IPPP3/443-1071/10-4/IB - Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji dachu zabytkowego kościoła, współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1071/10-4/IB Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji dachu zabytkowego kościoła, współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) uzupełnionym w dniu 30 listopada 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 15 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z realizacji przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 listopada 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 15 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z realizacji przedmiotowego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia uzyskała dofinansowanie prac budowlanych na inwestycję pt. "Modernizacja dachu zabytkowego kościoła współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w następującym zakresie:

1.

Rozbiórka istniejącego pokrycia dachu oraz rynien i rur spustowych,

2.

Wymiana odeskowania dachu,

3.

Oczyszczanie, odgrzybianie i impregnacja desek,

4.

Pokrycie dachu, wież i kopuł blachą miedzianą,

5.

Wykonanie i zawieszenie rynien półokrągłych z blachy miedzianej,

6.

Wykonanie i montaż gzymsów oraz pasów nadrynnowych.

Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT w wysokości 22%) i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Środki na realizację ww. inwestycji pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie "Odnowa i rozwój wsi" w wysokości 75%. Pozostałe środki stanowią wkład własny Parafii. Na całą inwestycję w wysokości 570 663,00 zł brutto Parafia zaciągnęła kredyt w banku. Dofinansowanie w wysokości 427 974,75 zł zostanie zwrócone Parafii po akceptacji rozliczenia ww. inwestycji przez Urząd Marszałkowski w W. w formie refundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia realizując przedmiotową inwestycję pn. "Modernizacja dachu zabytkowego kościoła tj. wykonanie nowego pokrycia dachowego z blachy miedzianej może odzyskać poniesiony koszt podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie prowadzi żadnej działalności, która powodowałaby konieczność opłacania podatku VAT, ani też nie zamierza tego czynić w przyszłości. Parafia uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie "Odnowa i rozwój wsi" na realizację remontu dachu zabytkowego kościoła. W związku z tym Parafia zobowiązana jest do złożenia oświadczenia, w którym ma określić:

* czy jest podatnikiem VAT,

* czy figuruje w ewidencji płatników VAT,

* czy realizując ww. inwestycję nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego podatku od towarów i usług VAT.

Ponieważ Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując inwestycję polegającą na "Modernizacji dachu zabytkowego Kościoła nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał dofinansowanie prac budowlanych na inwestycję pt. "Modernizacja dachu zabytkowego kościoła współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT w wysokości 22%) i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał iż nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Z powyższego wynika, iż zrealizowane przez Wnioskodawcę zadanie inwestycyjne nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Reasumując, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów inwestycji pn. "Modernizacja dachu zabytkowego kościoła" tj. wykonanie nowego pokrycia dachowego z blachy miedzianej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl