IPPP3/443-1005/11-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1005/11-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi telewizji satelitarnej na rzecz abonentów na terytorium Polski. W ramach świadczenia usług telewizji, Spółka emituje utwory podlegające ochronie prawnej, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Interesy twórców, których utwory nadaje Spółka, są reprezentowane przez następujące organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi:

1.

Stowarzyszenie...;

2.

Związek...;

3.

Stowarzyszenie... (dalej: Z.; łącznie wszystkie organizacje dalej: Organizacje).

Głównymi zadaniami Organizacji jest reprezentowanie artystów w sprawie ich należności za prawa autorskie lub prawa pokrewne oraz inkasowanie od nadawców telewizyjnych wynagrodzenia dla artystów za nadawanie określonych utworów poszczególnych artystów. Organizacje negocjują i podpisują umowy z użytkownikami utworów, w tym ze Spółką, inkasują od nich tantiemy, a następnie dzielą je i wypłacają uprawnionym autorom.

Spółka podpisała umowy z Organizacjami, na podstawie których Spółka wypłaca na rzecz każdej z Organizacji wynagrodzenie za użytkowanie określonych utworów na zasadach określonych w umowach.

Do 31 marca 2011 r. Organizacje nie wystawiały na rzecz Spółki faktur VAT za pobieranie wynagrodzenia należnego autorom. W kwietniu 2011 r. Spółka otrzymała jednak od wszystkich Organizacji zawiadomienia, że w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie dnia 1 kwietnia 2011 r., powstał obowiązek zapłaty podatku VAT od wynagrodzeń za prawa autorskie i prawa pokrewne ze stawką 23%. Tym samym począwszy od należności za kwiecień 2011 r., zdaniem Organizacji, użytkownicy tychże praw (w tym Spółka) zobowiązani są doliczać do wynagrodzeń uiszczanych do każdej z Organizacji podatek VAT ze stawką 23%.

Z wyjaśnień otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych Organizacji wynika, że obowiązek doliczania VAT do wynagrodzeń za prawa autorskie, który zdaniem każdej z Organizacji powstał od 1 kwietnia 2011 r. wynika z faktu, że do ustawy wprowadzono art. 8 ust. 2a, zgodnie z którym: "W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi". Spółka rozumie więc, że od 1 kwietnia 2011 r. Organizacje dokonują nabycia od autorów we własnym imieniu, ale na rzecz Spółki praw do utworów, nadawanych przez Spółkę.

Począwszy więc od należności za kwiecień 2011 r., każda z Organizacji wystawia faktury VAT na rzecz Spółki, w których nalicza VAT ze stawką 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od Stowarzyszenia, Stowarzyszenia Z. oraz Związku.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten statuuje podstawowe prawo podatników, gwarantujące zachowanie neutralności VAT dla podatników. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 10 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Wyjątki dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego zawiera art. 88 ustawy o VAT.

Ustawa o VAT ustanawia więc trzy podstawowe warunki do skorzystania z prawa do odliczenia:

1.

Nabyte towary lub usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika;

2.

Podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której wynika kwota podatku naliczonego do odliczenia;

3.

Nie zachodzi żaden z wyjątków, ograniczających prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jeżeli chodzi o spełnianie pierwszego warunku, to zdaniem Spółki nabywane od Organizacji usługi są wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby jej opodatkowanych transakcji.

Nabycie praw do utworów warunkuje możliwość nadawania programów przez Spółkę, czyli służy bezpośrednio do świadczenia przez Spółkę opodatkowanych VAT usług telewizji. Spółka otrzymuje od Organizacji faktury VAT, co oznacza, że spełniony jest również drugi warunek.

Zdaniem Spółki trzeci warunek również jest spełniony, ponieważ nie zachodzą żadne negatywne przesłanki, wymienione w art. 88 ustawy o VAT, które uniemożliwiłyby Spółce odliczenie podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od poszczególnych Organizacji. W szczególności, usługa nabyta od Organizacji nie mieści się w katalogu usług wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy o VAT oraz nie zachodzi żadna z sytuacji wymienionych w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, czyli:

* Organizacje są podmiotami uprawnionymi do wystawiania faktur VAT;

* transakcja dokumentowana fakturami od poszczególnych Organizacji podlega opodatkowaniu VAT;

* każda z Organizacji wystawia tylko jedną fakturę na rzecz Spółki za jeden okres rozliczeniowy;

* faktury od Organizacji dokumentują usługi, które zostały dokonane, kwoty podane na tych fakturach są zgodne z rzeczywistością a usługi Organizacji nie są dotknięte wadą nieważności.

W ocenie Spółki wszystkie powyższe warunki do odliczenia podatku naliczonego są więc spełnione, co oznacza, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Organizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje na zasadzie określonej w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Ze wskazanych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług telewizji satelitarnej emituje utwory podlegające ochronie prawnej wynikającej z prawa autorskiego. Prawa do korzystania z chronionych utworów nabywa od Organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (Z., S., S.) jako opodatkowane według 23% stawki podatku.

Z przedstawionych okoliczności nie wynika zatem, żeby Spółka nabywała przedmiotowe prawa jako korzystające ze zwolnienia podatkowego. Poza tym, jak wskazano, Spółka nabyte prawa wykorzystuje do prowadzonej działalności w zakresie usług telewizji satelitarnej, która podlega opodatkowaniu, wobec tego został spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie praw autorskich i praw pokrewnych w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę.

Mając na uwadze powyższe należy stanowisko Spółki uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy stawki podatku dla nabytej przez Spółkę usługi, bowiem zagadnienie to nie stanowiło przedmiotu zapytania, Spółka nie odniosła się również do niego w przedstawionym stanowisku. Ponadto należy wskazać, iż w zakresie zastosowania stawki podatku winien zwrócić się podmiot świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl