IPPP3/443-106/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-106/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15.022.011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z tym pismem z dnia 03.022.011 r. nr IPPP3/443-106/11-2/JF wezwano do uzupełnienia ww. wniosku. Wezwania doręczono w dniu 14 lutego 2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 lutego 2011 r. (data wpływu 23.022.011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Programy Europejskie (WWPE), na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich beneficjentów realizujących projekty dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej stwierdzającej kwalifikowalność podatków od towarów i usług, czyli stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT przez beneficjenta.

Fundacja prowadzi wyłącznie działalność statutową. Od 2006 r. działalność Fundacji opiera się tylko na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. W celu sformalizowania faktycznego stanu, a więc nie prowadzenia działalności gospodarczej, w dniu 22 grudnia 2010 r. Fundacja złożyła wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców.

W związku z powyższym Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje podatku w innym trybie. Projekt, który Fundacja chce zrealizować z WWPE skierowany jest przede wszystkim do kobiet - do obywatelek państw trzecich. Położenie kobiet imigrantek jest znacznie trudniejsze niż sytuacja mężczyzn cudzoziemców. Projekt ma na celu integrację kobiet poprzez ich aktywizację społeczną, ekonomiczną i kulturową. Projekt z jednej strony upowszechnia wiedzę o kulturze i historii naszego kraju, z drugiej uczy kobiety - obywatelki państw trzecich - życia w Polsce, a także aktywizuje ich zawodowo.

Projekt zakłada m.in. przeprowadzenie cyklu szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe cudzoziemek na polskim rynku pracy. Szkolenia mają za zadanie przygotowanie kobiet do stania się zarówno pełnoprawnym uczestnikiem rynku pracy, również pracodawcą, który zatrudni nie tylko siebie, ale stworzy też nowe miejsca pracy. Bloki szkoleniowe są tak skonstruowane, żeby imigrantki mogły nabyć praktyczne umiejętności zawodowe, uzyskać informacje na temat tego jak zakładać firmy w Polsce. Nauka języka polskiego, ukierunkowana jest również na słownictwo wykorzystywane w biznesie, a także związane z aspektami prawno-administracyjnymi, tak aby imigrantka sama mogła w przyszłości załatwić np. sprawy urzędowe. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w Polsce pozwolą kobietom cudzoziemkom poznać podstawowe zasady ostrożności w Polsce. Uruchomiony zostanie kącik malucha, dzięki któremu kobiety będą mogły zostawić dziecko pod opieką w czasie zajęć. Umożliwi to aktywizację zawodową kobiet dla których barierą było do tej pory macierzyństwo.

Indywidualne coachingi dla imigrantek ukierunkowane są na podniesienie ich pewności siebie, uwierzenia w swoje możliwości i poznania własnej siły. Mają na celu również pomoc w kwestiach tożsamości oraz wspomogą osiągniecie celów.

Spotkania integracyjno-kulturowe mają za zadanie upowszechnianie idei dialogu międzykulturowego oraz tolerancji, która wyraża postawę uznania i szacunku dla odmienności, a nie tylko obojętnej zgody na współistnienie w przestrzeni społecznej innych kultur. Oprócz reprezentantów rożnych kultur, na spotkaniach będą obecni przedstawiciele społeczeństwa przyjmującego, po to aby integracja mogła być intensywna i naturalna. Cudzoziemki będą brały udział w wycieczkach, podczas których bliżej poznają walory historyczno-kulturowe naszego kraju.

Każdy cudzoziemiec (zarówno kobiety jak i mężczyźni) spełniający kryteria programu EFI, będzie mógł skorzystać dodatkowo z pomocy prawnej, dzięki funkcjonowaniu kompleksowego Centrum Doradztwa Prawnego, w którym będą m.in. konsultant mobilny pomagający cudzoziemcom w załatwianiu spraw urzędowych.

W ramach projektu zostaną stworzone również poradniki dla cudzoziemców związane z zakładaniem i prowadzeniem firm w Polsce, znalezieniem pracy, bezpieczeństwem w Polsce, tradycją i kulturą w Polsce. Wszelkie czynności i działania wykonywane są na rzecz cudzoziemców przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektu.

Wszystkie działania i czynności na rzecz cudzoziemców wykonywane są nieodpłatnie (w tym poradniki), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną zagospodarowane zgodnie z załączonymi do projektu preliminarzami kosztów. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin. W ramach środków zakupione zostaną bilety komunikacji miejskiej, zapewnienie wyżywienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanym stanie przyszłym Fundacja będzie miała prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak powyższe wskazuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług. Przy czym przepis art. 86 ust. 1 ustawy odwołuje się do definicji podatnika zawartej w art. 15 ustawy, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ponadto działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2).

W związku z powyższym przepisy identyfikują podatnika z producentem, handlowcem lub usługodawcą czyli z podmiotami, które w sposób ciągły bez względu na rezultat swojej działalności w celu zarobkowym produkują albo nabywają towary w celu ich sprzedaży lub też świadczą usługi. Należy zwrócić uwagę na cel zarobkowy jaki przyświeca podejmowanym czynnościom w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Mianowicie bez względu na to jaki będzie rezultat wykonywanej działalności (licząc się z ewentualną stratą) podatnik prowadzący działalność gospodarczą wykonuje czynności w ramach tej działalności żeby osiągnąć zysk. Ważny jest tu osiągnięcie wyniku ekonomicznego.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że działania niebędące produkcją ani handlem wykonywane przez podmiot powołany do realizacji działalności statutowej opartej na wolontariacie i nieprzynoszącej zysków nie spełniają przesłanej działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Czynności wykonywane w ramach takiej działalności statutowej nie są tym samym czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym podmiot niewykonujący czynności opodatkowanych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja prowadzi działalność statutową opierającą się wyłącznie na działalności woluntarystycznej, z której nie występuje przychód. Fundacja nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie odzyskuje podatku naliczonego w innym trybie oraz wystąpiła o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W ramach prowadzonej działalności Fundacja zamierza realizować projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców. Program skierowany jest do imigrantów (głównie imigrantek) i ma na celu integrację kobiet poprzez ich aktywizację społeczną ekonomiczną i kulturową. Projekt upowszechnia wiedzę o kulturze i historii naszego kraju, uczy kobiety życia w Polsce, aktywizuje je zawodowo, ponadto przewidziane są wycieczki i pomoc prawna. Cudzoziemcy nie ponoszą kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. W ramach projektu Fundacja będzie nabywać sprzęt, bilety komunikacji miejskiej, wyżywienie, angażować pracowników, ekspertów i specjalistów z wielu dziedzin.

Stan sprawy wskazuje, że Fundacja wykonująca działalność non profit nie jest nie rozlicza podatku należnego. Zatem, nie występują czynności opodatkowane, którym służyłyby nabywane przez Fundację usługi i towary w ramach realizacji programu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Skoro zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wobec tego w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Fundacja nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponadto zgodnie z § 21 zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom. Fundacja nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Programy Europejskie (WWPE).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Fundacji przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl