IPPP3/443-1044/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1044/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej w zamian za otrzymanie bonusu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej w zamian za otrzymanie bonusu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży samochodów oraz części samochodowych na terytorium Polski na rzecz dealerów (Dealerzy). W ramach uzgodnień dokonywanych z Dealerami w przypadku przekroczenia przez nich określonych warunków i wymogów, Wnioskodawca zobowiązany jest do wypłaty Dealerom określonej kwoty bonusu, zwanego dalej Bonusem.

W ramach obowiązujących uzgodnień Wnioskodawca obowiązany jest do wypłaty Dealerom Bonusu za realizację poszczególnych zadań, na który składa się:

a.

bonus za realizacje Standardów Dealerskich,

b.

bonus CSl,

c.

bonus za wykorzystanie potencjału sprzedaży,

d.

standardowy bonus ilościowy,

e.

bonus z portfeli zamówień,

f.

marketing bonus.

Ad a)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację Standardów Dealerskich uzależniona jest od spełnienia, określonego procentowo przez Wnioskodawcę wskaźnika realizacji Standardów Dealarskich obejmujących m.in., następujące elementy:

* posiadanie określonej ilości samochodów prezentowanych przez Dealera w salonie wystawowym w sposób określony przez Wnioskodawcę (np. zachowanie, co najmniej 0,6 m wolnego pasa dostępu wokół prezentowanego modelu samochodu),

* umeblowanie części powierzchni recepcji bezpośredniej w sposób uwzględniający wymagania Wnioskodawcy,

* prezentację w salonie oryginalnych akcesoriów wskazywanych, co kwartał przez Wnioskodawcę,

* zatrudnienie, tzw. Witacza, tj. osoby której jedynym obowiązkiem jest witanie klientów, rozpoznawanie celu ich wizyty, prowadzenie pomiaru ruchu w salonie. W ramach tego warunku Dealer obowiązany jest do przesyłania Raportu o ilości klientów odwiedzających salon Dealera,

* uczestnictwo w Business Management, obejmujące przesyłanie do Wnioskodawcy danych o bieżącej sytuacji finansowej Dealera.

Ad b)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację wyników CSl uzależniona jest od przesyłania do Wnioskodawcy, określonej procentowo przez Wnioskodawcę ilości poprawnych danych nabywców nowych samochodów oraz posiadanie minimalnej ilości samochodów zastępczych wyznaczonej przez Wnioskodawcę.

Wysokość Bonusu zależy również od uzyskania przez Dealera procentowego wskaźnika satysfakcji klientów w trakcie działań sprzedażowych, jak również w zakresie usług oferowanych przez Dealera np. napraw gwarancyjnych.

Ad c)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za wykorzystanie potencjału sprzedaży uzależniona jest m.in. od zatrudnienia pracownika, który ma być wyłącznie dedykowany do prowadzenia sprzedaży flotowej oraz realizację minimalnej wielkości sprzedaży flotowej w ramach wyznaczonego przez Wnioskodawcę planu sprzedaży. Dodatkowo wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi z tego tytułu uzależniona jest od udziału wyznaczonych osób zatrudnionych u Dealera w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę oraz od przesyłania co miesiąc, określonej przez Wnioskodawcę procentowo ilości w pełni prawidłowo wypełnionych raportów dotyczących kontaktów z klientami.

Ad d)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację celów sprzedażowych uzależniona jest od realizacji wskazanych przez Wnioskodawcę w danym okresie celów sprzedażowych, oraz poprawne i terminowe raportowanie do Wnioskodawcy o wielkości sprzedaży przez Dealera.

Ad e)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację portfela zamówień uzależniona jest od przedstawienia przez Dealera na początku miesiąca raportu zawierającego wykaz samochodów jakie mają być wydane klientom przez Dealera w danym miesiącu na podstawie otrzymanych zamówień oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających zrealizowanie zamówień w określonej przez Wnioskodawcę procentowej wielkości przyjętego planu na początku miesiąca.

Ad f)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację działań marketingowych uzależniona jest od zrealizowania przez Dealera zalecanych przez Wnioskodawcę działań marketingowych o charakterze lokalnym, jak również ogólnopolskim, zdefiniowanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym, które zostały udokumentowane przekazanymi do Wnioskodawcy kopiami faktur kosztowych potwierdzających wykonanie działań marketingowych.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i po zaakceptowaniu przez Wnioskodawcę raportu bonusowego Dealer wystawia fakturę VAT na kwotę przysługującego Dealerowi Bonusu za wykonanie powyżej określonych świadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata przez Wnioskodawcę na rzecz Dealerów Bonusu stanowi wynagrodzenie z tytułu usług wykonanych przez Dealerów opodatkowanych podatkiem VAT i tym samym Wnioskodawca w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury VAT wystawionej przez Dealera z tytułu wykonania powyżej opisanych usług uprawniających Dealerów do otrzymania od Wnioskodawcy Bonusu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nadmienić należy, iż Wnioskodawca jest żywotnie Zainteresowany wykonaniem przez Dealerów szeregu działań mających na celu intensyfikację sprzedaży towarów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Wskazać należy, iż z racji na szeroki wachlarz działań oferowanych przez Dealerów brak jest możliwości przyporządkowania kwoty Bonusu do poszczególnych transakcji sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę do Dealerów. Wypłata oraz wysokość wynagrodzenia formie Bonusu uzależniona jest wykonania przez Dealera szeregu działań na rzecz Wnioskodawcy. W przypadku braku ich realizacji Dealer nie jest uprawniony do otrzymania Bonusu od Wnioskodawcy. Mając zatem powyższe na uwadze w opinii Wnioskodawcy wykonanie przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy opisanych powyżej czynności lub spełnienie przez nich określonych warunków stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy wypłacane w formie Bonusu.

W konsekwencji, zatem zdaniem Wnioskodawcy podejmowane przez Dealerów działania stanowią świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Tym samym, w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Dealerów na rzecz Wnioskodawcy opisanych powyżej świadczeń, za które wypłacane jest wynagrodzenie w formie Bonusu, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez Dealera faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy.

Z tego też względu Wnioskodawca uprawniony jest do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Dealerów z tytułu wykonanych świadczeń uprawniających ich do otrzymania Bonusu do Wnioskodawcy. Wnioskodawca nadmienił, iż uzyskiwane od Dealerów świadczenia są bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. ze sprzedażą towarów). Podejmowanie działań mających na celu intensyfikację sprzedaży towarów, poprawę jakości obsługi klientów przez Dealerów, poprawę ich kompetencji, motywowanie do realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych, stanowi ważny instrument marketingowy mający na celu realne zwiększenie wysokości sprzedaży przez Spółkę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 Ustawy "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego."

Z uwagi, zatem na fakt, iż wypłacany przez Wnioskodawcę Bonus stanowi wynagrodzenie za świadczenie przez Dealerów usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy, zaś nabywane przez Wnioskodawcę świadczenia są związane ze sprzedażą przez Wnioskodawcę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, uznać należy, iż Wnioskodawca uprawniony jest, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT wystawionych przez Dealerów, na podstawie których Wnioskodawca dokonuje na ich rzecz wypłaty wynagrodzenia w postaci Bonusu.

Wnioskodawca, nadto nadmienił, iż powyżej przedstawione stanowisko zostało również wyrażone ostatnio w interpretacji IBPP1/443-550/10/ES z dnia 24 września 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Nadto, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż analogiczne stanowisko zostało również wyrażone w wydanej dla firmy Polska sp. z o.o., która została przejęta przez Wnioskodawcę w drodze transgranicznego połączenia spółek interpretacji z dnia 30 października 2007 r., sygn. lPPP1-443-286/07-4/AK.

Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, iż jeden z Dealerów, któremu przyznawany jest bonus, dnia 29 marca 2011 r. otrzymał interpretację o sygn. IPPP3/443-368/11-2/JF wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie potwierdzającą, że przyznawany bonus jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl