IPPP3/443-106/10-4/JK - Określenie obowiązku prawnej kontroli metrologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-106/10-4/JK Określenie obowiązku prawnej kontroli metrologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010 r. (data złożenia 2 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie podlegania prawnej kontroli metrologicznej zbiorników produkcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie podlegania prawnej kontroli metrologicznej zbiorników produkcyjnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-106/10-2/JK z dnia 26 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem paliw silnikowych, paliw opałowych oraz innych wyrobów pochodzących z przerobu ropy naftowej (m.in. izomeryzat, alkilat, benzyna bazowa, benzyna do pirolizy EETB, propylen, etylen, butadien, benzen, farbasol, paraksylen, toluen). W składzie podatkowym zakładu produkcyjnego (skład podatkowy produkujący) znajdują się zbiorniki, które w chwili obecnej nie posiadają dowodów legalizacji. W tych zbiornikach w ramach procesów produkcyjnych znajdują się produkty wykorzystywane do różnych celów produkcyjnych (m.in. benzyna kratingowa, EETB, depresator, roztwór depresatora, frakcje parafinowe, paraksylen). Jednocześnie wyroby te mogą być przedmiotem obrotu handlowego tzn. mogą być zbyte jako wyroby gotowe lub wyroby przeznaczone do dalszego przerobu, przetworzenia przez innego odbiorcę. Spółka zamierza w swym składzie produkcyjnym wyznaczyć zbiorniki, z których następowałoby wydanie wyrobów gotowych na rzecz innych odbiorców. Pozostałe zbiorniki znajdujące się w produkcyjnym składzie podatkowym nie byłyby wykorzystywane do wydań wyrobów na rzecz odbiorców zewnętrznych. Dopuszczalne natomiast byłoby wydanie z tych zbiorników (zbiorników produkcyjnych) produktów w ramach przesunięć pomiędzy własnymi składami podatkowymi. Takie przemieszczenie odbywałoby się w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT). Takie przesunięcia nie będą dokumentowane fakturą VAT w rozumieniu odrębnych przepisów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbiorniki produkcyjne w rozumieniu Spółki (zbiorniki, z których nie jest dokonywane wydanie/sprzedaż wyrobów na rzecz odbiorców - dopuszczające jedynie wydania i przesunięcia wyrobów do innych własnych składów podatkowych) podlegają na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, tzw. zbiorniki produkcyjne w rozumieniu Spółki, takie z których nie dokonuje się wydań ze składu podatkowego produkcyjnego na rzecz odbiorców nie podlegają obowiązkowi prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów. Dopuszczalne jest wydanie ze zbiornika towaru w ramach dział Spółki do innego własnego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy na podstawie dokumentu ADT. Takie przesunięcie, wydanie nie będzie dokumentowane fakturą VAT.

W rozumieniu Spółki w paragrafie 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (dalej rozporządzenie) ustawodawca wyodrębnił dwie kategorie składów podatkowych, w których znajdują się zbiorniki. W ustępie pierwszym mowa jest o składzie magazynowym, natomiast w ustępie drugim mowa jest o składzie podatkowym produkcyjnym. Wspólnymi warunkami dla tych kategorii składów podatkowych w zakresie objęcia obowiązkiem legalizacji zbiorników jest magazynowanie wyrobów energetycznych i napojów alkoholowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dodatkową kategorią dla składów podatkowych produkcyjnych dla legalizacji zbiornika jest zdefiniowanie zbiornika służącego do magazynowania i tak za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia w którym mogą być wyprowadzone ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Brzmienie tego przepisu (§ 3 ust. 2 rozporządzenia) wskazuje wyraźnie że w tego rodzaju składzie podatkowym jakim jest skład produkcyjny istnieją przynajmniej dwie kategorie zbiorników i tylko zbiorniki, w których towar, wyrób wyprowadzany jest do odbiorcy wymaga posiadania dowodu legalizacji. Przy czym wyrób będzie mógł być produktem pośrednim, czyli takim który będzie podlegał dalszym procesom przetwarzania, modyfikacji, uszlachetniania w składzie podatkowym odbiorcy. Jedynym wymogiem odnośnie specyfiki wyrobu będzie taki stopień przetworzenia, który pozwala na wyprowadzenie ze składu podatkowego do odbiorcy.

Zdaniem Spółki, w ramach prowadzonej działalności produkcyjno-handlowej z wykorzystaniem kilkunastu składów podatkowych Spółka ma prawo dokonywać wewnętrznych przesunięć wyrobów ze składu podatkowego produkcyjnego niezalegalizowanego zbiornika (nieposiadającego dowodu legalizacji) do składu podatkowego magazynowanego, gdzie zbiornik będzie posiadał dowód legalizacji lub do zbiornika wprowadzonego do użytkowania przed 1 maja 2004 r., który będzie posiadał dowód legalizacji od dnia 1 stycznia 2011 r., przemieszczanie będzie odbywać się w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Zdaniem Spółki nie będzie miało przy tym znaczenia, jeżeli danemu wyrobowi będzie można przypisać stawkę podatku akcyzowego. W pewnych przypadkach zbiorniki, w których będą znajdowały się wyroby, które teoretycznie posiadają stawkę podatku akcyzowego inną niż "0" będą mogły być magazynowane w zbiorniku, który nie posiada dowodu legalizacji - pod warunkiem niedokonywania wyprowadzenia ze składu podatkowego do odbiorcy.

Decydującym czynnikiem dla objęcia obowiązkiem posiadania przez zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym dowodu legalizacji będzie czynność wyprowadzania z danego zbiornika do odbiorcy wyrobów energetycznych. Za takim rozumieniem tego przepisu przemawia również wykładnia celowościowa. Zdaniem Spółki przepisy zawarte w rozporządzeniu dotyczącym posiadania przez zbiorniki dowodów legalizacji zostały wprowadzone z przepisów metrologicznych, które mają w głównej mierze pilnować jednolitości systemu miar, co w konsekwencji przekłada się również na utrzymywanie pewnych norm jakościowych w całym systemie obrotu paliwami ciekłymi. Nie ma potrzeby istnienia takiej kontroli dla trwającego szeroko pojętego procesu produkcyjnego, na który często również składają się przesunięcia ze składu podatkowego. Dopiero magazynowanie wyrobu, który ma zostać wydany odbiorcy, podmiotowi innemu niż produkujący dany wyrób wymaga wsparcia poprzez system kontroli metrologicznej. Takie wydania dokumentowane będą z mocy prawa fakturami VAT. Nie będzie dokonywana sprzedaż, wydania na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Dodatkowym argumentem wspierającym prawidłowość stanowiska Spółki jest odpowiedź na interpelację poselska nr 4114 z dnia 4 sierpnia 2008 r. udzielona przez podsekretarza stanu z upoważnienia Ministra Finansów, w której treści wskazano, że przepisy które wejdą w życie nie dotyczą wszystkich zbiorników znajdujących się w składach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231), zwanego dalej rozporządzeniem, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Powyższy przepis wskazuje, że prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, w składzie podatkowym produkcyjnym podlega zbiornik, w którym magazynowane są gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tak więc aby dany zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym podlegał prawnej kontroli metrologicznej łącznie muszą być spełnione następujące przesłanki:

*

magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami energetycznymi, określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,

*

magazynowane w nim wyroby muszą być objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,

*

magazynowane w nim wyroby muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

*

magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami gotowymi.

Zatem, w przypadku gdy nie zostanie spełniona przynajmniej jedna z powyższych przesłanek zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym nie podlega prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w składzie podatkowym zakładu produkcyjnego (skład podatkowy produkcyjny) znajdują się zbiorniki, które w chwili obecnej nie posiadają dowodów legalizacji. Spółka zamierza w swym składzie produkcyjnym wyznaczyć zbiorniki, z których następowałoby wydanie wyrobów gotowych na rzecz innych odbiorców. Pozostałe zbiorniki znajdujące się w produkcyjnym składzie podatkowym nie byłyby wykorzystywane do wydań wyrobów na rzecz odbiorców zewnętrznych. Dopuszczalne natomiast byłoby wydanie z tych zbiorników (zbiorników produkcyjnych) produktów w ramach przesunięć pomiędzy własnymi składami podatkowymi. Takie przemieszczenie odbywałoby się w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT). Wątpliwości Spółki związane są z podleganiem prawnej kontroli metrologicznej zbiorników produkcyjnych, tj. zbiorników, z których nie jest dokonywane wydanie/sprzedaż wyrobów na rzecz odbiorców (dopuszczających jedynie wydania i przesunięcia wyrobów do innych własnych składów podatkowych).

Wyjaśniając powyższą kwestię należy wskazać, iż zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Odnosząc niniejsze do okoliczności przedstawionych we wniosku należy wskazać, iż w omawianym przypadku z przedmiotowych zbiorników produkcyjnych nie będą miały miejsca wydania gotowych wyrobów energetycznych do odbiorców a jedynie wydania i przesunięcia wyrobów do innych własnych składów podatkowych Spółki.

Tak więc, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy należy wskazać, iż tzw. zbiorniki produkcyjne - w rozumieniu Spółki, takie z których nie dokonuje się wydań ze składu podatkowego produkcyjnego na rzecz odbiorców - nie podlegają obowiązkowi prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów bowiem nie są ku temu spełnione przesłanki wynikające z § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl