IPPP2/4512-1174/15-4/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-1174/15-4/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2015 r. (data wpływu 7 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 1 lutego 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/4512-1174/15-2/MMa z dnia 20 stycznia 2016 r. (data doręczenia 25 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług prawnych, uzupełnionym pismem (data wpływu 1 lutego 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/4512-1174/15-2/MMa z dnia 20 stycznia 2016 r. (data doręczenia 25 stycznia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi Kancelarię Prawną w której świadczy usługi prawne między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na każdą z takich usług podpisana jest szczegółowa umowa z daną osobą, bądź kilkoma osobami, wynagrodzenie za realizację takiej umowy jest potwierdzone Fakturą VAT wystawianą w momencie otrzymania decyzji administracyjnej potwierdzającej wypłatę i wysokość przyznanego odszkodowania i zawsze wpływa na rachunek bankowy Kancelarii. Kasę fiskalną Wnioskodawca zakupił i zarejestrował w Urzędzie Skarbowym.

Czy w przypadku Wnioskodawcy ma zastosowanie, to znaczy czy takie usługi są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących, zgodnie z punktem 38 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który mówi "czynnościami zwolnionymi z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących wpłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że usługi prawne które świadczy jego Kancelaria to usługi z zakresu regulacji nieruchomości w trybie Dekretu Warszawskiego i Ustawy o Gospodarowaniu Nieruchomościami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w takim przypadku ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących o którym mówi punkt 38 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku ma zastosowanie zwolnienie z prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących o którym mówi punkt 38 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r., bowiem z posiadanych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakich czynności dotyczyły wpłaty i zawsze były dokonywane na rachunek bankowy Kancelarii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zasad prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

Natomiast w zakresie m.in. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2).

Zgodnie z § 4 pkt 2 rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

j.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 28 tego załącznika wymieniono czynności notarialne (bez względu na symbol PKWiU).

Z treści § 4 pkt 2 lit. g rozporządzenia wynika, że obligatoryjnym obowiązkiem ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały objęte usługi prawnicze, z wyjątkiem usług notarialnych. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług notarialnych. Zatem do świadczonych usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w myśl postanowień wyżej powołanego przepisu nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania wskazanych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi Kancelarię Prawną, w której świadczy usługi prawne między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Usługi prawne które świadczy Kancelaria Wnioskodawcy to usługi z zakresu regulacji nieruchomości w trybie Dekretu Warszawskiego i Ustawy o Gospodarowaniu Nieruchomościami. Na każdą z takich usług podpisana jest szczegółowa umowa z daną osobą, bądź kilkoma osobami. Wynagrodzenie za realizacje takiej umowy zawsze wpływa na rachunek bankowy Kancelarii oraz jest potwierdzone Fakturą VAT. Faktura wystawiana jest w momencie otrzymania decyzji administracyjnej potwierdzającej wypłatę i wysokość przyznanego klientowi odszkodowania. Kasę fiskalną Wnioskodawca zakupił i zarejestrował w Urzędzie Skarbowym.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, którzy przed dniem 1 stycznia 2015 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, a następnie, po wejściu w życie rozporządzenia, świadczą te usługi, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, którzy rozpoczynają po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 (ust. 4 § 9).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 38 załącznika do rozporządzenia lub w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, przepisy ust. 1 oraz 3 i 4 stosuje się odpowiednio (ust. 5 § 9).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że jeśli podatnik w okresie przed 1 stycznia 2015 r. zaprzestał świadczenia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług wymienionych § 4 pkt 2 lit. c-j rozporządzenia, w tym usług prawniczych (§ 4 pkt 2 lit. g), to nie ma obowiązku stosowania kasy rejestrującej w prowadzonej działalności gospodarczej do czasu osiągnięcia limitu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 1, tj. kwoty 20.000 zł.

Natomiast w sytuacji gdy podatnik w okresie obowiązywania przepisów rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r., tj. po 1 stycznia 2015 r. wykona usługę wymienioną w § 4 pkt 2 lit. c-j rozporządzenia - tutaj usługę prawniczą - wówczas będzie zobowiązany zainstalować kasę rejestrującą po upływie dwóch miesięcy, po miesiącu, w którym wykonał taką usługę; przy czym zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej nie trwa dłużej niż do dnia utraty zwolnień wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Również jeśli podatnik korzysta ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej wskazanego w poz. 38 załącznika do rozporządzenia, w sytuacji wykonania usługi wymienionej w § 4 pkt 2 lit. c-j rozporządzenia zobligowany będzie do zainstalowania kasy rejestrującej w terminie dwóch miesięcy po miesiącu, w którym taką usługę wykonał.

Tak więc niezależnie od formy realizowanej płatności za wykonaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej usługi prawniczej z uwagi na regulację zawartą w § 4 pkt 2 lit. g i § 9 ust. 3-5 rozporządzenia Wnioskodawca będzie zobowiązany w terminie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym taką usługę wykonał, zainstalować kasę rejestrującą i prowadzić ewidencję sprzedaży tych usług dla kręgu klientów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że jeśli należności za wykonywane usługi prawnicze na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będą wpłacane na rachunek bankowy Wnioskodawcy (przy czym Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczą), to u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek instalacji kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl