IPPP2/4512-541/15-5/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-541/15-5/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2015 r. (data wpływu 24 czerwca) oraz pismem Strony z dnia 31 lipca 2015 r. (data wpływu lipca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 29 lipca 2015 r. (data doręczenia 30 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji nabycia nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca (data wpływu 24 czerwca) oraz pismem Strony 31 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/4512-541/15-3/MMa z dnia 29 lipca 2015 r. (data doręczenia 30 lipca 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Pan M zamierza nabyć nieruchomość od W., na którą składa się m.in. działka ewidencyjna o nr 5/3. Działka ewidencyjna nr 5/3 o powierzchni 89 m2 stanowi w całości teren trawnika i jest niezabudowana. Dla działki tej brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jednak są one objęte decyzją o warunkach zabudowy z przeznaczeniem pod budowę zespołu budynków o funkcji usługowej z garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną. Zgodnie interpretacją wydaną dla zbywcy, tj. W., z dnia 4 maja 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dostawa tej działki podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa terenu budowlanego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Wnioskodawca będzie na moment transakcji zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce.

2. Zakupiona nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych (wynajem lub dalsza dostawa).

3. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, Sprzedający (czyli W.) przekazał przedmiotową działkę w zarządzanie Zarządowi Terenów Publicznych, zatem działka została wykorzystana do działalności niepodlegającej VAT. Tym samym nie można uznać, że Sprzedający wykorzystywał działkę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

4. Przy nabyciu działki Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem nabycie nastąpiło z mocy prawa w ramach ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju W. i przy tym nabyciu nie wystąpił podatek VAT, który podlegałby odliczeniu. Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem okoliczności będące przedmiotem pytania oznaczonego numerami 4 pozostaje w jego opinii bez znaczenia w kontekście wykładni przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: art. z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem niezabudowanej działki ewidencyjnej o nr 5/3, bowiem przepis ten nie uzależnia zasad opodatkowania dostawy działki niezabudowanej od prawa do odliczenia VAT naliczonego przy jej nabyciu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy przy nabyciu działki 5/3 jako działki niezabudowanej i objętej decyzją WZ z przeznaczeniem na cele budowlane nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przy nabyciu działki 5/3 jako działki niezabudowanej i objętej decyzją WZ z przeznaczeniem na cele budowlane Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się zaś przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT).

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 199, dalej: "upzp"), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku natomiast braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie, zgodnie z art. 4 ust. 2 upzp, sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Mając na uwadze, że działka 5/3 jest działką na której nie są posadowione żadne naniesienia i w całości stanowi ona teren trawnika oraz jest objęta decyzją WZ przewidującą prawo zabudowy dla zespołu budynków o funkcji usługowej należy uznać, że jest ona terenem budowlanym w rozumieniu Ustawy o VAT i jej dostawa podlega opodatkowaniu VAT.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania dostawy tej nieruchomości i posadowionych na nich naniesień posadowionych na gruncie przedstawiono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 maja 2015 r.

Zgodnie przepisem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Z kolei, zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT "Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku".

Wobec powyższego, zakres prawa do odliczenia u Nabywcy wynika z zasad opodatkowania dostawcy i jest konsekwencją oceny zasad opodatkowania danej dostawy.

Ponieważ, zgodnie z powołanym przepisem Ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT przez nabywcę zależy w sposób ścisły od sposobu opodatkowania danej dostawy przez dostawcę, tym samym nabywca jest uprawniony do występowania z wnioskiem o interpretację indywidualną w zakresie sposobu opodatkowania dostawy Nieruchomości przez jej zbywcę.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz interpretację wydaną dla dostawcy wskazującą na obowiązek opodatkowania dostawy działki 5/3 podatkiem VAT, przy nabyciu działki 5/3 jako działki niezabudowanej i objętej decyzją WZ z przeznaczeniem na cele budowlane Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jeden z nich wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści ww. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, że prawo do odliczenia przysługuje tylko od takich towarów i usług, które są opodatkowane, nie przysługuje natomiast z tytułu nabycia towarów i usług zwolnionych od podatku, nawet jeśli sprzedawca naliczyłby na fakturze (nienależny zresztą) podatek VAT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomość od W., na którą składa się m.in. działka ewidencyjna o nr 5/3.

Działka ewidencyjna nr 5/3 o powierzchni 89 m2 stanowi w całości teren trawnika i jest niezabudowana Dla działki tej brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jednak są one objęte decyzją o warunkach zabudowy z przeznaczeniem pod budowę zespołu budynków o funkcji usługowej z garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną.

Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, że będzie na moment transakcji zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce. Zakupiona nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych (wynajem lub dalsza dostawa).

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, Sprzedający (czyli W.) przekazał przedmiotową działkę w zarządzanie Zarządowi Terenów Publicznych, zatem działka została wykorzystana do działalności niepodlegającej VAT. Tym samym nie można uznać, że Sprzedający wykorzystywał działkę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Przy nabyciu działki Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem nabycie nastąpiło z mocy prawa w ramach ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju W. i przy tym nabyciu nie wystąpił podatek VAT, który podlegałby odliczeniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przy nabyciu działki 5/3 jako działki niezabudowanej i objętej decyzją o warunkach zabudowy z przeznaczeniem na cele budowlane będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy dostawa nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy zaś art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z treści - obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. - art. 2 pkt 33 ustawy wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Natomiast w ust. 2 tego artykułu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stwierdza się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa przez miasto stołeczne W na rzecz Wnioskodawcy działki nr 5/3 stanowiącej nieruchomość niezabudowaną, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy możliwa jest budowa zespołu budynków o funkcji usługowej z garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla dostawy działki nr 5/3 nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ ww. działka nie była wykorzystywana przez miasto stołeczne W wyłącznie do czynności zwolnionych podatku VAT.

W konsekwencji dostawa ww. działki na rzecz Wnioskodawcy powinna podlegać opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W odniesieniu zatem do istoty wątpliwości Zainteresowanego należy stwierdzić, że skoro dostawa przez miasto stołeczne W na rzecz Wnioskodawcy działki nr 5/3 podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystała ze zwolnienia od podatku, to w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, będącemu zarejestrowanym, czynnym podatnikiem - stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez miasto stołeczne W, dokumentującej nabycie działki nr 5/3, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte przez Zainteresowanego ww. działki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl