IPPP2/4512-138/15-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-138/15-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony #61485; przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2014 r. (data wpływu do tut. Organu 18 lutego 2015 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2015 r., pismem z dnia 18 maja 2015 r. (data wpływu 20 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie okreslenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2015 r., pismem z dnia 18 maja 2015 r. (data wpływu 20 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie określenia podstawy opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka świadcząca usługi marketingowe, zorganizowała dla klienta konkurs na następujących zasadach określonych w Regulaminie:

1.

konkurs był podzielony na 70 "Puli dniowych", gdzie w okresie od 23 marca 2014 r. do 31 maja 2014 r. przyznanych zostało 70 równorzędnych nagród, po jednej dziennie;

2.

warunkiem uczestnictwa w konkursie był zakup przez uczestnika w dniach od 23 marca do dnia 31 maja 2014 r. (włącznie) minimum jednego papieru toaletowego D. zawierającego ulotkę promocyjną z unikalnym kodem;

3.

uczestnik dokonywał "Zgłoszenia Konkursowego" w postaci wiadomości tekstowej SMS z telefonu komórkowego o określonej treści, zawierającej m.in. ww. unikalny kod, na wskazany przez Organizatora numer konkursowy, który obsługiwała aplikacja konkursowa;

4.

zadaniem Uczestnika było udzielenie w możliwie najkrótszym czasie prawidłowych odpowiedzi na 3 pytania, przy czym uczestnik powinien udzielić odpowiedzi w ciągu 3 godzin od momentu przesłania Zgłoszenia Konkursowego. Należy podkreślić, że nie były to pytania łatwe, a udzielnie prawidłowej odpowiedzi wymagało wysiłku intelektualnego od uczestnika konkursu;

5.

aplikacja konkursowa rejestrowała każdą wiadomość SMS, wraz z określeniem jej daty oraz czasu otrzymania wiadomości, przy czym aplikacja zaprogramowana była tak, aby żaden z operatorów sieci komórkowych nie był traktowany w sposób uprzywilejowany;

6.

po poprawnym przesłaniu przez uczestnika Zgłoszenia Konkursowego aplikacja konkursowa wysyłała na numer telefonu, z którego zgłoszenie zostało dokonane, SMS z pytaniem nr 1;

7.

po wysłaniu przez uczestnika poprawnej odpowiedzi na pytanie nr 1 na wskazany numer, aplikacja konkursowa wysyłała do niego SMS z pytaniem nr 2;

8.

po wysłaniu przez uczestnika poprawnej odpowiedzi na pytanie nr 2 na wskazany numer, aplikacja konkursowa wysyłała do niego SMS z pytaniem nr 3;

9.

po wysłaniu przez uczestnika poprawnej odpowiedzi na pytanie nr 3 na wskazany numer, aplikacja konkursowa wysyłała do niego SMS z informacją o prawidłowości wszystkich odpowiedzi;laureatem w Konkursie zostawał codziennie w okresie sprzedaży promocyjnej jeden uczestnik, którego poprawne odpowiedzi na trzy pytania dotarły do aplikacji konkursowej w najkrótszym czasie od momentu otrzymania pierwszego pytania na numer komórkowy, z którego dokonano Zgłoszenia Konkursowego;

10. Komisja Konkursowa opierając się na danych zebranych przez aplikację konkursową, biorąc pod uwagę prawidłowość zgłoszenia, poprawność odpowiedzi wydawała decyzję o przyznaniu nagrody osobie, która najszybciej udzieliła trzech poprawnych odpowiedzi w danym dniu i nie popełniła błędu w odpowiedziach.

Ważnym aspektem sprawy jest fakt, że Spółka świadczy stałe usługi reklamowo - marketingowe dla Klienta, dla którego został zorganizowany opisany konkurs.

W ramach tej stałej obsługi reklamowo - marketingowej Spółka wykonuje następujące usługi:

* produkcja plakatów, ulotek, broszur;

* stałe utrzymywanie strony internetowej i innych stron internetowych;

* stałe utrzymywanie infolinii dla potrzeb tego klienta oraz różnych akcji, promocji, wydarzeń organizowanych na jego rzecz;

* obsługa aplikacji internetowych służących kontaktom z konsumentem.

Niezależnie od tej stałej obsługi reklamowo - marketingowej Spółka organizuje dla Klienta takie akcje, jak właśnie opisany wyżej konkurs, za który otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie w oparciu o ruch sms.

Wynagrodzeniem, za urządzenie tego konkursu, zgodnie z Umową był "wpływ z tytułu ruchu sms" czyli przychód wygenerowany przez wysyłanie przez uczestników Konkursu smsów z odpowiedziami na pytania konkursowe. Spółka osiągnęła z tego tytułu przychód w wysokości 16.197,52 zł.

Wnioskodawca dodaje, że całą oprawę marketingowo - reklamową konkursu, w tym reklamę telewizyjną, zapewniła swoim staraniem i na swój koszt spółka matka X. sp. z o.o.

W umowie Spółka zobowiązała się ponadto do ponoszenia kosztów związanych również pośrednio z organizacją promocji produktów Klienta takich jak: koszty druku materiałów reklamowych, obsługi zapytań i reklamacji konsumenckich, obsługi portalu www, a górna granica, tych kosztów została określona w Umowie. Koszty te miały być ostatecznie ponoszone przez Zleceniodawcę i płatne (zwracane Spółce) na podstawie refaktur, płatnych w terminie 14 dni.

Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że ruch sms jest bezwzględną przesłanką (obok połączeń głosowych) uznania danego zdarzenia za loterię audioteksową, skoro zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 grami losowymi są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychodem Spółki w rozumieniu art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych jest tylko jej wynagrodzenie jako organizatora loterii audiotekstowej, ściśle związane z ruchem sms (zgodnie z Umową), czy też także wszelkie koszty związanew sposób pośredni z promocją produktów klienta - skoro teoretycznie - koszty określone w umowie z klientem - pierwotnie ponoszone przez firmę, a następnie refakturowane na klienta, według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z definicji stanowią przychód.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii. Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy wysokość kary pieniężnej wymierzanej w przypadku gry hazardowej wynosi 100% przychodu uzyskanego z urządzanej gry.

Zdaniem Spółki, jej przychodem z urządzonego konkursu jest przychód ściśle związany z ruchem sms, tj. w tym przypadku kwota 16.197,52 zł, zgodnie z fakturami VAT: z dnia 8 kwietnia 2014 r., z dnia 7 maja 2014 r., z dnia 9 czerwca 2014 r., wraz z raportami z odebranych SMSów.

Zdaniem Spółki nie są natomiast takim przychodem wszelkie inne koszty związane z promocją marki D., ale nie z tym konkretnym konkursem SMSowym - pierwotnie poniesione w tym okresie przez Spółkę, a następnie refakturowane na klienta, wymienione w Załączniku do Umowy o świadczeniu usług promocyjnych i marketingowych z dnia 15 listopada 2013 r., tj.:

Ad. 1. Concept development, w kosztorysie wyceniony jako 1.000 zł - obejmuje stworzenie prezentacji mechanizmów działań promocyjnych dla marki D. w celu omówienia ich na wewnętrznych spotkaniach korporacyjnych - i dotyczył całokształtu działań marki D., a nie usługi związanej z ruchem sms,

Ad. 2. Regulamin, zasady promocji, sprawdzenie aspektów prawnych, 3.000 zł - obejmuje konsultacje prawne działań i umów z klientem X. sp. z o.o. oraz z klientami X. sp. z o.o. w zakresie ekspozycji, promocji, dystrybucji całej marki D., a nie promocji konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms,

Ad. 3. Prace graficzne, 11.699 zł - obejmuje prace graficzne dla promocji całej marki D. w okresie 2 kwartału 2014 r., a nie promocji konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms,

K visual opakowania - zawiera prace związane ze stworzeniem strategii graficznej komunikacji marki D., a nie konkursu "70 x smartphońe", w tym usługi związanej z ruchem sms,

* Rendering - zawierał stworzenie graficznej siatki produkcji opakowania w modelu 3D do potrzeb reklamy TV dla całego projektu marki D., a nie konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms,

* Proff cyfrowy - zawierał wydruk odwzorowania kolorystycznego opakowań marki D. jako całościowego projektu, a nie odnosił się do konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms,

- Adaptacja POS - zawierała stworzenie materiałów reklamowych marki D. takich jak plakaty, wooblery, shelf stopery, owijki, które nie odnosiły się do konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms,

- ww. zawierało stworzenie podstrony do strony z nowymi informacji dla konsumentów zwianymi z marką D., a nie odnosiło się do a nie konkursu, w tym usługi związanej, z ruchem sms,

Ad 4. Wizualizacja kampanii - 29 091 zł - zawiera koszty produkcji, konfekcjonowania, wysyłki materiałów reklamowych, które były przeznaczone do informacji konsumenckiej w miejscach sprzedaży detalicznej i promowały całą markę D., a nie poszczególne akcje promocyjne, w szczególności konkurs, w tym usługi związanej z ruchem sms,

Ad 5. Obsługa - 18.150 zł - obejmuje koszty obsługi zapytań konsumenckich marki D.; były to koszty, które dotyczyły obsługi infolinii, rejestracji danych kontaktów z konsumentem dla całej marki D. i wszystkich ofert tej marki dla konsumentów, strony www promocji handlowych wszystkich promocji marki D., a nie konkursu, w tym usługi związanej z ruchem sms.

Spóóka wskazuje, że Jej stanowisko znajduje oparcie w Interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lipca 2010 r. w sprawie IPPP2/443-246/10-6/IG, w której uzasadnieniu Izba uznała za prowaidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym uwzględniając stan faktyczny występująy w odniesieniu do loterii audioteksowych przychód, stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od gier, będzie obejmować kwoty należne na rzecz Spółki od Agregatora, tj. podmiotu współpracującego z operatorami sieci komórkowych oraz innymi podmiotami kooperującymi i z operatorami sieci komórkowych.

Spółka wskazuje ponadto, że na tle analogicznego stanu faktycznego została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP2/443-929/12-2/MM z dnia 29 listopada 2012 r., wydana dla potrzeb określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier (art. 73 pkt 2 Ustawy), w której uzasadnieniu stwierdzono, że:

"Trzeba tutaj podkreślić, że w art. 73 pkt 2 ustawy, wprost stwierdza się, że podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii, czyli nie dowolny przychód jakkolwiek związany z loterią ale tylko taki, jak to wskazno powyżej, wygenerowany działalnością loterii jako takiej. Natomiast wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę za zorganiozowanie loterii niewątpliwie nie jest przychodem wygenerowanym przez loterię, ale przez działalność usługową na rzecz zleceniodawcy czynność, ta jako taka nie jest grą hazardową, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. W konsekwencji sposób ustalenia wynagrodzenia dla Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania loterii jak i też powiązania pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą w tym przypadku z punktu widzenia podatku od gier jest bezprzedmiotowy."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), dalej zwaną "ustawą o grach", grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez:

a.

odpłatne połączenie telefoniczne lub

b.

wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

Loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do tych spółek stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 7 ust. 2 ustawy o grach).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o grach ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.

W myśl art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy o grach podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

1.

urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;

2.

udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosownie do art. 73 pkt 2 ustawy o grach podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej - przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu, ani też nie odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym to właśnie z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. W analizowanym przypadku zasadne jest odwołanie się do znaczenia pojęcia "przychodu" czy też ściślej "przychodu uzyskanego", na gruncie ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Objęte powyższą regulacją ustawową przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi zatem istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu.

W kontekście rozpatrywanej sprawy należy zwrócić uwagę na dwa aspekty. Mianowicie co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier, a w konsekwencji co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanym we wniosku przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę od operatorów telekomunikacyjnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka zorganizowała dla klienta konkurs pod nazwą. Spółka świadczy także stałe usługi reklamowo marketingowe dla Klienta, dla którego został zorganizowany konkurs. W ramach tej stałej obsługi reklamowo - marketingowej Spółka wykonuje następujące usługi: produkcja plakatów, ulotek, broszur; stałe utrzymywanie strony internetowej i innych stron internetowych; stałe utrzymywanie infolinii dla potrzeb tego klienta oraz różnych akcji, promocji, wydarzeń organizowanych na jego rzecz; obsługa aplikacji internetowych służących kontaktom z konsumentem.

Niezależnie od tej stałej obsługi reklamowo - marketingowej Spółka organizuje dla Klienta takie akcje, jak właśnie opisany wyżej konkurs, za który otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie w oparciu i ruch sms.

Wynagrodzeniem, za urządzenie tego konkursu, zgodnie z Umową był "wpływ z tytułu ruchu sms" czyli przychód wygenerowany przez wysyłanie przez uczestników Konkursu smsów z odpowiedziami na pytania konkursowe. Spółka osiągnęła z tego tytułu przychód w wysokości 16.197,52 zł.

Całą oprawę marketingowo - reklamową konkursu, w tym reklamę telewizyjną, zapewniła swoim staraniem i na swój koszt spółka z siedzibą we Włoszech.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że przychodem, a tym samym podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, jest otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie związane z ruchem sms w wysokosci 16.197, 52 zl. Wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu promocji produktów klienta nie można uznać za przychód należny Wnioskodawcy uzyskany z tytułu konkursu. Tym samym wynagrodzenie to nie stanowi podsatwy opodatkowania podatkiem od gier w rozumieniu art. 73 pkt 2 ww. ustawy.

W świetle powyższych okoliczności stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl