IPPP2/443-999/09-4/BM/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-999/09-4/BM/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.), uzupełniony pismem z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej obowiązku podatkowego z tytułu zaliczki związanej ze sprzedażą eksportową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej obowiązku podatkowego z tytułu zaliczki związanej ze sprzedażą eksportową.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. zawarła kontakt z firmą z S na dostawę do Rosji towaru. Zgodnie z umową podatnik otrzymał w lipcu 2008 r. kwotę 57.700 EURO tytułem zaliczki na poczet dostawy towaru do Rosji.

Kwota zaliczki została zafakturowana a następnie wykazana w deklaracji VAT-7 za lipiec 2008 r. w poz. 31 jako "eksportowy", do którego zastosowano 0% stawkę podatku od towarów i usług. Ze względu na problemy kontrahenta z Rosji, dostawa towaru, na który wpłacono zaliczkę, do dnia dzisiejszego nie została dokonana, wobec czego powstała kwestia, zgodnego z ustawą o VAT, zaewidencjonowania i rozliczenia otrzymanej kwoty zaliczki.

Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wezwał Wnioskodawcę pismem nr IPPP2/443-999/09-2/BM z dnia 5 października 2009 r. do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku. W wyznaczonym przez organ terminie Wnioskodawca pismem z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) wymagane zagadnienie uzupełnił.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec faktu, że upłynęło ponad 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów, podatnik powinien dokonać korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc lipiec 2008 r., w której wykazano kwotę zaliczki jako obrót objęty 0% stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z zasadą ogólną zapisaną w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT: "Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części". Z kolei dla dostaw eksportowych przepis szczególny - art. 19 ust. 12 ustawy o VAT - stanowi: "Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności". Z treści obu przepisów wynika, że otrzymanie zaliczki na poczet eksportu powoduje powstanie obowiązku podatkowego pod warunkiem, że w ciągu 6 miesięcy nastąpi skutek w postaci wywozu towarów na eksport. Treść wspomnianego ust. 12 wyraźnie stanowi dodatkowy warunek, od którego spełnienia jest uzależnione, czy ust. 11 "stosuje się odpowiednio". Powyższe oznacza, że jeśli warunek wywozu towaru w 6-miesięcznym terminie nie zostanie dotrzymany, wówczas acontrario treści ust. 11 "nie stosuje się" do otrzymanej zaliczki na poczet eksportu towarów. Innymi słowami: z chwilą, gdy upływa okres 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki na towar, którego w tym terminie nie wyeksportowano, nie można uznać, że otrzymanie zaliczki spowodowało powstanie obowiązku podatkowego.

Powyższe oznacza, że Sp. z o.o. która, zgodnie z art. 19 ust. 12 ustawy o VAT "stosując odpowiednio" treść art. 19 ust. 11, wykazała zaliczkę eksportową w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania, tj. lipiec 2008 r., jako obrót objęty 0% stawką podatku VAT, a następnie we wspomnianym terminie nie wywiozła towaru poza obszar Unii Europejskiej, powinna po upływie 6 miesięcy skorygować deklarację VAT-7 za lipiec 2008 r. Korekta powinna polegać na usunięciu z jej treści (poz. 31) kwoty wykazanego obrotu eksportowego w części opiewającej na kwotę otrzymanej zaliczki, ponieważ niespełnienie warunku wywozu towaru spowodowało, że nie powstał moment obowiązku podatkowego dla otrzymanej zaliczki eksportowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie z ust. 11 ww. artykułu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności (art. 19 ust. 12 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8, stawka podatku wynosi 0% (art. 41 ust. 4 i 11 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, ze Wnioskodawca otrzymał zaliczki od kontrahenta zagranicznego z Rosji na poczet eksportu towarów, który miał nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia ich otrzymania. W związku z tym przedmiotowe transakcje zostały wykazane w deklaracji podatkowej ze stawką 0%. Ze względu na problemy kontrahenta z Rosji, dostawa towaru, na który wpłacono zaliczkę, do dnia dzisiejszego nie została dokonana. Tak więc wywóz towaru nie nastąpił w ww. terminie, tj. ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczek.

Analiza przywołanych przepisów pozawala na stwierdzenie że, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje w chwili wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W ustawie przewidziano jednak odstępstwo od tej reguły, dotyczące otrzymania częściowej zapłaty przed wydaniem towaru. Generalnie opodatkowane zostało więc również otrzymanie części należności. Obowiązek podatkowy w tym przypadku, powstaje z chwilą otrzymania częściowej płatności (art. 19 ust. 11 ustawy). Powyższą zasadę stosuje się także do eksportu towarów, pod warunkiem jednak, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności (art. 19 ust. 12 ustawy).

Zaliczki powinny być opodatkowane stawką właściwą dla czynności, której dotyczą. Zgodnie z tym, co zaznaczono powyżej, zaliczka otrzymana na poczet eksportu powinna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli w związku z jej otrzymaniem powstanie obowiązek podatkowy.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisywanym przypadku Wnioskodawca słusznie wykazał w deklaracji podatkowej otrzymanie zaliczek na poczet eksportu w miesiącu ich otrzymania. Prawidłowe było również zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%. W związku z faktem, iż wywóz towarów nie nastąpił w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania częściowych płatności, nie został spełniony warunek określony w art. 19 ust. 12 co oznacza, że obowiązek podatkowy w opisywanym przypadku nie powstał, a wykazane w deklaracjach zaliczki ze stawką 0% należy skorygować do zera.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl