IPPP3/443-1022/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1022/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje uruchomienie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej. Żyła ekspandowana powstaje w wyniku obróbki żyły tytoniowej, która jest odpadem tytoniowym przy procesie odżyłowania liści tytoniu. Żyłę tytoniową poddaje się obróbce rozpulchnienia w atmosferze przegrzanej pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, następnie walcowaniu, pokrojeniu, przesianiu i dosuszeniu. Tak przygotowany produkt żyły ekspandowanej może być wykorzystywany jako dodatek (wypełniacz) przy produkcji krajanki tytoniowej przygotowywanej do wytwarzania papierosów. Sama żyła ekspandowana nie nadaje się do palenia, ale może być dodatkiem do wytwarzanej krajanki tytoniowej w ilości 5-15%.

Spółka planuje sprzedawanie wytworzonej przez siebie żyły ekspandowanej wytwórcom krajanki tytoniowej i wyrobów tytoniowych zharmonizowanych przede wszystkim w krajach poza UE oraz odbiorcom w UE i w kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy produkcja żyły ekspandowanej jest produkcją wyrobu tytoniowego zharmonizowanego obciążonego podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 98 i art. 99 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz z późn. zm.

2.

Czy produkcja żyły ekspandowanej może być wykonywana poza składem podatkowym (art. 47 Ustawy j.w.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Spółki żyła tytoniowa ekspandowana nie mieści się w definicji wyrobu tytoniowego zharmonizowanego, przedstawionej w art. 98 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz z późn. zm. Pomimo stanu rozdrobnienia tej żyły, nie nadaje się ona bezpośrednio do palenia, a jedynie jako dodatek przy produkcji krajanek tytoniowych w ilości 5-15% przeznaczonych do wyrobu papierosów. Żyła jest wtedy wypełniaczem w krajance tytoniowej, która obniża koszty produktu.

Nie można zatem uznać żyły ekspandowanej za tytoń do palenia wg art. 98 ust. 5 pkt 1 Ustawy z dnia 6.12.2008 o podatku akcyzowym wraz z późn. zm., ponieważ jako dodatek do krajanki tytoniowej nie nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Nie można też uznać żyły ekspandowanej jako odpadów nadających się do palenia wg art. 98 ust. 5 pkt 2 cytowanej Ustawy.

Ad 2.

Wobec powyższego stanowiska Spółki nie może mieć również zastosowanie art. 47 ust. 1 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz z późn. zm., o składach podatkowych. A więc produkcja żyły ekspandowanej nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Na mocy art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.

Natomiast, w myśl art. 99 ust. 2 pkt 2 ustawy stawka na tytoń do palenia wynosi 95,00 zł za każdy 1 kilogram i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje uruchomienie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej. Żyła ekspandowana powstaje w wyniku obróbki żyły tytoniowej, która jest odpadem tytoniowym przy procesie odżyłowania liści tytoniu. Żyłę tytoniową poddaje się obróbce rozpulchnienia w atmosferze przegrzanej pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, następnie walcowaniu, pokrojeniu, przesianiu i dosuszeniu. Tak przygotowany produkt żyły ekspandowanej może być wykorzystywany jako dodatek (wypełniacz) przy produkcji krajanki tytoniowej przygotowywanej do wytwarzania papierosów. Sama żyła ekspandowana nie nadaje się do palenia, ale może być dodatkiem do wytwarzanej krajanki tytoniowej w ilości 5-15%. Spółka planuje sprzedawanie wytworzonej przez siebie żyły ekspandowanej wytwórcom krajanki tytoniowej i wyrobów tytoniowych zharmonizowanych przede wszystkim w krajach poza UE oraz odbiorcom w UE i w kraju.

W tym miejscu należy zauważyć, że za nadający się do palenia uznaje się wyrób, który już bez dalszej obróbki przemysłowej może być wykorzystywany do palenia, przy czym nie musi być wykorzystywany do tych celów samoistnie. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe odpady nadają się do palenia, są bowiem składnikiem wyrobu (krajanki tytoniowej), który jest używany do takich celów. A zatem ww. odpady stanowią tytoń do palenia, ponieważ zgodnie z art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy za tytoń do palenia uznaje się również nadające się do palenia odpady tytoniowe uzyskane podczas przetwarzania tytoniu. W konsekwencji, produkcja przedmiotowej żyły tytoniowej musi odbywać się w składzie podatkowym.

Reasumując, produkcja żyły tytoniowej ekspandowanej jest produkcją wyrobu tytoniowego obciążonego podatkiem akcyzowym zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, a zatem produkcja żyły ekspandowanej może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl