IPPP3-443-1058-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-1058-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 26 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń wypłacanej premii pieniężnej i jej dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność wydawnicza oraz sprzedaż książek. W ramach prowadzonej działalności Spółka współpracuje z wieloma dystrybutorami na terenie całej Polski. Na podstawie zawartych umów o współpracy w zakresie dystrybucji książek, Spółka dokonuje na rzecz dystrybutorów dostaw książek, które następnie są sprzedawane przez dystrybutorów w ich własnym imieniu. Umowy dystrybucyjne w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy stronami. Ww. umowy przewidują m.in., że w przypadku osiągnięcia przez dystrybutora określonego w umowie poziomu obrotu netto wynikającego z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez Spółkę na rzecz dystrybutora i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez dystrybutora zakupów w danym roku kalendarzowym, dystrybutorowi przysługiwać będzie prawo do rocznego bonusu pieniężnego (premii pieniężnej). W przypadku, gdy dystrybutor nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, Spółka nie wypłaca bonusu pieniężnego.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jedyną podstawą do wypłaty przez niego premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów będzie osiągnięcie przez nich określonego pułapu zakupów wydawnictw książkowych. W szczególności, dystrybutorzy nie będą zobowiązani do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki np. o charakterze marketingowym czy promocyjnym. Poza tym z uwagi na fakt, że premie pieniężne należne będą dystrybutorom z tytułu dokonania przez nich określonego poziomu zakupów w trakcie całego okresu rozliczeniowego, którym jest rok kalendarzowy nie będzie możliwe przyporządkowanie tych premii do konkretnych zakupów dokonywanych u Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie przez Spółkę premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów z tytułu przekroczenia przez nich określonego w umowie poziomu obrotów netto wynikającego z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez Spółkę na rzecz dystrybutora i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez dystrybutora zakupów wydawnictw książkowych będzie neutralne z punktu widzenia rozliczeń w podatku VAT Spółki i, w efekcie, powinno być udokumentowane notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy w dniu 17 kwietnia 2008 r. Minister Finansów wydał na rzecz poprzednika prawnego spółki interpretację indywidualną nr IP-PP2-443-309/08/2/SAP, w której uznał za prawidłowe stanowisko zawarte w następującym pytaniu "Czy po 1 stycznia 2008 r. (tekst jedn. po zmianie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) w opisanym wyżej stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez dystrybutora na rzecz Spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia wypłacana przez Spółkę i czy w związku z tym faktury VAT otrzymywane przez Spółkę od dystrybutorów dokumentujące premie pieniężne stanowią podstawę do obniżenia przez Spółkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach...".

Zgodnie z zasadą wynikającą z pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), poprzednik prawny Spółki tzn. Spółka B. oraz jej kontrahenci przyjmowali, że wypłacana premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez dystrybutora na rzecz Spółki B. W związku z powyższym zgodnie z otrzymaną ww. interpretacji, po otrzymaniu faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej, poprzednik prawny Spółki tzn. Spółka B. odliczała podatek VAT wykazany na fakturze wystawionej przez dystrybutora od podatku należnego na zasadach ogólnych.

W ostatnim czasie pojawiły się jednak interpretację podatkowe jak i orzecznictwo sądów administracyjnych, które wskazują, iż wypłata premii pieniężnej nie będzie zdarzeniem, które prowadziłoby do powstania obowiązku podatkowego czy to po stronie podmiotu wypłacającego premie pieniężne czy też podmiotów otrzymujących takie premię. Innymi słowy wypłata premii pieniężnej nie będzie mogła być traktowana jako transakcja podlegająca opodatkowaniu podarkiem VAT i powinna być udokumentowana notą księgową.

Wypłata premii pieniężnych przez Spółkę na rzecz dystrybutorów z tytułu przekroczenia przez nie określonego pułapu zakupów towarów nie będzie wiązać się z dokonaniem przez nich lub Spółkę jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ani nie stanowi rabatu zmniejszającego podstawę opodatkowania w podatku VAT i, w efekcie, w ocenie Spółki powinna być udokumentowana notą księgową. Innymi słowy wypłata premii pieniężnej nie będzie zdarzeniem, które prowadziłoby do powstania obowiązku podatkowego czy to po stronie Spółki tj. podmiotu wypłacającego premie pieniężne czy też dystrybutorów otrzymujących takich premie. Poniżej Spółka przedstawia argumenty przemawiające za uznaniem, że wypłata premii pieniężnych nie będzie wiązać się ze świadczeniem przez nabywców towarów na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu VAT.

1.1. Brak odrębnego przysporzenia ze strony dystrybutorów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle powyższej definicji, warunkiem koniecznym dla uznania danej operacji gospodarczej za usługę jest zidentyfikowanie w jej ramach świadczenia, prowadzącego do pewnego przysporzenia po stronie nabywcy usług (tu: Spółki). W tym kontekście, należy zauważyć, że jedynym działaniem jakim musi się wykazać dystrybutor, aby otrzymać premię będzie zakup wydawnictw książkowych. Zakup ten i zaplata ceny będą elementami operacji gospodarczej - transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy dystrybutorem a Spółką. Zatem, skoro Spółka nie osiągnie żadnej dającej się zidentyfikować korzyści, trudno będzie mówić o otrzymaniu przez niego jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego od nabywcy towarów. W konsekwencji, należy przyjąć, że nie będzie istniała żadna inna więź prawna pomiędzy Spółką dystrybutorami, która nawet potencjalnie mogłaby być podstawą do identyfikacji świadczenia ze strony dystrybutorów.

W konsekwencji, z uwagi na brak możliwości zidentyfikowania świadczenia ze strony dystrybutorów, które mogłoby być traktowane jako usługa w rozumieniu ustawy o VAT, wypłata premii pieniężnej przez Spółkę nie będzie mogła być uznana za wynagrodzenie za usługę i jako taka powinna pozostać neutralna dla celów podatku VAT.

1.2. Praktyka podatkowa.

Spółka wskazała na wstępie swojego stanowiska, iż w ostatnim czasie pojawiły się interpretacje podatkowe jak i orzecznictwo sądów administracyjnych, które wskazują, iż wypłata premii pieniężnej nie będzie zdarzeniem, które prowadziłoby do powstania obowiązku podatkowego czy to po strunie podmiotu wypłacającego premie pieniężne czy też podmiotów otrzymujących takie premię.

Na szczególną uwagę zasługuje wyrok NSA z dnia 1 lipca 2010 r. (I FSK 906/09), zgodnie z którym "wypłata premii jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług (...) wystarczające jest jej dokumentowanie ogólnie stosowanym dokumentem księgowym jakim jest nota księgowa", wyrok NSA z dnia 6 lutego 2006 r. (sygn. I FSK 94/06), zgodnie z którym " (...) czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Przeszkodą do takiej konstatacji (...) jest treść art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z której to wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą". W konsekwencji, zdaniem sądu, nie można uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów, zaś premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobne zapatrywanie wyraził NSA w wyroku z 28 sierpnia 2007 r. (sygn. I FSK 1109/06) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. III SA/Wa 4080/2006) oraz z dnia 6 lutego 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1967/07). Należy zaznaczyć, że powyższe stanowisko jest również aprobowane przez organy podatkowe. W szczególności warto zwrócić uwagę na pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 września 2007 r. (nr 1401/PH-1/4407/14-46/07/KO), zgodnie z którym zakup przez podatnika określonej ilości towarów i osiągnięcie przez to określonego pułapu obrotów nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT. W przeciwnym razie, jedna operacja gospodarcza - zakup towarów - podlegałaby podwójnemu opodatkowaniu - raz jako dostawa towarów i drugi raz, jako świadczenie usług. Izba Skarbowa wskazała także, że wypłata premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów przez kontrahenta powinna zostać udokumentowana notą księgową. Stanowisko, zgodnie z którym wypłata premii pieniężnych z tytułu przekroczenia określonego wolumenu zakupów pozostaje neutralna dla celów VAT zostało także zaaprobowane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie w interpretacji dnia 7 września 2007 r. (nr OR/415-24/07) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w interpretacjach z 17 sierpnia 2007 r. (nr US.PP/443-35/07 oraz nr US.PP/443-26/07).

W konsekwencji, w świetle powyższej analizy, dokonywanie przez dystrybutorów określonej ilości zakupów nie powinno być klasyfikowane jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zaś premia pieniężna - jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia tych usług. A zatem, powołane powyżej stanowisko sądów administracyjnych i organów podatkowych pozostaje aktualne w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku.

2.

Brak czynności opodatkowanych ze strony Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, sama w sobie wypłata premii pieniężnej na rzecz dystrybutorów nie będzie mogła być traktowana, jako transakcja podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z uwagi na fakt, że pieniądze nie stanowią rzeczy ruchomej, ani innych składników majątkowych zdefiniowanych powyżej jako towary, wypłata kwoty pieniężnej nie może być traktowana jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, wypłata kwoty pieniężnej nie może być kwalifikowana jako samo w sobie świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Z powyższych względów wypłata premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów z tytułu przekroczenia przez nie określonego pułapu zakupów nie może być kwalifikowana jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

3.

Brak obniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W ocenie Spółki, wypłata premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów z tytułu przekroczenia przez nich określonego w umowie poziomu obrotu netto z tytułu zakupu towarów od Spółki nie powinna być kwalifikowana jako rabat udzielony przez Wnioskodawcę na rzecz dystrybutorów. Wynika to z faktu, że premie pieniężne należne będą dystrybutorom książek sprzedawanych przez Spółkę z tytułu zrealizowania przez nich określonego obrotu netto w trakcie całego okresu rozliczeniowego, którym jest dany roku kalendarzowy i w konsekwencji, nie będzie możliwe przyporządkowanie tych premii do konkretnych zakupów, w danym okresie rozliczeniowym, a tylko takie powiązanie umożliwiałoby twierdzenie, że wypłacona premia ma na celu obniżenie ceny zapłaconej przez dystrybutora. Tymczasem wypłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie będzie dotyczyć konkretnych towarów, ale wszystkich zakupionych przez dystrybutora od Spółki wydawnictw książkowych. W konsekwencji, wypłata premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów nie będzie czynnością obniżającą podstawę opodatkowania (obrót) z tytułu sprzedaży towarów przez Spółkę. Spółka pragnie jedynie na marginesie wskazać, iż dystrybutorom niezależnie od faktu przyznania im premii pieniężnej od dokonywanych w Spółce zakupów wydawnictw książkowych jest udzielany odrębny rabat bezwarunkowy.

4.

Udokumentowanie wypłaty premii pieniężnej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy VAT zobowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, że wypłata premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów będzie neutralna dla celów rozliczeń w podatku VAT nie będzie konieczności jej dokumentowania fakturą VAT. W konsekwencji, transakcje te w ocenie Spółki powinny być udokumentowane przez dystrybutorów notami księgowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Premia jest wynagrodzeniem w zamian za świadczoną usługę w sytuacji, gdy wypłacana jest za świadczenie dodatkowych usług np.: o charakterze promocyjnym, marketingowym, lojalnościowym, których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży (np.: eksponowanie towaru na półkach). Wówczas premię należy uznać jako wynagrodzenie za świadczoną usługę podlegająca opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ustawy. Jeżeli nie można uznać, że premia jest wypłacana za świadczenie dodatkowych usług wówczas nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca prowadzący działalność wydawniczą oraz sprzedaż książek wypłaca dystrybutorom premię pieniężną. Wysokość premii uzależniona jest od wartości obrotu netto wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów w rocznym okresie rozliczeniowym. W przypadku, gdy dystrybutor nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, nie otrzymuje bonusu pieniężnego. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że dystrybutorzy nie będą zobowiązani do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki np. o charakterze marketingowym czy promocyjnym. Poza tym nie jest możliwe przyporządkowanie premii do konkretnych zakupów dokonywanych u Wnioskodawcy.

Z powyższego wynika, ze w rozpatrywanej sprawie premii pieniężnej wypłacanej przez Wnioskodawcę nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi ze względu na charakter stosunku prawnego łączącego strony, w którym nie występuje świadczenie wzajemne, bowiem wysokość premii pieniężnej uzależniona zostanie tylko od wartości netto dokonanych zakupów i nie jest związana ze świadczeniem żadnej innej czynności na rzecz wypłacającego premie. Zawarte umowy o współpracy wskazują, że otrzymanie premii pieniężnej uzależnione jest tylko od wartości obrotów (dystrybutorzy nie będą zobowiązani do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki) i wyłącznie po przekroczeniu ustalonego jego progu. Zatem stwierdzić należy, iż zachowanie dystrybutora nie może zostać uznane za świadczenie usługi określonej w art. 8 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji skoro otrzymana premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, należy stwierdzić, iż mamy do czynienia z wynagrodzeniem nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ze względu na to, iż w rozpatrywanym przypadku nie dochodzi do sprzedaży, tym samym otrzymana kwota premii nie stanowi obrotu z tytułu sprzedaży. W związku z tym otrzymanej kwoty wynagrodzenia zarówno od kontrahenta krajowego jak i zagranicznego Wnioskodawca nie może dokumentować poprzez wystawienie faktury VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z kolei na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Wnioskodawca wskazuje na brak powiązania otrzymanej premii z konkretnymi dostawami ale wysokość udzielanych przez dostawcę premii jest uzależniona od wysokości obrotu dokonanego przez nabywcę w danym okresie rozliczeniowym. Należy zatem uznać, iż w rozstrzyganej sprawie nie ma to znaczenia, bowiem otrzymany bonus można odnieść w bezpośredni sposób do dokonanych zakupów - jak wskazano - obrotu netto wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Spółkę.

Wnioskodawca wskazuje, że wartość przyznanego wynagrodzenia za dokonanie zakupów podlegających opodatkowaniu u dostawcy uzależniona jest od wysokości zrealizowanego obrotu. Opodatkowany obrót jest z kolei w odpowiedni sposób dokumentowany w sposób umożliwiający identyfikację ogółu obrotu jak i konkretne dostawy.

Mając to na uwadze należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę "premia pieniężna - bonus" stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych zakupów udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania po stronie Wnioskodawcy.

Odnosząc się do przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę bonusu na rzecz dystrybutorów stwierdzić należy, iż skoro otrzymane wynagrodzenie za realizację określonego poziomu zakupów w ustalonym konkretnym czasie jest rabatem mającym odniesienie do dostaw zrealizowanych w rocznym okresie obrachunkowym, to rabat ten udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że do "premii pieniężnej" stanowiącej w istocie rabat obniżający u Wnioskodawcy wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i zmniejszający podstawę opodatkowania, winny być, na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia, wystawione faktury korygujące odnoszące się do faktur dokumentujących wartość zakupów, warunkujących otrzymanie rabatu. Faktury korygujące powinny ponadto uwzględniać wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy podatkowe Organ podatkowy stwierdza, że wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczoną przez dystrybutora usługę podlegającą opodatkowaniu.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że wypłacane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie stanowi w istocie rabat obniżający obrót u Dostawcy, do których odnoszą się przepisy o fakturze korygującej. A zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przyznanie przez Niego premii pieniężnych na rzecz dystrybutorów z tytułu przekroczenia przez nich określonego w umowie poziomu obrotów netto wynikającego z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez Spółkę na rzecz dystrybutora i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez dystrybutora zakupów wydawnictw książkowych będzie neutralne z punktu widzenia rozliczeń w podatku VAT Spółki i powinno być udokumentowane notą księgową należy uznać stanowisko za nieprawidłowe.

Należy wskazać, iż niniejsze rozstrzygnięcie, iż wypłata premii pieniężnej od zrealizowanego obrotu nie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania jest zgodne z przywołanymi w treści wniosku orzeczeniami krajowych sądów administracyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl