IPPP2/4512-184/16-4/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-184/16-4/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2016 r. (data wpływu 4 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi działalność sklasyfikowana w PKD:

1.

66.19.Z - Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

2.

66.9 - Pozostała działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Działalność ta została przewidziana w umowie spółki oraz została zadeklarowana jako przedmiot działalności Spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W ramach prowadzonej działalności i świadczonych usług Spółka udziela pożyczek pieniężnych poza systemem bankowym. Z tytułu udzielonych pożyczek (świadczonych usług) Spółka pobiera wynagrodzenie w postaci odsetek, których wysokość jest określana w umowach zawieranych z klientami.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy).

W związku z tym na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka zrezygnowała z dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu pożyczek udzielanych w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa, zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38, Spółka pomimo niedokonania zgłoszenia rejestracyjnego w VAT posiada status podatnika podatku od towarów i usług dla tych czynności.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z tytułu pożyczek udzielanych przez Spółkę w ramach działalności jej przedsiębiorstwa, zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka pomimo niedokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ust. 1 i 3 ww. ustawy pozostaje dla tych czynności podatnikiem VAT, zwolnionym od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie też z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

A zatem udzielanie pożyczek przez Spółkę stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Natomiast wynagrodzeniem dla Spółki za świadczone przez nią usługi jest oprocentowanie (odsetki), które pożyczkobiorcy zobowiązani są zapłacić Spółce za korzystanie z przekazanych im przez Spółkę środków pieniężnych w ramach pożyczki.

Tym samym spółka, świadcząc odpłatnie usługi udzielania pożyczek na terytorium kraju dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowo czynności dokonywane przez nią, stanowiące przedmiot niniejszej analizy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT czynności te zwolnione są od opodatkowania.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Spółka świadcząc usługi udzielania pożyczek w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa w tym zakresie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy kwalifikowana jest jako "podatnik".

Należy zwrócić uwagę, że definicja podatnika zawarta w art. 15 ustawy o VAT nadaje status podatnika VAT każdemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, niezależnie od dokonania rejestracji dla celów VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15 (czyli "podatnicy"), są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem, że zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15 (czyli 4 "podatnicy"), u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (dla tych podatników złożenie zgłoszenia rejestracyjnego nie jest obowiązkowe). Należy przy tym zauważyć, że obowiązek rejestracji dla celów VAT pozostaje kwestią wtórną wobec samej okoliczności posiadania statusu podatnika. Dany podmiot prowadzący działalność gospodarczą (w zasadzie zamierzający ją rozpocząć) powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne, przy czym jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 15 są wyłącznie czynności zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, taki podatnik ma wybór czy tego zgłoszenia rejestracyjnego dokonać czy nie. Nie dokonując tego zgłoszenia nadal pozostaje podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą.

Podatnikami VAT są również podatnicy dokonujący czynności niepodlegających zwolnieniu, którzy nie dokonali zgłoszenia rejestracyjnego - w ich przypadku naruszenie przepisów art. 96 ust. 1 (wraz z konsekwencjami tego 4, naruszenia) nie zmienia statusu podatnika VAT.

Spółka prowadząc działalność usługową w zakresie udzielania pożyczek (działalność gospodarczą) z racji prowadzenia tej działalności staje się z mocy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikiem. Wtórne zagadnienie dotyczące wyboru co do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na tę okoliczność nie ma żadnego wpływu.

A zatem zarówno przedmiotowo jak i podmiotowo z tytułu pożyczek udzielanych przez Spółkę w ramach działalności jej przedsiębiorstwa, zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawę art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka pomimo niedokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ust. 1 i 3 ww. ustawy o VAT pozostaje dla tych czynności podatnikiem VAT (zwolnionym od podatku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl