IPPP3/443-1022/13-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1022/13-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie importowanej masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie importowanej masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza podjąć import do Polski ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich produktu - masy aromatycznej, w celu jego odsprzedaży na terytorium Polski. Masa ta składać się będzie z następujących składników: trzcina cukrowa, melasa, naturalny aromat, fruktoza, gliceryna. Masa nie zawiera tytoniu ani nikotyny. Zostało to potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez producenta masy. Ponadto produkt przechodził szczegółowe badania co do składu chemicznego przeprowadzonego przez laboratorium w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na produkt wydany został certyfikat, w którym zaświadczono, że po przeprowadzeniu badań masy nie wykryto obecności tytoniu jak i nikotyny. Masa ta opakowana będzie w torebkę foliową włożoną w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik. Na etykietach poza składem podane będą ostrzeżenia o tym, że należy wyrób chronić przed dziećmi, że wyrób nie nadaje się do jedzenia i nie nadaje się do palenia. Masa przeznaczona jest do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emituje w wyniku spalania zapach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emitująca w wyniku spalania zapach, niezawierająca tytoniu i nikotyny, może być zaliczana do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, opisany wyrób - masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emitująca w wyniku spalania zapach niezawierająca tytoniu i nikotyny, nie może być zaliczana do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009., Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczenie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1)

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów tytoniowych zalicza się bez względu na kod CN tytoń do palenia.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1. Tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

2. Odpady tytoniowe oddane do sprzedaż detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Zgodnie zaś z ust. 8 tego artykułu, za tytoń do palenia uznaje się produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Ponieważ przedmiotowa mieszanka przeznaczona jest do kominków i palenisk w celu odświeżania i odwania pomieszczeń i emituje w wyniku spalania zapach, w związku z czym nie podlega uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione stanowisko zostało także zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 czerwca 2009 r. IPPP3/443-258/09-2/CS, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 listopada 2011 r. ILPP3/443-118/10-2/TK. Identyczna stanowisko zostało również poparte w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2012 r., zgodnie z której treścią: produkt w postaci masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk, emitującej w wyniku spalania zapach i nienadającej się do bezpośredniej konsumpcji, nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Dodać należy, iż za brakiem możliwości zakwalifikowania niniejszej mieszanki jako tytoniu do palenia przemawiają również przepisy Rozporządzenia Nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, sekcja IV obejmuje: gotowe artykuły spożywcze; napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet; tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu.

W uwagach do podpozycji wskazano, iż w podpozycji 2403 11 wyrażenie "tytoń do fajek wodnych" oznacza przeznaczony do palenia w fajkach wodnych, który składa się z mieszaniny tytoniu i gliceryny, nawet zawierającej olejki i ekstrakty aromatyczne, melasę lub cukier i nawet aromatyzowany owocami. Jednak produkty niezawierające tytoniu przeznaczone do palenia w fajkach wodnych, są wyłączone z niniejszej podpozycji.

Tym bardziej więc masa przeznaczona do kominków i palenisk, musi być wyłączona spod pojęcia "tytoniu do palenia", skoro tytoniu tego w ogóle nie zawiera.

Podsumowując - powyższy wyrób nie będzie kwalifikował się jako tytoń do palenia, ze względu na to, iż jest on przeznaczony do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, po drugie subsydiarnym argumentem przemawiającym za tym będzie to, iż nie zawiera on w ogóle tytoniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza podjąć import do Polski ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich produktu - masy aromatycznej, w celu jego odsprzedaży na terytorium Polski. Masa ta składać się będzie z następujących składników: trzcina cukrowa, melasa, naturalny aromat, fruktoza, gliceryna. Masa nie zawiera tytoniu ani nikotyny. Zostało to potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez producenta masy. Na produkt wydany został certyfikat, w którym zaświadczono, że po przeprowadzeniu badań masy nie wykryto obecności tytoniu jak i nikotyny. Masa ta opakowana będzie w torebkę foliową włożoną w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik. Na etykietach poza składem podane będą ostrzeżenia o tym, że należy wyrób chronić przed dziećmi, że wyrób nie nadaje się do jedzenia i nie nadaje się do palenia. Masa przeznaczona jest do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emituje w wyniku spalania zapach.

Zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami masa aromatyczna będzie opodatkowana akcyzą, tj. od momentu jej wprowadzenia na terytorium kraju będzie podlegała uregulowaniom ustawy, gdy na gruncie tych przepisów będzie ona wyrobem akcyzowym.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się - w myśl art. 98 ust. 1 ustawy - bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Na potrzeby niniejszej interpretacji zauważyć należy, że przepisy art. 98 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy, wskazują co uznaje się odpowiednio za papierosy i cygara lub cygaretki. Natomiast - co istotne w niniejszej sprawie - przepis art. 98 ust. 5 ustawy definiuje, iż za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Natomiast produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Przepis art. 98 ust. 8 ustawy jako tytoń do palenia uznaje zatem również produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń. Muszą one tylko spełniać kryteria ustalone w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy i traktowane są wtedy jako papierosy i tytoń do palenia.

Tytoniem do palenia - odmiennie niż sądzi Wnioskodawca - będzie więc nie tylko tytoń ale również każdy inny produkt spełniający kryteria ustalone m.in. w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy. Jedynie dla celów medycznych (wyroby są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych) prawodawca wskazał, że nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu.

Wyjaśnić następnie należy, iż immanentną cechą tytoniu do palenia jest - jak sama nazwa wskazuje - możliwość użycia go "do palenia". Przepis art. 98 ust. 5 ustawy wymaga bowiem aby wyrób nadawał się do palenia.

Ustawa nie definiuje pojęcia "nadawania się do palenia". Zatem w tej kwestii odwołać należy się do językowego znaczenia tego pojęcia. Z Małego słownika j. polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 465 wynika, że nadawać się - nadać się to być odpowiednim, stosowanym do czegoś lub na co. Palić - str. 593 tego słownika - to w szczególności używać tytoniu (opium itd.) przez wciąganie (wdychanie) dymu z żarzącego się papierosa, fajki, cygara.

Zatem, nadający się do palenia to taki wyrób, który w papierosie, fajce lub cygarze poprzez jego żarzenie się wywołuje dym nadający się do wdychania.

Zainteresowany wskazał, że importowany wyrób to masa przeznaczona do kominków i palenisk - na etykiecie będzie miała umieszczone stosowne ostrzeżenia, że wyrób nie nadaje się do palenia. W konsekwencji, importowany wyrób nie będzie wyrobem akcyzowym (tytoniem do palenia) i nie będzie podlegał rygorom ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, gdyż importowany wyrób nie będzie wyrobem tytoniowym (wyrobem akcyzowym).

Ponadto, należy poinformować, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do podlegania importowanej masy aromatycznej do kominków akcyzie - uznania jej już na etapie importu za wyrób tytoniowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Polski importowany będzie produkt - masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, która emituje w wyniku spalania zapach. Masa ta opakowana będzie w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik a na etykietach poza składnikami podane będą ostrzeżenia, że wyrób nie nadaje się do palenia.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności stanu wyrobu w dniu importu oraz przede wszystkim jego przeznaczenia - tj. nienadawania się do palenia, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl