IPPP3/443-1072/09-2/KG - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu o nazwie "Rozbudowa i modernizacja społeczeństwa informacyjnego Gminy", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1072/09-2/KG Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu o nazwie "Rozbudowa i modernizacja społeczeństwa informacyjnego Gminy", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w 2006 r. zrealizowała projekt pn. Rozbudowa i modernizacja społeczeństwa informacyjnego Gminy". Zadanie zostało zrealizowane z udziałem środków unii europejskiej w ramach funduszu strukturalnego "Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" programu "Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego", priorytet 1 "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów", działanie: "1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego".

Zakres projektu obejmował: zakup 23 szt. komputerów z oprogramowaniem, zakup 1 szt. serwera z oprogramowaniem, zakup oprogramowania antywirusowego, zakup firewalla sprzętowego, modernizacji sieci logicznej oraz zabudowanie szafy serwerowni. Realizacja projektu pozwoliła na usprawnienie pracy gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w całości lub w części od zakupów zrealizowanych w ramach inwestycji p.n. "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Gminy".

W związku ze zrealizowaną inwestycją Gmina w chwili obecnej i w przyszłości nie będzie miała możliwości uzyskiwania dochodów, ponieważ jest to inwestycja, która służy i w przyszłości będzie służyć czynnościom i usługom nie związanym z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zakupy sfinansowane w ramach funduszu strukturalnego służą wyłącznie i będą w przyszłości służyć do zapewnienia prawidłowej pracy Gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (§ 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2004 r. z późn. zm. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Co oznacza, że zakup sprzętu i oprogramowania nie ma i nie będzie miał związku z działalnością opodatkowana podatkiem VAT.

Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza podatek od towarów i usług od umów cywilnoprawnych zawartych na najem lokali mieszkalnych i użytkowych i nie ma prawa w chwili obecnej i w przyszłości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z interpretacją przepisów należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w powyżej przedstawionej sytuacji na podstawi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

A zatem jak wynika z powyższego, Gmina nie ma możliwości pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Gminy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że poczynione przez Gminę zakupy nie są i nie będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych, ponieważ są wyłącznie wykorzystywane w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Reasumując, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl