IPPP3/443-1001/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1001/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozliczenia faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozliczenia faktur korygujących.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

F. GmbH z siedzibą w Niemczech (dalej: Spółka lub Wnioskodawca), wchodząca w skład grupy F., jest wiodącym producentem m.in. lusterek samochodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Z uwagi na dokonywanie czynności opodatkowanych w Polsce, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), zarejestrowanym również dla celów transakcji wewnątrzunijnych jako podatnik VAT-UE.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje dostaw produkowanych przez siebie towarów na rzecz polskiego podmiotu, podatnika VAT w Polsce (dalej: Nabywca). Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie), Wnioskodawca zawarł z Nabywcą umowę upoważniającą tego drugiego do wystawiania faktur, faktur korygujących oraz duplikatów w imieniu i na rachunek Spółki (dalej: Umowa samofakturowania, Umowa).

Zgodnie z postanowieniami Umowy, faktury dokumentujące dostawę towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy są za zgodą Spółki wystawiane automatycznie przez Nabywcę. Fakturowanie to dotyczy wszystkich zarejestrowanych wejść towarów z ważnymi warunkami zakupu i odbywa się na podstawie dowodów dostawy wystawianych przez Wnioskodawcę. Nabywca jest uprawniony do wystawiania odpowiednio faktur oraz ich korekt w imieniu i na rzecz Spółki przy spełnieniu określonych warunków. Faktury mogą być wystawiane zbiorczo za okresy siedmiodniowe.

W przypadku niezgodności faktury z danymi posiadanymi przez Spółkę, jest ona uprawniona do żądania wystawienia przez samofakturującego Nabywcę faktury korygującej. Korekty faktur mogą zostać również wystawione, gdy to Nabywca stwierdzi błąd na fakturze.

W ramach współpracy Wnioskodawcy z Nabywcą zdarzają się przypadki, gdy faktyczna wartość dostawy dokonanej przez Spółkę jest z rożnych powodów mniejsza od wartości wskazanej na fakturze dokumentującej daną dostawę, co powoduje konieczność wystawienia faktur korygujących zmniejszających. W rezultacie zmniejszeniu powinna ulec podstawa opodatkowania dla celów podatku VAT.

Spółka informuje Nabywcę o konieczności wystawienia faktury korygującej w ciągu siedmiu dni od dnia otrzymania faktury pierwotnej, przekazując jednocześnie informację o zakresie żądanej korekty (dalej: Informacje). Nabywca wystawia fakturę korygującą w trybie natychmiastowym.

Faktury korygujące wystawione przez Nabywcę w wykonaniu Umowy spełniają wszystkie wymagania, jakie zostały przewidziane dla faktur korygujących w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT lub Ustawa) oraz przepisach Rozporządzenia. W szczególności zawierają informację o podmiocie wystawiającym fakturę korygującą oraz informację, że faktura korygująca wystawiona została w imieniu i na rzecz dostawcy.

W związku z zawartą Umową, Nabywca przesyła Spółce w formie elektronicznej oryginały i kopie faktur do jej akceptacji. Dokumenty te przesyłane są na bieżąco, niezwłocznie po ich wystawieniu (tego samego dnia). Ponadto, w celu dodatkowego udokumentowania faktu wystawienia faktur oraz podsumowania zawartych w nich danych, Nabywca cyklicznie przesyła Spółce także zestawienia wszystkich dokumentów wystawionych przez niego w danym miesiącu (faktur, faktur korygujących) (w postaci zbiorczego podsumowania).

Podsumowania takie przekazywane są Spółce w połowie miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą. Zawierają one każdorazowo informację o liczbie faktur wraz z ich numerami, datach ich wystawienia, ilości oraz wartości otrzymanych towarów.

Po otrzymaniu powyższego podsumowania, Spółka weryfikuje jego poprawność. Jeżeli jego treść nie budzi zastrzeżeń Spółki i jest zgodna z przekazanymi wcześniej dokumentami, dokonuje bezzwłocznej akceptacji podsumowania poprzez złożenie na nim podpisu przez osobę uprawnioną oraz pieczęci Wnioskodawcy. Akceptacja w formie złożenia podpisu następuje z reguły w ciągu jednego dnia od momentu otrzymania podsumowania. Czynność ta stanowi potwierdzenie uprzedniego zapoznania się przez Spółkę z treścią wystawianych dokumentów.

Zgodnie z ustaleniami między stronami, powyższa procedura jest realizowana w połowie miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą przesyłane Wnioskodawcy dokumenty. W konsekwencji, uzyskane dane są uwzględniane w toku przygotowywania poszczególnych deklaracji podatkowych Spółki na potrzeby rozliczeń w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w stanie faktycznym opisanym przez Spółkę ma ona prawo ujmować dla celów rozliczeń VAT zmniejszające faktury korygujące w miesiącu ich wystawienia, uznając, iż wystawienie faktury korygującej przez Nabywcę w ramach procedury samofakturowania, a następnie otrzymanie przez Spółkę do akceptacji faktur korygujących oraz ich zbiorczego podsumowania spełnia wymogi zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT dotyczące uzyskania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania zmniejszającej faktury korygującej przez nabywcę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wystawienie faktury korygującej przez Nabywcę jest w przypadku samofakturowania równoznaczne z otrzymaniem przez Nabywcę przedmiotowej faktury korygującej. Jednocześnie, otrzymanie przez Spółkę kopii wystawionych faktur korygujących oraz ich zbiorczego podsumowania od Nabywcy (zgodnie z opisem w powyższym stanie faktycznym), spełnia wymogi zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, dotyczące uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania zmniejszającej faktury korygującej przez nabywcę.

Tym samym, zakładając, że potwierdzenie otrzymania zmniejszającej faktury korygującej przez nabywcę dokonywane jest w trybie opisanym w stanie faktycznym, Spółka ma prawo ująć zmniejszającą fakturę korygującą dla celów rozliczeń VAT w miesiącu jej wystawienia.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 tej samej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 Ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura ta zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy o VAT, stanowi, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów ocenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 29 ust. 4a tej samej ustawy, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia nabywcy towarów i usług od podmiotu będącego podatnikiem, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, jeżeli nabywca towarów i usług ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów i usług.

Jak wskazano w przedstawionym na wstępie stanie faktycznym, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 Ustawy, podejmującym czynności opodatkowane na terytorium kraju. Dokonuje on dostaw krajowych produkowanych przez siebie towarów na rzecz Nabywcy, z którym Wnioskodawca zawarł Umowę samofakturowania. Zgodnie z postanowieniami tej Umowy, faktury dokumentujące dostawę towarów wystawiane są automatycznie przez Nabywcę. W przypadku, gdy po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, Nabywca wystawia także faktury korygujące.

Jak wynika z regulacji obowiązujących na gruncie ustawy o VAT faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania rzeczywistej wielkości dokonanej sprzedaży, a kwoty, o które zmienia się podstawę opodatkowania oraz podatek należny, muszą zostać prawidłowo udokumentowane (zmodyfikowane) taką właśnie fakturą. W sytuacji, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w pierwotnie wystawionej fakturze albo gdy stwierdzono pomyłkę skutkującą zawyżeniem kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując brzmienie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, należy wskazać, że konstytuuje on w istocie dwie przesłanki pozwalające na zmniejszenie podstawy opodatkowania w przypadku wystawienia faktury korygującej:

1.

doręczenie wystawionej faktury korygującej nabywcy (a więc w konsekwencji - jej posiadanie przez nabywcę);

2.

uzyskanie przez sprzedawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wskutek zawarcia Umowy samofakturowania, zarówno faktury pierwotne, jak i faktury korygujące wystawiane są przez Nabywcę. W konsekwencji, oczywistym jest, iż w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej, Nabywca jest w jej posiadaniu natychmiast po wystawieniu tego dokumentu. Nabywca, jako ich wystawca, akceptuje również tym samym ich treść.

Warunek pierwszy należy zatem uznać za spełniony.

Brzmienie przepisu art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie wskazuje wprost, w jakiej formie należy potwierdzać fakt odbioru faktury korygującej przez kontrahenta. Należy zatem uznać, iż ustawodawca dopuszcza w tym zakresie pewną dowolność, o ile wybrana forma prowadzi do osiągnięcia zasadniczego celu wskazanego w regulacji, a więc powzięcia przez kontrahenta informacji o wystawieniu faktury korygującej. Stanowisko takie jest akceptowane przez organy podatkowe, czego potwierdzenie znaleźć można np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2011 r., o sygn. IBPP2/443-1133/11/RSz, w której wyjaśniono m.in. co następuje: "(...) Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą w formie listu poleconego przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż (...)".

W celu udokumentowania wystawienia faktur, w tym faktur korygujących, Nabywca wysyła na bieżąco Wnioskodawcy kopie wystawionych dokumentów potwierdzając tym samym ich wystawienie i otrzymanie przez Nabywcę. Ponadto, przesyła on regularnie Spółce zestawienia wszystkich dokumentów wystawionych przez niego w danym miesiącu, w tym faktur korygujących, w postaci zbiorczego podsumowania. Zestawienie takie stanowi dodatkowe potwierdzenie dla Wnioskodawcy, że powyższe dokumenty zostały wystawione przez Nabywcę oraz że znajdują się w jego posiadaniu.

Tym samym, po otrzymaniu przedmiotowego zbiorczego podsumowania, Wnioskodawca posiada dodatkowe potwierdzenie, że Nabywca otrzymał faktury korygujące uwzględnione w zestawieniu oraz że ich treść zgodna jest z informacjami Wnioskodawcy co do przebiegu zdarzeń gospodarczych między stronami (obie strony mają pełne zrozumienie warunków na jakich dokonana została dana transakcja biznesowa).

Warunek nr 2 wskazany wyżej należy zatem uznać za spełniony.

Jak wspomniano w stanie faktycznym, faktury korygujące wysyłane są natychmiast (tego samego dnia) po ich wystawieniu, a tym samym są otrzymane przez Spółkę w miesiącu ich wystawienia. Natomiast procedura otrzymania i akceptacji podsumowania realizowana jest w połowie miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystawione są przesyłane Wnioskodawcy dokumenty. Tym samym, Spółka uzyskuje stosowne potwierdzenie przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki, uprawniona ona jest do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego (zgodnie z treścią wystawionych faktur korygujących) w deklaracji za miesiąc, w którym wystawione zostały zmniejszające faktury korygujące.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym sposób uregulowania stosunków między stronami w zakresie przepływu przedmiotowych dokumentów spełnia przesłanki zawarte przez ustawodawcę w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wnioskodawca jest zatem uprawniony wskutek realizacji wdrożonych procedur do dokonywania stosownych obniżeń podstawy opodatkowania i podatku należnego zgodnie z treścią wystawionych faktur korygujących w miesiącu ich wystawienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle przepisów ustawy faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (nie została doręczona adresatowi), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu.

W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze albo osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, nabywający towary lub usługi od podatnika, o którym mowa w § 4, mogą wystawiać w jego imieniu i na jego rzecz faktury dokumentujące:

1.

dokonanie sprzedaży przez podatnika na rzecz tego podmiotu;

2.

otrzymanie należności, o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy; oraz

3.

dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w § 26a pkt 2 lit. b

- jeżeli istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Zgodnie z brzmieniem § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r., nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

1.

jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;

2.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

3.

w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury VAT i podstawy opodatkowania poprzez wystawienie faktury korygującej.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna - art. 29 ust. 4c ustawy.

Ww. przepisy obowiązywały do dnia 31 grudnia 2013 r.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. został uchylony m.in. ww. art. 29 ustawy (w jego miejsce pojawił się art. 29a ustawy). Przepisy dotyczące wystawiania faktur (m.in. w zakresie samofakturowania) zostały natomiast przeniesione z ww. rozporządzenia MF z dnia 28 marca 2011 r. (które zostało uchylone) do art. 106a-106q ustawy.

Obecnie, w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29a ust. 13 ustawy).

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

Natomiast przepisy dotyczące samofakturowania zostały obecnie określone w art. 106d ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1.

dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2.

o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3.

dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

- jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym również dla celów transakcji wewnątrzunijnych jako podatnik VAT-UE.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka (Wnioskodawca) dokonuje dostaw produkowanych przez siebie towarów na rzecz polskiego podmiotu, podatnika VAT w Polsce (Nabywca). Wnioskodawca zawarł z Nabywcą umowę upoważniającą tego drugiego do wystawiania faktur, faktur korygujących oraz duplikatów w imieniu i na rachunek Spółki (Umowa samofakturowania, Umowa).

Zgodnie z postanowieniami Umowy, faktury dokumentujące dostawę towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy są za zgodą Spółki wystawiane automatycznie przez Nabywcę. Fakturowanie to dotyczy wszystkich zarejestrowanych wejść towarów z ważnymi warunkami zakupu i odbywa się na podstawie dowodów dostawy wystawianych przez Wnioskodawcę. Nabywca jest uprawniony do wystawiania odpowiednio faktur oraz ich korekt w imieniu i na rzecz Spółki przy spełnieniu określonych warunków. Faktury mogą być wystawiane zbiorczo za okresy siedmiodniowe.

W przypadku niezgodności faktury z danymi posiadanymi przez Spółkę, jest ona uprawniona do żądania wystawienia przez samofakturującego Nabywcę faktury korygującej. Korekty faktur mogą zostać również wystawione, gdy to Nabywca stwierdzi błąd na fakturze.

W ramach współpracy Wnioskodawcy z nabywcą zdarzają się przypadki, gdy faktyczna wartość dostawy dokonanej przez Spółkę jest z rożnych powodów mniejsza od wartości wskazanej na fakturze dokumentującej daną dostawę, co powoduje konieczność wystawienia faktur korygujących zmniejszających. W rezultacie zmniejszeniu powinna ulec podstawa opodatkowania dla celów podatku VAT.

Spółka informuje Nabywcę o konieczności wystawienia faktury korygującej w ciągu siedmiu dni od dnia otrzymania faktury pierwotnej, przekazując jednocześnie informację o zakresie żądanej korekty (Informacje). Nabywca wystawia fakturę korygującą w trybie natychmiastowym.

Faktury korygujące wystawione przez Nabywcę w wykonaniu Umowy spełniają wszystkie wymagania, w szczególności zawierają informację o podmiocie wystawiającym fakturę korygującą oraz informację, że faktura korygująca wystawiona została w imieniu i na rzecz dostawcy.

W związku z zawartą Umową, Nabywca przesyła Spółce w formie elektronicznej oryginały i kopie faktur do jej akceptacji. Dokumenty te przesyłane są na bieżąco, niezwłocznie po ich wystawieniu (tego samego dnia). Ponadto, w celu dodatkowego udokumentowania faktu wystawienia faktur oraz podsumowania zawartych w nich danych, Nabywca cyklicznie przesyła Spółce także zestawienia wszystkich dokumentów wystawionych przez niego w danym miesiącu (faktur, faktur korygujących) (w postaci zbiorczego podsumowania).

Podsumowania takie przekazywane są Spółce w połowie miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą. Zawierają one każdorazowo informację o liczbie faktur wraz z ich numerami, datach ich wystawienia, ilości oraz wartości otrzymanych towarów.

Po otrzymaniu powyższego podsumowania, Spółka weryfikuje jego poprawność. Jeżeli jego treść nie budzi zastrzeżeń Spółki i jest zgodna z przekazanymi wcześniej dokumentami, dokonuje bezzwłocznej akceptacji podsumowania poprzez złożenie na nim podpisu przez osobę uprawnioną oraz pieczęci Wnioskodawcy. Akceptacja w formie złożenia podpisu następuje z reguły w ciągu jednego dnia od momentu otrzymania podsumowania. Czynność ta stanowi potwierdzenie uprzedniego zapoznania się przez Spółkę z treścią wystawianych dokumentów.

Zgodnie z ustaleniami między stronami, powyższa procedura jest realizowana w połowie miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą przesyłane Wnioskodawcy dokumenty. W konsekwencji, uzyskane dane są uwzględniane w toku przygotowywania poszczególnych deklaracji podatkowych Spółki na potrzeby rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do ujmowania w rozliczeniu podatku od towarów i usług korekt faktur zmniejszających w miesiącu ich wystawienia w kontekście wypełnienia kryterium uzyskania potwierdzenia otrzymania tych faktur przez nabywcę.

Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym i samowolnym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, bowiem jak już wyjaśniono powyżej, celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), czy w art. 29a ust. 13 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót ulega zmniejszeniu, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Analiza ww. przepisów (art. 29 ust. 4a oraz odpowiednio art. 29a ust. 13) prowadzi do wniosku, że występują dwie przesłanki do uznania prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku korekty faktury (zmniejszającej): korekta ta musi dotrzeć do nabywcy, a następnie informacja o tym - do sprzedawcy.

W zaistniałej sytuacji są one spełnione.

Należy bowiem zauważyć, że korekta faktury jest wystawiana przez Nabywcę. Zatem jest on w posiadaniu tej faktury zaraz po jej wystawieniu i akceptuje tym samym jej treść.

Ponadto zaraz po wystawieniu korekty faktury przez Nabywcę (tego samego dnia) są one wysyłane do Wnioskodawcy, tym samym Spółka otrzymuje je w miesiącu ich wystawienia. Natomiast w połowie następnego miesiąca (tekst jedn.: przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej) Wnioskodawca otrzymuje zbiorcze zestawienie wszystkich dokumentów (a więc również faktur korygujących) wystawionych przez Nabywcę. Stanowi ono zatem dodatkową informację, że ww. dokumenty zostały wystawione przez Nabywcę oraz że znajdują się one w jego posiadaniu.

Zatem Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktur korygujących w miesiącu ich wystawienia w sytuacji opisanej we wniosku.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl