IPPP3/443-1015/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1015/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zapłaconego z tytułu importu towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zapłaconego z tytułu importu towaru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: "Grupa"), prowadzącej działalność w branży farmaceutycznej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z różnymi spółkami mającymi siedzibę poza Unią Europejską np. w Chorwacji, Kanadzie lub Izraelu należącymi do tej samej grupy kapitałowej (dalej: "Kontrahent"). Kontrahent jest producentem produktów leczniczych, które są przeznaczone m.in. na rynki wybranych państw Unii Europejskiej (dalej: "UE") innych niż Polska.

W odniesieniu do tych produktów Wnioskodawca został (lub zostanie) zarejestrowany jako wytwórca w zakresie testowania produktów i/lub zwalniania ich do obrotu na docelowe rynki w UE. Produkty lecznicze przed dopuszczeniem do obrotu w którymkolwiek z państw UE muszą zostać poddane testowaniu, czyli analizie jakościowej i ilościowej oraz zwolnione do obrotu poprzez tzw. zwolnienie serii. Zwolnienie serii polega na poświadczeniu przez osobę wykwalifikowaną że dana seria produktu leczniczego została wytworzona i skontrolowana zgodnie z przepisami prawa oraz wymaganiami pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.

Wnioskodawca będzie mógł w zakresie swoich uprawnień wykonywać zarówno usługi testowania i zwalniania łącznie jak również osobno, tj. tylko usługi testowania (wówczas inny podmiot będzie zwalniał leki do obrotu), albo tylko usługi zwalniania (wówczas inny podmiot będzie wykonywał testowanie).

W zależności od poszczególnych produktów zakres zleconych Wnioskodawcy usług będzie się różnić:

1.

pełny zakres usług będzie obejmował: testowanie i zwolnienie produktów do obrotu, obsługę importu oraz dostarczenie produktów do końcowego nabywcy w kraju UE innym niż Polska;

2.

w przypadku gdy testowanie produktu zostanie wykonane przez inny podmiot niż Wnioskodawca, wówczas zakres usług Wnioskodawcy będzie obejmował: zwolnienie produktów do obrotu, obsługę importu oraz dostarczenie produktów do końcowego nabywcy w kraju UE innym niż Polska;

3.

w przypadku gdy testowanie i zwalnianie do obrotu zostanie wykonane przez inny podmiot niż Wnioskodawca, a z uwagi na kwestie logistyczne dany produkt zostanie zaimportowany w Polsce przez Wnioskodawcę na zlecenie Kontrahenta i przewieziony do ostatecznego nabywcy Kontrahenta w innym kraju UE, wówczas zakres usług Wnioskodawcy będzie obejmował tylko obsługę importu oraz dostarczenie produktów do końcowego nabywcy w kraju UE innym niż Polska. Współpraca w tym zakresie zostanie uregulowana w umowie pomiędzy Wnioskodawcą i Kontrahentem.

W celu wykonania opisanych usług, Wnioskodawca dokona importu przedmiotowych produktów w Polsce. Zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawca nie nabędzie własności tych produktów, ani nie będzie dysponował na żadnym etapie prawem do rozporządzania nimi jak właściciel. Wnioskodawca dokona w swoim imieniu zgłoszenia towarów do procedury dopuszczenia do obrotu i będzie występował na dokumentach celnych jako importer. Zgłoszenie zostanie dokonane na podstawie faktury pro-forma lub faktury sprzedaży wystawionej przez Kontrahenta na rzecz ostatecznego nabywcy, gdzie Wnioskodawca będzie oznaczony jako odbiorca towarów w Polsce. W konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") z tytułu importu przedmiotowych produktów leczniczych na terytorium Polski. Prawo własności importowanych towarów będzie przysługiwało nieprzerwanie Kontrahentowi, a po ich zbyciu przejdzie z Kontrahenta bezpośrednio na kupujących (ostatecznych klientów Kontrahenta).

Kontrahent wystawi faktury sprzedaży bezpośrednio dla dystrybutorów mających siedziby i działających na docelowych rynkach zbytu w innych niż Polska krajach UE. Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za organizację transportu produktów do docelowych rynków po dokonaniu importu, wykonaniu testów i/lub zwolnieniu serii wymaganych dla produktów leczniczych. Wnioskodawca wystawi faktury dla Kontrahenta za wykonane usługi testowania produktów, zwolnienia serii, obsługi importu i logistyki, w tym transportu do docelowych nabywców z UE. Miejscem świadczenia ww. usług na rzecz Kontrahenta jest miejsce, w którym Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych dotyczących importu produktów leczniczych, pomimo iż Spółka nie będzie właścicielem importowanych towarów.

Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych dotyczących importowanych produktów leczniczych, pomimo iż Spółka nie będzie właścicielem importowanych towarów.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT zawiera ogólne zasady dotyczące prawa podatnika do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego powyżej, importowane towary będą wykorzystywane do świadczenia przez Wnioskodawcę określonych usług na rzecz Kontrahenta.

Jednocześnie, w przypadku świadczenia usług na rzecz Kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza Polską dla których miejsce świadczenia znajduje się poza Polską zastosowanie znajduje art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. W przepisie tym wskazane jest, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą świadczenia usług przez podatnika poza Polską jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Warunkiem odliczenia podatku w tym przypadku jest posiadanie przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5. Z uwagi na to, że Wnioskodawca będzie dokonywał zgłoszenia celnego jako importer, Wnioskodawca będzie posiadać odpowiedni dokument celny zawierający kwoty podatku naliczonego w przypadku importu towarów. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT nie wskazują aby prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku importu towarów było uzależnione od nabycia tych towarów. Import towarów stanowi bowiem samoistną czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niezależną od czynności czy zdarzeń, które doprowadziły do wprowadzenia towaru na polski obszar celny. Tym samym opodatkowanie importu podatkiem VAT nie jest uzależnione od tytułu prawnego lub powodu, dla którego towar jest importowany. Co więcej, w zakresie kwot podatku naliczonego, ustawa o VAT wyraźnie rozróżnia przypadek, gdy podatek naliczony wynika z faktur nabycia towarów od przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z importem towarów. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych, pomimo iż Spółka nie będzie właścicielem importowanych towarów.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z interpretacją przepisów prawa podatkowego prezentowaną przez organy podatkowe np. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 czerwca 2010 r. sygn. IPPP3/443-290/10-4/KT.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy prawo do odliczenia zależy od dokonania faktycznej czynności importu (tj. przywozu na terytorium kraju), wykorzystania importowanych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych (z uwzględnieniem art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT) oraz posiadania dokumentu celnego, z którego wynika kwota podatku naliczonego. Wszystkie te warunki zostaną przez Wnioskodawcę spełnione, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych dotyczących importu towarów w celu wykonania usług opisanych w niniejszym wniosku na rzecz Kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 cyt. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Kwestie prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług regulują zapisy art. 86 ustawy o VAT. I tak, art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...). W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 - w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi (z zastrzeżeniem ust. 3-7) suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako podmiot działający w branży farmaceutycznej, w związku z wykonywaniem w Polsce na rzecz swoich kontrahentów-producentów produktów leczniczych, mającymi siedziby poza Unią Europejską, usług testowania i zwalniania produktów do obrotu na terenie Unii Europejskiej, dokonuje importu przedmiotowych produktów w Polsce. Wnioskodawca nie nabędzie własności tych produktów, dokona tylko w swoim imieniu zgłoszenia towarów do procedury dopuszczenia do obrotu i będzie występował na dokumentach celnych jako importer. W konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty podatku VAT z tytułu importu przedmiotowych produktów leczniczych na terytorium Polski. Prawo własności importowanych towarów będzie przysługiwało nieprzerwanie Kontrahentowi, a po ich zbyciu przejdzie z Kontrahenta bezpośrednio na ostatecznych klientów Kontrahenta.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego dotyczącego importu produktów leczniczych, które nie będą własnością Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 i 12 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L Nr 302, poz. 1 z późn. zm.)

* "dług celny" oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi;

* "dłużnik" oznacza każdą osobę zobowiązaną do zapłacenia kwoty długu celnego;

* "zgłaszający" oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne.

Jak wskazuje Wnioskodawca, dokona w swoim imieniu zgłoszenia towarów do procedury dopuszczenia do obrotu, czego konsekwencją będzie obowiązek zapłaty cła z tytułu odprawy celnej towaru. Zaznaczyć jednocześnie należy, że możliwość zgłoszenia towarów do odprawy celnej w celu dopuszczenia do obrotu nie jest uzależnione od posiadania prawa własności tych towarów, czy też prawa do rozporządzania nimi. Na Wnioskodawcy będzie ciążyć również obowiązek zapłaty VAT z tytułu importu towarów. Zgodnie bowiem z art. 33 ust. 1 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, osobą zobowiązaną do obliczenia i wykazania podatku w zgłoszeniu celnym jest osoba, na której ciąży obowiązek uiszczenia cła, a taką osobą zgodnie z powyższymi przepisami WKC, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym będzie Wnioskodawca.

Analiza cyt. powyżej przepisów art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z ust. 2 pkt 2 tego artykułu, wskazuje, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dopuszczenie do obrotu importowanego towaru wystąpi na terytorium Polski, Wnioskodawca był zobowiązany do dokonania zapłaty cła oraz podatku należnego do urzędu celnego. Podatek zapłacony z tytułu importu towarów związany jest z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta-producenta produktów leczniczych tj. usługami testowania i zwalniania leków.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz treść przywołanych przepisów, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze zgłoszeń celnych importowych, pomimo, iż Wnioskodawca nie jest właścicielem importowanych towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl