IPPP3/443-1064/13-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1064/13-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku z tytułu budowy oczyszczalni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku z tytułu budowy oczyszczalni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

edukacji publicznej,

3.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

4.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

5.

targowisk i hal targowych,

6.

zieleni gminnej i zadrzewień,

7.

cmentarzy gminnych,

8.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

9.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W tym zakresie Gmina, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone, odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika tego podatku.

Jednocześnie, Wnioskodawca wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) Gmina:

(i) świadczy usługi dostarczania wody mieszkańcom Gminy,

(ii) świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),

(iii) dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego.

W 2010 r. Gmina realizowała inwestycję finansowaną w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dalej: "PROW") polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: "Oczyszczalnie" lub "Inwestycja"), w ramach której podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym.

Wybudowane Oczyszczalnie są własnością (środkami trwałymi) Gminy, które zostały udostępnione mieszkańcom. Dodatkowo wszystkie powstałe w ramach Inwestycji budowle, jak również zakupione towary były przyjmowane na stan środków trwałych Gminy.

Jednocześnie Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne w zakresie wywozu nieczystości płynnych z wybudowanych Oczyszczalni (dalej: "Usługa"). Z tego tytułu Gmina pobiera od mieszkańców opłaty podlegające opodatkowaniu VAT za świadczenie przedmiotowych Usług. Każdorazowo Gmina dokumentuje świadczenie przedmiotowej Usługi fakturą VAT.

Historycznie, Gmina dokonała odliczenia części podatku VAT naliczonego związanego z Inwestycją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturach związanych z budową Oczyszczalni, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturach związanych z budową Oczyszczalni, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT:

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, co do zasady, nie powinien być uznawany za podatnika podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji gdy Gmina wykonuje zadania na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zawarcie przez Gminę, jako jednostkę samorządu terytorialnego, umów cywilnoprawnych z mieszkańcami na okresowe wykonanie Usług będzie skutkowało opodatkowaniem tych czynności na zasadach ogólnych zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Związek Inwestycji z działalnością opodatkowaną Gminy:

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym należy uznać, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie, Gmina po zakończeniu inwestycji pozostała właścicielem wybudowanych środków trwałych, które są użyczone nieodpłatnie na rzecz mieszkańców Gminy, oraz tym samym sprawuje nadzór nad ich właściwym wykorzystaniem. Dodatkowo Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na świadczenie Usług, które jak wskazano powyżej podlegają opodatkowaniu VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że w przedmiotowej sprawie niewątpliwie będziemy mieli do czynienia z bezpośrednim powiązaniem nabywanych towarów i usług ponoszonych w związku z realizacją inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, w ocenie Gminy, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturach związanych z budową Oczyszczalni.

Potwierdzenie stanowiska Gminy w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego:

Z przedstawionych dotychczas rozważań wynika, że jeśli wydatki ponoszone na inwestycję są powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, wówczas przysługuje jej prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT.

Powyższa teza znajduje także potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego.

Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r. (sygn. ITPP1/443-357/12/MN), wydanej w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że: "Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten, jak wynika z wniosku, zostanie spełniony (Gmina będzie pobierać odpłatność na podstawie zawartych umów za użytkowanie oczyszczalni i za nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem oraz za wywóz gminnym środkiem transportu osadu i dostarczenie go w celu oczyszczenia do oczyszczalni komunalnej).

Skoro zatem, jak wskazano w złożonym wniosku, zakupy dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Gminie tu opisanych okolicznościach przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z opisaną inwestycją."

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-77/12-4/MW), który stwierdził, iż: "Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu, o ile - jak wskazał Wnioskodawca - mienie wytworzone w ramach ww. projektu, tj. przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analogicznie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 7 marca 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1236/12-2/IG), podzielając stanowisko wnioskodawcy w pełni i odstępując od uzasadnienia, stwierdził iż "W przedmiotowej sprawie, Gmina po zakończeniu Inwestycji pozostała właścicielem wybudowanych środków trwałych i tym samym sprawuje nadzór nad ich właściwym wykorzystaniem. Dodatkowo Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na świadczenie Usług, które niewątpliwie podlegają opodatkowaniu VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że tu przedmiotowej sprawie niewątpliwie będziemy mieli do czynienia z bezpośrednim powiązaniem nabywanych towarów i usług ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, w ocenie Gminy będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z budową przedmiotowych Oczyszczalni."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie stanu faktycznego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl