IPPP3/443-1028/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1028/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1028/10-2/JK z dnia 15 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionej energii elektrycznej zużywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wytwarzanie energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionej energii elektrycznej zużywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wytwarzanie energii elektrycznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1028/10-2/JK z dnia 15 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 17 października 1987 r., posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej Urzędu Gminy.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. produkcja elektrycznego i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (podgrzewaczy wody) wg PKD 27.51.Z i 27.52.Z oraz obróbka metali i nakładanie powłok na metale (usługi cynkowania ogniowego) wg PKD 25.61.Z. Dla potrzeb niniejszej działalności Wnioskodawca zużywa energię elektryczną którą zakupuje od P.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest również wytwarzanie energii elektrycznej wg PKD 35.11.Z, którą rozpoczął w marcu 2010 r.. W kwietniu 2010 r. Wnioskodawca uzyskał od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w Odnawialnych Źródłach Energii (elektrownie wiatrowe). Wytworzona energia elektryczna liczona jest wg dwóch układów pomiarowych:

1.

układ pomiarowy zliczający energię zamontowany na średnim napięciu 15kV, wg tego układu wytworzona i zliczona energia elektryczna jest w całości sprzedawana do P.

2.

układ pomiarowy zamontowany na niskim napięciu 0,4kV (zaciski generatora), wg tego układu wytworzona energia w całości jest zliczana w celu określenia ilości świadectw pochodzenia. Ilość energii zliczona wg tego układu jest zawsze większa o około 2%-3% od ilości energii zliczonej wg układu pierwszego. Różnica stanowi tzw. straty energii.

Jednocześnie Wnioskodawca zużywa energię elektryczną na potrzeby wytwarzania (produkcji energii w elektrowniach wiatrowych). Energia ta jest zakupywana z P S.A., na podstawie odrębnych faktur.

Do sierpnia 2010 r. od całości zużytej energii elektrycznej dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej akcyzę płacił podmiot sprzedający Wnioskodawcy energię (w cenie zakupu energii zawarta była akcyza). Z kolei od wytworzonej energii Wnioskodawca nie opłacał akcyzy, gdyż nie sprzedawał jej odbiorcom końcowym. W związku z tym nie rejestrował się w Urzędzie Celnym. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013) zmienił się art. 9 ust. 1 pkt 2 co skutkuje wyłączeniem z przedmiotu opodatkowania akcyzą sprzedaży energii elektrycznej podmiotom posiadającym koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 1 września 2010 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego od zużywanej energii elektrycznej dla potrzeb prowadzonej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot nabywający energię i jednocześnie posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej Wnioskodawca jest zobowiązany od 1 września 2010 r. naliczyć oraz odprowadzić do właściwego Urzędu Celnego podatek akcyzowy od zużytej energii elektrycznej na cele prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wytwarzanie energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010 r. (nadanym ustawą z 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 151, poz. 1013) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy przez nabywcę końcowego rozumie się podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), z wyłączeniem:

a.

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b.

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.),

c.

giełdowej izby rozrachunkowej lub Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d.

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. produkcja elektrycznego i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego oraz wytwarzanie energii elektrycznej. Wnioskodawca posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej i całość wytworzonej energii sprzedaje do P.S.A. Jednocześnie Zainteresowany od P S.A. zakupuje energię elektryczną, którą zużywa zarówno dla potrzeb działalności polegającej na produkcji elektrycznego i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego jak również na potrzeby produkcji energii w elektrowniach wiatrowych.

Mając powyższe na uwadze, począwszy od 1 września 2010 r. Wnioskodawca posiadający wyłącznie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie jest nabywcą końcowym w zakresie energii elektrycznej nabywanej z zewnątrz od podmiotu posiadającego jedną z koncesji, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy. Zauważyć bowiem należy, iż sprzedaż energii elektrycznej do Wnioskodawcy (posiadającego wyłącznie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej), nie jest czynnością opodatkowaną na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej kwestii, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie natomiast zużycie przez Wnioskodawcę (posiadającego koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej) nabytej energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie zaś z art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Stosownie do powyższego Wnioskodawca winien w oparciu o art. 16 ust. 1 ustawy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenie rejestracyjne. Ponadto, w myśl art. 24 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.

Należy dodać, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013) jeżeli okres rozliczeniowy energii elektrycznej rozpoczął się przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i obejmuje również okres po dniu jej wejścia w życie, podmiot sprzedający energię elektryczną podmiotowi posiadającemu koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej jest obowiązany na wystawianej temu podmiotowi fakturze uwzględnić podatek akcyzowy należny za energię elektryczną wydaną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

W przypadku braku możliwości określenia ilości energii elektrycznej wydanej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy jej ilość ustala się proporcjonalnie do okresu obowiązywania w okresie rozliczeniowym ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym oraz nadanym niniejszą ustawą.

Reasumując, od dnia 1 września 2010 r. Wnioskodawca, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, jest podatnikiem podatku akcyzowego od zakupionej energii elektrycznej zużywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest m.in. produkcja elektrycznego i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego.

Końcowo należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest kwestia opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionej energii elektrycznej zużywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wytwarzanie energii elektrycznej. W zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionej energii elektrycznej zużywanej na potrzeby wytwarzania energii w elektrowniach wiatrowych, sposobu prowadzenia ewidencji określonej w art. 91 ust. 3 ustawy oraz opodatkowania strat energii elektrycznej wyprodukowanej przez Wnioskodawcę zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl