IPPP3/443-1033/09-2/JK - Zwolnienie od podatku wewnątrzwspólnotowego nabycia substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1033/09-2/JK Zwolnienie od podatku wewnątrzwspólnotowego nabycia substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

*

prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży spożywczej,

*

nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnatrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży farmaceutycznej.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnatrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży spożywczej oraz farmaceutycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza rozszerzyć dotychczasową działalność gospodarczą o obrót aromatami (substancjami zapachowymi), w których zawartość alkoholu etylowego mieści się w zależności od typu aromatu od 2% do 70% objętości. Przedmiotowe aromaty klasyfikowane są do kodu CN 3302 - mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów.

Przedmiotowe aromaty będą nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahentów unijnych a następnie sprzedawane polskim podmiotom gospodarczym z przemysłu spożywczego oraz farmaceutycznego. Transport aromatów będzie się odbywał w dwojaki sposób albo w pierwszej kolejności do magazynu Spółki a następnie do polskiego kontrahenta, bądź też druga możliwość transport bezpośrednio do polskiego kontrahenta bez magazynowania.

Przedmiotowe transakcje nie będą na żadnym etapie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ani nie będą przemieszczane między składami podatkowymi, tudzież nie będą wprowadzane do składu podatkowego. Spółka w ramach rzeczonych transakcji nie będzie występować jako podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec czy niezarejestrowany handlowiec. Spółka nie będzie powiadamiać na bieżąco o wielkości planowanych bądź realizowanych nabyciach. Jedyną informacją przekazywaną organom podatkowym będzie informacja przekazywana w informacji podsumowującej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowych aromatów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy oraz późniejsza odsprzedaż dla podmiotów z branży spożywczej oraz farmaceutycznej będzie zwolnione od podatku akcyzowego...

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych oraz sprzedaży krajowej wystarczające jest późniejsze wykorzystanie przedmiotowych aromatów do wytwarzania produktów wskazanych w art. 30 ust. 9 pkt 4 i pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym i poza powyższymi nie ma żadnych innych przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, w szczególności nie jest wymagane prowadzenie składu podatkowego, przemieszczanie towarów w procedurze zawieszenia akcyzy, składanie zabezpieczenia akcyzowego, przemieszczanie na podstawie administracyjnego bądź uproszczonego dokumentu towarzyszącego i inne...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz późniejsza sprzedaż podmiotom krajowym z branży spożywczej i farmaceutycznej będą zwolnione od podatku akcyzowego. Ponadto możliwość zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego nie jest warunkowana żadnymi dodatkowymi przesłankami oprócz faktu, późniejszego (przez nabywców) wykorzystania przy produkcji produktów leczniczych (art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym) bądź artykułów spożywczych i napojów alkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do wskazanych powyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym objęty zwolnieniem jest alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008, Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) oraz alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Wskazane przepisy są implementacją art. 27 ust. 1 lit. d)-f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.

Zgodnie z powyższymi przepisami Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nieokreślone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

*

gdy są one używane do produkcji lekarstw określonych w dyrektywie 65/65/EWG

*

gdy są one używane do produkcji substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

*

gdy są one używane bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla innych wyrobów.

Wobec powyższego nabywane wewnątrzwspólnotowo i dalej odsprzedawane polskim podmiotom aromaty z zawartością alkoholu etylowego są zwolnione od podatku akcyzowego.

Ponadto polski ustawodawca nie przewidział, żadnych dodatkowych warunków umożliwiających skorzystanie ze wskazywanego zwolnienia od podatku akcyzowego. Zauważyć bowiem należy, że wydane - na podstawie zawartej w art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym delegacji - przez Ministra Finansów rozporządzenie (z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) nie zawiera żadnych dodatkowych warunków odnoszących się do zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 9 pkt 4 i pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego z punktu widzenia Spółki dla skorzystania z tychże zwolnień wystarczające jest, aby nabywane wewnątrzwspólnotowo i następnie odsprzedawane aromaty z zawartością alkoholu były wykorzystywane do produkcji produktów leczniczych bądź artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zdaniem Spółki z punktu widzenia prawa do zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku akcyzowego bez znaczenia jest fakt, że na etapie nabycia, a następnie sprzedaży nie dochodzi do wykorzystania przedmiotowych aromatów do celów uprawniających do zwolnienia. Takie wykorzystanie jest możliwe tylko i wyłącznie dopiero na etapie produkcji. Najistotniejszym zatem elementem decydującym o możliwości skorzystania ze zwolnienia będzie zamiar w jakim owe aromaty zostały nabyte i sprzedane, a w efekcie ostatecznym spożytkowane w produkcji produktów leczniczych i artykułów spożywczych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Podkreślenia wymaga fakt, że sensem zwolnień w takiej treści było rzeczywiste i ostateczne przeznaczenie danych wyrobów. Chodzi zatem o takie przeznaczenie, które jest określane przez podmioty uczestniczące w ich obrocie, z naciskiem na ostatecznego nabywcę, który dany wyrób będzie zużywał. Takie rozumienie jest powszechnie rozumiane i przyjmowane w przepisach o podatku akcyzowym, w szczególności w regulowaniu mechanizmów zwolnień od podatku, gdzie kluczowym elementem determinującym zwolnienie bądź nie, jest ostateczne przeznaczenie i wykorzystanie wyrobu - tutaj aromatów z zawartością alkoholu etylowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnatrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży spożywczej,

*

nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnatrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży farmaceutycznej.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Natomiast w świetle uregulowań art. 92 - do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Z kolei jak wynika z art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Wnioskodawca wskazuje, iż będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć aromatów (substancjami zapachowych) klasyfikowanych do kodu CN 3302, w których zawartość alkoholu etylowego mieści się w zależności od typu aromatu od 2% do 70% objętości.

Zauważyć należy, iż w załączniku Nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych", nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3302. Należy jednakże wskazać, iż w pozycji 43 niniejszego załącznika jako wyrób akcyzowy został wymieniony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Uwzględniając powyższe, należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie regulacją ustawy o podatku akcyzowym objęty będzie alkohol etylowy zawarty w aromatach a nie aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym artykule wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Zatem co do zasady, nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu zawartego w aromatach będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W treści wniosku Spółka wskazuje, iż przedmiotowe aromaty będą nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahentów unijnych a następnie sprzedawane polskim podmiotom gospodarczym z przemysłu spożywczego oraz farmaceutycznego.

Wątpliwości Spółki związane są z uprawnieniem do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanych wewnatrzwspólnotowo aromatach, które będą odsprzedawane podmiotom z branży spożywczej oraz farmaceutycznej jak również warunkami stosowania przedmiotowych zwolnień.

Odnosząc się do sytuacji, w której nabyte wewnątrzwspólnotowo aromaty będą odsprzedawane podmiotom z branży spożywczej należy brać pod uwagę zapisy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w przedmiotowych aromatach stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego, zatem zwolnione od podatku będzie także nabycie wewnątrzwspólnotowe aromatów.

Zauważyć przy tym należy, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W przedmiotowym rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania ww. zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5.

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów niezaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i dalszej ich odsprzedaży podmiotom z branży spożywczej przeznaczającym je do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości - alkohol zawarty w niniejszych aromatach będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu zawartego w aromatach, które zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo a następnie odsprzedane podmiotom z branży farmaceutycznej wskazać należy, iż alkohol zawarty w niniejszych aromatach nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy.

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570).

Zgodnie z dyspozycją niniejszego przepisu ustawodawca w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy zwolnieniem od akcyzy objął alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych. Innymi słowy w celu skorzystania z powyższego zwolnienia względem alkoholu etylowego alkohol ten musi być zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo farmaceutyczne.

W świetle uregulowań art. 2 pkt 32 ustawy - Prawo farmaceutyczne produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Ponadto z treści art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy - Prawo farmaceutyczne wynika, iż do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem". Do obrotu dopuszczone są także produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Z kolei zgodnie z uregulowaniem art. 28 ustawy - Prawo farmaceutyczne, produkt leczniczy dopuszczony do obrotu na podstawie pozwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, podlega wpisowi do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "Rejestrem".

Jak wynika z powyższego, obrót produktami leczniczymi wymaga w świetle art. 3 oraz art. 28 ustawy Prawo farmaceutyczne, uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, który musi być również wpisany do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu.

W przedmiotowym przypadku Wnioskodawca wskazuje, iż będzie dokonywał nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów (substancji zapachowych), w których zawartość alkoholu etylowego mieści się w zależności od typu aromatu od 2% do 70% objętości. Zainteresowany informuje, iż przedmiotowe aromaty klasyfikowane są do kodu CN 3302 - mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów.

Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż w omawianej sytuacji, tj. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów niezaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i dalszej ich odsprzedaży podmiotom z branży farmaceutycznej wykorzystujących je przy produkcji produktów leczniczych będzie mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy. Bowiem przedmiotowe zwolnienie może mieć miejsce tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy alkohol etylowy jest zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo farmaceutyczne.

Należy w tym miejscu wskazać, iż na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

W świetle uregulowań ust. 3 pkt 1, 4 i 8 cytowanego artykułu wskazane zwolnienie stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przy czym należy wyjaśnić, iż zgodnie z definicją zawartą art. 2 pkt 22 ustawy zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy podmiot zużywający jest to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

*

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

*

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

*

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ponadto warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Poza tym nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. Natomiast podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Zaś podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Przy czym ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Natomiast dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

W świetle powołanych przepisów zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek uprawniających do zastosowania omawianego zwolnienia.

Wnioskodawca w treść wniosku wskazuje, iż w ramach przedmiotowych transakcji nie będzie występował jako podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec czy niezarejestrowany handlowiec.

Zatem, biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy stwierdzić należy, iż alkohol etylowy zawarty w aromatach niezaliczonych do wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo a następnie odsprzedawanych podmiotom z branży farmaceutycznej w celu wykorzystania ich przy produkcji produktów leczniczych nie będzie mógł być zwolniony z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy. W przedmiotowym przypadku, nie ma bowiem miejsca żaden z przypadków wskazanych w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 artykułu 32 ustawy, tj. przedmiotowe aromaty nie są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego czy też nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego jak również nie są zużywane przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Wobec powyższego w przypadku dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy, które następnie zostaną odsprzedane podmiotom z branży farmaceutycznej Zainteresowany będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

W opinii Wnioskodawcy, przepisy art. 30 ust. 9 pkt 4 oraz art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy są implementacją art. 27 ust. 1 lit. d)-f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. Podgląd ten nie jest jednak słuszny, bowiem implementacja art. 27 ust. 1 lit. d-f Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nastąpiła poprzez art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b)-d). Przy czym polski ustawodawca, zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu Dyrektywy, wskazał warunki jakie należy spełnić celem skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b)-d).

Zasadnym jest przy tym wyjaśnienie, iż w przepisach ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca w sposób jednoznaczny rozróżnił zwolnienie z uwagi na przeznaczenie, które uzależnione jest od przeznaczenia danego wyrobu akcyzowego jak również spełnienia określonych warunków, które uprawniają do skorzystania z niego oraz zwolnienie przedmiotowe niezależne od jakichkolwiek uwarunkowań. I tak zwolnienie w trybie art. 30 ustawy należy do zwolnień bezwarunkowych natomiast zwolnienie wynikające z art. 32 ustawy jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Tym samym skorzystanie ze zwolnienia w trybie art. 30 ustawy nie wymaga spełnienia jakichkolwiek warunków poza wynikającymi z niego samego natomiast w celu skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 32 ustawy należy spełniać określone przesłanki warunkujące jego zastosowanie.

Zatem Zainteresowany trafnie wskazuje we własnym stanowisku, iż polski ustawodawca nie przewidział, żadnych dodatkowych warunków umożliwiających skorzystanie z zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 4 i 5 ustawy zwolnienia od podatku akcyzowego. Bowiem - jak zauważa Wnioskodawca - wydane, na podstawie zawartej w art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym delegacji, przez Ministra Finansów rozporządzenie (z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) nie zawiera żadnych dodatkowych warunków odnoszących się do zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 9 pkt 4 i 5 ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zwolnienie wynikające z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy - jak wyjaśniono wyżej - nie będzie miało zastosowania.

Reasumując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy Wnioskodawca bez spełniania dodatkowych warunków będzie mógł zastosować zwolnienie względem alkoholu zawartego w aromatach niezaliczonych do wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo a następnie odsprzedawanych podmiotom z branży spożywczej przeznaczającym je do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości natomiast w przypadku dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy, które następnie zostaną odsprzedane podmiotom z branży farmaceutycznej Zainteresowany będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl