IPPP3/443-1025/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1025/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia (19 lipca 2011 r.) (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla nabywanych usług w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla nabywanych usług w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. Oddział w Polsce ("Bank") na skutek dokonanego w 2009 r. połączenia transgranicznego pomiędzy S. S.A. z siedzibą w Paryżu oraz C. S.A. z siedzibą w W. ("Bank"), jako polski oddział spółki prawa francuskiego S. S.A., na podstawie art. 93 Ordynacji podatkowej wstąpił również we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki C.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych z zakresu bankowości detalicznej. W celu zabezpieczenia możliwości świadczenia usług finansowych i oferowania swoim klientom niezbędnych rozwiązań Bank zmuszony był korzystać ze zróżnicowanego, wyspecjalizowanego wsparcia podmiotów zewnętrznych, w tym wsparcia z zakresu technologii informatycznych i rozwiązań systemowych.

W tym celu Bank nabywał od podmiotu zagranicznego m.in. usługi informatyczne związane z obsługą wniosków kredytowych, które traktuje jako import usług, przy czym do dnia transakcji połączenia transgranicznego przedmiotowe usługi były bezpośrednio nabywane przez C.

Wspomniana aplikacja informatyczna Siclid gwarantowała usługi udostępniania środowiska informatycznego, usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji objętych zakresem powyższych usług. Powyższe usługi umożliwiały Bankowi (a w poprzednich latach umożliwiały również C.) oferowanie, obsługę wniosków kredytowych oraz rozliczanie w systemie udzielonych kredytów (pożyczek). W ramach udostępnienia środowiska informatycznego Bank nabywał usługi służące usprawnieniu oraz uproszczeniu procesów operacyjnych, a także usługi zapewniające procesy kontrolne oraz zapewnienia bezpieczeństwa dla gromadzonych przez Bank informacji oraz danych. Nabycie usług udostępniania środowiska informatycznego stanowiło, zatem zabezpieczenie obszarów podstawowych dla funkcjonowania Banku, prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa finansowego, jak również budowania pozycji konkurencyjnej Banku na polskim rynku usług bankowych.

Usługodawca w ramach analizowanych usług m.in. zapewniał na użytek Banku niezbędne oprogramowanie oraz dostęp do serwerów zlokalizowanych we Francji, obsługiwał środowisko operacyjne przetwarzania danych na zasadzie monitoringu usług wykonywanych na bieżąco oraz uruchamiał procesy przetwarzania danych. Tym samym Bank miał zapewnioną ciągłą obsługę operacji przechowywania danych oraz zarządzania bazami danych. Jednocześnie wraz z udostępnieniem aplikacji Siclid, Bank miał zapewniony dostęp do specjalnych baz (baz DB2 stanowiących część udostępnionej aplikacji Siclid) służących do zarządzania zgromadzonymi danymi. W ramach usługi udostępniania środowiska Usługodawca przesyłał Bankowi wygenerowane raporty i wyciągi do odpowiednich systemów Banku (zgodnie z indywidualnymi wymogami Banku), zarządzał przesyłaniem plików pomiędzy Usługodawcą a Bankiem, jak również zarządzał systemami transmisji komunikatów.

Zakupione przez Bank usługi pozwalały mu na utrzymanie niezbędnych procesów oraz funkcjonowanie istotnych dla działania Banku aplikacji związanych z podstawową działalnością w zakresie pośrednictwa finansowego. Tym samym nabycie przez Bank usług udostępnienia środowiska informatycznego było niezbędne dla zapewnienia efektywnej i kompleksowej obsługi klienta Banku. Bank korzystając z tych usług zabezpieczał również inne znaczące obszary dla sprawnego funkcjonowania Banku.

Obok nabycia usługi udostępnienia środowiska informatycznego, Bank nabywał usługę przetwarzania danych, w ramach której miał zapewniony dostępu do zgromadzonych danych, a Usługodawca zobowiązany był zarówno do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania oraz zarządzania tymi danymi, jak również do ich segregowania, utrzymywania i usuwania.

Tym samym, w ramach nabycia przez Bank dostępu do systemu Siclid, Bank miał zapewnioną realizację wszelkich usług informatycznych związanych z obsługą wniosków kredytowych, gromadzeniem i przechowywaniem danych osobowych klientów, którym zostały udzielone kredyty oraz wszelkich informacji dotyczących operacji kredytowych klientów Banku (a więc usług koniecznych do pracy systemu zapewniającego obsługę wniosków kredytowych). Tym samym, Bank miał zapewniony ciągły monitoring transakcji oraz codzienne przetwarzanie wygenerowanych z systemu danych (wysłane przez Bank pliki danych do Francji wracały do terminali zlokalizowanych w Polsce w formie raportów, które następnie ulegały dalszemu przetwarzaniu).

Należy podkreślić, iż gwarancja sprawnego funkcjonowania aplikacji objętych zakresem usług przetwarzania danych oraz wsparciem informatycznym, dla których Usługodawca jednocześnie udostępniał środowisko informatyczne, umożliwiała Bankowi świadczenie podstawowych usług finansowych na rzecz swoich klientów. Zakresem świadczonych usług w sposób bezpośredni lub pośredni objęte były bowiem aplikacje uznawane za kluczowe w działalności finansowej, m.in.:

* aplikacja zapewnia obsługę pożyczek klientów indywidualnych m.in. w zakresie:

o otwierania rachunków kredytów i rejestracji pożyczek bezpośrednio "on-line" lub w przetwarzaniu nocnym;

o kalkulacji odsetek; obsługi i przetwarzania płatności; naliczania opłat i prowizji do rachunku kredytu;

o obsługi i automatycznego przetwarzania zmian na rachunkach pożyczek dotyczących oprocentowania;

o zmian okresu kredytowania, kwoty raty;

o monitorowania kredytów nie spłacanych regularnie i połączenie z systemem windykacji polubownej oraz sądowej;

o zamykania rachunków pożyczek.

* aplikacja wykorzystywana do analizy i przetwarzania wniosku kredytowego klienta umożliwiająca min.:

o obsługę i przetwarzanie wniosku klienta o otwarcie produktów kredytowych;

o weryfikację danych z aplikacji klienta; porównanie danych klienta z bazą zastrzeżonych dokumentów oraz nierzetelnych klientów;

o obsługę rachunków kart kredytowych klientów indywidualnych wzakresie: rejestrowania, przechowywania i rozliczania

o transakcji na rachunkach kart kredytowych (gotówkowych, bezgotówkowych);

o rejestrację i przechowywanie danych klienta;

o rozliczanie płatności na rachunku karty kredytowej, monitorowania i kontroli spłat zadłużenia; generowania wyciągów;

o przechowywania historii rachunku; obsługi produkcji nowych i wznawianych kart kredytowych oraz obsługę zastrzeżeń kart;

o generowania raportów dziennych;

* aplikacja obsługująca płatności rachunków;

* aplikacja do generowania wyciągów bankowych;

* aplikacja służąca do naliczania opłat transakcyjnych, w tym opłat stałych;

* aplikacja umożliwiająca zarządzanie portfelem kart kredytowych pod kątem autoryzacyjnym, windykacyjnym oraz marketingowym;

* aplikacja umożliwiająca m.in.:

o identyfikację klienta;

o obsługę transakcji bezgotówkowych;

o obsługę nowych klientów - otwierania rachunków, rejestracji klienta i relacji;

o obsługę przelewów wewnętrznych i zewnętrznych;

* aplikacja dostarczania informacji na temat produktów bankowych i kart kredytowych w trybie miesięcznym;

* aplikacja umożliwiająca bezpośrednie księgowania wykonanych transakcji finansowych, księgowań uzupełniających debetowych i kredytowych na kontach klientów i kontach bankowych; korekty księgowań;

* aplikacja służąca do wspomagania rozwiązywania problemów oraz badania zgodności;

* aplikacja wspomagająca monitoring stanu spłat oraz windykacje niespłaconych w terminie należności dla kart kredytowych i pożyczek w zależności od statusu rachunku; generowanie raportów dla działu windykacji,

* aplikacja umożliwiająca wprowadzenie oraz modyfikację systemu parametrów sterujących procesem kredytowym (produkty, oprocentowanie, opłaty, prowizje, ubezpieczenia, listy do klientów itp.);

* aplikacja przeznaczona do tworzenia, konfiguracji i obsługi sklepów/partnerów.

Ponadto z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłej, nieprzerwanej pracy systemu Siclid Usługodawca świadczy na rzecz Banku również usługi konserwacji oraz opieki nad infrastrukturą techniczną, które realizowane były poprzez działania zapobiegawcze oraz czynności naprawcze. W ramach działań zapobiegawczych Usługodawca zobowiązany był do przeprowadzania rutynowych działań konserwacyjno-zapobiegawczych (m.in. tworzenia kopii zapasowych, kontroli pojemności serwerów, zapewnienia systemu zapasowego), natomiast w ramach działań naprawczych do informowania na bieżąco (pocztą elektroniczną lub na bieżąco) Banku o wszelkich błędach, jakie ewentualnie zostały wykryte funkcjonowania systemu, podjęcia działań zmierzających do zabezpieczenia danych oraz usunięcia zaistniałych usterek.

W ramach usług konserwacyjnych Usługodawca zobowiązany był m.in. do podejmowania następujących działań:

* gorąca linia - usługa polegająca na przyjmowaniu zgłoszeń o istniejących usterkach oraz zapytań o informację od pracowników Banku, przyjmowanie wniosków o wsparcie techniczne, udostępnienie korespondentom lokalnym Banku serwisu telefonicznego w zakresie wszelkich spraw dotyczących dostępu do aplikacji, informowanie pracowników Banku o przypadkach nieprawidłowego działania aplikacji, przyjmowanie zgłoszeń o wsparcie techniczne oraz przekazywanie ich właściwym służbom, stałe nadzorowanie działań do czasu ich zakończenia oraz wysyłanie ponagleń, w tym m.in. informowanie zgłaszającego o stanie zaawansowania prac nad rozwiązaniem problemu nieprawidłowego działania systemu, zamykanie procedur związanych z nieprawidłowym działaniem, dokumentowanie wszystkich zaistniałych usterek i zastosowanych rozwiązań;

* zarządzanie - usługa nadzorowania wskaźników oraz poziomu świadczonych usług, sprawdzanie przestrzegania warunków umowy, nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu zarządzania usterkami oraz nadzorowanie koordynacji działań naprawczych lub zastosowanych rozwiązań tymczasowych;

* hosting środków informatycznych;

* wydruk i wysyłka - udostępnianie raportów generowanych przez aplikacje;

* konserwacja i opieka informatyczna nad oprogramowaniem bazowym - wprowadzanie poprawek dostarczanych przez autorów oprogramowania, instalowanie produktów i ich dostosowanie do standardów produkcji;

* udostępnienie aplikacji - podejmowanie działań mających na celu umożliwienie dostępu do aplikacji oraz utrzymanie parametrów tych aplikacji na poziomie ustalonym w ramach zobowiązań serwisowych, zapewnienie dostępności poprzez wykonanie niezbędnych działań naprawczych i zapobiegawczych, kontrola środowisk MSV, prowadzenie dziennika dostępności, wyjaśnienie wszelkich przerw w dostępności w godzinach pracy, tworzenie kopii zapasowych wraz z kontrolą kopii zapasowych i przywracania aplikacji, przeprowadzanie prac niezbędnych do zapewnienia prawidłowego działania platformy MVS w następstwie działań zapobiegawczych lub naprawczych, w szczególności: reorganizacja baz, modyfikowanie parametrów, dostosowanie para metrów funkcji wyszukiwania, tworzenie indeksów;

* wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym - instalowanie w systemie wersji aplikacji oraz czuwanie nad ich prawidłowym działaniem poprzez następujące etapy: przygotowanie wdrożenia, przeprowadzenie wdrożenia oraz zakończenie wdrożenia w środowisku produkcyjnym;

* produkcja (przetwarzanie wsadowe) - umożliwienie przebiegu przetwarzania oraz udostępniania aplikacji w jednostce centralnej poprzez czuwanie nad prawidłowością przesyłu danych między jednostką a pozostałymi systemami, udostępnienie aplikacji, przeprowadzenie czynności instalacyjnych związanych z działaniami zapobiegawczymi oraz naprawczymi;

* wsparcie w zakresie użytkowania sprzętu i oprogramowania - polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z wszelkiego rodzaju usterkami pojawiającymi się w trakcie eksploatacji infrastruktury (zapewnienie wsparcia technicznego, zarządzanie usuwaniem oraz pobieraniem danych, zarządzanie zmianami danych);

* nadzorowanie sieci rozległych, ogólnej architektury sieci, definiowanie tej architektury,

* nadawanie uprawnień i kontrola dostępu do funkcji Siclid pracownikom Banku.

Wśród działań podejmowanych przez Usługodawcę w przypadku wystąpienia awarii, w szczególności wskazać należy działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa systemów w serwisie poprzez tworzenie kopii zapasowych, zagwarantowanie dostępności kopii zapasowych oraz możliwości ich wykorzystania w celu wznowienia operacji komputerowych w optymalnych warunkach integralności danych i ich aktualizacji. Dodatkowo Usługodawca odpowiedzialny był za tworzenie oraz realizację planów działań na wypadek awarii, zapewnienie Bankowi możliwości awaryjnego korzystania z serwisu zewnętrznego oraz podejmowanie działań mających na celu całkowite odzyskanie danych Banku z serwisów w przypadku naruszenia integralności danych.

Ponadto, w celu usprawnienia procesów operacyjnych, Bank nabywał równolegle dodatkową usługę w postaci udostępnienia pakietów programowych SAS obejmujących funkcję analiz statystycznych, reportingu i modelingu. Nabycie dodatkowych pakietów pozwalało Bankowi na uproszczenie funkcji reportingowych, marketingowych, jak również zapewniało optymalizację wyboru marketingowego poprzez scoring. W konsekwencji, usługi te pozwalały Bankowi nie tylko na sprawne przeprowadzanie procesu obsługi klienta i tym samym ulepszenie procesu świadczonych usług, ale przede wszystkim wpływały na możliwości optymalizacji przez Bank ryzyka finansowego wpisanego w charakter prowadzonej działalności. Poprawność oceny zdolności kredytowej klienta bez wątpienia pozwalała zmniejszyć potencjalnie straty finansowe, jak również dostosować ofertę Banku do aktualnych warunków rynkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy nabywane przez Bank (od dnia połączenia transgranicznego), a wcześniej również przez C. Bank, od podmiotu zagranicznego usługi związane z funkcjonowaniem systemu Siclid były do dnia 31 grudnia 2010 r. objęte zakresem zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opinii Banku w zakresie przedstawionym we wniosku usługi, które Bank nabywał od zewnętrznego kontrahenta, podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług ("podatek VAT") na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., "ustawa VAT"). Zgodnie z treścią powyższego przepisu zwolnione od podatku VAT były usługi wymienione w załączniku nr 4 do tejże ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, wskazano m.in. usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J. działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Należy podkreślić, iż zgodnie zobowiązującą do 31 grudnia 2010 r. dyspozycją art. 8 ust. 3 ustawy VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej były identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. W konsekwencji, w celu prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania, w tym m.in. możliwości zastosowania zwolnienia, niezbędne jest ustalenie czy usługi nabywane przez Bank należały do zakresu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy VAT. W związku z faktem, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. klasyfikacji dla cerów podatku VAT należało dokonywać wg regulacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., Bank był uprawniony do zastosowania zwolnienia dla nabywanych przez siebie usług, jeśli przedmiotowe usługi stanowiły jedną z kategorii usług zawartych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU.

Dokonując formalnej analizy klasyfikacji usług świadczonych na rzecz Banku przez zagranicznego kontrahenta, jako usług pomocniczych w stosunku do usług pośrednictwa finansowego, należy wskazać, iż takie usługi można było uznać za usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU.

W ocenie Banku klasyfikacja przedstawionych we wcześniejszej części wniosku usług, jako usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym uzasadniona jest przede wszystkim charakterem tychże usług. Wszystkie podejmowane w ich ramach działania pozostawały bowiem w ścisłym związku z działalnością Banku. Jak zostało wcześniej wykazane, nabywane przez Bank usługi składały się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość procesu realizacji przez Bank usług pośrednictwa finansowego. Należy podkreślić, iż nabywane przez Bank usługi polegały na nierozerwalnym wsparciu działalności Banku, stanowiąc niezbędny składnik realizowanego przez Bank procesu oferowania przez Bank obsługi i rozliczania poszczególnych produktów - m.in. kredytów i pożyczek. Wymaga również podkreślenia, iż wskazane powyżej znaczenie usług nabywanych przez Bank było analogiczne dla działalności finansowej prowadzonej przez C. Usługi te zapewniały ponadto wsparcie w zakresie oferowania, obsługi oraz rozliczania usług finansowych oferowanych przez Bank. W konsekwencji, zdaniem Banku, usług tych nie należy rozpatrywać w oderwaniu od usług finansowych świadczonych przez Bank Tym samym, uznać należy, iż bez nabycia przedmiotowych usług prawidłowa realizacja usług oferowanych przez Bank byłaby wręcz niemożliwa. Ponadto, należy wyraźnie pokreślić, że usługi te nie tylko służyły zapewnieniu lub usprawnieniu działań podejmowanych przez Bank, ale również miały zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa klientów, co niewątpliwie znalazło odzwierciedlenie w procesie decyzyjnym klientów Banku. Tym samym, za bezsprzeczne uznać należy stwierdzenie, iż wszystkie przedstawione w przedmiotowym stanie faktycznym usługi miały bezpośredni wpływ na efektywność prowadzenia działalności z zakresu pośrednictwa finansowego przez Bank (a dawniej prowadzenia działalności pośrednictwa finansowego przez C.).

Świadczone na rzecz Banku usługi udostępniania środowiska informatycznego, dostarczania aplikacji oraz szeroko rozumianego wsparcia w zakresie technologii informatycznych miały bezpośredni wpływ na działalność operacyjną Banku. Zakupione usługi udostępniania środowiska informatycznego pozwalały Bankowi na utrzymanie niezbędnych procesów, zapewniając funkcjonowanie poszczególnych aplikacji oraz profesjonalną i kompleksową obsługę klientów Banku. Mając na uwadze dynamiczny rozwój działalności bankowej na świecie, uznać należy, że nabywane przez Bank usługi należy postrzegać jako usługę składającą się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość, niezbędnych zarówno do usprawnienia procesów operacyjnych, zagwarantowania procesów kontrolnych, jak również stworzenia i utrzymania pozycji konkurencyjnej Banku na rynku.

W tym miejscu należy podkreślić, iż jako usługi pomocnicze w stosunku do usług pośrednictwa finansowego należy traktować usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług samego pośrednictwa finansowego. Dlatego też w ocenie Banku, jako usługi pomocnicze w stosunku do usług pośrednictwa finansowego należy właśnie traktować przedmiotowe usługi, w ramach których Bank w rzeczywistości wykonuje czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego. Udostępnienie przez podmiot zewnętrzny aplikacji służyło bowiem sprawnemu wykonywaniu świadczonych przez Bank usług bankowych na rzecz klientów. W związku z istniejącym zakresem przedmiotowych usług oraz ich znaczeniem dla sprawnego wykonywania czynności przez Bank, usługi te uznać należy za specyficzne oraz stanowiące istotny element w procesie wykonywania samych czynności bankowych.

Powyższa analiza jest zgodna z wykładnią prezentowaną przez organy podatkowe (m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2009 r., sygn. IPPP1/443-369/09-2/lG/JL), zgodnie z którą w sytuacji gdy dane usługi są specyficzne oraz pełnią istotną rolę dla usług pośrednictwa finansowego, wówczas należy uznać, że usługi te ze względu na swój zakres przedmiotowy samodzielnie nie miałyby żadnego znaczenia gospodarczego, bądź też ich znaczenie miałoby zupełnie odmienny charakter. Co do zasady bowiem tego rodzaju usługi są tak mocno powiązane z usługą pośrednictwa finansowego świadczoną przez Bank, że ich odrębne traktowanie wydaje się być pozbawione racjonalnych argumentów. Dlatego też ze względu na przedstawiony zakres działania nabywanych przez Bank usług dostępu do systemów wsparcia informatycznego oraz przetwarzania danych uznać należy za ściśle powiązane z usługą pośrednictwa finansowego. Przedmiotowe usługi realizowane przez zewnętrznego kontrahenta pozostawały w ścisłym związku ze świadczonymi przez Bank usługami pośrednictwa finansowego i de facto stanowiły kluczowy element procesu ich świadczenia. W konsekwencji, usługi te należy traktować jako usługi pomocnicze do pośrednictwa finansowego gdzie indziej niesklasyfikowane.

Z punktu widzenia Banku, czynności wykonywane przez zewnętrznych usługodawców umożliwiały mu prawidłowe świadczenie usług finansowych, tj. Bank nie mógłby oferować i świadczyć w obecnym zakresie usług pośrednictwa finansowego bez odpowiedniego wsparcia ze strony Usługodawcy. Ponadto czynności objęte zakresem przedmiotowego wniosku miały bezpośredni wpływ na efektywność Banku oraz ograniczenie ryzyka Banku, związanego ze świadczonymi usługami pośrednictwa finansowego.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Banku wskazujące na pomocniczy charakter przedmiotowych czynności znajduje również uzasadnienie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, jak również stanowisku sądów administracyjnych. Szczególną uwagę należy zwrócić na wykładnię zaprezentowaną m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z dnia 22 grudnia 2008 r., sygn. I FSK 1582/08, zgodnie z którym dla dokonania klasyfikacji danej czynności zasadnicze znaczenie należy przypisać przede wszystkim funkcji i jej charakterowi. Przyjmuje się bowiem, że sam sposób świadczenia danej usługi nie będzie rozstrzygał sposobu opodatkowania usług. Co do zasady, będzie on miał znaczenie jedynie dla określenia miejsca świadczenia usługi. Jeśli jednak określone czynności służą bezpośrednio zapewnieniu i sprawnej realizacji usług pośrednictwa finansowego, a zatem stanowią integralną część usługi bankowej/finansowej, wówczas niezależnie od metody ich świadczenia, usługi te będą zachowywać charakter usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego.

Należy również pokreślić, iż linia interpretacyjna przyjęta przez NSA znalazła odzwierciedlenie w interpretacjach organów podatkowych. Prawidłowość założenia, że usługi istotne i specyficzne dla usług pośrednictwa finansowego stanowiące niezbędny element świadczonych przez Bank usług pośrednictwa finansowego, powinny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT została potwierdzona m.in. w interpretacji z dnia z dnia 4 sierpnia 2009 r., IPPP2/443-515/09-2/MS; w interpretacji z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. IPPP3/443-835/09-4/MPe; w interpretacji z dnia 8 października 2010 r., sygn. IBPP2/443-581/10/BW; w interpretacji z dnia 4 listopada 2010 r., sygn. IPPP1/443-822/10-2/AP; w interpretacji z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. IPPP3/443-313/10-2/KT; czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2009 r., sygn. IPPP2/443-879/09-4/PW.

Możliwość zastosowania zwolnienia nabywanych przez Bank przedmiotowych usług znajduje również potwierdzenie na gruncie prawa wspólnotowego. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS"), aby daną usługę można było charakteryzować jako usługę podlegającą zwolnieniu z podatku VAT usługa ta musi stanowić odróżniającą się całość, spełniającą w rezultacie specyficzne funkcje usług zwolnionych, jak również odgrywać podstawowe znaczenie dla realizacji usług (powyższe wnioski płyną m.in. z wyroku C-2/95 Sparekassernes Datacenter przeciwko Skatteministeriet oraz C-235/00 Commisioners of Customs Excise przeciwko CSC Financial Seryices Ltd.).

Jak zostało już wcześniej wykazane, nabywane przez Bank usługi niewątpliwie spełniały wskazane w orzecznictwie ETS warunki. Usługi te stanowiły bowiem odróżniającą się całość, ich specyfika jest charakterystyczna dla transakcji zwolnionych (o czym świadczy ich ścisłe powiązanie z wykonywanymi przez Bank usługami finansowymi), natomiast wykonywanie przedmiotowych usług w oderwaniu od operacji wykonywanych przez Bank pozbawione byłoby sensu ekonomicznego.

W ocenie Banku, zarówno usługa wsparcia technicznego obsługi wniosków kredytowych, jak i przetwarzania danych była niezbędna dla realizacji przez Bank usług pośrednictwa finansowego na rzecz klientów Banku. W związku z dynamicznym rozwojem działalności bankowej, bez nabycia usług objętych zakresem przedmiotowym wniosku Bank nie mógłby bowiem zarówno oferować i świadczyć usług finansowych w sposób efektywny, jak również skutecznie konkurować z innymi podmiotami występującymi na runku. W rezultacie, nie mógłby on skutecznie świadczyć usług pośrednictwa - finansowego poprzez oferowanie przez siebie określonych produktów bankowych.

Biorąc pod uwagę dokonaną dotychczas klasyfikację na gruncie PKWiU, przepisy ustawy VAT, jak również wykładnię prawa wspólnotowego, zdaniem Banku nie ulega wątpliwości, że nabywane przez niego (a do dnia transakcji połączenia transgranicznego również przez C.) usługi służyły umożliwieniu sprzedaży klientom usług, jakimi były usługi pośrednictwa finansowego.

W konsekwencji, przedstawione szczegółowo w opisie stanu faktycznego usługi, zgodnie z odpowiednimi regulacjami PKWiU należy sklasyfikować jako usługi mieszczące się w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90, które na mocy postanowień art. 43 ust. 1 powinny być traktowane jako usługi zwolnione z podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe Bank wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania m.in. podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych z zakresu bankowości detalicznej. W celu zabezpieczenia możliwości świadczenia usług finansowych i oferowania swoim klientom niezbędnych rozwiązań Bank nabywał od podmiotu zagranicznego m.in. usługi informatyczne związane z obsługą wniosków kredytowych ("system Siclid"). W ramach udostępnienia środowiska informatycznego Bank nabywał usługi służące usprawnieniu oraz uproszczeniu procesów operacyjnych, a także usługi zapewniające procesy kontrolne oraz zapewnienia bezpieczeństwa dla gromadzonych przez Bank informacji oraz danych. Nabycie usług udostępniania środowiska informatycznego stanowiło, zatem zabezpieczenie obszarów podstawowych dla funkcjonowania Banku, prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa finansowego, jak również budowania pozycji konkurencyjnej Banku na polskim rynku usług bankowych.

Obok nabycia usługi udostępnienia środowiska informatycznego, Bank nabywał usługę przetwarzania danych, w ramach której miał zapewniony dostępu do zgromadzonych danych, a Usługodawca zobowiązany był zarówno do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania oraz zarządzania tymi danymi, jak również do ich segregowania, utrzymywania i usuwania.

ponadto Bank wskazuje iż nabywane usługi, zgodnie z odpowiednimi regulacjami PKWiU należy sklasyfikować jako usługi mieszczące się w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy zatem stwierdzić, że nabywane przez Bank ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy nabywane przez Bank usługi korzystały ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ono swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego (w szczególności innego, niż wskazane we wniosku, zaklasyfikowania usług według PKWiU).

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z brzmieniem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W świetle powyższego nie ma możliwości wydania interpretacji indywidualnej, dla dwóch zainteresowanych na podstawie jednego wniosku. Zatem niniejsza interpretacja została wydana na wniosek w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, iż interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl