IPPP3/443-1031/10-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1031/10-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.) uzupełnionym w dniu 27 grudnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 14 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki dla czasopism drukowanych "print" z dodatkowo płatnym dostępem "online" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 grudnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 14 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki dla czasopism drukowanych "print" z dodatkowo płatnym dostępem "online".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny ostatecznie wskazany w dniu 27 grudnia 2010 r.:

E Sp. z o.o. jako dostawca prenumeraty zagranicznych czasopism naukowych bierze udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w różnych trybach, jednak najczęściej w trybie przetargu nieograniczonego. Przedmiotem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego są czasopisma importowane w następujących wersjach:

1.

wersja drukowana z bezpłatnym dostępem online - w tym przypadku E. nalicza 7% VAT,

2.

wersja drukowana z dodatkowo płatnym dostępem online - w tym przypadku E. dzieli cenę na dwa składniki i odpowiednio nalicza 7% dla czasopism drukowanych a 22% dla online.

Co wg E. jest zgodne z przepisami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 grudnia 2010 r.:

Czy takie postępowanie jest poprawne. Czy niepoprawnym byłoby postępowanie gdyby E. w drugim przypadku wyżej opisanym (druk + dodatkowo płatny online) naliczało tylko 7%VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie wolno naliczać (i Spółka nie nalicza) 7% VAT od łącznej ceny czasopisma w wersji "print + online", gdy obie wersje czasopisma mają oddzielne ceny, tzn. gdy wersja online nie stanowi bezpłatnego dodatku do wersji drukowanej oraz możliwy jest zakup samej wersji drukowanej. Spółka rozumie, że w powyższym przypadku dla czasopism print powinna być naliczana stawka 7%, a dla wersji czasopism "online" - stawka 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie zaś do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak w pozycji 49 tego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 22.12, ex 23.13 gazety, magazyny, czasopisma - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Dostarczanie wraz z czasopismem dostępu online - zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. oraz rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - może być interpretowane jako odrębne świadczenie. Zgodnie z art. 11 tego rozporządzenia do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku X dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykonania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. f) oraz poz. 3 lit. c) i d) załącznika nr I do tego rozporządzenia, usługą elektroniczną jest w szczególności zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych oraz prenumerata gazet i czasopism online.

Usługa taka - jako niewymieniona - jest opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze konieczne jest ustalenie, czy czasopismo z dołączonym dostępem online można traktować jako świadczenie złożone (towar wraz z usługą), które ze względu na swoją istotę dla celów podatkowych nie może być dzielone na świadczenie odrębne (tekst jedn. przyjąć tezę o złożonym charakterze świadczenia, uzasadniającym opodatkowanie według jednej stawki, bez podziału na poszczególne pozycje).

Jeżeli przyjęcie takiej tezy nie jest możliwe, należy ustalić w jaki sposób wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy (pakietu z dostępem online) część przypadającą na dostęp online.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jako dostawca prenumeraty zagranicznych czasopism naukowych bierze udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w różnych trybach, jednak najczęściej w trybie przetargu nieograniczonego. Przedmiotem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego są czasopisma importowane w następujących wersjach:

1.

wersja drukowana z bezpłatnym dostępem online - w tym przypadku E. nalicza 7% VAT,

2.

wersja drukowana z dodatkowo płatnym dostępem online - w tym przypadku E. dzieli cenę na dwa składniki i odpowiednio nalicza 7% dla czasopism drukowanych a 22% dla online.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości opodatkowania zamówienia w przypadku drugim. Należy wskazać, iż w przypadku publikacji łączonych, w których wersja online zawiera treści tożsame z wersją drukowaną (które mogą być sprzedawane za jedną cenę albo występują także odrębnie w postaci elektronicznej, albo mogą występować jako odrębne produkty) często nie wiadomo co jest czynnością zasadniczą, a co pomocniczą i służy wyłącznie uatrakcyjnieniu lub umożliwieniu korzystania ze świadczenia głównego.

Jeżeli w przypadku danej publikacji trudno jest wskazać świadczenie główne, należy wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy część ceny odpowiadającej należności za dostęp do produktu online.

Jeżeli wartość ta nie może pochodzić z faktur dokumentujących dostawę towaru dla podatnika, który dalej go odsprzedaje, może on sam ją określić.

Fakt, iż wydawca czasopisma wraz z wersją online z kwoty należnej nie wyodrębnia wartości z tytułu z dostępu online, nie wyłącza z odrębnego opodatkowania tej usługi. Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi online. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 tej ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Jeżeli jednak w przypadku czynności złożonych podatnik nie wyodrębni ceny świadczeń składowych, a organy podatkowe uznają taką dostawę za odrębne czynności (np. towar stawka 0%, usługa - stawka 22%), może znajdować zastosowanie art. 29 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5 powołanej ustawy, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą, a w przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12 tej ustawy.

W konkluzji należy stwierdzić, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma zasady ogólnej, która sprawdzałaby się w każdym przypadku. Konieczna jest analiza, które ze świadczeń ma charakter główny (decydujący o stawce podatku), a które złożony.

W przedmiotowej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości opodatkowania zamówienia w przypadku drugim, tj. opodatkowania wersji drukowanej z dodatkowo płatnym dostępem online. Z powyższego wynika, iż w takim przypadku podatnik sam określa jaka część ceny dotyczy wersji drukowanej, a jaka dostępu online z zastosowaniem odpowiednich stawek VAT (7% dla wersji drukowanej i 22% dla wersji online), o ile nie wynika to bezpośrednio z faktur dokumentujących dostawę tego towaru od wydawcy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl