IPPP2/4512-238/16-4/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-238/16-4/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 21 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług architektonicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług architektonicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 lutego 2016 r. Wnioskodawca założył firmę zajmującą się usługami architektonicznymi. Z wykształcenia Wnioskodawca jest magistrem architektury. Zgodnie z klasyfikacją Polskiej Klasyfikacji Działalności usługi, które Wnioskodawca zamierza prowadzić są zawarte w grupie 71.1, w klasie 71.11, w podklasie 71.11.Z jako "działalność w zakresie architektury". Podklasa ta obejmuje opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z:

* projektowaniem budowlanym,

* projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym

Podklasa ta nie obejmuje:

* doradztwa z dziedziny informatycznej, sklasyfikowanego w 62.02.Z, 62.09.Z;

* dekorowania wnętrz, sklasyfikowanego w 74.10.Z.

A zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, usługi, które obejmują wykonywanie projektów architektonicznych budynków mieszkalnych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU "Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków".

Na podstawie informacji medialnych Wnioskodawca wie, że istnieje możliwość zwolnienia z podatku VAT, według wprowadzenia zapisu prawnego wprowadzonego w 2014 r. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w tym roku rozliczeniowym Wnioskodawca nie przewiduje przekroczenia limitu sprzedaży kwoty 150 tys zł. I to jest ta podstawowa informacja, czy zapis prawny, na którym Wnioskodawca opiera swoje domniemanie zwolnienia z podatku VAT. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca posiada trzy zlecenia na domki jednorodzinne mieszkalne. W związku z taką ilością zleceń Wnioskodawca nie przewiduje przekroczenia ww. limitu sprzedaży. To jest początek prowadzenia własnej działalności. Z końcem lipca zeszłego roku rozpadła się firma rodzinna. Od sierpnia zeszłego roku Wnioskodawca był bezrobotny. Taka przeszłość i prognoza zleceń, na podstawie przypadkowo uzyskanych zleceń, nie zakłada licznych sprzedaży na przyszłość.

Natomiast jest pewna sprzeczność, której Wnioskodawca nie potrafi rozwiązać i założyć z góry, że mógłby być zwolniony z podatku VAT. A mianowicie, ustawa o podatkach od towarów i usług, stwierdza, że nie mogą być zwolnieni podatnicy, którzy świadczą usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. I tu zachodzi pewnego rodzaju sprzeczność. Mianowicie, na podstawie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem Krajowej Informacji Podatkowej Wnioskodawca został poinstruowany, żeby uzyskał z Głównego Urzędu Statystycznego sklasyfikowanie usługi. Główny Urząd Statystyczny, sklasyfikował usługi Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 71.11.2 "Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków". Takie sklasyfikowanie nie mówi zupełnie nic o usługach w zakresie doradztwa. Natomiast według Polskiej Klasyfikacji Działalności podklasa 71.11.Z mówi o doradztwie w zakresie architektury.

Wnioskodawca twierdzi, że nie prowadzi żadnego doradztwa. Cała procedura projektowania, to proces od koncepcji architektonicznej, na którą składają się założenia funkcjonalne uzgadniane z inwestorem, wraz z bryłą budynku, aż po projekt architektoniczno-budowlany. Wykonanie właściwie kilku koncepcji danego obiektu wraz z wizualizacjami a nawet animacji obiektu, ponieważ zdarzają się takie osoby, które mają problem z wyobrażeniem sobie całości obiektu, czy jego fragmentu. Cały proces polega na uzgadnianiu rozwiązań funkcjonalnych jak i całej bryły budynku. Wnioskodawca nie prowadzi sensu stricto działalności w zakresie doradztwa. Cały proces projektowania opiera się na wzajemnych konsultacjach, czy uzgodnieniach z inwestorem. Można uzgodnienia czy konsultacje nazwać doradztwem, w momencie uzgadniania np. z jakich materiałów ma być zbudowany obiekt, ale w obecnych czasach zdarza się to bardzo rzadko. Inwestorzy sami wiedzą z jakich materiałów chcą wykonać np. dom. Dzisiaj jest tyle producentów materiałów budowlanych, że Wnioskodawca nie musi zajmować się prezentowaniem odpowiednich produktów. Tak można było działać 25 lat temu, kiedy producentów materiałów budowlanych można było zliczyć na palcach jednej ręki.

Bardzo często zdarza się tak, że to sam inwestor narzuca swój własny "gust", według którego trzeba dostosować bryłę, a nawet funkcję budynku. Bardzo często (na podstawie pracy w poprzedniej firmie rodzinnej) bywało tak, że Wnioskodawca stawał się raczej kreślarzem niż architektem. "Wolność" w tym zawodzie raczej jest iluzoryczna. Tak czy inaczej Wnioskodawca nie pobiera żadnych innych opłat za doradztwo, jak czynią to prawnicy, czy doradcy finansowi. Opłaty za tzw. "sprzedaż" są pobierane za wykonanie całkowitego projektu, który jest gotowy do złożenia do urzędu, i gotowy do uzyskania pozwolenia na budowę, dzisiaj tzw. zgłoszenia.

Oprócz tego, usługi Wnioskodawcy są trochę ograniczone, ponieważ Wnioskodawca nie posiada uprawnień projektowych. Tak więc nie "wypada" Wnioskodawcy udzielać porad. Działalność Wnioskodawcy oparta jest tylko i wyłącznie na wykonaniu kompletnego projektu przygotowanego do uzyskania pozwolenia na budowę, czy zgłoszenia tylko i wyłącznie dzięki temu, że Wnioskodawca zatrudni do podpisania projektu innego architekta z uprawnieniami, który autoryzuje projekty Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie posiada uprawnień budowlanych więc nie może być kierownikiem na budowie. Wnioskodawca może jedynie, a raczej musi, gdyby zażyczył sobie inwestor, wykonać nadzór autorski, ale Wnioskodawca nigdy nie doświadczył i zakłada, że nie doświadczy.

Najgorszym najtrudniejszym i najdłuższym okresem, całego procesu projektowego, to czas na wykonanie koncepcji. Ślęczenie, kombinowanie z układem pomieszczeń, stworzenie od kilku do kilkunastu wersji układów funkcjonalnych, poprzez wizualizację całego obiektu, a nieraz i animacji, żeby klient widział cały obiekt, jest takim czasem, w którym nie ma mowy o żadnym doradztwie. Ślęczenie przed monitorem, rozrysowywanie odręczne układów funkcjonalnych obiektu, rozlokowywanie poszczególnych pomieszczeń, dopasowywanie bryły, i odwrotnie, nie mieści się w ramach doradztwa.

Po etapie koncepcji, przychodzi czas na wykonywanie projektu architektonicznego, na podstawie założonych już wcześniej informacji technicznych, takich jak ściana dwuwarstwowa czy trójwarstwowa, strop T., czy wylewany żelbetowy i pokrycie dachu. I na tym kończy się uzgadnianie projektu, które przez innych może być interpretowane jako doradztwo.

Następny etap, to przygotowanie na podstawie wcześniejszych już dokonanych rysunkach architektonicznych, podkładów dla projektanta instalacji sanitarnych, podkłady dla projektanta instalacji elektrycznej, a także podkłady dla konstruktora. Na tym etapie są dokonywane wzajemne uzgodnienia z poszczególnymi projektantami. Wnioskodawca nie wkracza na tym etapie w żadne doradztwo. Są uzgadniane, takie dosyć specyficzne sprawy między projektantami i architektem, np. dla projektanta instalacji elektrycznej, podstawowe sprawy, to gdzie ma być umieszczona tablica główna, czy w garażu gniazdo siłowe, kuchnia gazowa czy elektryczna, z konstruktorem czy słup żelbetowy konstrukcyjny w tym miejscu czy w innym, czy tych rozmiarów czy inny. Na tym etapie nie ma żadnego doradztwa. Ostatni etap to skompletowanie projektu, naniesienie poprawek na podstawie wzajemnych uzgodnień czy sugestii.

Cały ten proces projektowy, to raczej sugestie. Co z tego, że Wnioskodawca zasugeruje inwestorowi strop T., bo nie potrzeba do niego np. tylu szalunków jak do stropu żelbetowego wylewanego, jak konstruktor, stwierdzi, że jednak dla całego budynku, będzie lepszy ten drugi. Projektowanie, to sugestie, dyskusje, wymiana poglądów, kompromisy, różne gusta, kilkanaście koncepcji, kilkanaście rozwiązań, kilkanaście spotkań, to problemy i ich rozwiązywanie, to także przedłużające się decyzje administracyjne. Wiele lat Wnioskodawca pracował w firmie rodzinnej i w tamtym okresie, przy żadnym procesie projektowym, Wnioskodawca nie dostrzegł znamion doradztwa. Proces projektowy to bardzo skomplikowany i złożony proces, na który składa się wiele czynników, ale czy ma on znamiona doradztwa. Wnioskodawca tego nie dostrzega.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, ma możliwość zwolnienia z podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W przypadku Wnioskodawcy nie będzie on w stanie przekroczyć w tym roku limitu 150 tys zł.

Nie są zwolnieni podatnicy z podatku VAT, którzy prowadzą usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związaną z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca oznajmia, że nie prowadzi usług związanych w zakresie doradztwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest szerszy niż termin "usługi w zakresie doradztwa podatkowego". Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć "tego, kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, w dniu 1 lutego 2016 r. Wnioskodawca założył firmę zajmującą się usługami architektonicznymi. Z wykształcenia Wnioskodawca jest magistrem architektury. Zgodnie z klasyfikacją Polskiej Klasyfikacji Działalności usługi, które Wnioskodawca zamierza prowadzić są zawarte w grupie 71.1, w klasie 71.11, w podklasie 71.11.Z jako "działalność w zakresie architektury". Podklasa ta obejmuje opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym, projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca posiada trzy zlecenia na domki jednorodzinne mieszkalne. W związku z taką ilością zleceń Wnioskodawca nie przewiduje przekroczenia ww. limitu sprzedaży. Wnioskodawca twierdzi, że nie prowadzi żadnego doradztwa. Cała procedura projektowania, to proces od koncepcji architektonicznej, na którą składają się założenia funkcjonalne uzgadniane z inwestorem, wraz z bryłą budynku, aż po projekt architektoniczno-budowlany. Wykonanie właściwie kilku koncepcji danego obiektu wraz z wizualizacjami a nawet animacji obiektu. Cały proces polega na uzgadnianiu rozwiązań funkcjonalnych jak i całej bryły budynku. Wnioskodawca nie prowadzi sensu stricto działalności w zakresie doradztwa. Cały proces projektowania opiera się na wzajemnych konsultacjach, czy uzgodnieniach z inwestorem. Wnioskodawca nie pobiera żadnych innych opłat za doradztwo, jak czynią to prawnicy, czy doradcy finansowi. Opłaty za tzw. "sprzedaż" są pobierane za wykonanie całkowitego projektu, który jest gotowy do złożenia do urzędu, i gotowy do uzyskania pozwolenia na budowę, dzisiaj tzw. zgłoszenia. Oprócz tego, usługi Wnioskodawcy są trochę ograniczone, ponieważ Wnioskodawca nie posiada uprawnień projektowych. Działalność Wnioskodawcy oparta jest tylko i wyłącznie na wykonaniu kompletnego projektu przygotowanego do uzyskania pozwolenia na budowę, czy zgłoszenia tylko i wyłącznie dzięki temu, że Wnioskodawca zatrudni do podpisania projektu innego architekta z uprawnieniami, który autoryzuje projekty Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie posiada uprawnień budowlanych więc nie może być kierownikiem na budowie. Wnioskodawca może jedynie, a raczej musi, gdyby zażyczył sobie inwestor, wykonać nadzór autorski, ale Wnioskodawca nigdy nie doświadczył i zakłada, że nie doświadczy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, ma możliwość zwolnienia z podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie usługi architektoniczne polegające na wykonaniu projektów budowlanych zaklasyfikowanych zgodnie z zapisami Polskiej Klasyfikacji Działalności w grupie 71.1, w klasie 71.11, w podklasie 71.11.Z jako "działalność w zakresie architektury" i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł - to Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 150.000 zł.

Jeżeli jednak faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Ponadto Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia podmiotowego w momencie wykonania czynności doradztwa niezależnie od posiadanych przez Wnioskodawcę uprawnień.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl