IPPP3/443-1033/11-2/JK - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1033/11-2/JK Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc, podstawowa działalność Uczelni to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w projekcie. Projekt realizowany jest przez Wydział Uczelni zgodnie z umową z dnia 1 grudnia 2009 r. zawartą pomiędzy Uczelnią, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości od 1 grudnia 2009 r. do 31 stycznia 2012 r. Beneficjentami w projekcie są słuchacze uczestniczący w studiach podyplomowych. Projekt skierowany jest do przedsiębiorców (w rozumieniu ustawy art. 43 z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) i ich pracowników odpowiadających priorytetowym grupom docelowym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Priorytetu II Poddziałanie 2.1.1. Uczelnia w ramach projektu proponuje zajęcia z zakresu: przedsiębiorczości w zarządzaniu (w tym służbie zdrowia i zarządzaniu kapitałem ludzkim), technologii lT oraz sprzedaży jak też z zakresu marketingu i negocjacji. Studia podyplomowe realizowane są w 6 specjalnościach tj.

* Specjalność I - Zarządzanie małą firmą Zarządzanie kompetencjami,

* Specjalność II - Zarządzanie kompetencjami,

* Specjalność III - Zarządzanie w służbie zdrowia,

* Specjalność IV - Zarządzanie rozwojem firmy na rynku UE,

* Specjalność V - Zarządzanie sprzedażą,

* Specjalność VI - lT w Małych i Średnich Przedsiębiorstwach.

W ramach projektu zrekrutowano w II edycjach ogółem 360 osób zatrudnionych w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach.

W ramach projektu wnoszony jest w formie gotówkowej wkład prywatny słuchaczy studiów podyplomowych. Stanowi on różnicę pomiędzy kwotą wydatków kwalifikowalnych, a wartością dofinansowania z Unii Europejskiej. Wydział Uczelni na wniosek beneficjentów wystawił faktury dotyczące wkładu prywatnego słuchaczy za studia podyplomowe. Usługa ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b. Wkład prywatny w projekcie wynosi 133 119,00 PLN co stanowi 8,79% kosztu projektu.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w przypadku wystawienia faktury VAT związanej z wniesieniem wkładu w postaci gotówkowej co do zasady może zaistnieć przesłanka do odliczenia przez Beneficjenta podatku VAT. W sytuacji gdy Uczelnia uzna, iż pomimo wystawienia faktury VAT związanej z wniesieniem przez słuchacza wkładu w postaci gotówkowej (wkładu prywatnego słuchaczy), nie jest w stanie odzyskać poniesionego podatku VAT zobowiązany jest do przedstawienia interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej, z której będzie jednoznacznie wynikać, że Uczelnia nie ma prawnej możliwości odliczenia zapłaconego w ramach danego projektu podatku VAT. Przedstawienie interpretacji indywidualnej w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będzie warunkiem uznania tego kosztu za kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uczelni przysługuje prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Uczelnia świadczy usługi w zakresie edukacji zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług oraz nieobjęte zakresem działania ww. ustawy.

Uczelnia realizując projekt nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując, Uczelnia nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, do odzyskania kwot podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu, w tym również od wkładu prywatnego uczestników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku Uczelnia podniosła, iż Jej podstawową działalnością są usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT. Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Uczelnia w ramach projektu proponuje zajęcia z zakresu: przedsiębiorczości w zarządzaniu (w tym służbie zdrowia i zarządzaniu kapitałem ludzkim), technologii lT oraz sprzedaży jak też z zakresu marketingu i negocjacji. Studia podyplomowe realizowane są w 6 specjalnościach. Beneficjentami w projekcie są słuchacze uczestniczący w studiach podyplomowych. W ramach projektu wnoszony jest w formie gotówkowej wkład prywatny słuchaczy studiów podyplomowych. Usługa ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy. Uczelnia realizując projekt nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze przedmiotowe okoliczności sprawy, zauważyć należy, iż stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pt. "Podyplomowe Studia Menedżerskie dla kadr nowoczesnej gospodarki" są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca jest uczelnią a usługi są świadczone w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Jednocześnie stwierdzić należy, iż wnoszony w ramach projektu przez słuchaczy studiów podyplomowych wkład prywatny w formie gotówkowej stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku - otrzymany wkład pieniężny wniesiony przez uczestnika projektu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Tak więc otrzymany wkład pieniężny od uczestników projektu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki obowiązującej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, tj. korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt świadczy usługi korzystające ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Jak wyżej wskazano, rozliczenie, przez podatnika podatku od towarów i usług, podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie niniejszy warunek nie zostanie spełniony, ponieważ Uczelnia realizując projekt nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT a usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT. Uczelni nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl