IPPP3/443-1002/09-3/MM - Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych przy uwzględnieniu okoliczności dokonania wypłat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1002/09-3/MM Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych przy uwzględnieniu okoliczności dokonania wypłat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

*

wypłacania premii pieniężnej w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi polegające na osiągnięciu określonej wartości zakupów towarów handlowych w danym okresie rozliczeniowym) - jest nieprawidłowe;

*

wypłacania premii pieniężnej w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi polegające na utrzymaniu w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które wypłacane są premie pieniężne. Wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym (brak wskazania czy wypłacane premie pieniężne miały związek z jakimkolwiek świadczeniem kontrahentów (Odbiorców) na rzecz Wnioskodawcy, w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów, zobowiązania się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy, reklamy itp.... - jeżeli odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca proszę podać symbol PKWiU dla świadczonej usługi. Ponadto czy intencją Wnioskodawcy było wydanie dwóch interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego dwóch oddzielnych wniosków... W związku z powyższym tut. organ podatkowy pismem z dnia 7 grudnia 2009 r., znak IPPP3/443-1002/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza dokonywać na rzecz swoich odbiorców - sklepów dostaw towarów, które następnie są sprzedawane przez Odbiorców. W przypadku każdego z odbiorców, podstawą współpracy pomiędzy podmiotami będą odpowiednie umowy.

Umowy szczegółowo będą określały warunki handlowe pomiędzy Spółką i Odbiorcami, w szczególności będą przewidywały szereg mechanizmów i instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy Stronami np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji towarów i logo Spółki czy wsparcia sprzedaży oraz premie pieniężne.

W umowach będzie zawarte zobowiązanie do przyznania Odbiorcom premii pieniężnych z tytułu dokonania przez nich, w danym okresie rozliczeniowym (z reguły kwartał lub rok kalendarzowy), określonej wartości zakupów towarów od Wnioskodawcy.

Ponadto, Spółka zamierza przyznać Odbiorcom Premii z tytułu utrzymania w stałej ofercie Odbiorcy uzgodnionej listy asortymentowej produktów dostarczonych przez Spółkę.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Premia pieniężna wypłacana będzie w dwóch sytuacjach:

*

w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym

*

w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy, (przy czym lista produktów, których stała obecność w ofercie jest warunkiem koniecznym do uzyskania Premii jest każdorazowo ustalona pomiędzy Stronami).

Przyznanie przez Spółkę Premii nie będzie się wiązało, zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Strony zamierzają ukształtować wzajemne relacje w ten sposób, że Premia wypłacona będzie przez Spółkę w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym lub dopilnowanie przez Odbiorców, aby produkty Wnioskodawcy były stale dostępne dla finalnych klientów w punktach sprzedaży Odbiorców. W celu maksymalizacji wolumenu zakupów oraz zapobieganiu sytuacji, w której towary Spółki będą czasowo niedostępne dla końcowego odbiorcy w punktach sprzedaży kontrahenta (Odbiorcy), będą oni zobowiązani do wykonywania działań, w efekcie których sprzedaż towarów Spółki wzrośnie. Do czynności tych należy między innymi odpowiednie eksponowanie towarów oraz ich zachwalanie. Premie, które będą wypłacone przez Spółkę, będą stanowiły wynagrodzenie za określone zachowania się ze strony Odbiorców, które należy w świetle przepisów ustawy o VAT potraktować, jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega min. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem, świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, mamy do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi, tzn. Premia będzie przyznawana przez Spółkę za określone zachowanie ze strony Odbiorców, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej przez Strony poszczególnych umów wartości oraz na zapobieganiu sytuacjom, w których produkty Spółki są czasowo niedostępne dla finalnego nabywcy. W efekcie w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia, wypłacenie Premii nie będzie miało charakteru dobrowolnego, ale będzie stanowiło zobowiązanie Wnioskodawcy.

Według stanowiska Spółki usługi te mieszczą się w poniższym grupowaniu:

*

w przypadku sprzedaży detalicznej PKWiU 52.1 - "usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach",

*

w przypadku sprzedaży hurtowej PKWiU 51 - "usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego, z wyjątkiem handlu pojazdami mechanicznymi i motocyklami".

Ponadto, Wnioskodawca pragnie poinformować, że Spółka złożyła jeden wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przepisów prawa a załączony dokument nie stanowi odrębnego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym będzie miało miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcą a Spółką, za które to świadczenie wynagrodzeniem będzie Premia wypłacana przez Wnioskodawcę.

2.

Czy w konsekwencji powyższego Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi świadczone w zamian za przyznaną Premię), na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sposób traktowania dla celów VAT przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych zależy od wielu czynników m.in. od ustalenia, za co faktycznie dana premia pieniężna została wypłacona oraz czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie.

W prezentowanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym Premia wypłacana będzie w dwóch sytuacjach:

*

w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym,

*

w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy, (przy czym lista produktów, których stała obecność w ofercie jest warunkiem koniecznym do uzyskania Premii jest każdorazowo ustalona pomiędzy Stronami).

Przyznanie przez Spółkę Premii nie będzie się wiązało, zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Strony zamierzają ukształtować wzajemne relacje w ten sposób, że Premia wypłacona będzie przez Spółkę w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym lub dopilnowanie przez Odbiorców, aby produkty Wnioskodawcy były stale dostępne dla finalnych klientów w punktach sprzedaży Odbiorców.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, należy uznać, że Premie, które będą wypłacone przez Spółkę, będą stanowiły wynagrodzenie za określone zachowania się ze strony Odbiorców, które należy w świetle przepisów ustawy o VAT potraktować, jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem, świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności.

W przedstawionym stanie faktycznym, mamy do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi, tzn. Premia będzie przyznawana przez Spółkę za określone zachowanie ze strony Odbiorców, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej przez Strony poszczególnych umów wartości oraz na zapobieganiu sytuacjom, w których produkty Spółki są czasowo niedostępne dla finalnego nabywcy. W efekcie w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia, wypłacenie Premii nie będzie miało charakteru dobrowolnego, ale będzie stanowiło zobowiązanie Wnioskodawcy.

W przypadku nie zrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania Premii.

Wątpliwości w powyższym zakresie powstały po stronie Wnioskodawcy w związku z:

*

występującym od 2007 r. stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych) w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych przyznawanych z tytułu i pod warunkiem wykonania przez otrzymującego premię określonej ilości transakcji zakupu, zgodnie z tym stanowiskiem tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi, a w konsekwencji zdarzenia związane ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków prawnych w zakresie VAT zarówno po stronie otrzymującego premie, jak i podmiotu ją wypłacającego. Podkreślić ponadto należy, że linia orzecznictwa sądów administracyjnych w przedmiotowym zakresie, pozostaje niezmienna na co mogą chociażby wskazywać dwa wyroki, które potwierdzają wyżej wspomniane stanowisko, tj. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 lipca 2009 r., sygn. akt I SA/Po 217/09 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 2 lipca 2009 r., sygn. akt SA/Rz 431/09;

*

odmiennym od wspomnianego powyżej stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, podzielającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w piśmie z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-002-774/2004/AP/9065 BM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) zgodnie, z którymi przedmiotowe premie pieniężne należy w określonych przypadkach traktować, jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez otrzymującego premię. Spółka spotkała się z interpretacjami potwierdzającymi ww. stanowisko (np. sygn. ILPP1/443-72/07-2/BD; sygn. IP-PP2-443-9/07-2-PK; sygn. ILPP1/443-88/07-2/TW; sygn. ILPP 1/443-2/07-4/BW; sygn. ITPP1/443-568/07/MN;

*

znowelizowanym (począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r.) przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w którym anulowano prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność podlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną od podatku VAT.

Podsumowując, zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z relacją zobowiązaniową pomiędzy Stronami, która zależy od określonego zachowania Odbiorcy i którą należy uznać za odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Natomiast wypłacana Premia stanowi wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi.

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Odbiorców:

Biorąc pod uwagę argumenty przedstawione powyżej nie ulega wątpliwości, że usługa, która będzie świadczona na rzecz Spółki przez Odbiorców w zamian za Premię powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT. W związku z tym Spółka jest zdania, że będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od Odbiorców na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT. W szczególności, w sytuacji Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy i VAT, ze względu na fakt, iż regulacja ta dotyczy faktur VAT) które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

nieprawidłowe w zakresie wypłacania premii pieniężnej w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi polegające na osiągnięciu określonej wartości zakupów towarów handlowych w danym okresie rozliczeniowym),

*

prawidłowe w zakresie wypłacania premii pieniężnej w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi polegające na utrzymaniu w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: "ustawą o VAT", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy o VAT, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Dodać należy, iż zgodnie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać na rzecz swoich odbiorców - sklepów dostaw towarów, które następnie są sprzedawane przez Odbiorców. W przypadku każdego z Odbiorców, podstawą współpracy pomiędzy podmiotami będą odpowiednie umowy. Umowy szczegółowo będą określały warunki handlowe pomiędzy Spółką i Odbiorcami, w szczególności będą przewidywały szereg mechanizmów i instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy Stronami np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji towarów i logo Spółki czy wsparcia sprzedaży oraz premie pieniężne. W umowach będzie zawarte zobowiązanie do przyznania Odbiorcom premii pieniężnych z tytułu dokonania przez nich, w danym okresie rozliczeniowym (z reguły kwartał lub rok kalendarzowy), określonej wartości zakupów towarów od Wnioskodawcy. Przyznanie przez Spółkę Premii nie będzie się wiązało, zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż premie pieniężne przyznawane są również w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy (lista produktów uprawniających do premii jest każdorazowa ustalana między stronami), co wiąże się z wykonywaniem przez Odbiorców dodatkowych czynności jak np. z odpowiednim eksponowaniem towarów oraz ich zachwalaniem. Wątpliwości Zainteresowanego sprowadzają się do tego czy w przytoczonym stanie faktycznym będzie miało miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcą a Spółką, za które to świadczenie wynagrodzeniem będzie Premia wypłacana przez Wnioskodawcę, a także czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi świadczone w zamian za przyznaną Premię), na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przypadku, gdy premie są przyznawane w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki nie zachodzą tutaj czynności związane ze świadczeniem usługi opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem otrzymywane przez Odbiorców premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać osiągnięcia przez Odbiorców określonego pułapu obrotów w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych (roku lub kwartału). Premia przyznana przez Wnioskodawcę stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem należy uznać, iż w tych sytuacjach otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Podstawową zasadę prawa do odliczenia generuje przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Oprócz powyższych warunków, które podatnik powinien spełnić, aby mieć możliwość odliczenia podatku naliczonego inne ograniczenia wprowadza przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury, która dokumentuje czynność niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną od podatku. Dokonując analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdził, iż otrzymujący premie (Odbiorca) w zamian za osiąganie określonej wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. W konsekwencji, skoro wystawca faktury nie świadczy usług na rzecz Wnioskodawcy, to wystawione przez niego faktury zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za nieprawidłowe.

Odmiennie rzecz wygląda w przypadku, gdy premie pieniężne przyznawane są w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy (lista produktów uprawniających do premii jest każdorazowa ustalana między stronami), co wiąże się z wykonywaniem przez Odbiorców dodatkowych czynności jak np. z odpowiednim eksponowaniem towarów oraz ich zachwalaniem. W takim przypadku należy uznać, iż mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wypłacane premie pieniężne (bonusy) mają w tym przypadku charakter zobowiązaniowy. W tej sytuacji otrzymanie premii pieniężnych (bonusu) uwarunkowane jest nie tylko osiągnięciem określonego poziomu zakupów lub określonego poziomu sprzedażowego, lecz także koniecznością wywiązania się przez nabywcę z dodatkowych czynności. W przypadku braku realizacji świadczenia przez Odbiorców w postaci odpowiedniego utrzymania w ciągłej sprzedaży produktów Wnioskodawcy co wiąże się z odpowiednim eksponowaniem towarów, brak jest podstaw do wypłaty premii pieniężnej.

Zatem należy uznać, że udzielane premie pieniężne związane z określonymi zachowaniami kontrahenta (w przypadku utrzymania w ciągłej sprzedaży produktów Wnioskodawcy) stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi, podlegające zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu na zasadach ogólnych i są dokumentowane fakturami VAT.

Podstawową zasadę prawa do odliczenia generuje przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Oprócz powyższych warunków, które podatnik powinien spełnić, aby mieć możliwość odliczenia podatku naliczonego inne ograniczenia wprowadza przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury, która dokumentuje czynność niepodlegającą opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku. Dokonując analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdził, iż otrzymujący premie (Odbiorca) w zamian za utrzymanie w ciągłej sprzedaży produktów Wnioskodawcy świadczy na jego rzecz usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynności te podlegają opodatkowaniu u niego na zasadach ogólnych i powinny być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT. W tej sytuacji Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, w zakresie w jakim związane są one ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie wystąpią inne ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wypłacania premii pieniężnej w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę (dokumentujących usługi polegające na utrzymaniu w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy) należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wskazać należy, że zostało ono wydane na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. W piśmie tym Minister wyjaśnił, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone. Jednocześnie w przedmiotowym piśmie Minister Finansów zwrócił uwagę, iż "z uwagi jednak na różnorodny charakter wykonywanych czynności lub zachowań, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne (...) należy mieć na uwadze określony stan faktyczny występujący u podatnika (...)".

Ponadto nadmienia się, że powołane we wniosku wyroki sądów administracyjnych dotyczą konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl