IPPP3/443-1040/11-4/MK - Deklaracje składane przez rolnika ryczałtowego prowadzącego działalność gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1040/11-4/MK Deklaracje składane przez rolnika ryczałtowego prowadzącego działalność gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych przez rolnika ryczałtowego prowadzącego jednocześnie działalność gospodarczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych przez rolnika ryczałtowego prowadzącego jednocześnie działalność gospodarczą.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1040/11-2/MK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od roku 1987 Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i dział specjalny produkcji rolnej (Fermę drobiu). Do hodowli drobiu materiał hodowlany musiał zawsze importować z zagranicy bo Polska nie posiada takich pisklaków, które hoduje. Wcześniej w cenę zakupu było wliczane cło i podatek. Z chwilą wejścia Polski do Unii Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT UE do wewnątrzwspólnotowych nabyć i nabycia piskląt były wykazywane na druku VAT 8 i zgodnie z tym był płacony podatek. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 z dnia 11 marca 2004 r. 1 lutego 2010 r. Wnioskodawca zarejestrował firmę "E.", która ma na celu wybudowanie elektrowni wiatrowej i nie ma nic wspólnego z prowadzoną produkcją rolną i stał się podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenie tej firmy E.

W momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego do Fermy drobiu Wnioskodawca wykazał to w deklaracji VAT 8 i zapłacił podatek. Wnioskodawca został pouczony, że wszystkie nabycia do Fermy drobiu i E. muszą być wykazywane na Deklaracji VAT 7K w E. Chociaż są to odrębne firmy lecz system komputerowy w Urzędzie Skarbowym nie przyjmie deklaracji VAT 8 i musi być wykazywane wspólnie, lecz podatek od Fermy drobiu nie podlega łączeniu i nie podlega zwrotowi jeśli by była taka możliwość. Wnioskodawca musiał napisać pismo, że nabycia wewnątrzwspólnotowe będą wykazywane wspólnie dla obu firm, chociaż nie był do tego przekonany, że tak powinno być.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie przepisów prawa jak to ma być robione.

Wnioskodawca nie wie czy tak do końca jest to prawidłowe rozwiązanie, gdyż nabycia są umieszczone wspólnie na jedną firmę, a według Niego powinno to być robione rozdzielnie żeby nie budziło wątpliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.), a także świadczenie usług rolniczych.

Zatem hodowla drobiu jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez rolnika ryczałtowego - zgodnie z art. 2 pkt 19 powołanej ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednakże ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Podatnicy oraz osoby prawne niebędące podatnikami, do których ma zastosowanie ust. 1 pkt 2, mogą wybrać opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o takim wyborze albo przez podanie dokonującemu dostawy towarów numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10. (art. 10 ust. 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.)

Zgodnie z art. 97 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Z art. 99 ust. 8 ustawy wynika, iż podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, lub którzy skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Z treści art. 103 ust. 3 ustawy wynika, iż w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r.).

W § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.) określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-8), o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy. Deklarację tę, dla celów dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązani są składać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE.

Służy ona do rozliczania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, gdy podatnicy, którzy nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których wartość przekroczyła kwotę 50.000 zł lub w sytuacji, gdy wartość tego nabycia nie przekroczyła ww. kwoty, ale podjęli decyzję o opodatkowaniu nabycia, co potwierdzili stosownym zawiadomieniem złożonym w urzędzie skarbowym.

W tej sytuacji, podatnik (w tym rolnik ryczałtowy) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na potrzeby prowadzonej przez niego działalności rolniczej, który nie jest obowiązany do składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, gdy przekroczy kwotę graniczną określoną art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy składa deklarację VAT-8. Zatem taki podatnik (rolnik) zobowiązany jest do naliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a w konsekwencji do wykazania tego podatku w deklaracji podatkowej w zakresie dokonywanych nabyć (VAT-8).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż od roku 1987 Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i dział specjalny produkcji rolnej (Fermę drobiu). Do hodowli drobiu materiał hodowlany musiał zawsze importować z zagranicy bo Polska nie posiada takich pisklaków, które hoduje. Wcześniej w cenę zakupu było wliczane cło i podatek. Z chwilą wejścia Polski do Unii Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT UE do wewnątrzwspólnotowych nabyć i nabycia piskląt były wykazywane na druku VAT 8 i zgodnie z tym był płacony podatek. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 z dnia 11 marca 2004 r. 1 lutego 2010 r. Wnioskodawca zarejestrował firmę "E.", która ma na celu wybudowanie elektrowni wiatrowej i nie ma nic wspólnego z prowadzona produkcja rolną i stał się podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenie tej firmy E. W momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego do Fermy drobiu Wnioskodawca wykazał to w deklaracji VAT 8 i zapłacił podatek. Wnioskodawca został pouczony, że wszystkie nabycia do Fermy drobiu i E. muszą być wykazywane na Deklaracji VAT 7K w E. Chociaż są to odrębne firmy lecz system komputerowy w Urzędzie Skarbowym nie przyjmie deklaracji VAT 8 i musi być wykazywane wspólnie, lecz podatek od Fermy drobiu nie podlega łączeniu i nie podlega zwrotowi jeśli by była taka możliwość. Musiał napisać pismo, że nabycia wewnątrzwspólnotowe będą wykazywane wspólnie dla obu firm, chociaż nie był do tego przekonany, że tak powinno być. A wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawidłowość takiego rozwiązania.

Na marginesie przedmiotowej sprawy należy wspomnieć, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. W przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej. (art. 113 ust. 3 ustawy)

Podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego.

I tak, w myśl art. 99 ust. 2 ustawy mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności. (art. 99 ust. 3 ustawy)

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia. Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji Deklarację VAT-7 składają mali podatnicy, o których mowa w art. 2 pkt 25 ustawy rozliczający podatek za okresy kwartalne.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy należy zaznaczyć iż sam fakt łączenia statusu podatnika VAT zwolnionego (jako rolnik ryczałtowy) oraz podatnika VAT czynnego (z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej) nie niesie ze sobą obowiązku składania dwóch deklaracji podatkowych.

Co prawda obowiązek składania deklaracji dotyczy przede wszystkim podatników, którzy są nimi z racji prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której wykonują czynności opodatkowane, jednak w ramach tej deklaracji podatnik ujmuje również podatek należny wynikający ze wszystkich rodzajów czynności opodatkowanych. Złożenie przez jednego podatnika dwóch deklaracji podatkowych jest sytuacja wyjątkową i ma miejsce jedynie w odniesieniu do usługi taksówek osobowych kiedy to podatnik może złożyć dwie deklaracje podatkowe: VAT-12 i np. VAT-7.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą i z tego tytułu obowiązany do składania deklaracji VAT-7K nie jest podmiotem uprawnionym do jednoczesnego złożenia deklaracji VAT-8. Zatem Wnioskodawca w związku z wewnątrzwsólnotowym nabyciem kurcząt dokonanym dla prowadzonej fermu drobiu jako działu specjalnego produkcji rolnej zobowiązany jest do naliczenia z tego tytułu podatku i w konsekwencji do wykazania go w deklaracji podatkowej VAT-7K.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl