kamieni naturalnych /otoczaków/ - opaska wokół kościoła,

* obrzeża opaski wokół budynku,

* ułożenie rur drenażowych pod ciągami pieszo-jezdnymi - odwodnienie,

* plantowanie po wykonaniu robót,

* osadzenie słupków ogrodzeniowych,

* montaż przęseł ogrodzeniowych stalowych z profili zamkniętych,

* osadzenie bram otwieranych z profili zamkniętych,

* osadzenie bram przesuwnych z profili zamkniętych,

* osadzenie furtek metalowych z profili zamkniętych,

* wywóz gruzu samochodami wywrotkami.

Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT w wysokości 22 %) i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Środki na realizację ww. inwestycji pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie "Odnowa i rozwój wsi" w wysokości 75 % tj. 375 787,51 zł. Powyższe dofinansowanie zostanie zwrócone Parafii w formie refundacji kosztów realizacji inwestycji po akceptacji rozliczenia ww. inwestycji przez Urząd Marszałkowski.Pozostałe środki tj. 125 262,50 zł stanowią wkład własny Parafii. Na realizację całej inwestycji w wysokości 501 050,01 zł brutto Parafia zaciągnęła kredyt w banku.

W związku z powyższym Parafia zobowiązana jest do złożenia oświadczenia, w którym ma określić: Czy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług..., Czy figuruje w ewidencji płatników podatku VAT..., Czy realizując ww. inwestycję nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego podatku od towarów i usług....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia realizując przedmiotową inwestycję pn. "Ukształtowanie centrum wsi Międzyborów poprzez modernizację placu wokół kościoła", tj. wykonanie ciągów pieszo jezdnych i chodników wraz z ogrodzeniem placu kościelnego może odzyskać poniesiony koszt podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia jako kościelna osoba prawna nie jest podatnikiem od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując opisaną inwestycję nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Należy to rozumieć w taki sposób, że wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca poinformował, iż nie prowadzi żadnej działalności, która powodowałaby konieczność opłacania podatku od towarów i usług, ani też nie zamierza tego czynić w przyszłości. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie przedsięwzięcia pt. "Ukształtowanie centrum wsi poprzez modernizację placu wokół kościoła" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013", Działanie "Odnowa i rozwój wsi" polegającego na wykonaniu ogrodzenia, oraz dróg pieszo jezdnych, chodników i opaski wokół kościoła. Zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Przy tym Wnioskodawca wskazał, iż Parafia jako kościelna osoba prawna nie jest podatnikiem od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT

Reasumując, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto z wniosku wynika, iż Parafia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl