IPPP2/4512-396/16-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-396/16-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2016 r. (data wpływu 8 czerwca 2016 r.) oraz pismem z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 21 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących świadczonych usług i sprzedawanych towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia6 czerwca 2016 r. (data wpływu 8 czerwca 2016 r.) oraz pismem z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 21 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących świadczonych usług i sprzedawanych towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

a.

dystrybucji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (zarówno na rzecz osób fizycznych jak i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) towarów - urządzeń służących do uprawiania sportów ekstremalnych oraz akcesoriów koniecznych do uprawiania tychże sportów oraz

b.

świadczenia usług w zakresie wynajmu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotowych urządzeń osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym (przeważnie w formie kompleksowej organizacji wydarzenia dla pracowników tych podmiotów bądź też fragmentu takiego wydarzenia).

Wnioskodawca prowadzi transakcje przede wszystkim z osobami prawnymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą i dlatego większość przejawów jego biznesowej aktywności dokumentowana jest fakturami VAT. Pozostała część sprzedaży i świadczonych usług kierowana jest do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W tym zakresie, należy segment sprzedaży do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podzielić roboczo (dla uzyskania klarowności stanu faktycznego) na kolejne części:

a.

sprzedaż usług dokonywaną bezpośrednio na rzecz tych osób, dokonywaną poprzez zakup Voucherów uprawniających tę osobę do odbioru określonej usługi lub określonych usług,

b.

sprzedaż towarów dokonywaną bezpośrednio na rzecz tych osób za pomocą środków komunikacji na odległość,

c.

sprzedaż usług dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez pośredników (np. serwisy zakupów grupowych, portale zakupowe serwisy tematyczne etc.), którzy pobierają od tej osoby płatność w zamian za wydany Voucher uprawniający tę osobę do odbioru określonej usługi lub określonych usług.

W przypadku a) powyżej, tj. w przypadku świadczenia usług realizowanych bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymuje na konto przedpłatę, na podstawie której wystawiany jest Voucher o określonym numerze identyfikacyjnym pozwalającym na weryfikację czy dany egzemplarz został już wykorzystany. Przed odbyciem lotu klient podpisuje dodatkowo oświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie obsługi sprzętu oraz wypełnia oświadczenie o braku precyzyjnie określonych przeciwwskazań do korzystania z tego sprzętu. Klient może wybrać jeden z dostępnych terminów realizacji Vouchera w danym roku kalendarzowym po umówieniu się telefonicznie lub mailowo z pracownikiem Wnioskodawcy. W przypadku niewykorzystania Vouchera w danym roku kalendarzowym usługa nie będzie realizowana a możliwość realizacji Vouchera przepada. W niektórych wypadkach, których ocena jest przywilejem Wnioskodawcy możliwe będzie zrealizowanie Vouchera po terminie. Wnioskodawca ma prawo odmówić realizacji Vouchera w przypadku mechanicznego uszkodzenia uniemożliwiającego odczytanie dokumentu. Dodatkowo, ze względu na to, że sprzedaż Voucherów realizowana jest przez Internet, każdy konsument, który zakupił Voucher ma możliwość odstąpienia od umowy w terminie do 14 dni od otrzymania Vouchera.

W przypadku b) powyżej, tj. w przypadku sprzedaży towarów bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymuje na konto przedpłatę, na podstawie której realizowane jest zamówienie towaru. Aby zamówienie zostało uznane za skutecznie złożone, nabywca towaru musi podać swoje dane osobowe (imię, nazwisko adres) oraz potwierdzić listę zamówionych towarów.

Wysyłka realizowana jest niezwłocznie. W związku z tym, że Wnioskodawca jest dystrybutorem na wielu terytoriach, przy niektórych zamówieniach, ich realizacja będzie możliwa dopiero po otrzymaniu partii towaru z kraju pochodzenia (od producenta). Powyższe może powodować zwłokę w realizacji zamówienia, a w skrajnych przypadkach niemożność jego realizacji w terminie akceptowalnym dla Klienta. Dodatkowo, ze względu na to, że sprzedaż towarów realizowana jest za pomocą środków komunikacji na odległość, każdy konsument, który zakupił Voucher ma możliwość odstąpienia od umowy w terminie do 14 dni od otrzymania towaru.

W przypadku c) powyżej, tj. w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą pośredników: Pośrednik otrzymuje od Klienta na konto przedpłatę, na podstawie której wystawiany jest Voucher o określonym numerze identyfikacyjnym pozwalającym na weryfikację, czy dany jego egzemplarz został już wykorzystany. Przed odbyciem lotu, w obecności Wnioskodawcy klient podpisuje dodatkowo oświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie obsługi sprzętu oraz wypełnia oświadczenie o braku precyzyjnie określonych przeciwwskazań do korzystania z tego sprzętu. Klient może wybrać jeden z dostępnych terminów realizacji Vouchera w danym roku kalendarzowym po umówieniu się telefonicznie lub mailowo z pracownikiem Wnioskodawcy. W przypadku niewykorzystania Vouchera w danym roku kalendarzowym usługa nie będzie realizowana a możliwość realizacji Vouchera przepada. W niektórych wypadkach, których ocena jest przywilejem Wnioskodawcy możliwe będzie zrealizowanie Vouchera po terminie. Wnioskodawca ma prawo odmówić realizacji Vouchera w przypadku mechanicznego uszkodzenia uniemożliwiającego odczytanie dokumentu. Dodatkowo, ze względu na to, że sprzedaż Voucherów realizowana jest przez Internet, każdy konsument, który zakupił Voucher ma możliwość odstąpienia od umowy w terminie do 14 dni od otrzymania Vouchera. Ponadto, polityka niektórych z pośredników pozwala na zwrot Vouchera i odzyskanie środków w terminie dłuższym niż 14 dni - np. w okresie 100 dni od zakupu. W opisywanym przypadku Wnioskodawca otrzymuje płatność od Pośrednika po zrealizowaniu usługi i swoistym "skasowaniu" przedstawionego Vouchera. Na tej podstawie Pośrednik wypłaca Wnioskodawcy kwotę zakupu Vouchera pomniejszoną o określoną w umowie między Wnioskodawcą a Pośrednikiem kwotę, wyrażaną najczęściej jako procent od kwoty zakupu. Kwoty te są wpłacane na konto Wnioskodawcy - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów. W niektórych przypadkach Pośrednik wypłaci Wnioskodawcy należną mu kwotę po upływie terminu na wykorzystanie Vouchera. Wszystkie powyższe transakcje mają charakter bezgotówkowy, tj. dokonywane są w formie przelewu bankowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności skupiającej się na sprzedaży wysyłkowej towarów bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie pozwalał mu na korzystanie ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji wynikającego z pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2. Czy charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności skupiającej się na świadczeniu usług bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie pozwalał mu na korzystanie ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji wynikającego z pozycji 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

3. Czy charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności skupiającej się na świadczeniu usług przez serwisy zakupów grupowych oraz serwisy pośredniczące będzie pozwalał mu na korzystanie ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji wynikającego z pozycji 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy doprecyzowane w złożonym uzupełnieniu:

Element stanowiska wspólny dla pytań 1, 2, 3.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, będące przedmiotem pytań do niniejszego Wniosku określone zostało w § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "Rozporządzeniem". Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących ma charakter przedmiotowy - zwolnienia dla konkretnych czynności.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia (dalej "Załącznik"). Pod pozycjami 37 i 38 Załącznika wymieniono odpowiednio:

I.

dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

II.

iż świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła."

Ponadto, stosownie do zapisu § 4 ust. 1 Rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług wymienionych w § 4 ust. 1.

W zakresie pytania nr 1 (BEZPOŚREDNIA SPRZEDAŻ WYSYŁKOWA)

Analiza powołanych w części wspólnej stanowiska przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z pozycją 37 Załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów musi mieć charakter wysyłkowy (towary powinny być dostarczane pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłata za dostawę towarów w systemie wysyłkowym lub świadczenie usług musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, na czyją rzecz została wykonana dostawa,

* przedmiotem dostawy lub świadczenia nie są towary wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnia on wszystkie warunki zastosowania przedmiotowego zwolnienia ponieważ:

* dostawa towarów następuje za pomocą operatora pocztowego lub firmy kurierskiej a ostateczny wybór metody dostawy należy do klienta,

* zapłata za dostawę towarów lub świadczenie usług jest dokonywana w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

* na podstawie ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę w celu prawidłowego rozliczenia należnego podatku VAT i dowodów dokumentujących zapłatę (w tym zamówienia) możliwe jest ustalenie jakie towary były przedmiotem dostawy. Ponadto, zgodnie z Regulaminem zamieszczonym na stronie Wnioskodawcy, klienci zamawiający towary z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość zobowiązani są podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail lub numeru telefonu. Zdaniem Wnioskodawcy pozwala to, zgodnie z dyspozycją Rozporządzenia, na ustalenie na czyją rzecz została dokonana dostawa towarów. Ponadto, dodatkowe dane nabywcy, jakie Wnioskodawca może pozyskać to dane konta, z którego został dokonany przelew jakiego na rachunek bankowy dokonuje Klient oraz adresu na jaki dokonywana jest dostawa,

* przedmiotem dostawy lub świadczenia nie są towary lub usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz obowiązujące regulacje prawne Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w odniesieniu do realizowanej przez niego dostawy towarów spełnione zostają warunki konieczne do zwolnienia tych towarów z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją 37 Załącznika.

W zakresie pytania nr 2 (BEZPOŚREDNIE ŚWIADCZENIE USŁUG)

Analiza powołanych w części wspólnej stanowiska przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z pozycją 38 Załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* zapłata za wykonaną czynność wpłynęła odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnia on wszystkie warunki zastosowania przedmiotowego zwolnienia ponieważ:

* zapłata za wykonaną czynność jest dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* zapłata za wykonaną czynność wpływa na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

* Wnioskodawca prowadzi, dla właściwego rozliczenia podatku VAT, ewidencję sprzedanych Voucherów, z której wynika na jaki okres Klient najął sprzęt oraz do jakiej długości lotu na jednym z urządzeń jest on uprawniony,

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sformułowanie "z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła" powinno być interpretowane ściśle, tj. jako odnoszące się jedynie do natury transakcji np. lotu na urządzeniu sygnowanym znakiem towarowym o długości 10, 20 lub 30 minut. Powyższe sformułowanie nie nakłada tym samym na Wnioskodawcę obowiązku rejestrowania tożsamości nabywcy jak w przypadku punktu 37 Załącznika do Rozporządzenia, gdzie ustawodawca wprost precyzuje, że dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku rejestracji "z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika (musi wynikać - dopisek Wnioskodawcy), jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)".

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz obowiązujące regulacje prawne Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w odniesieniu do realizowanej przez niego dostawy usług spełnione zostają warunki konieczne do zwolnienia tych usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją 38 Załącznika.

W zakresie pytania nr 3 (POŚREDNIE ŚWIADCZENIE USŁUG (POŚREDNICY))

Analiza powołanych w części wspólnej stanowiska przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z pozycją 38 Załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* zapłaty za wykonaną czynność wpłynęła odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

W sytuacji będącej przedmiotem Wniosku, portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług. Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony (Groupony, Vouchery, Kupony - nomenklatura może różnić się w zależności od polityki danego pośrednika), które upoważniają ich do otrzymania w zamian w firmie Wnioskodawcy konkretnych usług lub towarów.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych firmie Wnioskodawcy kwot uzyskanych ze sprzedaż kuponów. Kwoty te są wpłacane na konto firmy Wnioskodawcy - zależnie od polityki danego pośrednika:

* w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty,

* w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów,

* w określonej dacie.

Zapłata kwoty należnej Wnioskodawcy na mocy umowy z pośrednikiem następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatności on-line lub za pomocą przelewu bankowego i w obu tych wypadach jest przekazywana na rachunek bankowy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku płatności dokonywanych za pośrednictwem portali zakupowych, przekazywanych później przelewem bankowym lub za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatność tzw. przelewu on-line na rachunek bankowy Wnioskodawcy przez jego kontrahentów, występuje sytuacja, o której ustawodawca stanowi w przywołanej powyżej pozycji 38 Załącznika do Rozporządzenia.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych przez Ministra Finansów, który uznaje, że "w przypadku sprzedaży usług za pośrednictwem portali zakupów grupowych w sytuacji gdy zapłata następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy, analogicznie jak w przypadku płatności realizowanej przelewem tradycyjnym za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, gdy z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy - usługi korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 ww. Rozporządzenia w powiązaniu z pozycjami 38 załącznika."

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę możliwe jest ustalenie jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Np. w przypadku portalu, Wnioskodawca posiada dostęp do panelu Partnera, który pozwala mu na powiązanie przelewów na rzecz Wnioskodawcy ze sprzedażą poszczególnych kategorii usług - np. najmów urządzeń 10, 20 lub 30 minutowych.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sformułowanie "z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła" powinno być interpretowane ściśle tj. jako odnoszące się jedynie do natury transakcji np. lotu na urządzeniu sygnowanym znakiem towarowym o długości 10, 20 lub 30 minut. Powyższe sformułowanie nie nakłada tym samym na Wnioskodawcę obowiązku rejestrowania tożsamości nabywcy, jak w przypadku punktu 37 Załącznika do Rozporządzenia gdzie ustawodawca wprost precyzuje, że dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku rejestracji "z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika (musi wynikać - dopisek Wnioskodawcy), jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)".

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz obowiązujące regulacje prawne Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w odniesieniu do świadczenia przez Wnioskodawcę usług, za które otrzymuje wpłaty bezpośrednio na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy - spełnione zostają warunki konieczne do zwolnienia tych usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją 38 Załącznika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do ar. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl